افسردگی در حین تحصیل و راه های مقابله با آن (قسمت دوم)

افسردگی حین تحصیل

افسردگی در حین تحصیل و راه های مقابله با آن (قسمت دوم)

افسردگی حین تحصیل

» مطلب مرتبط:  افسردگی در حین تحصیل و راه های مقابله با آن (قسمت اول)

در قسمت دوم از سری مطالب مربوط به افسردگی در حین تحصیل، به بررسی یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در مقوله ابتلا به افسردگی در هنگام سفر برای تحصیل در خارج از کشور، یعنی مسایل فکری و اعتقادی هر فرد می پردازیم. از این جهت که شما تمام عمر خود را در کشوری مذهبی با اعتقادات خاص گذرانده اید و اصولا با این اعتقادات بزرگ شده اید و به آنها خو گرفته اید. حال شما قصد دارید وارد کشوری کشوری شوید که به احتمال زیاد در این گونه اعتقادات هیچ شباهتی با کشور ما ندارند.

البته در خوشبینانه ترین حالت تنها شباهتی را که میتوان امید داشت آنها با ما داشته باشند، همان پایه ای ترین اعتقادات بشری است، و آن چیزی نیست جز اعتقاد به صلح و انسانیت؛ البته این وجه اشتراک نیز زمان زیادی است که دست خوش تغییرات ناخوشایندی در اقصی نقاط جهان شده است و زیاد نمی توان روی آن تکیه کرد. پس فرض را بر این میگذاریم که هیچگونه نقطه اشتراکی بین فرهنگ و اعتقادات ما و آنها وجود نخواهد داشت (حداقل تا برای روزها و حتی ماه های اولیه سفر).

در این شرایط که متقاضی در محیطی ناشناخته قرار میگیرد و چون هنوز ایده ای ندارد که چگونه باید با دیگران ارتباط برقرار کند، مغز به طور ناخودآگاه رفتاری را بروز میدهد که در ضمیر ناخودآگاه متقاضی وجود دارد. رفتاری که به دلیل سال ها زندگی در این سبک اعتقادی(مسایل اعتقادی کشورمان) در هر انسانی نهادینه شده است. خواهید دید پس از بروز این رفتار واکنشی که از مردم بومی کشور مقصد خواهید دید بسیار متفاوت با رفتاری است که در ایران تجربه کرده اید؛ از این رو که شهروندان آن کشور نیز با فردی مواجه شده اند که رفتاری منحصر به فرد دارد، طبیعی است که نتوانند واکنش منطقی ای به موضوع نشان دهند.

البته گفتنی است که استفاده از کلمه متفاوت در چند خط بالا حاوی بار منفی نبوده و تنها قصد رساندن مفهوم اتفاقات غیر قابل پیش بینی را دارد. که در شرایطی ممکن است از رفتار معمولی و به عبارتی معقولانه نیز بهتر از آب در آید.

این مطلب دارای نکات بسیار ظریفی است ازین جهت که دیده شده برخی از متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور، با این طرز فکر که باید هرچه زودتر شبیه مردمان بومی آن کشور شوند، رو به اعتقادات و رفتاری اورده اند که این موضوع آنها از آن طرف پشت بام به زمین انداخته است. بروز تمام این موارد در بلند مدت باعث انزوای هرچه بیشتر متقاضی خواهد شد. مسیری که نهایتا فرد را به افسردگی دچار میکند.

از دیگر موارد بروز این عارضه مسایل مالی است، که میتواند برای هر دانشجویی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارد، شرایط را سخت کند.

بسیار مهم است که شما پیش از سفر برای تحصیل در خارج از کشور، از شرایط اقتصادی و ارزش پول آن کشور نسبت به کشور خودمان اطلاعات لازم را بدست آورید. اگر فکر میکنید که نمیتوانید به طور کامل از پس تمام هزینه ها برآیید ممکن است بخاطر مشکلات مالی مجبور شوید از بسیاری از امکانات تحصیلی و رفاهی محروم شوید، فکر این سفر را از سرتان بیرون کنید به این دلیل که محروم ماندن از عوامل پیشرفت در زمینه تحصیلی، خود به خود باعث افسردگی و ناامیدی خواهد شد. چیزی که احتمال موفقیت شمارا به میزان زیادی خواهد کاست.

البته باید اشاره که مسایل مالی برای افرادی که تمکن مالی قابل توجهی دارند نیز ممکن است مشکل آفرین باشد؛ خواهید دید که فرد وقتی از نظر ارتباطی و رفتاری دچار مشکل شد، به طور ناخودآگاه برای فرار از احساسات بد و تخلیه روحی دست به کارهای افراطی زیادی خواهد زد. از این رو به صورت ناخواسته رفتاری انجام خواهد داد که در مدت کوتاهی منجر به شکست خوردن مسیر موفقیتش خواهد شد. فرد در این حالت تصمیم میگیرد که با اتلاف پول و خرج های غیر ضروری خود را از زیر فشارهای دیگر بیرون بکشد. کارهایی مانند خریدهای افراطی، استفاده از تفریحات گران و نامعقول و در برخی موارد نیز استفاده از مواد مخدر که تمامی این اتفاقات نهایتا منجر به ظهور افسردگی یا حادتر شدن این مسیله خواهد شد.

فکرمیکنم تا اینجای مطلب به اندازه کافی توانسته باشم مسایل مهم  در حوزه افسردگی را به تفسیر شرح دهم. اما اینها به طور کلی مشکلات و چگونگی بروز آنها بوده اند.

در شماره بعدی سعی خواهیم کرد تا شمارا با مواردی که میتواند از بروز افسردگی جلوگیری کند آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان