شهرهای دانشجویی هند

شهرهای دانشجویی هند

شهرهای دانشجویی هند

شهرهای دانشجویی هند

در مورد هند می توان از تعبیر کشور دانشجویی استفاده کرد؛ کشوری که یک مقصد جذاب برای دانشجویان بین المللی به ویژه دانشجویان آسیایی و آفریقایی محسوب می شود. شهرهای دانشجویی هند که تعدادشان کم هم نیست، سالانه پذیرای تعداد زیادی دانشجوی بین المللی می شوند که با توجه به هزینه های پایین ترزندگی و تحصیل در هند و امکان تحصیل به زبان انگلیسی، این کشور را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب کرده اند. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با شهرهای دانشجویی هند آشنا شویم.

» مطلب مرتبط: تحصیل در هند

بمبئیشهرهای دانشجویی هند

بمبئی نام قدیمی این شهر است. نام جدید آن مومبای (انگلیسی: Mumbai مراتی:मुंबई) است که مرکز ایالت ماهاراشترا و از مهم‌ ترین شهرهای هند است.

در زبان هندی بمبئی به معنای ساحل خوب است. این نام در زمان استعمار پرتغالی ها برای این شهر انتخاب شد، اما در سال ۱۹۹۶ نام این شهر به «مومبای» تغییر یافت که در واقع نام یکی از خدایان زن هندی است. البته همچنان در خارج از هند، این بندر بزرگ به بمبئی معروف است.

بمبئی با جمعیتی بالغ بر ۲۱ میلیون نفر و وسعتی برابر ۶۰۳ کیلومتر مربع یکی از چهار شهر بزرگ و پرجمعیت کشور هند به شمار می آید. بمبئی در غرب کشور هند و در ساحل دریای عرب واقع شده ‌است. بمبئی پایتخت تجاری هند و یکی از شهرهای مهم این کشور شناخته می شود.

شهر بمبئی بزرگ ترین بندر مبادلاتی-بازرگانی هند در ساحل غربی این کشور است. بمبئی به عنوان مرکز بانکداری، مبادلات مالی و ارزی و صنعت عظیم کشتی سازی هند در سطح دنیا شناخته شده است. این شهر، شاهراه ارتباطی هند با جهان عرب و ایران تلقی می شود. بخصوص بعد از استقلال هند از استعمار انگلیس تمرکز امور اقتصادی و تجاری در بمبئی، به سبب موقعیت استراتژیک این شهر بیشتر شده است.

جالب است بدانید که بندر بمبئی مرکز بزرگ ترین تولیدکنندگان پارچه های پنبه ای و فیلم های سینمائی در منطقه شبه قاره هند است و به «بالیوود» نیز شهرت دارد.

طبق آخرین امار بدست آمده از سرکنسولگری ایران در بمبئی، در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰۰ دانشجوی ایرانی در شهر بمبئی مشغول به تحصل هستند. اغلب این دانشجویان در شهر پونا واقع در ۱۵۰ کیلومتری بمبئی تحصیل می کنند. شهر پونا به دلیل آب و هوای معتدل و مطلوب و همچنین سابقه حضور ایرانیان در این شهر، شمار زیادی از دانشجویان ایرانی را جذب دانشگاه های خود می کند. حضور ایرانیان در پونا طی سال های اخیر سیر صعودی قابل توجهی داشته است.

دانشگاه بمبئی ( University of Mumbai)شهرهای دانشجویی هند

MU نام اختصاری دانشگاه بمبئی است که یک دانشگاه دولتی واقع در ایالت ماهاراشترا هند است. بیشتر کالج های شهر بمبئی که در چهار منطقه ساحلی ماهاراشترا گسترده شده اند، وابسته به دانشگاه بمبئی هستند. این دانشگاه دوره های تحصیلی متنوع و مختلفی را در تمامی مقاطع تحصیلی، از دیپلم تا دکترا ارائه می دهد.

دانشگاه بمبئی موفق به اخذ رتبه پنج ستاره از شورای ملی ارزیابی و اعتبار کشور هند شده است. این دانشگاه در سال ۲۰۱۰، با کسب رتبه ۴۵۱، در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان جای گرفت.

بنگلور

بنگلور (Bangalore) نام قدیمی شهری است که حالا بنگالورو (Bengaluru) خوانده می شود. شهر بنگلور مرکز ایالت کارناتاکا واقع در فلات دکن با جمعیتی بیش از ۱۱ میلیون نفر و مساحت ۷۴۱ کیلومتر مربعی از دیگر کلان شهر های هند محسوب می شود. بنگلور بیشترین مراکز فن آوری اطلاعات هند از قبیل شرکت های چند ملیتی و برون سپاری بین المللی را در خود جای داده است. آب و هوای خوب و طبیعت زیبا بنگلور را به “Garden city” یا “شهر باغ” مشهور ساخته است.

مزایای شایان ذکر شهر بنگلور؛شهرهای دانشجویی همد

  • امنیت اجتماعی بسیار بالا
  • مردمی با فرهنگ و خون گرم
  • آب و هوای خوب، معتدل و پاک
  • تعداد زیاد دانشجویان بین المللی
  • دانشگاه های با قدمت بالا، معتبر و ممتاز
  • برخورداری از امکانات زیربنایی عالی در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی
  • تمرکز صنعت نرم‌افزار، علوم پزشکی و همچنین مرکز فناوری اطلاعات در هند
  • قرار گرفتنِ بنگلور بر سر شاه راه های ارتباطی‌ِ مهم‌ِ هند که اهمیت و اعتبار این شهر را دوچندان ساخته است

دانشگاه ها و مراکز علمی بنگلور

بنگلور یکی ار مهم ترین شهرهای دانشجویی هند است که با داشتن ۴ دانشگاه مادر و ۷۵ کالج، سالانه از تعداد زیادی دانشجوی بین المللی میزبانی می کند. دانشگاه بنگلور در سال 1886 تأسیس شده و بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد. این دانشگاه توانسته با گسترش قابل توجه مراکز تحصیلات تکمیلی زیرمجموعه خود در طی سال های اخیر تبدیل به یکی از بزرگ‌ ترین دانشگاه های آسیا شود.

در شهر بنگلور ۴ دانشگاه مادر در زمینه‌های مختلف وجود دارد که هر کدام از آنها مسئولیت گرایش های زیر نظر خود را به عهده داشته و کاملا مستقل از یکدیگر عمل می کنند. این دانشگاه ها عبارتند از:

دانشگاه بنگلورشهرهای دانشجویی هند

برای رشته‌های علوم پایه (BSc/MSc/BA/BCA/MCA/BBM/MBA)  مانند: فیزیک، ریاضی، مدیریت و بازرگانی، علوم کامپیوتر/کامپیوتر    کاربردی، هنر و…

دانشگاه علوم کشاورزی بنگلور

دانشگاه راجیو گاندی

برای رشته‌های پزشکی (MBBS/BDS/BPharm) مانند: پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و…

دانشگاه VTU یا isweshwaraiah Technological University

متولی کلیه دانشکده‌های مهندسی مستقر در شهر بلگام برای رشته‌های مهندسی (BArch/BE) مانند: مهندسی برق و الکترونیک، مخابرات، کامپیوتر، علوم (فناوری)اطلاعات، عمران و… بعلاوه رشته   مهندسی معماری.

میسورشهرهای دانشجویی هند

میسور (انگلیسی : Mysore) در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی بنگلور قرار دارد و به عنوان زیباترین شهر این ایالت شناخته می شود. میسور سومین شهر بزرگ ایالت کارناتاکا به حساب می آید. این شهر با مساحتی معادل ۱۲۸ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۸۰۰٬۰۰۰ نفر در ارتفاع ۷۶۳ متری از سطح دریا واقع شده‌ است.

میسور با مناظر زیبا و طبیعت سرسبز به منطقه ای دیدنی تبدیل شده است، به طوری که بسیار از افراد برای گذراندن آخر هفته های خود به این شهر سفر می کنند. آب و هوای این شهر به ندرت تغییر می کند و در بیشتر ماه های سال  هوایی شبیه هوای بهار ایران دارد. در ماه های “ژوئن” تا “نوامبر” هوای میسور بیشتر بارانی و ابری است. “دسامبر” تا “فوریه” کمی سرد و “مارس” تا “ژوئن” نیمه گرم است و دمایی بین ۲۵ تا ۳۰ درجه دارد.

دانشگاه ها و مراکز علمی میسور

رشته‌های غیر پزشکی:

معتبرترین و مهم ترین مرکز دانشگاهی میسور «دانشگاه میسور» است. این دانشگاه جزو دانشگاه‌های پنج ستاره هند محسوب می شود و در سال ۱۹۱۶ میلادی تأسیس شده است. دانشگاه میسور در تمامی رشته‌ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می ‌پذیرد و صرفا دوره‌ های کارشناسی آن در کالج های وابسته به دانشگاه برگزار می‌ شود.

به غیر از مرکز اصلی دانشگاه، کالج های زیرمجموعه و وابسته به دانشگاه، در مقطع کارشناسی و بسیاری از رشته ‌ها نظیر بیوتکنولوژی، مدیریت بازرگانی، کامپیوتر، تغذیه و کنترل بهداشتی مواد غذائی، علوم اجتماعی، حقوق و سایر رشته‌ها دانشجو می ‌پذیرند.

علاوه بر آن میسور دارای چندین مرکز تحقیقاتی معتبر و مهم ازجمله «سی–اف–تی–آر–آی» CFTRI (مرکز تحقیقات تکنولوژی غذائی هند)، مرکز تحقیقات ابریشم و مرکز تحقیقات گفتاردرمانی و شنوائی سنجی نیز است که این مراکز عموما برای مقاطع دکتری دانشجو می ‌پذیرند.

رشته‌های پزشکی:شهرهای دانشجوی هند

رشته‌های پزشکی در کالج های شهر میسور به طور مستقیم زیر نظر دانشگاه مادر و معتبر راجیو گاندی «Rajive Gandhi university of Health sciences» ارائه می‌ شوند.

در شهر میسور سه کالج وابسته به این دانشگاه فعالیت می کنند که عبارتند از:

  • کالج «فاروقیه»: که در رشته‌های داروسازی و دندانپزشکی دانشجو می پذیرد. گفتنی ست راه اندازی دوره کارشناسی ارشد در آینده‌ای نزدیک در دستور کار این کالج قرار دارد.
  • کالج «ج – اس – اس» (JSS) که در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، بینائی سنجی و شنوائی سنجی دانشجو می پذیرد.
  • کالج شاراداویلاسا  که در رشته داروسازی فعالیت می ‌کند.

رشته‌های مهندسی:

درمقاطع کارشناسی میسور دارای کالج های معتبری همچون: SJCE, Maharaga ,NIE, JSS است که تقریبا اکثر رشته‌های مهندسی و همچنین کارشناسی علوم پایه را شامل می‌ شوند. رشته‌ های کامپیوتر، مهندسی عمران، بیوتکنولوژی، الکترونیک و مکانیک از جمله رشته‌هایی هستند که کالج های فوق برای آنها دانشجو می پذیرند.

 پوناشهرهای دانشجویی هند

پونه (تلفظ: /puɳeˑ/) یا پونا از نظر طبقه بندی کلان شهر‌های هند در رتبه هشتم قرار دارد و نیز در ایالت ماهاراشترا (استانی که شهر پونا در آن قرار دارد) بعد از کلان شهر بمبئی، دومین شهر بزرگ محسوب می‌‌شود. موقعیت جغرافیایی پونا در ۱۶۰ کیلومتری شرقی‌ بمبئی است و در پس یک رشته کوه و فلات دکن واقع شده است.

در گویش محلی نام این شهر به صورت پونه تلفظ می‌‌ شود که در واقع در سال های اخیر به عنوان نام رسمی‌ این شهر مورد قبول عموم مردم قرار گرفته است. از طرفی‌ در زبان انگلیسی پونا بیان می‌‌شود که از زمان استعمار انگلیسی ها بر هند به جای مانده و در مواردی، به خصوص نام شرکت‌ها و مراکز تجاری که قبل از آن به ثبت رسیده، از نام پونا استفاده می شود.

دانشکاه ها و مراکز علمی پونا

شهر پونا امروزه بعنوان یکی از پراهمیت ترین شهرهای دانشجویی هند و مرکز علمی و تحصیلی ایالت ماهاراشترا به شمار می‌رود. به خاطر این موضوع هندی ها پونا را «آکسفورد شرق» یا «آکسفورد هند» می‌ خوانند. حتی هندی‌ها مدعی هستند که این شهر بزرگ ترین شهر دانشجویی دنیاست.

پونا با بیش از ۱۲۰۰ کالج از جمله دانشگاه ‌های معروفی همچون دانشگاه پونا، کالج فرگوسن، بهاراتی ودیاپت، سیمباسیز کالج و دیگر مراکز علمی و آموزشی که در فهرست معتبرترین مراکز علمی و دانشگاهی هند قرار دارند، از جمله مهم ترین شهرهای دانشجویی هند است. این شهر نه‌ تنها پذیرای دانشجویان هندی از اقصا نقاط این کشور است، بلکه دانشجویان خارجی را نیز به ویژه از کشورهایی نظیر ایران، ، کشورهای عربی، کره جنوبی، مالزی، اندونزی، تایوان و برخی کشورهای آفریقایی میزبانی می کند.

دانشگاه پونا یکی از دانشگاه ‌های معتبر هند و از دانشگاه‌های برتر این کشور در پذیرش دانشجویان بین المللی است. از دیرباز ایرانیان زیادی در پونا تحصیل کرده اند و هم اکنون بالغ بر بیش از ۴۰۰۰ دانشجوی ایرانی تنها در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستنند. این شهر بیشتر از هر شهر دیگری در دنیا میزبان دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور است.

از جمله دانشگاه های خصوصی با سطح علمی، آموزشی و رفاهی بالا در شهر پونا می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:شهرهای دانشجویی هند

  • Bharaty Vidya Peth Deemed University
  • Symbiosys Deemed University

ویژگی های مثبت پونا

نزدیکی و شباهت بالای اقلیمی و آب و هوایی با ایران

حضور مشاور و همکاران مؤسسه ما در شهر پونا امکان هر گونه حمایت از دانشجویان را فراهم ساخته است.

آشنایی نسبتا بالای مردم پونا با زبان انگلیسی به واسطه حضور دانشجویان بین المللی پرشمار و مراکز گردشگری (از جمله معبد اوشو در پونا) ارتباط با آنها را در خارج از محیط دانشگاه برای دانشجویان غیرهندی تسهیل می کند.

از دیگر ویژگی های بارز شهر پونا به عنوان یک شهر با استانداردهای نسبتا مناسب برای ادامه تحصیل می توان به تعداد بالای دانشجویان بین المللی، معتدل بودن آب و هوا در طول سال و از همه مهم تر وجود دانشگاه هایی با نرخ بالای پذیرش دانشجویان خارجی نظیر دانشگاه پونا (مقام اول جذب دانشجویان خارجی در هند با بیش از ۱۰۰۰۰ دانشجو در سال تحصیلی 07-2006) اشاره کرد.

چندیگر

چندیگر (به انگلیسی: Chandigarh) در فاصله ۲۶۰ کیلومتری از دهلی قرار دارد. چندیگر با جمعیت ۱ میلیون نفری مرکز دو ایالت بزرگ پنجاب و هاریانا در هند است. نام چندیگر از معبد قدیمی چندی یا «چندی مندیر» گرفته شده و به معنی «قلعه چندی» است. گاهی اوقات این شهر با نام «شهر زیبا» نیز خوانده می ‌شود.

دمای هوای چندیگر در تابستان به حداکثر ۴۵ درجه سانتیگراد و در زمستان به حداقل ۲ درجه سانتیگراد می رسد. چندیگر سه ماه از سال هوای بارانی (Monsoons) و کاملا گرم و مرطوب را تجربه می کند. از پایان ماه مارچ هوای این شهر گرم می شود و در ماه های می و ژوئن به گرم ترین حد خود می رسد و تا اوایل ماه سپتامبر گرم و مرطوب است. دوره هوای سرد از ماه نوامبر شروع شده و تا ماه فوریه ادامه دارد.

دانشگاه ها و مراکز علمی چندیگر

بسیاری از کالج های معماری در هند و کشور های دیگر چندیگر را به عنوان یک شهر مدرن با استاندارد های جهانی مورد مطالعه قرار داده اند. چندیگر یکی از مراکز مهم فعالیت های علمی و آموزشی در شمال هند به شمار می آید. دانشگاه ها و کالج های چندیگر عبارتند از :شهرهای دانشجویی هند

  • Panjab University
  • Engineering College
  • Architectural College
  • Panjab Medical College
  • Art College and Museum
  • Institute of Microbial Technology
  • Central Science Instrumentation Organization
  • Post graduate Institute of Medical Education and Research

چندیگر دارای انستیتوهای علمی، آموزشی و تحقیقاتی بسیار معتبر است و یک شهر ایده آل برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود. این شهر از ویژگی های خاصی نسبت به دیگر شهرهای هند برخوردار است که از میان آنها می توان به وجود فرودگاه و ساختار شهری که براساس بخش (Sector) بنا شده است اشاره کرد.

 چنای

چِنای (Chennai) با نام قدیمی مَدرَس، از دیگر کلا‌نشهرهای کشور هند است. چنای مرکز یا پایتخت ایالت تامیل نادو است و در ساحل کوروماندل در خلیج بنگال واقع شده است. چنای از جمله مناطق شهری پرجمعیت هند به شمار می ‌آید و از این لحاظ در رتبه چهارم قرار دارد. جمعیت این شهر در حدود ۴٫۳۴ میلیون نفر تخمین زده می شود.

چنای (مدرس) بعنوان قطب صنعتی و بازرگانی جنوب هند اهمیت بالایی دارد و بخاطر میراث فرهنگی‌ و معماری معابدش شهرت جهانی دارد. این منطقه همچنین کانون فعالیت موسیقی کلاسیک هند و اجرای (زنده) رقص نیز است.

دانشگاه ها و مراکز علمی چنای

دانشگاه مدرس University of Madras که در سال ۱۸۵۷ تأسیس شده، دانشجویان را در ۳ دانشکده تجارت، علوم و هنر پذیرش می کند.

اکثریت دانشگاه های چنای به عضویت دانشگاهی ملی درآمده ‌اند و برنامه ‌ها و رشته ‌های پزشکی، حقوق، علوم و هنر را ارائه می ‌دهند.

برخی از دانشکاه‌ های قدیمی چنای (مدرس) عبارتند از:

  • Madras Christian College
  • Presidency College
  • Pachaiyappa’s College
  • Madras Medical College
  • StanleyMedical Colleg
  • Vivekananda College
  • New College Chennai

همه این دانشگاه ها در ابتدا به دانشگاه مدرس وابسته بوده‌اند.

دیگرمراکز آموزشی مستقل و مهم چنای عبارتند از:

  • Women’s Christian College
  • Loyola College Chennai
  • Stella Maris College
  • National Institute of Fashion Technology
  • Asian College of Journalism
  • Madras School of Social Work

Indian Institute of Technology (IIT) Madras

این دانشگاه در جنوب شهر چنای (مدرس) واقع است و از لحاظ بین المللی شهرت و اعتبار زیادی به ویژه بخاطر برنامه های مهندسی آن دارد.

در نزدیکی انستیتو فناوری مدرس، دانشگاه آنا که یکی دیگر از دانشگاه های بنام و معتبر هند است، قرار دارد که از ادغام دانشگاه های زیر به وجود آمده است:

  • College of Engineering Guindy
  • Madras Institute of Technology
  • Alagappa College of Technology
  • School of Architecture and Planning

می توان گفت بیشتر دانشگاه‌ های تامیل نادو که رشته‌های مهندسی، فنی و معماری را ارائه می دهند، به دانشگاه آنا وابسته‌اند و بقیه دانشگاه‌ها مستقل هستند.

دانشگاه حقوق دکتر امبدکار Dr. Ambedkar Government Law College

این دانشگاه در سال ۱۸۹۱ تأسیس شده ‌است و در زمینه حقوق در تامیل نادو شهرت بسیاری دارد.

دانشگاه علوم پزشکی مدرس Madras Medical College

در سال ۱۸۳۵ تأسیس شده ‌است و یکی از مهم ترین دانشگاه‌ های علوم پزشکی شبه قاره هند بحساب می آید.

دیگر دانشگاه‌ های مهم علوم پزشکی چنای (مدرس):

  • Stanley Medical College، Kilpauk Medical College
  • Sri Ramachandra Medical College and Research Institute

Madras Veterinary College که در سال۱۹۰۳ تأسیس شده اولین دانشکده دامپزشکی هند شناخته می شود.

حیدرآباد

حیدرآباد (اردو: حیدر آباد ، به انگلیسی:Hyderabad) به عنوان پایتخت ایالت آندرا پرادش یکی دیگر از شهرهای بزرگ هند است و با ۶۲۵ کیلومتر مربع وسعت ششمین شهر بزرگ هند محسوب می شود. جمعیت این شهر که با طبیعت سنگلاخی خود در ارتفاع ۵۰۰ متری از سطح دریا و در فلات دکن قرار گرفته، بیشتر از ۶٫۷ میلیون نفر تخمین زده می شود.

بیشتر جمعیت شهر حیدرآباد را مسلمانانی تشکیل می دهند که عمدتا سنی مذهب (حدود ۳۵%) هستند. حیدرآباد از دیگر شهرهای زیبا و بسیار دیدنی هند است که با قدمت ۴۰۰ ساله به داشتن طبیعت چشم نواز، معابد، مساجد و بازارهای بسیار معروف است.

دانشگاه‌های حیدرآباد

حیدرآباد با داشتن ۳ دانشگاه مرکزی، ۲ دانشگاه خصوصی و ۶ دانشگاه ایالتی در استان آندراپرادش از جمله شهرهای دانشگاهی و علمی هند محسوب می‌ شود. در سراسر این ایالت ۱۲ دانشگاه و بیش از ۴۲۰ دانشکده در رشته‌ های مختلف فنی، علوم تجربی و انسانی تا سطوح عالی تحصیلی فعالیت دارند.

به دلیل وجود دانشگاه ‌ها و کالج ‌های متعدد و معتبر در شهر حیدرآباد در چند سال گذشته‌ تعدادی از دانشجویان ایرانی مشتاق به تحصیل این شهر را برای ادامه تحصیلات عالیه خود برگزیده اند و هم اکنون بیش از ده ‌ها نفر در مقاطع دانشگاهی کارشناسی تا دکترا در حیدرآباد مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه تکنولوژی جواهر لعل نهرو

از معروف ترین مراکز علمی شهر حیدرآباد می توان به دانشگاه تکنولوژی جواهر لعل نهروی این شهر که اولین دانشگاه تکنولوژی در کشور هندوستان است و در سال ۱۹۷۲ میلادی تأسیس شده اشاره کرد. چند سال پس از تأسیس این دانشگاه، دو کالج مهندسی به نام های آنانتاپور و کاکینادا و هم چنین یک کالج مهندسی که در سال‌های ۱۹۴۶ و ۱۹۶۵ تاسیس شده بودند به این دانشگاه ملحق شدند.

بیشتر رشته ‌های تکنولوژی در این دانشگاه تدریس می شود و به همین دلیل اسم این دانشگاه را «دانشگاه تکنولوژی جواهر لعل نهرو» گذاشته اند. این دانشگاه دارای امتیاز A است و در قسمت شمال غربی شهر حیدرآباد قرار دارد.

دانشگاه عثمانیه

یکی دیگر از دانشگاه های معتبر حیدرآباد، دانشگاه عثمانیه است که یکی ازقدیمی ‌ترین دانشگاه ‌های جهان محسوب می ‌شود. این دانشگاه در سال ۱۹۱۸ (۱۲۹۷ شمسی) به دست میرعثمان علی خان، آخرین حاکم حکومت آصف جاهی تأسیس شده و هم اکنون گنجایش پذیرش ۱۵۰ هزار دانشجو در سال را دارد. دانشگاه عثمانیه همه ساله در تمام رشته‌ های تحصیلی گروه های تجربی، ریاضی، انسانی و هنر و در مقاطع کارشناسی تا دکتری دانشجو می ‌پذیرد.

دانشگاه حیدرآباد

دانشگاه حیدرآباد با برخورداری از ۲۸ گروه آموزشی در چهار شاخه تحصیلی از جمله دانشگاه‌ های معتبر جهان به شمار می ‌رود. دانشگاه حیدرآباد که در سال ۱۳۵۴ شمسی تأسیس شده، تنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌ پذیرد.

سایر دانشگاه های حیدرآباد

علاوه بر دانشگاه‌ های ذکر شده در بالا، می توان به دانشگاه های مفخم جاه کالج، دانشکده پزشکی و مهندسی نظام کالج و دانشگاه زبان‌ های خارجی (CIFL) که همگی جزو مراکز علمی معتبر و شناخته شده هستند اشاره کرد.

دهلی

دلهی (/ˈdɛli/، تلفظ هندوستانی: d̪ɪlliː Dilli) یا دهلی به عنوان پایتخت هند، در رتبه دوم کلان شهرهای این کشور قرار دارد که “دهلی نو” نیز قسمتی از این شهر محسوب می شود. دهلی با بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت، در کنار دمشق و بنارس از قدیمی‌ ترین شهرهای جهان محسوب می ‌شود.

دانشگاه‌ های هند

در سال تحصیلی ۰۵-۲۰۰۴ دهلی با داشتن ۱۶۵ کالج مورد تأیید دولت مرکزی هند از جمله شهرهای مهم دانشگاهی هند به شمار می ‌رفت که از مهم ترین آنها می توان به ۵ کالج پزشکی، ۸ کالج مهندسی معتبر و افزون بر آن ۹ دانشگاه مجازی اشاره کرد.شهرهای دانشجویی هند

شهر دهلی شش دانشگاه مهم نیز دارد که عبارتند از:

  • دانشگاه دهلی (University of Delhi) سال تأسیس ۱۹۲۱
  • دانشگاه جامعه ملی اسلامی (Jamia Millia Islamia) سال تأسیس ۱۹۲۰
  •  دانشگاه جواهر لعل نهرو (Jawaharlal Nehru University) سال تأسیس ۱۹۶۹
  • دانشگاه ایندرا گاندی (Indira Gandhi National Open University) سال تأسیس ۱۹۸۵
  • دانشگاه جامعه همدرد (Jamia Hamdard) سال تأسیس ۱۹۸۹
  • دانشگاه گورو گوبیند سینگ ایندراپراستا (Guru Gobind Singh Indraprastha University) سال تأسیس ۱۹۹۸

همچنین از دیگر مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی دهلی می‌توان به این مؤسسات اشاره کرد:

  • All India Institute of Medical Sciences
  • Indian Institute of Technology Delhi
  • Netaji Subhas Institute of Technology
  • Delhi College of Engineering
  • Delhi School of Economics
  • Indian Institute of Foreign Trade

دیدگاه (9)

  • احمد پاسخ

    سلام
    من می خواهم ماستری خود را در رشته اقتصاد، (امور مالی و بانکی ، مدیریت،و..) بخوانم هزینه های شان در یک دوره مکمل چند است.

    27 فروردین 1400 در 19:21
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر آقای احمد
      شهریه ی رشته های مختلف در مقطع ارشد در کشور هند بین ۳ تا ۴ هزار دلار سالانه است

      28 فروردین 1400 در 14:48
  • Sani پاسخ

    با سلام 18سالمه برای تحصیل دکترای دامپزشکی در هند کدام دانشگاه ها مورد تایید ایران هست؟

    15 فروردین 1400 در 22:27
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام. وقت بخیر
      برای اطلاع از دانشگاه های مورد تایید ایران میتونید لیست وزارت بهداشت رو چک کنید.

      17 فروردین 1400 در 14:10
  • مسناغ پاسخ

    سلام روز بخیر ، برای ادامه تحصیل در رشته دامپزشکی امکانش هست که اگه ۴ سال از این رشته رو خوانده باشیم ، برای ۲ سال باقیمانده مدارک رو معادل کنیم و ۲ سال پایانی رو داخل هند بخونم ؟ البته غیر از هند کشور دیگه ای هست که این امکان رو داشته باشه ؟

    18 مرداد 1399 در 10:28
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام خانم مینا
      انتقال رشته های گروه پزشکی و پیراپزشکی و دامپزشکی به خارج از کشور معمولا کار زمان بر و سختی هستش.
      پیشنهاد میکنم اینجا تمام کنید برای ادامه ی تحصیل برید که درگیر روند اداری نشید

      21 مرداد 1399 در 16:43
  • zaki پاسخ

    سلام ذکی هستم از افغانستان میخواهم در کشور هندوستان لیسانس در رشته کمپیوتر ساینس بخوانم هزینه سالانه پوهنتون چقدر است

    4 بهمن 1398 در 20:28
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      آقای زاکی سلام
      هزینه های تحصیل در مقطع لیسانس به صورت میانگین سالی ۳۰۰۰ دلار خواهد بود
      برای اطلاعات بیشتر با دفتر تماس بگیرید

      5 بهمن 1398 در 16:15
      • ذکی پاسخ

        سلام میبخشی هزینه اش بسیار است
        در شهر پونا سالانه ۵۵۰۰۰ اففانی است از شما بسیار زیاد است

        6 بهمن 1398 در 22:38

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان