تحصیل در اوکراین

تحصیل در اوکراین

تحصیل در اوکراین

تحصیل در اوکراین

معماری باشکوه کلیساها و صومعه ها، اسکی، پیاده روی، دوچرخه سواری در کوهستان و یا صخره نوردی… اگر برای تعطیلات به اوکراین رفته باشید، بدون شک یکی از این موارد را دیده یا تجربه کرده اید. اوکراین می تواند یک مقصد جذاب گردشگری باشد اما شرایط تحصیل در اوکراین چگونه است؟

از نظر تحصیلی هم کشور اوکراین می تواند گزینه مناسبی برای دانشجویان بین المللی باشد. برای متقاضیان بین المللی تحصیل در اوکراین بیش از ۸۰۰ مرکز آموزش عالی وجود دارد و در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر اروپا و جهان، هزینه تحصیل در اوکراین بسیار پایین است.

درباره اوکراین

اوکراین یکی از کشورهاییست که در پی فروپاشی شوروی به وجود آمدند. به تعبیری دیگر؛ یکی از کشورهایی که از شوروی جدا شده و استقلال پیدا کردند. این کشور واقع در اروپای شرقی، به جز روسیه، با کشورهای بلاروس، لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی هم مرز است.

اوکراین حدود 600 هزار کیلومتر مربع مساحت و بیش از 40 میلیون نفر جمعیت دارد و کشور نسبتا بزرگ و پرجمعیتی محسوب می شود. پایتخت این کشور، شهر کیف و زبان اوکراینی زبان رسمی آن است.

تحصیل در اوکراین

تحصیل در اوکراین در مقطع کارشناسی عموما ۴ سال به طول می انجامد. دوره های تحصیلی در مراکز آموزش عالی اوکراین به زبان های روسی، اکراینی، انگلیسی و فرانسه (برای پزشکی فقط) ارائه می شوند. دانشجویانی که از کشورهای دیگر می آیند باید در آزمون مهارت زبان شرکت کنند یا برای یک سال تحصیلی در دانشکده مقدماتی شرکت کنند تا زبان روسی یا اکراینی را بیاموزند.

دانشجویانی که دوره تحصیلی خود را به زبان انگلیسی و فرانسه می گذرانند، نیازی نیست که در دوره آمادگی شرکت کنند ولی می توانند زبان روسی را به طور مستقل همزمان با تحصیل در اوکراین بیاموزند.

قبل از ارائه درخواست پذیرش از دانشگاه های اوکراین باید در مورد زبان تدریس دوره مدنظرمان اطلاع دقیق به دست آوریم.

دانشگاه های اوکراینتحصیل در اوکراین

۶ نوع مرکز آموزشی برای تحصیل در اوکراین وجود دارد که هر کدام برای صدور مدرک در مقاطع مختلف مجوز رسمی دریافت کرده اند. برنامه های درسی در مقطع کارشناسی و بالاتر توسط دانشگاه هایی که بالاترین مجوز رسمی را دارند ارائه می شود که به عنوان دانشگاه، آکادمی و دانشکده شناخته می شوند.

در حالی که آکادمی ها بیشتر در زمینه فرهنگ، هنر و موسیقی فعالیت می کنند، دانشگاه ها مؤسساتی چند رشته ای با دپارتمان های تخصصی مختلف هستند. دانشکده ها مانند دانشگاه های تک رشته ای، روی یک شاخه از دانش تمرکز کرده اند، مثل: پزشکی، کشاورزی، آموزشی، فنی (عمران و حمل ونقل)، اقتصاد (شامل مالی، مدیریت و کارآفرینی)، فرهنگ (هنر و طراحی)، مراقبت های بهداشتی، حقوق و…

جایگاه دانشگاه های اوکراین در دنیا

با توجه به رده بندی QS که یکی از رده بندی های معتبر دانشگاهی دنیا است، می توان گفت دانشگاه های اوکراین در میان دانشگاه های معتبر دنیا جایی ندارند و در بهترین حالت می توان آنها را دانشگاه هایی متوسط معرفی کرد.

در آخرین رده بندی منتشرشده از سوی QS در نیمه سال 2019، نام 6 دانشگاه اوکراینی دیده می شود که یکی از آنها جزو 500 دانشگاه برتر دنیا است؛ V. N. Karazin Kharkiv National University که در رده 491 رنکینگ QS قرار دارد.

تعداد دانشگاه های اوکراینی حاضر در رده بندی QS با دانشگاه های ایرانی برابری می کند ولی بهترین دانشگاه ایران (دانشگاه صنعتی شریف) در رتبه 407 و دومین دانشگاه برتر ایران (دانشگاه امیرکبیر) در رتبه 489 این رده بندی جای دارد.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در اوکراین

گروه ب (خوب)

  • Karazin Kharkiv National University
  • Kharkiv National University of Radio Electronics
  • Kharkiv State Technical University of Construction and Architecture.
  • Kyiv National University of Construction and Architecture
  • National Academy of Sciences of Ukraine
  • National Aerospace University (Kharkiv Aviation Institute)
  • National Aviation University
  • National Technical University ‘Kharkiv Polytechnical Institute’
  • National Technical University of Ukraine (Kiev Polytechnical Institute), Ukraine
  • National University of Life Science & Environmental Studies (National Agricultural University)
  • Taras Schevchenko University of Kiev

گروه ج (متوسط)

  • Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv
  • Donetsk National Technical University
  • Kharkiv State Automobile and Highway Technical University
  • Kyiv National Linguistics University
  • Kyiv National University of Design and Technology
  • Mycola Lysenko Lviv National Music Academy
  • National Metallurgical Academy of Ukraine در مقطع کارشناسی تمامی رشته‌ ها، در مقاطع کارشناسی ارشد ودکترا صرفا رشته‌ های فنی و مهندسی
  • National P.I Caikovsky Musical Academy
  • National University of Shipbuilding ‘Admiral Makarov’ (NUS)
  • Odesa National Maritime Academ
  • Odessa State Academy of Civil Engineering and Architecture صرفا در رشته های عمران، ساختمان، معماری و رشته ‌های مرتبط با آنها
  • Sumy State University در مقاطع کارشناسی وکارشناسی ارشد تمامی رشته‌ها و در مقطع دکترا صرفا رشته‌ های مکانیک، الکترونیک، فیزیک، اقتصاد و مدیریت
  • Uman National University of Horticulture صرفا رشته های کشاورزی -باغبانی، زراعت، اقتصاد کشاورزی ومدیریت مزرعه- ومنابع طبیعی
  • Zhytomyr State ‘Ivan Franko’ University صرفا در رشته ‌های علوم انسانی، علوم پایه و تربیت دبیری

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت در اوکراین

در حال حاضر و برای تحصیل رشته های پزشکی در سال تحصیلی 2020-2019 وزارت بهداشت ایران هیچ دانشگاهی را در اوکراین مورد تأیید نمی داند.

شهرهای دانشجویی اوکراین

دانشجویانی که برای تحصیل در اوکراین به این کشور سفر می کنند، بسته به دانشگاه مورد نظر و سبک زندگی خود معمولا یکی از چند شهر مهم اوکراین را برای زندگی انتخاب می کنند. شهرهای دانشجویی اوکراین عبارتند از:

کیف – Kievتحصیل در اوکراین

اگر برای تحصیل در اوکراین پایتخت این کشور را انتخاب کرده اید، کیف شما را ناامید نمی کند. وقتی وارد این شهر می شوید، چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد؛ از موزه های مختلف (از جمله موزه سرویس های بهداشتی) گرفته تا نمایشگاه ها و کنسرت های متنوع که مناسب ذائقه های متفاوت است، ورزشگاه ها، تئاترها، سینماها، سالن های راک زیرزمینی و موارد دیگر که شما را به طور مفصل سرگرم می کنند.

بسیاری از دانشگاه های کیف هم زمین های ورزشی، استخر و باشگاه ورزشی نزدیک خوابگاه دانشجویی دارند؛ بنابراین اگر اهل ورزش باشید، هیچ وقت حوصله شما سر نمی رود. اگر به دنبال یک مکان آرام و ساکت بعد از درس خواندن طولانی هستید، کیف پارک های طبیعی زیادی دارد. شما برای مثال می توانید ساعاتی را به گشت و گذار در الکساندریا پارک بگذرانید که با قدمتی ۲۰۰ ساله در بیلا تسرکوا قرار دارد.

دانشگاه ملی تاراس شفچنکو کیف Taras Schevchenko National University of Kyiv دومین دانشگاه برتر در میان دانشگاه های اکراین است. این دانشگاه در رنکینگ QS رتبه ای بین 541 تا 550 را دارد. دومین دانشگاه برتر شهر کیف، دانشگاه فنی و ملی اکراین National Technical University of Ukraine Kyiv Polytechnic Institute است که رتبه ای بین 701 تا 750 را در رنکینگ QS دارد. در کل شهر کیف بیش از ۳۰ دانشگاه را در خود جای داده است.

دونتسک – Donetsk

دانشجویانی که برای تحصیل در اوکراین شهر دونتسک را انتخاب می کنند از مزایای این شهر همچون برخورداری از راه های هموار، معماری فوق العاده و فضای علمی بهره می برند. علاقمندان به گردشگری می توانند از ردیف های طولانی سازه های فلزی دیدن کنند. برای کسانی هم که بیشتر اهل طبیعت هستند، دونتسک فضاهای سبز بسیاری دارد که به همراه شش برکه آبی از جاذبه های طبیعی این شهر به شمار می روند.

دونتسک تعداد زیادی دانشگاه ملی دارد که عبارتند از:

  • دانشگاه پزشکی و ملی دونتسک Donetsk National Medical University (اولین دانشگاه پزشکی برتر اوکراین طبق گزارش وزارت آموزش و پرورش این کشور)
  • دانشگاه فنی و ملی دونتسک Donetsk National Technical University
  • دانشگاه اقتصادی و بازرگانی  و ملی دونتسک Donetsk National University of Economy and Trade
  • دانشگاه ملی دونتسک Donetsk National University
  • دانشگاه ایالتی دونتسک Donetsk State University of Management (این دانشگاه در زمینه مدیریت هم یک انتخاب خوب برای دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در اوکراین محسوب می شود)

خارکف – Kharkivتحصیل در اوکراین

خارکف (به زبان روسی؛ خارکو) به خاطر جامعه دانشگاهی روسی زبان و روشنفکران شناخته شده و همچنین برای موسیقی های مختلف و اجرای زنده راک شهرت دارد. دانشگاه هایی که در خارکف قرار دارند، شامل ۱۳ دانشگاه ملی به همراه تعدادی دانشگاه دیگر هستند. V. N. Karazin Kharkiv National University برترین دانشگاه اوکراین در رنکینگ QS‌ در شهر خارکف واقع شده است. همچنین National Technical University یا Kharkiv Polytechnic Institute که سومین دانشگاه برتر اوکراین با رتبه 700-651 است.

از دیگر دانشگاه های خارکف می توان دانشگاه ملی اتومبیل و بزرگراه خارکف، دانشگاه ملی پزشکی خارکف، دانشگاه ملی خارکف و دانشگاه ملی هوا و فضا “دانشگاه هواپیمایی خارکف” را نام برد.

خارکف با داشتن یک جامعه دانشجویی بزرگ، از مقاصد مناسب برای تحصیل در اوکراین به شمار می رود. ضمن اینکه هزینه زندگی هم در این شهر نسبت به بقیه شهرهای اوکراین پایین تر است.

 ادسا – Odesa

ادسا به خاطر موزه ها، پارک ها و سواحلش بیشتر شناخته شده است ولی گویا پله های مشهور پتمکین، از همه اینها شهرت بیشتری دارد. این پله ها راه پله بسیار عظیمی برای ورودی رسمی به شهر از سمت دریا  است. اگر خیال بالا رفتن از پله ها را ندارید، یک بالابر به موازات پله ها شما را بالا خواهد برد.

دانشگاه های ادسا شامل دانشکده موسیقی ایالتی ادسا V. Nezhdanova Odessa State Musical Academy، که قدیمی ترین دانشگاه اکراین است و به آموزش موسیقی می پردازد و دانشگاه ملی پزشکی ادسا Odessa National Medical University و دانشگاه ملی اقتصاد ادسا Odessa National Economic University می شود.

پذیرش برای تحصیل در اوکراین

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در اوکراین نیاز به دعوت نامه ای دارند که پذیرش آن ها را از سوی یک دانشگاه تأیید می کند. شما دعوتنامه را می توانید مستقیما از دانشگاهتان بگیرید یا از مؤسسه های مجاز که این سرویس را به متقاضیان در نوبت های پذیرش (در ماه های ژانویه و سپتامبر) ارائه می دهند. برای درخواست دعوت نامه، دانشجویان باید کپی پاسپورت، کپی آخرین مدرک تحصیلی و فرم درخواست تکمیل شده را برای دانشگاه ارسال کنند. معمولا روند اخذ دعوت نامه بین ۱۰ تا ۱۵ روز طول می کشد.

دعوتنامه یک سند رسمی است که به عنوان سند پشتیبانی ویزا یا دعوتنامه رسمی شناخته می شود و باید توسط وزارت آموزش و پرورش و وزارت جوانان و ورزش اوکراین امضا و توسط وزارت امور خارجه اوکراین پردازش شود. در نهایت سفارت اوکراین با استفاده از این دعوتنامه، ویزای دانشجویی را صادر می کند.

دعوتنامه شما بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز از زمان صدور اعتبار دارد، پس در بازه زمانی مناسب برای دریافت ویزا اقدام کنید.

ویزای دانشجویی اوکراین

دانشجویان شهروند ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان، مولداوی، روسیه و ازبکستان برای ورود و ماندن در اکراین محدودیتی ندارند. دانشجویان آندورا، کانادا، کشورهای اتحادیه اروپا، ایسلند، ژاپن، لیختن اشتاین، مقدونیه، موناکو، سان مارینو، نروژ، کنفدراسیون سوییس و آمریکا هم برای اخذ ویزا محدودیتی ندارند و تا ۹۰ روز می توانند در اوکراین اقامت داشته باشند.

شهروندان دیگر کشورها برای تحصیل در اوکراین به ویزای دانشجویی نیاز دارند. اگر کشور شما سفارت اوکراین داشته باشد اخذ ویزا دشوار نخواهد بود و به محض دریافت دعوتنامه می توانید به نزدیک ترین سفارت اوکراین مراجعه کرده و ویزای دانشجویی بگیرید.

مدارک لازم برای دریافت ویزای دانشجویی اوکراین

تحصیل در اوکراین

برای ارائه درخواست ویزای دانشجویی اوکراین تنها اصل و کپی مدارک زیر را باید همراه داشته باشید:

  • دعوتنامه
  • درخواست ویزا
  • پاسپورت (که لااقل تا ۱سال اعتبار داشته باشد)
  • ۸ تا ۱۵ قطعه عکس پاسپورتی جدید (در رابطه با تعداد عکس ها با سفارت هماهنگ کید)
  • بیانیه بانک در مورد توانایی مالی شما یا نامه حمایت مالی از طرف شخصی که هزینه های تحصیل شما را متقبل می شود ( این مورد برای برخی سفارت ها اجباری نیست)
  • مجوز سلامت پزشکی که آزمایشات باید حداکثر ۲ماه قبل از شروع به تحصیل انجام شده باشند
  • تأییدیه بیمه درمان
  • جواب آزمایش HIV/AIDS (آزمایشات باید حداکثر ۲ماه قبل از شروع به تحصیل انجام شده باشند)
  • گواهی اتمام تحصیلات متوسطه (با رونوشت و ریز نمرات) برای دانشجویان سال اول (کارشناسی) و برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا؛ مدارک تحصیلی و ریز نمرات و رونوشت همه مقاطع
  • جزییات آدرس محل سکونت و محل تحصیل

سفارت اوکراین مدارک را برای شما ترجمه و هم چنین امضا یا مهر می کند. شما باید اسناد را همراه با کارت مهاجرت در فرودگاه اوکراین تحویل دهید. کارت مهاجرت سند مهمی است که توسط مهماندار هواپیما و هم چنین در بخش کنترل مهاجرت در فرودگاه اوکراین کنترل می شود. شما باید یک کارت با دو بخش یکسان پر کنید که هر دو بخش توسط افسر مهاجرت مهر می شود. افسر یکی از آنها را نگه می دارد و یکی را به شما تحویل می دهد که باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید، چون هنگام ترک اوکراین به آن نیاز خواهید داشت.

هزینه تحصیل در اوکراین

هزینه تحصیل در اوکراین با توجه به مقطع تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل متفاوت است. دانشگاه های کیف کمی گران تر از بقیه شهرهای اوکراین هستند. برای بعضی از دانشجویان هزینه تحصیل در اوکراین در سال اول شاید بالاتر از سال های دیگر باشد. دانشگاه های اوکراین ممکن است پکیج های رایگانی را به دانشجویان ارائه دهند که هزینه کتاب های درسی، امتحانات، کمک برای باز کردن حساب بانکی و همچنین اینکه ترانسفر فرودگاهی توسط نماینده آنها انجام شود را در بر می گیرند.

برای تحصیل در اوکراین شما عموما باید انتظار پرداخت مبلغی بین ۲۵۰۰ تا ۵۸۰۰ دلار آمریکا را برای مقطع کارشناسی داشته باشید و دوره های آمادگی هم شهریه ای معادل ۱۸۰۰ دلار آمریکا دارند. دانشجویانی که برای اولین بار به اوکراین سفر می کنند، باید هزینه اولین سال را ابتدا بپردازند و بعد از آن می توانند برای هر نیمسال تحصیلی شهریه را پرداخت کنند.

دیدگاه (20)

  • Bryanelax پاسخ

    Appreciate it! A good amount of data.

    9 خرداد 1400 در 18:53
  • takipçi satın al پاسخ

    It’s yes hm nearly impossible to fibnd experienced people
    for this subjecjt, but you seem like you knosw what you’re
    talking a about! Thanks

    7 اردیبهشت 1400 در 22:43
  • nafas پاسخ

    سلام خسته نباشید میخاستم بدونم ک من الان دارم کامیوتر هنرستان میخونم میتونم دیپلمو گرفتم اقدام کنم؟؟
    و این ک برای تحصیل المان بهتره یا اوکراین

    27 مهر 1398 در 19:40
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      خانم نفس سلام
      شما با داشتن دیپلم 12 ساله میتونید برای هر دو کشور اقدام کنید

      3 آذر 1398 در 14:24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان