رنکینگ مجله تایمز 2016

رنکینگ مجله تایمز

رنکینگ مجله تایمز 2016

رنکینگ مجله تایمز

بر اساس گزارش سالانه مجله آموزش عالی تایمز رتبه بندی دانشگاههای جهان در سال 2016 انتشار یافت که در این رتبه بندی اسامی 800 دانشگاه از 70 کشور قرار دارد. این رنکینگ بر اساس کیفیت آموزشی و اعتبار دانشگاهها تنظیم شده است و از 13 عامل متغیر برای محاسبه رتبه بندی استفاده شده است.

در رنکینگ مجله تایمز کیفیت تدریس (%30 کل امتیازات) ، نگرش بین المللی (%7.5 کل امتیازات) ، کسب درآمد از طریق ارتباط با صنایع (%4.5 کل امتیازات) ، کیفیت و دامنه تحقیقات (%30 کل امتیازات) و استناد به عنوان مرجع و منبع (%30 کل امتیازات) به عنوان عوامل امتیاز دهی به کار رفته اند. به عنوان مثال انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا که در رتبه اول این رنکینگ قرار دارد از مجموع 100 امتیاز 95/2 امتیاز را کسب کرده است و امتیازات آن به ترتیب عبارتند از: کیفیت تدریس ۹۵.۶، نگرش بین‌المللی ۶۴، درآمد از طریق ارتباط با صنایع ۹۷.۸، کیفیت و دامنه تحقیقات ۹۷.۶ و از نظر استناد به عنوان منبع و مرجع ۹۹.۸.

» مطلب مرتبط: رنکینگ دانشگاهها – مجله تایمز 2018

» مطلب مرتبط: رنکینگ دانشگاهها – مجله تایمز 2017

 

20 دانشگاه برتر در رنکینگ مجله تایمز از نظر کیفیت آموزشی به شرح زیر می باشد:

  1. موسسه تکنولوژی کالیفرنیا (آمریکا)
  2. دانشگاه آکسفورد (بریتانیا)
  3. دانشگاه استانفورد (آمریکا)
  4. دانشگاه کمبریج (بریتانیا)
  5. انستیتو تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی)
  6. دانشگاه هاروارد (آمریکا)
  7. دانشگاه پرینستون (آمریکا)
  8. امپریال کالج دانشگاه لندن (بریتانیا)
  9. انستیتو تکنولوژی زوریخ (سوئیس)
  10. دانشگاه شیکاگو (آمریکا)
  11. دانشگاه جان هاپکینز (آمریکا)
  12. دانشگاه ییل (آمریکا)
  13. دانشگاه کالیفرنیا در برکلی (آمریکا)
  14. یونیورسیتی کالج دانشگاه لندن (بریتانیا)
  15. دانشگاه کلمبیا (آمریکا)
  16. دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (آمریکا)
  17. دانشگاه پنسیلوانیا (آمریکا)
  18. دانشگاه کرنل (آمریکا)
  19. دانشگاه تورنتو (کانادا)
  20. دانشگاه دوک (آمریکا)

رتبه دانشگاههای ایرانی در رنکینگ مجله تایمز

از میان دانشگاههای ایرانی، دانشگاه علم و صنعت دارای بهترین رتبه در این رنکینگ است که برای آن امتیاز کلی گزارش نشده است ولی امتیازات این دانشگاه به تفکیک عبارتند از: ۲۵.۹ از نظر کیفیت آموزش، ۱۲.۲ از نظر نگرش بین‌المللی، ۶۱.۲ از نظر کسب درآمد از صنایع، ۲۶.۰ از نظر تحقیقات، و ۴۲.۳ از نظر ارجاع به آن.

به صورت کلی نام هشت دانشگاه ایرانی در رنکینگ مجله تایمز از نظر کیفیت آموزشی ذکر شده است که عبارتند از: دانشگاه علم و صنعت و سپس دانشگاه صنعتی شریف (هر دو در رده ۴۰۱ در میان ۵۰۰ دانشگاه اول)، دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی ایران (رده ۵۰۱ در میان ۶۰۰ دانشگاه)، و دانشگاه تهران، دانشگاه خواجه نصیر طوسی و دانشگاه شهید بهشتی (رده ۶۰۱ در میان ۸۰۰ دانشگاه). اگرچه در رتبه بندی دانشگاهها از نظر اعتبار و شهرت جهانی نام هیچکدام از دانشگاههای ایرانی ذکر نشده است.

در گزارش سال قبل مجله تایمز دانشگاه شریف در رتبه 301 در میان 350 دانشگاه اول و دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه 351 در میان 400 دانشگاه اول قرار داشته اند ولی در رتبه بندی امسال چندین رتبه سقوط داشته اند.

همچنین در رنکینگ مجله تایمز دانشگاهها به صورت منطقه ای نیز امتیازدهی شده اند که در رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیا در سال گذشته، دانشگاه صنعتی شریف در رده ۴۳، دانشگاه صنعتی اصفهان در رده ۶۱ و دانشگاه علم و صنعت ایران در رده ۶۸ قرار گرفته بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان