تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور (وزارت بهداشت)

تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور

تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور (وزارت بهداشت)

تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور

رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را احتمالا باید پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در بین متقاضیان تحصیل در خارج از کشور دانست. سالانه عده زیادی از متقاضیان که امکان تحصیل (در این رشته‌ها) در دانشگاههای داخلی را بدست نمی‌آورند تلاش می‌کنند از دانشگاهی در خارج از کشور پذیرش گرفته و به این ترتیب خواسته خود را محقق کنند. شرایط اخذ پذیرش، شهریه، هزینه زندگی، امکانات کشور و شهر محل تحصیل و کیفیت آموزش معیارهای افراد برای انتخاب مقصد تحصیل‌شان است و البته موضوع تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور که شاید بر هر چیز دیگر مقدم باشد.

» مطلب مرتبط: جدول مقایسه تحصیلات پزشکی در خارج از کشور

 

یکی از اولین سؤالات متقاضیان تحصیل رشته‌های پزشکی در خارج از کشور این است که آیا دانشگاه مورد بحث، مورد تأیید وزارت بهداشت کشورمان است یا خیر؛ و اینکه پس از پایان تحصیل، مشکلی برای تأیید مدرک‌شان پیش نیاید، از مهم‌ترین دغدغه‌هایشان است. مسلماً کسی دوست ندارد زمان و هزینه زیادی را در کشوری دیگر صرف گرفتن مدرکی کند که مورد تأیید وزارت بهداشت نباشد و پس از فراغت از تحصیل نتواند در زمینه تحصیلی خود کار کند.

با توجه به تغییرات اخیر در لیست دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت و بر اساس مصوبات دویست و بیست و پنجمین جلسه شورای عالی ارزشیابی مورخ 1395/7/27 ، با بررسی های کارشناسی مد نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و در نظر گرفتن 700 دانشگاه برتر QS و 800 دانشگاه برتر Times و 500 دانشگاه برتر Shanghai، لیست نهایی دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت جهت ورودی های سال 2017-2018 در رشته های مربوط به علوم پزشکی اعلام گردید. لازم به ذکر است این لیست سالیانه مورد بازبینی و بازنگری قرار گرفته و از سال تحصیلی مذکور صرفاً دانشگاههای موجود در این لیست جهت ادامه تحصیل مورد تایید بوده و مدارک صادره طبق ضوابط قابل ارزشیابی می باشد.

» مطلب مرتبط: لیست دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت

 

نکته مهم در مورد اعتبار دانشگاهها که به صراحت در آئین‌نامه ارزشیابی مدارک ذکر شده این است که تأیید بودن و نبودن یک دانشگاه، در زمان شروع تحصیل فرد ملاک است و تغییرات احتمالی بعد از آن، تأثیری در تأیید شدن یا نشدن مدارک ندارد. نکته مهم دیگری هم درباره مدارک دیپلم و پیش‌دانشگاهی متقاضیان ارزشیابی هست؛ مدارک آن دسته از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که دیپلم متوسطه و پیش‌دانشگاهی علوم تجربی یا ریاضی فیزیک ندارند ارزشیابی نمی‌شود.

سامانه تاک

در راستای توسعه دولت الکترونیک و به منظور تسریع در انجام امور آموزشی دانشجویان و دانش آموختگان خارج از کشور از روز شنبه مورخ 1394/8/9 مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت درتشکیل پرونده های جدید، تنها مدارکی را مورد بررسی قرار خواهد داد که اصالت آنها از طریق سامانه تائید اسناد کنسولی وزارت امورخارجه (تاک ) احراز شده باشد. مقتضی است دانشجویان متقاضی انتقال از خارج از کشور و دانش آموختگان خارج متقاضی ارزشیابی مدارک تحصیلی نسبت به ارائه مستندات مربوطه به بخش کنسولی سفارتخانه ها یا سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل اقدام نموده و هنگام ورود اطلاعات در سامانه متمرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، کد رهگیری هر مدرک را وارد نمایند.

» ورود به سامانه تاک

 

شرایط تأیید مدارک فارغ‌التحصیلان دانشگاههای مورد تأیید

رشته پزشکی عمومی

  1. تطابق حداقل 80% طول دوره تحصیل متقاضی ارزشیابی مدارک با طول دوره در دانشگاههای داخل کشور

نکته: طول دوره دکترای پزشکی عمومی در داخل: 2 سال علوم پایه + 4 سال بالینی + حداقل 18 ماه کارورزی است. در صورت عدم تطابق، باید کسر دوره را در شعب بین‌المللی دانشگاههای داخلی گذراند.

  1. تطابق حداقل 80% محتوای دروس «اختصاصی» با محتوای برنامه آموزشی داخل کشور
  2. قبولی در آزمون ملی پزشکی
  3. گذراندن دوره کارورزی در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور

نکته: مدت این دوره، بسته به دانشگاه محل تحصیل فرد در خارج از کشور و طول دوره کارورزی آن، از 1 تا 18 ماه متغیر است.

  1. ارائه پایان‌نامه در صورت عدم تأیید پایان‌نامه خارج از کشور متقاضی
  2. شرکت در آزمون ارزشیابی توانمندی (OSCE)

رشته دندانپزشکی

  1. تطابق حداقل 80% طول دوره در هر دو مقطع بالینی و علوم پایه
  2. تطابق حداقل 80% محتوای دروس اختصاصی

نکته: در صورت عدم تطابق واحدها، متقاضیان ارزشیابی مدارک می‌توانند واحدهای مورد نیاز را بطور داوطلبانه در واحدهای بین‌الملل دانشگاهها بگذرانند.

  1. قبولی در آزمون ملی دندانپزشکی

نکته: فارغ‌التحصیلانی که گواهی قبولی در آزمون بورد ملی آمریکا و کانادا و آزمون‌های جامع معادل با این آزمون‌ها را از سایر کشورها داشته باشند (دومی؛ در صورت تأیید شورای عالی ارزشیابی) از شرکت در امتحان ایران معاف می‌شوند.

  1. تدوین پایان‌نامه در یکی از دانشگاههای داخل کشور در صورت عدم ارائه پایان‌نامه در خارج از کشور یا عدم تأیید آن از سوی کمیسیون مربوط

داروسازی

  1. تطابق حداقل 80% طول دوره تحصیل با توجه به مقطع گذرانده شده (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای و دکترای تخصصی)
  2. تطابق حداقل 80% محتوای دروس اختصاصی (با توجه به مقطع گذرانده شده)
  3. قبولی در آزمون ارزشیابی رشته داروسازی

نکات مهم:

  • شرکت‌کنندگان در آزمون ارزشیابی داروسازی، بسته به نمره‌ آزمون، باید (حداقل) 8 تا 26 واحد (دوره تکمیلی) را بگذرانند.
  • مدارک Bachelor داروسازی معادل لیسانس (کارشناسی) داروسازی ارزیابی می‌شود. فارغ‌التحصیلان صاحب این مدرک می‌توانند در شعب بین المللی دانشگاههای داخل در رشته داروسازی، یا در صورت قبولی در آزمون کارشناسی ارشد سایر رشته ها، در رشته‌ای دیگر ادامه تحصیل دهند.
  • مدارک Master دانشگاههای مورد تأیید، در صورت تطابق طول دوره و محتوا و گذراندن پایان‌‌نامه تحقیقاتی، معادل فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) ارزیابی می‌شود. فارغ‌التحصیلان دارای این مدرک می‌توانند در آزمون‌های دکترای تخصصی داخل کشور شرکت کنند.
  • صاحبان مدارک Bachelor‌ (کارشناسی) و Master (کارشناسی ارشد) در ایران می‌توانند بعنوان مسئول فنی در داروخانه‌ها مشغول کار شوند.
  • مدارک دوره Pharm.D (که در برخی کشورها مانند هند ارائه می شوند) در صورت تأیید، معادل دکترای داروسازی ارزشیابی می‌شوند.
  • بررسی مدارک در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داروسازی، فقط در مورد دانش‌آموختگان خارج از کشور صورت می‌گیرد و مدارک داروسازی دانشگاههای داخلی فقط تحت عنوان دکترای حرفه‌ای داروسازی تعیین شده است.

شرایط تأیید مدارک فارغ‌التحصیلان دانشگاههای نامعتبر

مدارک دانشگاههای نامعتبر هم تحت شرایط زیر قابل ارزشیابی و تأیید هستند:

  • گرفتن مدرک در مقطع بالاتر، از دانشگاهی مورد تأیید؛ برای مثال اگر یک نفر، از دانشگاهی غیرمعتبر در دوره دکترای پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شده باشد و سپس دوره تخصص خود را در یک دانشگاه معتبر بگذراند، مدرک او قابل تأیید است.
  • شرکت و قبولی در آزمونهای معتبر بین‌المللی از نظر شورایعالی ارزشیابی که در آئین‌نامه ارزشیابی نام آنها ذکر شده است.
  • ارزشیابی مدارک و دریافت مجوز کار از کشورهایی که دانشگاه مورد تأیید وزارت بهداشت دارند.

حرف مشاور

آنچه گفتیم و نکاتی که برشمردیم، بخش اصلی اطلاعاتی است که متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی باید قبل از انتخاب کشور و دانشگاه محل تحصیل بدانند. جزئیات و تبصره‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد که با مراجعه به متن کامل ائین‌نامه ارزشیابی قابل دسترسی است.

متقاضیان تحصیل رشته‌های پزشکی باید با توجه به شرایط ارزشیابی و جزئیات دوره‌های تحصیلی در کشورهای مختلف و همچنین شرایط تحصیلی خود در دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی و مسائلی مانند هزینه‌های تحصیل در کشورهای مختلف؛ کشور و دانشگاه محل تحصیل خود را انتخاب کنند تا در آینده و بعد از اتمام تحصیلات خود، برای تأیید مدرک به مشکلی برنخورند.


Call Now Buttonمشاوره رایگان