دلایل افزایش دانشجویان ایرانی دندانپزشکی و داروسازی در کشور هند

اخبار رسمی دندانپزشکی در هند

دلایل افزایش دانشجویان ایرانی دندانپزشکی و داروسازی در کشور هند

اخبار-رسمی-دندانپزشکی-در-هند

یک‌شنبه 95/02/19 ، تهران، (اخبار رسمی) : دانشگاه‌های هند در سالیان اخیر به انتخاب بسیاری از متقاضیان ایرانی تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تبدیل شده‌اند. موقعیت شغلی و اقتصادی فارغ‌التحصیلان پزشکی، داروسازی به‌ویژه دندانپزشکی، بسیاری را به تحصیل در این رشته‌ها ترغیب می‌کند اما چرا شمار زیادی از افراد، هند را به‌عنوان محل تحصیل انتخاب می‌کنند؟ شرایط تحصیل در این کشور چگونه است؟

دانشگاه‌های استرالیا، اروپا (اروپای غربی)، آمریکا و کانادا شرایط سختی برای پذیرش دانشجو (از جمله در خیلی از موارد آزمون‌های ورودی) دارند و تعداد کمی می‌توانند امکان تحصیل در این دانشگاهها را به‌دست آورند. هزینه‌ بالای تحصیل و زندگی در استرالیا، اروپای غربی و آمریکای شمالی هم مزید بر علت می‌شود تا بسیاری از تحصیل در این کشورها صرف‌نظر کنند. با توجه به این مسائل، بسیاری از افراد به‌دنبال کشورهای جایگزینی می‌گردند که علاوه بر دارا بودن دانشگاه‌های معتبر، اخذ پذیرش از آنها دشوار نبوده و هزینه‌های تحصیل و زندگی در آن کشور سنگین نباشد. یکی از کشورهایی که این شرایط را دارد هند است. دانشگاه‌های هند برای پذیرش دانشجو، معدل بالا و مدرک زبان نمی‌خواهد و بعضا آزمون ورودی هم ندارد. نکته مهم این است که این دانشگاه‌ها از اعتبار کافی برخوردارند و مورد تأیید وزارت بهداشت کشورمان هم هستند. هزینه تحصیل و زندگی در هند هم (در مقایسه با کشورهای اروپای غربی، استرالیا و آمریکای شمالی) پایین است، گرچه به‌طور کلی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی رشته‌های گرانی محسوب می‌شود. البته باید توجه کرد که شرایط زندگی در هند ایده‌آل نیست و دانشجویانی که برای اولین بار به این کشور سفر می‌کنند باید انتظار مواجه شدن با یک کشور در حال توسعه آسیایی را داشته باشند.

» مطلب مرتبط: تحصیل در هند

 

در ادامه و با توجه به علاقه زیاد متقاضیان ایرانی تحصیل در خارج از کشور به دو رشته داروسازی و بخصوص دندانپزشکی، شرایط تحصیل در این دو رشته را در کشور هند توضیح می‌دهیم.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در هند

دانشجویان دندانپزشکی در هند (BDS یا Bachelor of Dental Surgery) باید طی یک دوره 4/5 تا 5/5 ساله دروسی مانند جراحی دندان، آناتومی دندان و مواد دندانپزشکی را پاس کنند و در پایان یک دوره کارآموزی را هم بگذرانند. فارغ‌التحصیلان ایرانی رشته دندانپزشکی از دانشگاه‌های هند باید مانند فارغ‌التحصیلان کشورهای دیگر (بجز آمریکا و کانادا) در آزمون وزارت بهداشت شرکت کنند تا در صورت قبولی، اجازه کار به‌عنوان دندانپزشک در ایران را به‌دست آورند.

» مطلب مرتبط: دندانپزشکی در هند

 

دوسال اول دوره دندانپزشکی در هند دوره عمومی است که طی آن دروسی مانند آناتومی دندان، پاتولوژی و مواد دندانپزشکی به دانشجویان تدریس می‌شود و بعد از آن در دوره تخصصی (که غالبا 3سال طول می‌کشد) واحدهای اصلی مانند بیماری‌های دهان و دندان، پروتز دندان و جراحی عمومی ارائه می‌شود. کسانی که این دوره 5ساله را با موفقیت به اتمام می‌رسانند، یک دوره 1ساله را هم به‌عنوان انترن (کارآموز) در بیمارستان وابسته به دانشگاه می‌گذرانند.

شرایط تحصیل داروسازی در هند

دوره‌های تحصیلی داروسازی در کشور هند تا درجه دکترا به دو صورت پیوسته و ناپیوسته است.

» مطلب مرتبط: داروسازی در هند

 

دوره‌ ناپیوسته

دانشجویان رشته داروسازی در هند با گذراندن دوره 4ساله B. Pharm موفق به اخذ مدرک لیسانس داروسازی می‌شوند. پس  از اتمام این دوره، دانشجویان در صورت تمایل به ادامه تحصیل، دو گزینه پیش رو دارند: تحصیل در دوره 2ساله M. Pharm و دریافت مدرک فوق لیسانس داروسازی / تحصیل در دوره 3ساله D. Pharm و دریافت مدرک دکترای ناپیوسته داروسازی (معادل دکترای پیوسته).

فارغ‌التحصیلان دوره لیسانس داروسازی (B. Pharm) از دانشگاههای هند، پس ازبازگشت به کشور، می‌توانند با شرکت و قبولی در آزمون ارزشیابی مدارک، به‌عنوان مسئول فنی در داروخانه مشغول به کار شوند. مدارک فارغ‌التحصیلان دوره M. Pharm در صورت تطابق طول دوره و ارائه پایان‌نامه تحقیقاتی، معادل فوق‌لیسانس داروسازی ارزیابی می‌شود. فارغ‌التحصیلان دکترا یا D. Pharm ‌ هم در صورت قبولی در آزمون ارزشیابی وزارت بهداشت کشور می‌توانند به‌عنوان دکتر داروساز فعالیت کنند.

دوره پیوسته

دوره پیوسته دکترای داروسازی، یک دوره یکپارچه شش‌ساله موسوم به Pharm. D‌ است که از حدود 10سال پیش در دانشگاه‌های هند ارائه می‌شود. دانشجویان این دوره مانند دانشجویان دکترای ناپیوسته، سال آخر تحصیل‌شان را به‌عنوان کارآموز یا انترن در بیمارستان یا داروخانه می‌گذرانند و مانند آنها در بازگشت به کشور، با قبولی در آزمون ارزشیابی مدارک و بدون گذراندن هیچ دوره تکمیلی، می‌توانند به‌عنوان دکتر داروساز مشغول به فعالیت شوند.

نکته‌ای که متقاضیان تحصیل دندانپزشکی و داروسازی در هند باید قبل از هر چیز به آن توجه کنند این است که برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های هند باید مدرک پیش‌دانشگاهی علوم تجربی یا ریاضی داشته باشند.

### پایان خبر رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان