[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
گزارش آماری سال 1395
اگر شما بعنوان متقاضی تحصیل در خارج از کشور از سایت امیدار بازدید کرده باشید به احتمال زیاد فرم ارزیابی سایت را دیدهاید و برای بررسی وضعیت خود آن را تکمیل کردهاید. مجموعه امیدار بعلت همکاری با مؤسسات (مجاز) اعزام دانشجویی که در زمینه کشورهای مختلف فعالیت میکنند، تعداد زیادی از مقاصد دانشجویان بینالمللی را تحت پوشش خود دارد و تا حد زیادی میتوان جامعه آماری مراجعه کنندگان وبسایت مجموعه را نماینده کل متقاضیان تحصیل در خارج از ایران دانست.
ما در مجموعه امیدار، در طول 1 سال گذشته حدود 3300 فرم دریافت کردهایم که بررسی آماری آیتمهای مختلف آن میتواند تصویری نسبتا واضح از شرایط متقاضیان تحصیل در خارج از ایران به دست ما، همکارانمان و همچنین خود متقاضیان دهد. در این گزارش میتوانید آمارهای برگرفته از بررسی این فرمها را به شکل نمودار و همراه توضیحی مختصر مشاهده کنید.
راهنما: با حرکت نشانگر موس روی بخشهای مختلف نمودارها، عنوان و درصد آنها را میتوانید ببینید.
[/av_textblock]
[/av_one_full]
[av_three_fourth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
[/av_textblock]
[/av_three_fourth]
[av_one_fourth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_hr class=’invisible’ height=’40’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
آخرین مقطع تحصیلی
فارغالتحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با سهمی تقریبا یکسان، بخش عمده متقاضیان تحصیل در خارج از کشور را تشکیل میدهند. کسر قابل توجهی؛ یعنی حدود یک چهارم متقاضیان هم دیپلم دارند. سهم متقاضیان صاحب مدرک دکترا و افرادی با مدرک زیر دیپلم هم در مجموع، نزدیک 6 درصد است.
[/av_textblock]
[/av_one_fourth]
[av_three_fourth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
[/av_textblock]
[/av_three_fourth]
[av_one_fourth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_hr class=’invisible’ height=’40’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
نوع دانشگاه
بیش از یک سوم متقاضیان دارای مدرک دانشگاهی، از دانشگاههای آزاد فارغالتحصیل شدهاند. سهم فارغالتحصیلان دانشگاههای سراسری هم کمتر از یکسوم است. پس از این دو دسته و با فاصلهای زیاد، فارغالتحصیلان دانشگاههای غیرانتفاعی، پیام نور و علمی-کاربردی قرار دارند و یک پنجم متقاضیان هم در سایر دانشگاهها تحصیل کرده اند.
[/av_textblock]
[/av_one_fourth]
[av_three_fourth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
[/av_textblock]
[/av_three_fourth]
[av_one_fourth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_hr class=’invisible’ height=’40’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
مدرک زبان
اکثریت غالب متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، هیچگونه مدرک زبانی ندارند. در بین حدودا 29 درصدی که مدرک زبان دارند؛ نزدیک نیمی، مدرک آیلتس و یک هشتم هم مدرک تافل دارند. باقی هم مدارک زبان دیگری (از جمله مدارک مؤسسات زبان، وزارت علوم و مدارک زبانهایی مانند ایتالیایی، آلمانی و…) دارند.
[/av_textblock]
[/av_one_fourth]
[av_three_fourth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
[/av_textblock]
[/av_three_fourth]
[av_one_fourth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_hr class=’invisible’ height=’40’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
مقالات بین المللی
این بخش شاید توضیحی لازم نداشته باشد. نزدیک 83 درصد متقاضیان مقاله علمی بینالمللی ندارند. داشتن مقاله و همچنین مدرک زبان (با نمره بالا) برای دریافت پذیرش از دانشگاههای معتبر و نیز همچنین امتیازاتی مثل: کمک هزینه های تحصیلی، تخفیف در شهریه و بورسیه اهمیت زیادی دارد که این نمودار و نمودار بالا نشان میدهد بخش عمدهای از متقاضیان فاقد برخی از معیارهای لازم برای دریافت این موارد هستند.
[/av_textblock]
[/av_one_fourth]
[av_three_fourth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
[/av_textblock]
[/av_three_fourth]
[av_one_fourth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_hr class=’invisible’ height=’40’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
نقشه معدل متقاضیان
بیش از نیمی از متقاضیان، معدل متوسط به بالا (16 تا 20) دارند؛ معدل حدود 42 درصد آنها 16 تا 18 و معدل نزدیک 23 درصدشان هم 18 تا 20 است. بیش از یک چهارم هم معدلی بین 14 تا 16 دارند. 7.5 درصد متقاضیان را هم افرادی با معدل 10 تا 12 تشکیل میدهند.
[/av_textblock]
[/av_one_fourth]
[av_three_fourth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
[/av_textblock]
[/av_three_fourth]
[av_one_fourth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_hr class=’invisible’ height=’40’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
پراکندگی مقاصد تحصیلی
سه پنجم متقاضیان تحصیل در خارج از کشور تمایل دارند در کشورهای اروپایی تحصیل کنند. حدود 30 درصد کشورهای آسیایی را بعنوان مقصد خود انتخاب کردهاند. کمتر از 5 درصد قصد تحصیل در کشورهای آمریکای شمالی را دارند. نزدیک 5 درصد هم سایر نقاط دنیا را بعنوان مقصد خود معرفی کرده اند.
[/av_textblock]
[/av_one_fourth]
[av_three_fourth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
[/av_textblock]
[/av_three_fourth]
[av_one_fourth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_hr class=’invisible’ height=’40’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
تنوع رشته های تحصیلی
رشتههای علوم پزشکی و (با اختلاف کمی) مهندسی پرطرفدارترین رشتهها بین متقاضیان تحصیل در خارج از کشور هستند؛ 32 درصد متقاضیان قصد تحصیل در رشتههای علوم پزشکی و 30 درصد هم قصد تحصیل در رشتههای مهندسی را دارند. 17 درصد رشتههای علوم انسانی؛ 3.2 درصد رشتههای هنر و 2.7 درصد هم زبان های خارجی را انتخاب کردهاند. درصد قابل توجهی هم رشتههای دیگر را در نظر دارند.
[/av_textblock]
[/av_one_fourth]
[av_three_fourth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
[/av_textblock]
[/av_three_fourth]
[av_one_fourth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_hr class=’invisible’ height=’40’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
تعداد فرم های دریافتی
در این نمودار هم میتوانید تعداد فرمهای دریافتی را در هر ماه (بطور جداگانه) ببینید. افزایش قابل توجه تعداد این فرمها در ماه مرداد و پس از آن میتواند به اعلام نتایج کنکور در این ماه مرتبط باشد. عدهای که منتظر مشخص شدن نتیجه کنکور و آزمون ورودی دانشگاه آزاد هستند؛ با اعلام نتایج این آزمونها و مشخص شدن شرایطشان، تصمیمشان را برای ادامه تحصیل در خارج میگیرند و در گام اول برای ارزیابی شرایط خود اقدام میکنند.
[/av_textblock]
[/av_one_fourth]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
نکات و جمع بندی
داشتن و نداشتن مدرک زبان و نوع مدرک زبان عامل مهمی در انتخاب کشور مقصد است. با توجه به آمار دارندگان مدرک زبان و اینکه مقصد انتخابی غالب متقاضیان کشورهایی است که برای پذیرش دانشجو مدرک زبان میخواهند (کشورهای اروپایی) به این نتیجه میرسیم که حداقل 30 درصد متقاضیان تحصیل در این کشورها بخشی از شرایط لازم برای گرفتن پذیرش از دانشگاههای این کشورها را ندارند.
همچنین با اینکه اکثر متقاضیان معدل خوبی دارند اما نداشتن مدرک زبان و مقاله، احتمال دریافت بورسیه برای آنها را پایین میآورد و این در حالی است که بسیاری از آنها تمایل زیادی به گرفتن بورسیه دارند. این نکتهای است که هم در فرمها و هم در تماسهای تلفنی متقاضیان با مجموعه امیدار به دفعات با آن مواجه شدهایم. در پایان باید این را هم اضافه کنیم که آمار برگرفته شده از فرمها با آنچه مشاوران ما از تماسهای تلفنی استنباط کردهاند تا حد زیادی مطابقت دارد.
[/av_textblock]