استراتژی موفقیت در سؤالات True, False, Not Given

ITLES READING

استراتژی موفقیت در سؤالات True, False, Not Given

ITLES READING

یکی از انواع سؤالات Reading که معمولا برای داوطلبین آیلتس چالش برانگیز است سؤالات True, False و Not Given میباشد. این مدل سؤال که جزو رایج ترین سؤالات هم هست معمولا شرکت کنندگان را به دردسر می اندازد و بخاطر گزینه Not Given افراد عمدتا دچار اشتباه و سردرگمی میشوند. البته مشکل اصلی زمانی بوجود می آید که داوطلب دچار تردید شده و مثلا بین  False و Not given مردد میشود و دائم نظرش تغییر میکند. این دقیقا آن چیزی است که طراح سؤال در نظر دارد و شیوه گمراه کننده ی او در نحوه نگارش و طراحی سؤال جواب داده است. در این نوشته به بررسی چند راهکار عمده و موثر در پاسخگویی به این نوع سؤالات میپردازیم.

پارافریز کردن را یاد بگیرید

همیشه باید انتظار این را داشته باشید که جمله ی سؤال در داخل متن بصورت ” پارافریز شده” باشد و طراح سؤال همواره از این شیوه برای گمراه کردن شما استفاده میکند. دامنه لغات بالا و تسلط بر مترادف ها میتواند بسیار کمک کننده باشد. چنانچه روش های پارافریز کردن را خوب یاد بگیرید و خودتان بتوانید درست اینکار را انجام دهید، قطعا در فهم جملات پارافریز شده هم مشکلی نخواهید داشت.

به دنبال معنای جمله باشیدreading-9

بسیاری از داوطلبین بدنبال معنای کلمات هستند و فقط میخواهند جمله متن و جمله سؤال را با هم کلمه به کلمه match کنند. شما باید بدنبال درک معنای کلی جمله باشید و ارتباط معنایی و محتوایی میان جمله سؤال و جمله مربوطه در داخل متن ایجاد کنید. گاهی اوقات طراح سؤال برای گمراه کردن شما عینا برخی از کلمات را تکرار میکند اما در واقع روی معنای کلی جمله مانور میدهد و شما با دیدن کلمات یکسان گول میخورید.

Not Given به معنای عدم وجود آن موضوع در متن نیست!

معمولا عمده ایرادات داوطلبین روی گزینه Not Given است و دلیل این امر هم تنها یک اشتباه رایج است. اینکه افراد عمدتا فکر میکنند که پاسخ این گزینه اصلا در متن نیامده است و راجع به آن هیچ مطلبی در متن نوشته نشده است. در حالیکه همیشه در این نوع سؤال، معمولا بخشی از موضوع مربوطه در متن آمده است و بخشی دیگر اصلا در متن اشاره نشده است. یعنی شما باید بدنبال کلیات مشترک بین متن اصلی و روی سؤال باشید اما حواستان باشد که جزئیات کاملا با هم متفاوت هستند و این یعنی گزینه NOT GIVEN جواب درست است.

 

نویسنده این مطلب

حمید آزاد

علاقه وافر به زبان انگلیسی سبب شد تا از سن ۲۰ سالگی کار تدریس را آغاز کنم و حالا بعد از گذشت ۱۴ سال و کسب تجارب بسیار در موسسات مختلف و کار با صدها زبان آموز ، با علاقه ای بیشتر و بصورت تخصصی به تدریس آیلتس مشغول میباشم.
در طول هفت سال گذشته که تمرکز اصلی ام بر روی آزمون های بین المللی نظیر آیلتس و تافل بوده و بیشتر دانشجویانم قشر هدفمند جامعه با انگیزه های تحصیلی و کاری در خارج از کشور بوده اند، با دغدغه ها و مشکلات رایج این قشر بخوبی آشنا شده ام و برنامه ریزی مبتنی بر صرفه جویی زمانی و کار دقیق بر روی ضعف های واقعی داوطلبین آیلتس را در دستور کار خودم قرار داده ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان