آزمون زبان اسپانیایی – DELE

آزمون DELE

آزمون زبان اسپانیایی – DELE

آزمون DELE

آزمون زبان اسپانیایی Diplomas de Español como Lengua Extranjera یا به اختصار آزمون DELE به عنوان یک آزمون استاندارد بین المللی توسط موسسه سروانتس Instituto Cervantes و به نمایندگی از وزارت علوم و آموزش اسپانیا برگزار می شود. این آزمون برای متقاضیانی که زبان اول آنها اسپانیایی نیست و قصد زندگی، کار یا تحصیل در اسپانیا را دارند، در 800 مرکز آزمون در بیش از 100 کشور دنیا برگزار می شود. سالانه بیش از 60.000 نفر در آزمون DELE شرکت می کنند.

» مطلب مرتبط: تحصیل در اسپانیا

 

ساختار آزمون DELE

در آزمون DELE هر چهار مهارت زبانی متقاضی شامل خواندن Reading، نوشتار Writing، گفتار Speaking و شنیدار Listening، به صورت شفاهی و کتبی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در حال حاضر آزمون DELE در شش سطح برگزار می شود که عبارتند از:

سطح A1 

در این سطح فرد می تواند کلمات و عبارات ساده اسپانیایی را بفهمد و اصول اولیه مکالمه را درک کرده و می تواند مهارت خود را در استفاده از زبان اسپانیایی ارتقا دهد. آزمون در این سطح شامل دو قسمت می باشد که قسمت اول شامل آزمون خواندن 45 دقیقه و آزمون نوشتاری 25 دقیقه و قسمت دوم شامل آزمون گفتاری 15 دقیقه و  آزمون شنیداری 25 دقیقه است.

سطح A2

در این سطح فرد به خوبی اصول زبان اسپانیایی را دریافته است و می تواند مکالماتی با استفاده از کلمات ساده و روتین در موقعیت های ساده داشته باشد. آزمون در این سطح شامل دو قسمت می باشد که قسمت اول شامل آزمون خواندن 60 دقیقه و آزمون نوشتاری 50 دقیقه و قسمت دوم شامل آزمون گفتاری 15 دقیقه و آزمون شنیداری 35 دقیقه است.

سطح B1

 در این سطح فرد می تواند از زبان اسپانیایی در موقعیت های روزمره در محیط زندگی، کار یا تحصیل استفاده کند و می تواند به آسانی در مورد تجارب، ایده ها و مسائل مربوط به خود صحبت کند. آزمون در این سطح شامل دو قسمت می باشد که قسمت اول شامل آزمون خواندن 70 دقیقه و آزمون شنیداری 40 دقیقه و قسمت دوم شامل آزمون گفتاری 15 دقیقه (به علاوه 15 دقیقه آماده سازی) و آزمون نوشتاری 60 دقیقه است.

سطح B2

 در این سطح فرد تسلط خوبی به موضوعات زیادی در زبان اسپانیایی دارد و می تواند با افراد بومی اسپانیا به راحتی صحبت کند. آزمون در این سطح شامل دو قسمت می باشد که قسمت اول شامل آزمون خواندن 70 دقیقه و آزمون شنیداری 40 دقیقه و قسمت دوم شامل آزمون گفتاری 15 دقیقه (به علاوه 15 دقیقه آماده سازی) و آزمون نوشتاری 80 دقیقه است.

سطح C1

در این سطح فرد می تواند مجلات و روزنامه های اسپانیایی را بخواند، فیلمها و نمایشهای اسپانیایی را ببیند و همچنین فرد قادر است به زبان اسپانیایی به مدت طولانی سخنرانی کند. آزمون در این سطح شامل دو قسمت می باشد که قسمت اول شامل آزمون خواندن 90 دقیقه و آزمون ترکیبی شنیداری و نوشتاری 80 دقیقه و قسمت دوم شامل آزمون شنیداری و استفاده از زبان 45 دقیقه و آزمون ترکیبی خواندن و گفتاری 20 دقیقه (به علاوه 20 دقیقه آماده سازی) است.

سطح C2

 در این سطح فرد تسلط کامل به زبان اسپانیایی دارد و می تواند به راحتی نظر و احساس خود را به زبان اسپانیایی هم به صورت گفتاری و هم نوشتاری ارائه کند. آزمون در این سطح شامل سه قسمت می باشد که قسمت اول شامل آزمون شنیداری، خواندن و استفاده از زبان 105 دقیقه، قسمت دوم شامل آزمون ترکیبی شنیداری، گفتاری و نوشتاری 150 دقیقه و قسمت سوم شامل آزمون ترکیبی گفتاری و خواندن 20 دقیقه (به علاوه 30 دقیقه آماده سازی) است.

سیستم نمره دهی

سیستم نمره دهی آزمون DELE در سطوح مختلف آزمون متفاوت است به این صورت که:

در سطوح A1 ، A2 و C1 نمره کل آزمون 100 نمره است و کسب 30 نمره از هر دو قسمت آزمون به عنوان نمره قبولی محسوب می شود.

در سطوح B1 و B2 نمره کل آزمون 100 نمره است و نمره 60 با این شرط که متقاضی از هر دو قسمت 50 نمره ای آزمون حداقل 30 نمره کسب کرده باشد، به عنوان نمره قبولی محسوب می شود.

در سطح C2 نمره کل آزمون 100 نمره است و نمره 60 با این شرط که متقاضی از هر سه قسمت آزمون حداقل 20 نمره کسب کرده باشد، به عنوان نمره قبولی محسوب می شود.

اکثر دانشگاههای اسپانیا قبولی در سطح B2 را به عنوان پیش نیاز زبان اسپانیایی قابل ارزیابی می دانند.

هزینه شرکت در آزمون در کشورهای مختلف متفاوت است و متقاضیان باید با در نظر گرفتن کشور مورد نظر برای شرکت در آزمون هزینه را از مرکز آزمون در آن کشور سوال کنند (در کشور ایران موسسه کانون زبان ایران متولی برگزاری این آزمون می باشد) ولی به صورت کلی هزینه شرکت در آزمون DELE بسته به سطح مورد نظر از 108 یورو برای A1 تا 207 یورو برای C2 متفاوت است.

نحوه ثبت نام در آزمون

برای ثبت نام در آزمون DELE می توانید به وبسایت رسمی این آزمون http://www.dele.org مراجعه نمایید و مراحل ثبت نام را به صورت آنلاین انجام دهید. متقاضیان ایرانی برای شرکت در این آزمون می توانند با کانون زبان ایران به عنوان نماینده موسسه سروانتس در ایران تماس بگیرند.

اعتبار مدرک DELE به صورت مادام العمر می باشد و نیازی به شرکت دوباره در آزمون برای تمدید مدرک وجود ندارد. همچنین نتایج این آزمون 3 ماه پس از برگزاری آزمون و تصحیح سوالات توسط دانشگاه سالامانکا به انتشار می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان