پروپوزال تحقیق چیست ؟

پروپوزال تحقیق

پروپوزال تحقیق چیست ؟

پروپوزال تحقیق

تقریباً از تمام افرادی که برای تحصیلات بین المللی در مقطع دکترا و همچنین دوره های تحقیقاتی کارشناسی ارشد اقدام می کنند درخواست می شود که پروپوزال تحقیق Research Proposal خود را به همراه مدارک دیگر ارسال نمایند. شاید برای بیشتر متقاضیان این سوال پیش آید که پروپوزال تحقیق چیست ؟ به همین منظور در مطلب این هفته به بررسی پروپوزال تحقیق و چگونگی نگارش آن می پردازیم:

مهمترین چیزی که باید بدانیم این است که پروپوزال چیست ؟! معمولا دانشجویانی که میخواهند پروژه های تحقیقاتی خود را در مقطع دکترا یا کارشناسی ارشد بگذرانند از اینکه پروپوزال تحقیق چقدر مهم و تاثیر گذار میتواند باشد بی خبرند. پروپوزال مدرکی است که کمکتان می کند اساتید راهنما را در دانشگاه مورد نظرتان متقاعد کنید میتوانید روی تحقیقی کار کنید و توانایی اتمام آن در پایان وقت تعیین شده دارید.

» مطلب مرتبط: مقاله ISI

» مطلب مرتبط: توصیه نامه

» مطلب مرتبط: رزومه تحصیلی

» مطلب مرتبط: انگیزه نامه شخصی (SOP)

ساختار پروپوزال

یک پروپوزال استاندارد باید شامل قسمتهای زیر باشد:

موضوع (Project title)

موضوع پروپوزال یکی از مهمترین اجزای آن به شمار میرود که در ابتدا نظر استاد راهنما را جلب می کند بنابراین باید تا حد امکان سعی کنید موضوع را به صورت خلاصه و در عین حال واضح باشد تا در نگاه اول مشخص شود که تحقیق شما درباره چه موضوعی است.

نکته: اگر در انتخاب موضوع مشکل دارید می توانید لیست اساتید دانشگاه مورد نظر خود را پیدا کنید و زمینه فعالیت هر یک را بررسی کنید و سعی کنید موضوع پروپوزال خود را با زمینه های فعالیت اساتید مرتبط کنید تا شانس خود را برای پذیرفته شدن آن توسط اساتید راهنما افزایش دهید.

فهرست مطالب (Table Of Contents)

همانطور که از نام این قسمت معلوم است در این قسمت لیست تمام مطالب درون پروپوزال را به همراه صفحه بندی قرار می دهید تا مخاطب شما به راحتی بتواند به قسمت مورد نظر خود رجوع کند.

خلاصه (Abstract)

در این قسمت باید خلاصه پروپوزال خود را شامل موضوع تحقیق، اهمیت انجام این تحقیق، شیوه و متد انجام تحقیق و مزایای آن را به صورت خلاصه در 2 یا 3 پاراگراف توضیح دهید. در نظر داشته باشید که این قسمت اولین قسمتی است که اساتید راهنما مطالعه می کنند بنابراین سعی کنید هدف خود را به روشنی در این قسمت تشریح کنید.

مقدمه (Introduction)

در این قسمت به صورت خلاصه و در یک صفحه درباره موضوع تحقیق خود و اهمیت انجام آن و دلایل انجام تحقیق صحبت کنید.

اهداف پروپوزال (Aims & Objectives)

در این قسمت فقط به بیان جوانب مختلف موضوع تحقیق، اهداف خود برای انجام تحقیق مورد نظر، اهمیت نتایج و ارتباط آن با نظریه های موجود و مسائل اینچنینی بپردازید.

پیشینه تحقیق (Review of Literature)

در این قسمت باید به معرفی و بررسی تحقیقات مشابه که در زمینه موضوع تحقیق شما در گذشته انجام شده است بپردازید و هدف خود را برای انجام این تحقیق با توجه به یافته ها و نتایج موجود بیان کنید (مانند تکمیل فرضیه های قبلی، تایید، تصحیح یا رد کردن آنها و غیره).

متدهای تحقیق (Research Methodology)

در این قسمت باید درباره روش ها و شیوه های مورد نیاز برای انجام تحقیق خود صحبت کنید. برای مثال درباره روشهای جمع آوری اطلاعات، ابزار گردآوری اطلاعات، جامعه آماری مورد نیاز، چگونگی تحلیل داده ها، روش اندازه گیری داده ها و نتایج، ابزار و امکانات مورد نیاز و دیگر موارد از این قبیل.

نتیجه گیری (Conclusion)

در این قسمت باید نتیجه گیری کلی از انجام این تحقیق را به صورت خلاصه در یک یا دو پاراگراف بیان کنید.

منابع (References)

در نهایت در قسمت آخر باید تمامی منابعی ( کتاب، مجله، مقاله، وبسایت و … ) که از آنها برای نگارش پروپوزال خود استفاده کردید را با نام نویسنده و سال انتشار ذکر نمایید.

اطلاعات تکمیلی

یک پروپوزال تحقیق ایده آل باید بین 8 تا 10 صفحه باشد که در برگه A4 با فونت Times New Roman و با اندازه فونت 12 تایپ شود. هرچند ممکن است طرح پیشنهادی شما گسترده تر بوده و نیاز به توضیح بیشتری داشته باشد بنابراین در این صورت سعی کنید از 15 صفحه بیشتر نشود. در نظر داشته باشید اگر پروپوزال شما خیلی طولانی شود و یا دارای صفحات بیش از حد معمول باشد این امکان وجود دارد که حتی مورد بررسی قرار نگیرد بنابراین حتماً در چارچوب ذکر شده حرکت کنید. همچنین در بعضی موارد ممکن است دانشگاه مقصد فرمت خاصی را برای ارائه پروپوزال مشخص کند بنابراین قبل از شروع به نگارش، شرایط دانشگاه مورد نظر را چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان