اخذ اقامت پس از تحصیل

اخذ اقامت پس از تحصیل

اخذ اقامت پس از تحصیل

اخذ اقامت پس از تحصیل

هرجا بروی آسمان همین رنگ است؛ این ضرب المثل قدیمی به مرور زمان دارد از فرهنگ ما حذف می شود و در حال حاضر وقتی حرف خارج از کشور به میان می آید اولین چیزی که به ذهن ما ایرانیها می رسد اخذ اقامت/پاسپورت یک کشور دیگر می باشد به نحوی که اکثر متقاضیان تحصیل در خارج از کشور دومین سوالی که درباره یک کشور می پرسند شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل می باشد (“هزینه و اینکه بورسیه مهیا هست حتماً ” در رتبه نخست قرار دارد).

با توجه به حجم تقاضا و اهمیت اخذ اقامت پس از تحصیل برای دانشجویان ایرانی تصمیم گرفتیم تا در مطلبی جداگانه و به صورت مفصل به بررسی شرایط اخذ اقامت در کشورهای مختلف بپردازیم با ما همراه باشید:

منظور از اقامت موقت/دائم چیست ؟

منظور از اقامت Residence در واقع اجازه زندگی، کار و تحصیل در یک کشور برای افراد خارجی می باشد که به دو نوع موقت Temporary و دائم Permanent تقسیم می شود. توجه داشته باشید که اقامت حتی از نوع دائم با اخذ پاسپورت متفاوت می باشد و افرادی که دارای اقامت هستند علیرغم حق برخورداری از اکثر امکانات و مزایای رفاهی کشور مقصد نمیتوانند از تمامی حقوق شهروندان عادی مانند شرکت در رای گیری، کاندید شدن و … برخوردار باشند اگرچه اخذ اقامت دائم پس از سپری شدن مدتی مشخص (این زمان در کشورهای مختلف متفاوت است) عموماً به اخذ شهروندی (دریافت پاسپورت) منجر می شود.

چه کسانی اقامت دائم میگیرند ؟

در کشورهای مختلف راههای متفاوتی برای اخذ اقامت وجود دارد مانند ثبت شرکت، ازدواج، پناهندگی، تخصص، اخذ مدرک دانشگاهی از آن کشور و غیره که البته ما در این مطلب فقط به مقوله اقامت پس از تحصیل و دریافت مدرک دانشگاهی از کشور مقصد می پردازیم.

به صورت کلی و با توجه به اصل خروجی دانشگاه به ورودی بازار کار اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی این امکان را برای فارغ التحصیلان خارجی فراهم آورده اند که دانشجویان می توانند پس از اتمام تحصیل وارد بازار کار شوند و اقامت موقت دریافت نمایند. در اکثر کشورها فارغ التحصیلانی که بتوانند پیشنهاد کاری Job Offer از یک شرکت یا مرکز رسمی برای شغل تمام وقت با حقوق مکفی برای پرداخت مالیات دریافت کنند می توانند پس از دریافت اقامت موقت و کار کردن و پرداخت مالیات برای مدت زمان مشخص، که در اکثر کشورها این زمان 5 سال است ، اقامت دائم آن کشور را دریافت کنند (در برخی کشورها مانند هلند تحصیل در دوره دکترا به عنوان شغل و جزو این 5 سال محسوب می شود). پس دانشجویانی که قصد اقامت پس از تحصیل داشته باشند حتماً باید پیشنهاد کاری معتبر داشته باشند.

در چه کشورهایی امکان اخذ اقامت دائم وجود دارد ؟

به جز کشورهای آسیایی که عموماً اخذ اقامت در آنها بسیار دشوار می باشد تقریباً در عموم کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا، استرالیا امکان اخذ اقامت پس از اتمام تحصیل وجود دارد اگرچه در اکثر موارد داشتن پیشنهاد کاری معتبر برای تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای کاری الزامی می باشد. در اکثر کشورها دانشجو پس از اتمام تحصیل یک دوره زمانی مشخص بسته به قوانین مهاجرتی کشور مقصد (18 ماه در آلمان، 6 ماه در اتریش، 6 تا 12 ماه در انگلستان و …) خواهند داشت تا به دنبال یک شغل مرتبط با مدرک دانشگاهی خود باشند و در صورت پیدا کردن شغل می توانند اقامت موقت دریافت کنند و پس از گذشت 5 سال برای اقامت دائم اقدام نمایند.

» مطلب مرتبط: تحصیل در آلمان

» مطلب مرتبط: تحصیل در اتریش

» مطلب مرتبط: تحصیل در انگلستان

چگونه پیشنهاد کاری Job Offer بگیریم؟

دریافت پیشنهاد کاری معتبر که قابلیت پرداخت مخارج زندگی و پرداخت مالیات برای یک فرد را داشته باشد به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله مهارتهای فردی، مدارک دانشگاهی، تسلط به زبان و قوانین، کمبود مشاغل در بازار کار کشورهای مختلف، قوانین ایالتی و دولتی، درصد بیکاران بومی کشور مقصد، شرایط اقتصادی کشور مقصد و غیره.

اگر شما هم به دنبال پیشنهاد کاری هستید باید توجه داشته باشید که در اکثر نقاط دنیا با توجه به سیاستها و قوانین کار نیروی کار بومی را به افراد خارجی ترجیح می دهند که امری کاملاً منطقی می باشد و تنها در صورتی که فرد خارجی از مهارتهای منحصر به فرد برخوردار باشد و یا آن کشور دارای کمبود نیروی کار باشد می توان برای افراد خارجی شانسی متصور شد. توصیه ما این است که قبل از انتخاب کشور مقصد برای ادامه تحصیل در صورتی که قصد اقامت دارید در ابتدا شرایط اقتصادی و بازار کار آن کشور را بررسی نمایید و اگر به نتیجه رسیدید که ممکن است در پیدا کردن شغل در آن کشور به هر دلیل (مثلا هجوم پناهجویان جنگ زده از خاورمیانه یا رکود اقتصادی) به مشکل خواهید خورد به فکر انتخاب کشور بهتری باشید.

در مرحله بعدی حتماً حتماً حتماً زبان کشور مقصد خود را به خوبی فرا گیرید و یقین بدانید دانستن زبان رسمی یک کشور شانس شما را برای پذیرفته شدن در یک موقعیت شغلی به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد. (برای درک بهتر فرض بفرمایید یک خارجی در بازار ایران به صورت دست و پا شکسته فارسی حرف بزند، به طور قطع این شیرین زبانی باعث “مهمان نوازی افراطی” ما ایرانیها خواهد شد) اگر به این موضوع فکر میکنید که دانستن زبان انگلیسی حتی به صورت پیشرفته کار شما را در تمام دنیا راه خواهد انداخت تقاضا می کنیم که تجدید نظر بفرمایید.

» مطلب مرتبط:  7 توصیه برای یادگیری زبان

همچنین در اکثر کشورها برای پیدا کردن شغل دلخواه خود می توانید از سامانه های دولتی که برای اتباع خارجی وجود دارد استفاده کنید یا از طریق جستجو و ارسال رزومه در وبسایتهای کاریابی خصوصی کشور مقصد، موقعیت شغلی مناسب خود را بیابید.

حرف آخر

در نهایت این موضوع را در خاطر داشته باشید که برای قانع کردن کارفرمایان خارجی به منظور در اولویت قرار دادن شما به نسبت یک فرد بومی یا حتی یک فرد خارجی دیگر به مهارت و تخصص بالا در کنار آشنایی به زبان و قوانین رسمی کشور مقصد، نیاز دارید و معمولاً درصد کمی از افراد موفق به پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب می شوند پس اگر فقط به این موضوع فکر میکنید که صرفاً پاس کردن دروس در یک مقطع تحصیلی چه در ایران چه در خارج از ایران ضامن پیدا کردن یک شغل مناسب و آینده درخشان است شاید لازم است یادآوری کنیم که هر جا که بروی آسمان همین رنگ است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان