تحصیل در ارمنستان (به روز رسانی 2019)

تحصیل در ارمنستان

تحصیل در ارمنستان (به روز رسانی 2019)

تحصیل در ارمنستان

در میان کشورهای مختلفی که ایرانیان می توانند برای تحصیل در خارج از کشور انتخاب کنند، ارمنستان یک امتیاز بزرگ دارد؛ همسایه ایران است و بدون نیاز به گرفتن ویزا می توان به آن سفر کرد. با این شرایط، تحصیل در ارمنستان می تواند جزو گزینه های اصلی ایرانیان متقاضی تحصیل در خارج از کشور باشد. در ادامه شرایط تحصیل در ارمنستان را از زوایای مختلف بررسی می کنیم تا ببینیم آیا می توان ارمنستان را یک انتخاب خوب برای ایرانیان دانست یا خیر.

همسایه شمالی

ارمنستان در نیمه جنوبی منطقه قفقاز که ناحیه ای میان دریای خزر و دریای سیاه است، قرار دارد. این کشور در شمال با گرجستان، در شرق با جمهوری آذربایجان، در غربا با ترکیه و در جنوب با ایران و نخجوان مرز مشترک دارد. به عبارت دیگر، ارمنستان همسایه شمالی کشورمان است.

جمهوری جوان ارمنستان

تحصیل در ارمنستان

ارمنستان به صورت رسمی، جمهوری ارمنستان نام دارد و در سال 1991 پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان یک کشور مستقل اعلام موجودیت کرده است. جمهوری ارمنستان کشور بسیار کوچکی است و تنها 29,743 کیلومتر مربع مساحت دارد که با مساحت استان مرکزی و استان کردستان برابر است. حدود 3 میلیون نفر هم در کشور ارمنستان زندگی می کنند که غالبا به زبان ارمنی صحبت می کنند و مسیحی هستند.

تابستان خنک، زمستان سرد

قفقاز منطقه ایست که مرز میان آسیا و اروپا به حساب می آید و به همین دلیل ارمنستان در میان کشورهای اوراسیایی قرار می گیرد. آب و هوای ارمنستان در مناطق مختلف آن یکسان نیست اما می توان گفت به طور کلی ارمنستان تابستان هایی نه چندان گرم و زمستان هایی سرد (بسیار سرد) دارد.

دیدار بدون ویزا

صنعت گردشگری در اقتصاد ارمنستان نقشی پررنگ دارد و در سال های اخیر هم ورود گردشگران به ارمنستان روندی رو به رشد داشته است. بیشتر گردشگرانی  که از ارمنستان دیدن می کنند، شهروندان کشورهای نزدیک ارمنستان هستند؛ از جمله خود ما ایرانیان که از امکان سفر بدون ویزا به ارمنستان برای تجربه کردن یک سفر خارجی کم هزینه استفاده می کنیم.

سیستم آموزش عالی ارمنستان

دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی، آکادمی ها و هنرستان ها سیستم آموزش عالی ارمنستان را تشکیل می دهند. این نهادهای آموزشی در ارمنستان به دو صورت دولتی و خصوصی اداره می شوند.

دانشگاهها: شامل مراکز آموزش عالی برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه های مختلف علوم طبیعی و روانشناسی، علمی، فرهنگی و تکنولوژی است که موقعیت هایی برای تحقیقات علمی و مطالعاتی فراهم می کنند.

مؤسسات: شامل مراکز آموزش عالی برای انجام تخصصی برنامه های آکادمیک و تحقیقات علمی در زمینه های علمی، اقتصادی و فرهنگی هستند.

آکادمی: شامل مراکز آموزش عالی برای فعالیت های تحصیلی، علمی، فنا‌وری و فرهنگی است که برنامه های متنوعی برای متخصصین در حیطه های مشخص و فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد ارائه می کنند.

هنرستان ها: تربیت متخصصین در زمینه موسیقی به منظور بالا بردن قابلیت ها در این مراکز انجام می شود.

سال تحصیلی در ارمنستان

تحصیل در ارمنستان

سال تحصیلی در مراکز آموزش عالی ارمنستان به طور کلی از دو ترم تشکیل می شود و از سپتامبر (اواخر شهریور) تا ماه مه (اواسط اردیبهشت) به طول می انجامد. امتحانات میان ترم، در ماه اکتبر (مهر) و مارس (اسفند) و امتحانات پایان ترم در انتهای هر ترم گرفته می شوند.

دانشجویانی که به تحصیل در ارمنستان در مقطع کارشناسی مشغول هستند، در طول هفته 28 تا 32 ساعت (و در مواردی بیش از 36 ساعت) باید در کلاس های درس دانشگاه خود حاضر شوند.

برنامه تحصیلی برای یک دانشجوی مقطع کارشناسی در ارمنستان شامل دوره های مورد نیاز علوم انسانی، اقتصاد اجتماعی، ریاضیات، علوم اجتماعی و دوره های اختیاری و انتخابی دیگر می شود. دریافت مدرک کارشناسی ۴ سال زمان می برد که البته این دوره برای متخصصین پزشکی ۵ ساله است.

تحصیل در ارمنستان در مقطع کارشناسی ارشد هم به دلیل طول کمتر دوره تحصیلی و حجم کمتر دروس، به صرف 16 تا 18 ساعت در هفته زمان برای حضور در کلاس های دانشگاه نیاز دارد.

حجم درسی که برای تحصیل دکترا در ارمنستان برنامه ریزی شده است هم 4 تا 8 ساعت در هفته زمان نیاز دارد.

نکته ای که در مورد برنامه ریزی سیستم آموزش عالی ارمنستان می توان ذکر کرد این است که از سال ۲۰۰۸ تمام برنامه های آموزشی برای تحصیل در ارمنستان با ECTS تطبیق داده شده اند.ECTS  یاEuropean Credit Transfer System بخشی مهم از «فرایند بولونیا» است که به دانشجویان بین المللی در بهبود تجربه تحصیل در خارج از کشور کمک می کند.

دانشگاه های ارمنستان

در حال حاضر 33 دانشگاه خصوصی و 26 دانشگاه دولتی در ارمنستان دانشجویان را در مقاطع و دوره های مختلف تحصیلی پذیرش می کنند که 4 دانشگاه دولتی از میان آنها، بین المللی هستند و دانشجویان خارجی را هم می پذیرند. رشته های محبوب برای تحصیل در ارمنستان عبارتند از: فیزیک، ریاضیات، شیمی، میکروبیولوژی، مهندسی، پزشکی و فناوری اطلاعات. در ادامه به دانشگاه های برتر ارمنستان نگاهی می اندازیم.

دانشگاه آمریکایی ارمنستان – The American University of Armenia

دانشگاه آمریکایی ارمنستان در سال ۱۹۹۱ با مشارکت دولت ارمنستان، انجمن خیریه ارمنستان و دانشگاه کالیفرنیا تأسیس شد. دانشگاه آمریکایی ارمنستان از طریق پرورش و پیشبرد علم، بهداشت، بازرگانی، روابط بین المللی، علوم و مهندسی سهم زیادی در رشد جامعه ارمنستان ایفا کرده است.

 انتظار می رود در سال های آتی نام و آوازه AUA بیرون از مرزهای ارمنستان  بیشتر از قبل شنیده شود و این دانشگاه اعتبار بین المللی بیشتری کسب کند و بتواند بخش قابل توجهی از متقاضیان بین المللی ای را که برای تحصیل در ارمنستان به این کشور سفر می کنند جذب کند. این دانشگاه رشته های متنوعی را در مقاطع مختلف، از کارشناسی تا دکترا ارائه می دهد.

دانشگاه دولتی ایروان – Yerevan State University

دانشگاه دولتی ایروان (آلما مترAlma Mater / ) تاریخچه پر باری دارد و سابقه و قدمت آن به بیش از ۹۰ سال پیش برمی گردد. دانشگاه دولتی یروان، برای تحصیل در ارمنستان بهترین و معتبرترین گزینه محسوب می شود و هر ساله هزاران دانشجو برای یادگیری علوم و مهارت های مختلف پا به این دانشگاه می گذارند.

 مهمترین موضوع برای این دانشگاه ایجاد محیطی امن و آرام برای دانشجویان و پژوهشگران بیان شده است.

کنسرواتور موسیقی

این دانشگاه یکی از بهترین انتخاب ها برای افرادی است که تمایل به ادامه تحصیل در رشته های مربوط به موسیقی دارند. تدریس در این کنسرواتور به زبان ارمنی صورت می گیرد و قبل از شروع دوره اصلی برای دانشجویان خارجی دوره زبان ارمنی برگزار می شود. این دانشگاه از سال ۲۰۱۷ به بعد مورد تأیید ایران است.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ارمنستان

وزارت علوم کشورمان نام دانشگاه های مورد تأیید خود در ارمنستان را در دو گروه زیر منتشر کرده است:

گروه ج (متوسط)

  • Yerevan State University  صرفا رشته زبان و ادبیات ارمنی
  • Yerevan Komitas State Conservatory

گروه د (ضعیف)

تحصیل در ارمنستان

  • Armenian State Agrarian University
  •  “European Regional Educational Academy” Foundation
  • National academy of Sciences of Armenia
  • State Engineering University of Armenia
  • Yerevan State Academy of Fine Arts  صرفا رشته های وابسته به هنر
  • Yerevan State Linguistic University After V.Brusov   صرفا در رشته های علوم انسانی
  • Yerevan state University  غیر از رشته زبان و ادبیات ارمنی
  • Yerevan State University of Architecture and construction

دانشگاههای مورد تأیید وزارت بهداشت در ارمنستان

اگر متقاضی تحصیل پزشکی در ارمنستان هستید و در لیست دانشگاه های مورد تأیید این وزارتخانه به دنبال نام ارمنستان گشته باشید، حتما متوجه شده اید که اثری از دانشگاه های ارمنستان در این لیست نیست و مدارک صادره دانشگاه های ارمنستان برای دانش آموختگان پزشکی، در ایران معتبر شناخته نمی شود. البته اگر مطلب تحصیل پزشکی در ارمنستان را خوانده باشید، می دانید که مدارک دانشگاه های ارمنستان در کشورهای دیگر از جمله انگلیس مورد تأیید هستند.

هزینه تحصیل در ارمنستان

همسایه بودن ایران و ارمنستان و امکان رفت و آمد آسان بین دو کشور تنها نکته مثبت تحصیل در ارمنستان برای ایرانیان تلقی نمی شود و می توان نکات مثبت دیگری را هم در مورد شرایط تحصیل در ارمنستان مطرح کرد. یکی از آنها پایین تر بودن هزینه تحصیل در ارمنستان و همچنین هزینه زندگی در این کشور است.

هزینه تحصیل در ارمنستان نسبت به بسیاری از کشورها پایین تر است. هزینه شرکت در کالج زبان، پیش از ورود به دانشگاه برای شروع دوره اصلی، در حدود ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار برای 1 سال است. ارقام زیر را هم می توان به عنوان هزینه تحصیل در ارمنستان در مقاطع مختلف و به صورت میانگین اعلام کرد:

مقطع کارشناسی: ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در سال

مقطع کارشناسی ارشد: ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار در سال

مقطع دکترا (غیر از رشته های پزشکی): ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار در سال

رشته پزشکی: ۴۰۰۰ دلار / داروسازی: ۳۰۰۰ دلار / دندانپزشکی: ۵۰۰۰ دلار در سال

هزینه زندگی در ارمنستان

برای گذران زندگی در ارمنستان به ویژه یک زندگی دانشجویی، دانشجویان بین المللی هزینه کمتری نسبت به بسیاری از مقاصد دیگر تحصیلی پرداخت می کنند. تعیین میزان هزینه زندگی در ارمنستان به عواملی مثل سبک زندگی دانشجو و توانایی مالی او هم بستگی دارد اما به صورت میانگین هزینه زندگی در ارمنستان را برای یک نفر می توان بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار در ماه برآورد کرد.

ویزای دانشجویی ارمنستان

برای گرفتن ویزای دانشجویی ارمنستان ابتدا می توانید ویزای توریستی گرفته و پس از آن به دانشگاه مورد نظر خود درخواست بدهید. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه، مؤسسه مورد نظر اجازه ورودتان را از وزارتخانه مربوط می گیرد. پس از دریافت اجازه نامه، دانشجوی پذیرفته شده می تواند به سفارت ارمنستان در کشور خود مراجعه و درخواست ویزای دانشجویی خود را ارائه کند.

مدارک مورد نیاز:

  • درخواست آدرس محل پذیرش از وزارت علوم
  • درخواست فرم ارائه شده از وزارت علوم
  • برگه سلامت
  • پاسپورت یا کپی از تمام صفحات شناسنامه
  • کپی مدارک تحصیلی
  • ۴عکس ۳*۴ مشابه عکس پاسپورت
  • رزومه به زبان ارمنی، روسی و یا انگلیسی

دیدگاه (102)

  • محمد پاسخ

    سلام
    داروسازی هم آزمون ورودی داره؟

    22 فروردین 1399 در 00:16
  • الله یار پاسخ

    بی نظمترین و بی تعهدترین دانشگاه دنیاست ولی بی خود پولتان را این دانشگاه هزینه نکنید , ومثل ما گول تبلیغات را نخورید

    23 آذر 1398 در 17:27
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام آقای الله یار
      ممنون که نظرتون رو با بقیه به اشتراک گذاشتید

      27 آذر 1398 در 10:56
    • کاربر پاسخ

      خواهشا دلیلش رو هم بگین????????????

      16 دی 1398 در 14:43
    • نگار پاسخ

      لطفا دلیل بگید ؟

      12 اردیبهشت 1399 در 17:42

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان