شرایط اخذ اقامت ترکیه

اخذ اقامت ترکیه

شرایط اخذ اقامت ترکیه

اخذ اقامت ترکیه

در سال های اخیر، مهاجرت به کشورهای منطقه با اهداف اقتصادی، تجاری، تحصیلی، خانوادگی و به طور کلی؛ برای ساخت یک آینده بهتر، افزایش چشمگیری داشته است. یکی از این کشورها کشور همسایه، ترکیه است که طی چند سال گذشته با رشد تقاضای ایرانیان برای اخذ اقامت این کشور روبرو بوده است. در این مطلب شرایط اخذ اقامت ترکیه را از راه های مختلف بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

چرا ترکیه؟

ششمین مقصد برتر گردشگری دنیا

هر ساله بر تعداد متقاضیان ایرانی که برای اخذ اقامت موقت و دائم ترکیه اقدام می کنند افزوده می شود و این موضوع دلایل مختلفی دارد. ترکیه یکی از مقاصد جذاب گردشگری در دنیا شناخته  می شود و در سال های اخیر جزو 10 مقصد برتر گردشگری دنیا بوده است. در سال 2018 حدود 46 میلیون گردشگر خارجی از ترکیه دیدن کردند و تنها 5 کشور دیگر، آمار بیشتری نسبت به ترکیه ثبت کردند. در این سال و سال 2017 و در میان 10 مقصد برتر گردشگری دنیا، ترکیه بیشترین رشد را در جذب گردشگران داشته است.

دلایل دیگر

مسلما یک کشور هر چقدر برای گشت و گذار و تفریح جذاب باشد، باید دلایل دیگری هم وجود داشته باشد که شهروندان کشورهای دیگر را به تلاش برای اخذ اقامت آن وادارد. در مورد اقبال به ترکیه و افزایش تقاضا برای اخذ اقامت ترکیه می توان دلایلی مثل شرایط مناسب برای کسب و کار و همچنین شرایط مطلوب برای تحصیل را هم به جاذبه های توریستی این کشور اضافه کرد.

جز آنچه گفته شد و شامل شهروندان کشورهای مختلف می تواند شود؛ دریافت اقامت ترکیه برای ایرانیان جاذبه های دیگری هم دارد که ازجمله آنها می توانیم به همسایگی و نزدیکی ایران و ترکیه و عدم نیاز ایرانیان به ویزا برای سفر به ترکیه اشاره کنیم.

دلایل افزایش تقاضای ایرانیان برای دریافت اقامت ترکیه

  • شرایط آب و هوایی مطبوع
  • شباهت ها و اشتراکات فرهگی ایران و ترکیه
  • عدم نیاز به دریافت ویزا برای سفر به ترکیه
  • روابط تجاری و سیاسی مناسب ترکیه با ایران
  • امکان افتتاح حساب بانکی بین المللی به منظور انجام فعالیت های اقتصادی
  • امکان تحصیل در مدارس بین المللی برای فرزندان
  • شرایط آسان برای دریافت اقامت موقت و دائم ترکیه
  • تسهیل دریافت ویزای شنگن
  • تسهیل دریافت ویزای توریستی امریکا
  • تسهیل دریافت ویزای مولتیپل کانادا

با توجه به دلایلی که مرور کردیم، می توان اخذ اقامت ترکیه را یکی از بهترین گزینه ها برای ایرانیانی دانست که خواهان مهاجرت و اقامت در کشوری دیگر هستند اما این افراد برای دریافت اقامت ترکیه چه روندی را باید طی کنند؟

روش های اخذ اقامت ترکیه

برای دریافت اقامت موقت و دائم ترکیه راه های متعددی وجود دارد که در ادامه مطلب به آنها می پردازیم.

اقامت توریستی 3 ماهه و اقامت توریستی 1 ساله

توافقنامه الغای ویزا بین ایران و ترکیه، شهروندان ایران را از گرفتن ویزای برای سفر به ترکیه بی نیاز کرده است و شما با داشتن یک گذرنامه با اعتباری حداقل 3 ماهه می توانید به ترکیه سفر کنید. این شکل از سفر به ترکیه و اقامت در این کشور (یعنی با مهر فرودگاه) به شما اجازه حضوری حداکثر 3 ماهه را در هر 6 ماه می دهد و شما با هر تعداد سفر به ترکیه، در هر 180 روز، اجازه اقامت تا سقف 89 روز را در ترکیه خواهید داشت.

در سال 2017 اداره مهاجرت ترکیه (گوچ دایرسی) قانونی تصویب کرد که امکان اقامت 1 ساله را در برخی شهرهای ترکیه که به طور رسمی شهرهای توریستی محسوب می شوند، به گردشگران خارجی می دهد. البته در برخی از شهرها 5 تا 6 ماه اجازه اقامت توریستی داده می شود. پس از این 5 یا 6 ماه و یا 1 سال هم، در صورت داشتن شرایط لازم، اقامت فرد به همین مدت تمدید می شود.

این شیوه سفر به ترکیه و اقامت در این کشور، به شما اجازه کار در ترکیه را نمی دهد و متخلفین (از این قانون) با اخراج (دیپورت) فوری و ممنوعیت طولانی برای ورود به خاک ترکیه مجازات می شوند. حتی احتمال بازداشت متخلفین هم وجود دارد. ضمن اینکه کارفرمایان جریمه سنگینی را متحمل خواهند شد.

علاوه بر این، اقامت توریستی، چه به مدت 3 ماه و چه بیش از آن (هر چقدر هم که تمدید شود) به اقامت دائم ترکیه تبدیل نمی شود. با این اوصاف نمی توان اقامت توریستی در ترکیه را راه مناسبی برای اخذ اقامت ترکیه دانست و باید به سراغ راهی دیگر رفت.

» مطلب مرتبط: تحصیل در ترکیه

اقامت در ترکیه از طریق خرید / اجاره ملک

شاید عده ای تحت تأثیر تبلیغات ماهواره ای تصور کنند با خرید هر نوع خانه یا ملکی در ترکیه شهروند ترکیه شده و گذرنامه این کشور را دریافت می کنند؛ اما به این سادگی نیست و گرفتن «وطنداشلیک» یا شهروندی ترکیه از طریق خرید خانه یا ملک شرط و شروطی دارد.
شما برای اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید خانه و ملک باید حداقل 250 هزار دلار هزینه کنید؛ یعنی خانه یا ملکی را بخرید که 250 هزار دلار ارزش و قیمت داشته باشد و پس از آن هم باید حداقل 3 سال مالک خانه یا ملک خریداری شده بمانید و اجازه فروش آن را ندارید. پس از این مدت، بازرس اداره نفوس ترکیه، رعایت شرایط ذکرشده را بررسی می کند و در صورت تأیید بازرس، شما می توانید برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کنید. طبیعتا شما پس از دریافت شهروندی ترکیه اجازه فروش خانه یا ملک را خواهید داشت.

اگر خانه یا ملک خریداری شده کمتر از 250 هزار دلار قیمت داشته باشد؛ چیزی جز امکان قامت توریستی که در بخش های قبلی مطلب به آن پرداختیم، نصیب شما نمی شود؛ اگرچه این نوع از اقامت توریستی، تحت شرایطی خاص و بعد از 8 سال می تواند به اقامت دائم ترکیه تبدیل شود.

اقامت در ترکیه از طریق ازدواج با شهروند ترک

ازدواج با یک شهروند ترکیه هم می توانند مثل خرید خانه و ملک در این کشور، پس از گذشت 3 سال و تحت یک شرایط خاص، امکان دریافت شهروندی ترکیه را برای شهروندان کشورهای دیگر فراهم کند.

اقامت در ترکیه از طریق دریافت چالیشماایزین یا اجازه کار در ترکیه

کار در ترکیه به صورت قانونی و با استفاده از چالیشماایزین یا اجازه کار هم یکی دیگر از راه های گرفتن اقامت ترکیه و شهروندی این کشور است که طبیعتا شرایط خاصی هم دارد.

شما یا خودتان می خواهید در ترکیه کسب و کاری را راه بیاندازید و یا می خواهید برای یک کارفرما در ترکیه کار کنید. در صورت ثبت شرکت در ترکیه شما باید حداقل 5 شهروند این کشور را هم استخدام کنید و این بخشی از شرایط لازم برای دریافت اجازه کار در ترکیه از طریق ثبت شرکت در ترکیه است.

اگر هم می خواهید در شرکتی مستقر در ترکیه استخدام شوید و اجازه کار و اقامت در این کشور را دریافت کنید؛ باز هم باید شرایط خاصی احراز شود. کارفرمای شما باید به ازای هر نیروی کار خارجی، حداقل 5 شهروند ترکیه را استخدام کرده باشد و نیاز خود به تخصص شما را اثبات کند.

دریافت اجازه کار در ترکیه از طریق ثبت شرکت در ترکیه یا استخدام در شرکتی مستقر در این کشور، امکان اقامت در ترکیه را هم به شما می دهد و همسر و فرزندان زیر 18 سال شما هم اجازه اقامت در ترکیه را خواهند داشت، اگرچه اجازه کار کردن نخواهند داشت.

اجازه کار اعتباری یک ساله دارد، البته در برخی موارد اعتبار آن طولانی تر است. در صورت حفظ شرایط و ادامه کار می توان اجازه کار در ترکیه را تمدید کرد و پس از تمدید به مدت 5 سال (پیاپی و بدون فاصله) و عدم خروج از ترکیه به مدت بیش از 180 روز می توان اجازه کار در ترکیه را به وطنداشلیک یا شهروندی ترکیه تبدیل کرد.

اقامت در ترکیه از طریق تحصیل

برای دریافت اقامت موقت ترکیه از طریق تحصیل متقاضیان بین المللی باید در یکی از دانشگاه ها و یا مؤسسات آموزش عالی ترکیه ثبت نام کنند. پیش نیاز ورود به دانشگاه های ترکیه برای تحصیل به زبان ترکی کسب حدنصاب لازم در آزمون تومر Tomer (آزمون زبان ترکی) است. دانشجویانی که از دانشگاهی در ترکیه پذیرش داشته باشند می توانند اقامت موقت ترکیه (مجوز یک ساله) را دریافت کنند که به میزان طول تحصیل قابل تمدید است.

برای کسب اطلاعات تکمیلی با مشاوران ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان