شهرهای دانشجویی چین

شهرهای دانشجویی چین

شهرهای دانشجویی چین

شهرهای دانشجویی چین

مهم ‌ترین شهرهای دانشجویی چین کدامند؟ آیا شهرهای دانشجویی چین مثل دانشگاههای این کشور در بین برترین ‌های دنیا جایی دارند یا خیر؟ در این مطلب به معرفی برترین شهرهای دانشجویی چین می پردازیم؛ شهرهایی که صاحب تعداد زیادی دانشگاه معتبر و پذیرای دانشجویان پرشماری هستند که بخش قابل توجهی از آنها را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. با ما همراه باشید.

رشد و پیشرفت چین در زمینه آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی در سالیان اخیر که جایگاه دانشگاههای چین را در میان دانشگاههای دنیا ارتقا داده است، شهرهای دانشجویی چین را هم به استانداردهای جهانی نزدیک کرده است، تا جایی که حالا نام 3 شهر دانشجویی چین در میان 100 شهر دانشجویی برتر دنیا دیده می شود.

مطلب مرتبط: تحصیل در چین

مؤسسه QS که صاحب یکی از معتبرترین رنکینگ‌ های دانشگاهی دنیا است، هرساله علاوه بر ارزیابی و رده‌ بندی دانشگاههای دنیا، شهرهای دانشجویی برتر دنیا را هم معرفی می کند. در رنکینگ سال 2018 مؤسسه QS نام 3 شهر دانشجویی چین دیده می شود؛ پکن، پایتخت چین و شانگهای، پرجمعیت ترین شهر دنیا و نانجینگ.

معرفی برترین شهرهای دانشجویی چین

پکن – Beijing

پکن پایتخت چین است و دور از ذهن نیست که مثل بسیاری از پایتخت‌های دیگر به عنوان یک شهر دانشجویی هم شناخته شود اما پکن یک شهر دانشجویی معمولی نیست.پکن مرکز سیاسی، فرهنگی و آموزشی چین و دومین شهر پرجمعیت این کشور پس از شانگهای به حساب می آید. این شهر در طول هشت قرن اخیر غالبا مرکز سیاسی و فرهنگی چین بوده و از این جهت در دنیا شهری کم نظیر است.

میزبانی از 2 دانشگاه حاضر در میان 50 دانشگاه برتر دنیا و چندین دانشگاه حاضر در فهرست 500 دانشگاه برتر دنیا پایتخت چین را به ویترینی خوب برای نشان دادن پیشرفت های چین در زمینه آموزش عالی تبدیل کرده است.

دو دانشگاه برتر چین در رده‌ بندی سال 2018 کیو اس، در پکن واقع شده اند؛ Tsinghua University که در رده بیست و پنجم برترین دانشگاههای دنیا جای گرفته و Peking University که سی و هشتمین دانشگاه برتر دنیا در این سال شناخته شده است. تعدادی دیگر از دانشگاههای پکن هم در رده های پایین تر و میان 600 دانشگاه برتر سال 2018 قرار گرفته اند؛ Beijing Normal University، Beihang University و Renmin (People’s) University of China.

Tsinghua University برترین دانشگاه پکن و چین، سومین دانشگاه برتر آسیا پس از دو دانشگاه سنگاپوری است و شاید در آینده به برترین دانشگاه این قاره تبدیل شود.
پکن شهری بزرگ، پرجمعیت و البته شلوغ است؛ بنابراین و با وجود دانشگاههای رده بالای آن، شاید برای کسانی که زندگی در شهرهای کوچک را ترجیح می دهند، پکن چندان جذاب نباشد. البته این فقط یک روی ما جرا است. جنبه مثبتی که باید دید، فرصت های شغلی بین المللی ایست که با زندگی در پکن می تواند نصیب فرد شود. اصولا برای اینکه بتوان همگام با جریان سریع تحولات در چین جلو رفت، از شهرهایی مثل پکن نباید چندان دور ماند.

یکی از شاخص‌ هایی که پکن را به یک شهر دانشجویی برتر در دنیا تبدیل کرده است، توجهی است که به فارغ‌ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهها به عنوان نیروی کار متخصص دارد.

اطلاعات بیشتر درباره پکن

  • رتبه بندی QS بهترین شهرهای دانشجویی : 26
  • تعداد دانشگاه های رتبه بندی شده توسط کیو اس : 9
  • بالا ترین رتبه دانشگاه : دانشگاه چینهوا (۲۵)
  • جمعیت : 21 میلیون و 707 هزار نفر
  • میانگین شهریه های بین المللی : 5700 دلار آمریکا
  • رتبه مطلوبیت : 66
  • رتبه فعالیت کارفرما : 6
  • رتبه مقرون به صرفگی : 63
  • رتبه دیدگاه دانشجو : 47

شانگهای – Shanghai

شانگهای

یکی از مراکز اقتصادی دنیا، شلوغ ترین و پرترددترین بندر کانتیر دنیا، بزرگترین شهر چین و پرجمعیت ترین شهر جهان عناوینی هستند که می توان شانگهای را با استفاده از آنها معرفی کرد، اما شانگهای یک شهر دانشجویی هم است که به ویژه به خاطر موقعیت اقتصادی و تجاری اش توانسته شاخصه های یک شهر دانشجویی رده بالا را به دست آورد.

شانگهای را می توان مانند دیگر شهرهای پررونق آسیایی نظیر سئول و هنگ کنگ، شهر تضادها دانست؛ جایی که مظاهر سنت و مدرنیته و نمادهای فرهنگ و تمدن شرق و غرب در کنار هم قرار گرفته اند. شانگهای در امتداد کرانه رود یانگ تسه و در تلاقی با دریای چین شرقی واقع شده است. بلندترین سازه کشور چین و دومین ساختمان بلند جهان، پس از برج خلیفه، در این شهر قرار دارد؛ برج شانگهای که ساخت آن در سال 2013 به پایان رسید.

یکی از شاخصه ها و معیارهای مهم در ارزیابی شهرهای دانشجویی داشتن دانشگاههای با اعتبار بالا است. 7 دانشگاه شهر شانگهای توانسته اند در آخرین رده بندی QS جایگاهی داشته باشند که برترین و معتبرترین آنها Fudan University با رتبه جهانی 40 و Shanghai Jiao Tong University با رتبه 62 هستند؛ دو دانشگاهی که جزو برترین‌ های چین و حتی آسیا محسوب می شوند.

گذشته از جایگاه شانگهای به عنوان یک شهر دانشجویی ممتاز، این شهر جذابیت های بسیاری دارد؛ بازار پرهیاهو، معابد باستانی، غذاهایی از سراسر دنیا و جاذبه های هنری نگاه بسیاری را به شانگهای جلب می کند اما در کنار همه اینها باید از هزینه بالای زندگی در شانگهای هم صحبت کرد که به خصوص برای دانشجویان، تأمین آن کار آسانی نیست.

البته شهریه دانشگاههای این شهر نسبتا پایین است، ضمن اینکه این بندر پررونق و مرکز تجاری بزرگ فرصت های شغلی پرشماری را در دسترس افراد جویای کار و کسانی که به دنبال پیشرفت هستند، به ویژه دانشجویان و دانش آموختگان، قرار می دهد که می تواند خیلی ها را با وجود هزینه بالای زندگی در شانگهای راهی این شهر کند.

اطلاعات بیشتر درباره شانگهای

  • رتبه بندی QS بهترین شهرهای دانشجویی : 29
  • تعداد دانشگاه های رده بندی شده توسط کیو اس : 7
  • بالاترین رتبه دانشگاه : دانشگاه فودان (۴۰)
  • جمعیت : 24 میلیون و 183هزار
  • میانگین شهریه های بین المللی : ۴.۲۰۰ دلار آمریکا
  • رتبه مطلوبیت : 66
  • رتبه فعالیت کارفرما : 5
  • رتبه مقرون به صرفگی : 63
  • رتبه دیدگاه دانشجو : 47

نانجینگ – Nanjing

نانجینگ

نانجینگ یا نانکینگ، پایتخت چین در چندین دوره تاریخی و یکی از 4 پایتخت باستانی بزرگ چین بوده و همیشه تاریخ از مهم ترین شهرهای چین شناخته شده است. نانجینگ، پایتخت استان جیانگسو و پس از شانگهای، دومین مرکز تجاری چین شرقی است.

نانجینگ که به خاطرقدمت بسیارش، مجموعه ای دیدنی از آثار تاریخی و باستانی مانند دیوارهای ۶۰۰ ساله شهر، معابد، موزه ها و مقبره ها را در خود جای داده و مناظر دیدنی از قبیل دریاچه، پارک های سبز و باشکوه و کوهستان های کوچک، آن را به شهری زیبا و دیدنی تبدیل کرده است، جمعیتی 8 میلیونی دارد و در مقیاس جمعیت چین، شهر کم جمعیتی به شمار می آید و نسبت به دو شهر پکن و شانگهای هیاهو و شلوغی کمتری دارد.

نانجینگ طی بیش از 1700 سال مرکز آموزشی و تحصیلی جنوب چین بوده و در حال حاضر هم از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی معتبری برخوردار است که پذیرای دانشجویان بسیاری در مقاطع مختلف تحصیلی هستند.

جاذبه های تاریخی، زیبایی و آرام تر بودن نانجینگ می تواند پای خیلی از خارجی‌ ها، از گردشگران تا دانشجویان را به این شهر باز کند، اگرچه ارائه اغلب دوره ‌های تحصیلی به زبان ماندارین (چینی) می تواند مانعی بر سر راه تحصیل دانشجویان بین المللی در مراکز آموزشی شهر نانجینگ باشد.

اطلاعات بیشتر درباره نانجینگ

  • رتبه بندی QS بهترین شهرهای دانشجویی : 88
  • تعداد دانشگاه های رتبه بندی شده توسط کیو اس : 2
  • بالا ترین رتبه دانشگاه : دانشگاه نانجینگ (114)
  • جمعیت : 8 میلیون و 335 هزار نفر
  • میانگین شهریه های بین المللی : 3600 دلار آمریکا
  • رتبه مطلوبیت : 105
  • رتبه فعالیت کارفرما : 87
  • رتبه مقرون به صرفگی : 43
  • رتبه دیدگاه دانشجو : 69

شیان – Xi’an

شیان

شیان یکی دیگر از شهرهای دانشجویی چین و از با قدمت ترین شهرهای چین می باشد که اماکن گرانبها و تاریخی زیبایی را در خود جای داده است. این شهر از جمله مکان­های ارزشمند برای مورخان و شرق شناسان بحساب می آید. مجموعه مجسمه ­های جنگجویان سفالی شیان (لشکر سفالین) که متشکل از مجسمه‌های سفالی ۸ هزار سرباز چینی است به جرات یکی از بی نظیرترین و دیدنی ترین اماکن تاریخی چین می باشد. به گفته برخی باستان شناسان کشف گنجینه‌ی لشکر سفالین شیان یکی از بزرگ‌ترین اکتشافات قرن بشمار می آید.

دانشگاه­های برترشیان شامل : دانشگاه شیان جایو تانگ (Xi’an Jiao Tong University) ، که در رتبه ۳۷۲ در جهانی قرار دارد . دانشگاه شیان جایو تانگ همچنین از برنامه های حمایتی ۲۱۱ و ۹۸۵ دولت چین به منظور ارتقا سطح علمی بهرمند است.

از دیگر مراکز علمی بنام شهر شیان میتوان به دانشگاه پلی تکنیک نورث وست و دانشگاه نورث وست اسم برد. دانشگاه مطالعات بین الملل شیان در راستای افزایش کیفیت آموزشی دانشگاه­های شیان، سیاست­های برقراری روابط نزدیک علمی با دیگر مراکز دانشگاهی برتر دنیا را در پیش گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان