راز جذابیت تحصیل در چین برای دانشجویان خارجی

جذابیت چین

راز جذابیت تحصیل در چین برای دانشجویان خارجی

راز جذابیت تحصیل در چین

نام چین که به میان می‌آید، پیش از هر چیز یاد جمعیت زیاد آن می‌افتیم و همینطور جهش اقتصادی حیرت‌انگیزش و خیزی که برای تبدیل‌شدن به یک ابرقدرت جهانی برداشته است. چین، کشوری که به دومین اقتصاد بزرگ دنیا بدل شده و در زمینه‌ آموزش عالی هم به دنبال رقابت با برترین‌هاست؛ چرا مقصد مناسبی برای دانشجویان خارجی است؟

چین که از اواخر دهه‌ 70 میلادی با سیا‌ست‌های اصلاحات و درهای باز دنگ شیائوپنگ (رهبر وقت این کشور) اقتصادش را متحول کرد و به رشدی چشمگیر دست یافت، به دنبال این بوده تا با پیشرفت‌ اقتصادی، تکنولوژیک و علمی و اثرگذاری در معادلات سیاسی دنیا، به یک ابرقدرت جهانی تبدیل شود. این کشور در سال 1970 بدل به پنجمین کشوری شد که توانست به‌طور مستقل ماهواره به فضا پرتاب کرده و در سال 2003 هم موفق شد انسان را راهی فضا کند؛ کاری که پیش‌تر فقط روسیه و آمریکا موفق به انجام آن شده بودند. در دهه 2020 هم چینی‌ها قصد دارند ایستگاه فضایی خود را به فضا ارسال کنند.

چین از تمدنی چندهزار ساله برخوردار است. آموزش هم در این کشور قدمتی طولانی دارد و حتی به باور برخی از مورخان، قدمت آن به سال‌ها پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد؛ اما در اواخر قرن نوزدهم بود که با تأسیس چند مدرسه و دانشگاه، نظام آموزشی این کشور شکلی مدرن و امروزی پیدا کرد.

» مطلب مرتبط: تحصیل در چین

 

در اواخر دهه 90 میلادی چینی‌ها که به دنبال ارتقای جایگاه دانشگاه‌های خود در دنیا بودند، به دانشگاه شانگهای جیائوتانگ (SJTU) مأموریت دادند مدلی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان طراحی کند تا آنها بتوانند وضعیت و جایگاه دانشگاه‌های خود را در قیاس با دانشگاه‌های برتر دنیا بسنجند و برای کم‌کردن فاصله خود با آنها سیاستگذاری کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. هدف نهایی چین از تمرکز روی بخش آموزش، رساندن 100 دانشگاه چین به استانداردهای بین‌الملی بوده است. از دیگر برنامه‌های این کشور می‌توان به اصل 985 اشاره کرد. با این برنامه چین قصد دارد به مرکز تحصیلات عالیه ممتاز در جهان، همچون آیوی لیگ (Ivy League) آمریکا تبدیل شود. آیوی لیگ، مجمع ِ پیچک و یا لیگ دانشگاه‌های آیوی، از معروف‌ترین گروه‌های دانشگاهی جهان است. این گروه را هشت دانشگاه پرآوازه آمریکا تشکیل داده‌اند (دانشگاه براون، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه کرنل، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه هاروارد، دانشگاه پرینستون، دانشگاه ییل و کالج دارتموث).

درحال حاضر، دانشگاه‌های چین در کنار دانشگاه‌های ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی، جزو برترین دانشگاه‌های آسیا هستند. از میان دانشگاه‌های چین، دو دانشگاه Peking University و Tsinghua University در رده‌بندی‌های مختلف برترین دانشگاه‌های دنیا، بین 100 دانشگاه برتر جای دارند. بیش از 20 دانشگاه دیگر چین هم در بین 500 دانشگاه برتر دنیا دیده ‌می‌شوند. تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه، جوایز بین‌المللی کسب‌شده، کیفیت اعضای هیأت علمی، فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی و حتی تعداد پیوندهای وب‌سایت دانشگاه در میان وب‌سایت دانشگاه‌های دیگر، از پارامترهای مهم در ارزیابی و تعیین سطح و رتبه دانشگاه‌ها هستند و البته آنچه در دنیای رو به جهانی‌شدن امروز بر سر آن رقابت شکل گرفته؛ یعنی جذب بهترین دانشجویان و اساتید از سراسر دنیا، کنفرانس‌های بین‌المللی و همکاری‌های بین‌المللی.

چینی‌ها به سرعت در حال توسعه سیستم آموزشی خود با تاکید بر رشته‌های علوم، مهندسی و ریاضیات هستند. آنها در سال 2011 دومین منتشرکننده مقالات علمی در دنیا بوده‌اند. در دهه اخیر، تعداد کالج‌ها و دانشگاه‌های چین دوبرابر شده و به رقم 2409 رسیده است. چین در سال‌های اخیر کوشیده سهم بیشتری از بازار بین‌المللی آموزش به‌دست آورده و به مهم‌ترین مقصد آسیایی دانشجویان تبدیل شود. برنامه 5 ساله منتهی به سال 2015 چین متمرکز بر توسعه موضوعات تحقیقاتی و علمی جذاب برای دانشجویان غربی است. قابل ذکر است که اکثر دانشگاه‌های چین به منظور افزایش رقابت با کشورهای غربی، روی تکنولوژی‌های در حال توسعه و نوین سرمایه‌گذاری می‌کنند. هدفی که آنها برای خود تعیین کرده‌اند میزبانی از 500 هزار دانشجوی بین‌المللی در کلیه مقاطع تحصیلی تا سال 2020 است. در سال‌های اخیر چینی‌ها با اختصاص بودجه‌‌های هنگفت، تعداد بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان خارجی را افزایش داده‌اند و از آنجا که تحصیل به زبان چینی (ماندارین) شاید خیلی‌‌ها را از انتخاب دانشگاه‌های چین منصرف کند، برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی را توسعه داده‌اند.

در کنار همه آنچه گفته شد، وقتی صحبت از دانشجویان ایرانی می‌شود، باید به رابطه خوب ایران و چین هم اشاره کرد که کار را برای گرفتن ویزای این کشور راحت می‌کند و با توجه به مشکلاتی که برای گرفتن ویزای کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی برای ایرانی‌ها وجود دارد، امتیازی برای این کشور محسوب می‌شود. امتیاز دیگر چین، هزینه‌های پایین‌تر زندگی و تحصیل در آن نسبت به کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و استرالیا است.

چرا چین مقصد مناسبی برای دانشجویان خارجی است؟

  • کشوری که برای رسیدن به پیشرفت‌های تکنولوژیک و صنعتی مدنظرش، به آموزش عالی نگاهی جدی دارد
  • برخورداری از دانشگاه‌های معتبر در سطح آسیا و بعضا جهان
  • بورسیه‌هایی که هزینه‌های تحصیل را به حداقل می‌رسانند
  • هزینه‌های نسبتا پایین زندگی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • رابطه خوب ایران و چین

اگر شما یک دانشجوی ایرانی هستید و می‌خواهید تحصیل‌تان را در خارج از کشور ادامه دهید، می‌توانید تحصیل در چین را یک گزینه جدی در میان انتخاب‌هایتان به شمار آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان