تحصیل در بلغارستان

تحصیل در بلغارستان

تحصیل در بلغارستان

تحصیل در بلغارستان

یک کشور کوچک ولی در عین حال دلربا که در شبه جزیره بالکان واقع شده است؛ بلغارستان جاذبه های طبیعی زیادی دارد که می تواند گردشگران را تحت تأثیر قرار دهد: از ساحل های گرم و شنی و کوه های مرتفع تا پاتوق های برفی برای اسکی… اما آیا برای دانشجویان بین المللی و به عنوان یک مقصد تحصیلی هم بلغارستان جذابیتی دارد؟ در ادامه مطلب با همراه باشید تا با بررسی شرایط تحصیل در بلغارستان ، به جواب این سؤال برسیم.

بلغارستان در جنوب شرقی قاره اروپا قرار دارد. این کشور در سال ۶۸۱ میلادی تأسیس شده و یکی از کشورهای قدیمی اروپا محسوب می شود. بلغارستان حدود 111 کیلومتر مربع مساحت و نزدیک 7 میلیون و 500 هزار نفر هم جمعیت دارد. جمعیتی که با بیشترین نرخ رشد منفی در جهان، سالانه 1 درصد کاهش می یابد.

بین سال های ۱۹۴۶ و ۱۹۸۹ دولت کمونیستی تک حزبی بر بلغارستان حاکم بود ولی از آن به بعد این کشور به صورت جمهوری دموکرات اداره می شود. بلغارستان در سال ۲۰۰۷ به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.

تحصیل در بلغارستان

در حال حاضر بیش از ۱۱۰۰۰ دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل در بلغارستان هستند. بیشترین تعداد دانشجویان ورودی از کشورهای همسایه مانند ترکیه، یونان و مقدونیه هستند. همچنین تعدادی از دانشجویان از کشورهای نیجریه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، غنا، آفریقای جنوبی و هند برای تحصیل به این کشور سفر کرده اند. از مزایای تحصیل در بلغارستان می توان شهریه و مخارج زندگی بسیار معقول و به صرفه و محیط امن و دوستانه زندگی را ذکر کرد.

دانشگاه های بلغارستان

بلغارستان-1

۵۱ دانشگاه برای تحصیل در بلغارستان وجود دارند. برخی از مؤسسات آموزش عالی در بلغارستان برنامه های مختلفی را به زبان انگلیسی، فرانسه یا آلمانی ارائه می دهند و بعضی از دانشگاه ها نیز برنامه های متنوع مشترکی با دیگر دانشگاه های بین المللی دارند؛ به عنوان مثال دانشگاه آمریکایی در بلغارستان American University in Bulgaria  دوره هایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد.

در رنکینگ QS تنها نام یک دانشگاه بلغارستان دیده می شود؛ دانشگاه سوفیا سنت کلیمنت اوریدسکی Sofia University St. Kliment Ohridski که به عنوان دانشگاه سوفیا (SU) نیز شناخته می شود، تنها دانشگاه بلغارستانی رنکینگ QS است. این دانشگاه در رتبه  800-751 رنکینگ QS قرار دارد.

دانشگاه سوفیا در سال ۱۸۸۸ تأسیس شده است و در حال حاضر بزرگ ترین و قدیمی ترین دانشگاه بلغارستان محسوب می شود که پردیس های متعددی در سراسر شهر صوفیه دارد و طیف گسترده ای از رشته ها مانند علوم انسانی، علوم، حقوق، فناوری اطلاعات، پزشکی و اقتصاد را ارائه می دهد.

دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در بلغارستان به جز دانشگاه سوفیا، گزینه های دیگری هم دارند. دیگر دانشگاه های مشهور و برجسته بلغارستان که آموزش را کاملا به زبان انگلیسی انجام می دهند عبارتند از:

  • دانشگاه آمریکایی در بلغارستان American University in Bulgaria
  • دانشگاه سنت سیریل و سنت متودیوس St. Cyril and St. Methodius University که بیشتر در زمینه های علوم انسانی شناخته شده است
  • دانشگاه پلودیو Plovdiv University که در زمینه منابع طبیعی و علوم اجتماعی، تحقیقات فرهنگی و فناوری مشهور است
  • دانشگاه بین المللی کالج International University College که مرکزی برای دانشجویان خارجی از بیش از ۲۰ کشور است

دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم ایران در بلغارستان

گروه ب (خوب)

  • Sofia University St. kliment Ohridski صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • Technical University of Gabrovo صرفا رشته های فنی مهندسی
  • Technical University of Sofia صرفا رشته های فنی مهندسی
  • University of Architecture, civil Engineering & Geodesy صرفا رشته های معماری، عمران، مهندسی آب، اقتصاد مهندسی، ماشین ها و رشته های وابسته
  • University of Chemical Technology & Metallurgy – Sofia  صرفا  رشته های مهندسی شیمی، مواد و متالورژِی

گروه ج (متوسط)

  • Sofia University St. kliment Ohridski (صرفا در مقطع دکترا)
  • Cyril & St. Methodius University of Veliko Turnovo (صزفا تا مقطع کارشناسی ارشد)

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت در بلغارستان:

  • Medical University Sofia

زندگی دانشجویی در بلغارستان

در شرایطی که دانشگاه های بلغارستان جزو دانشگاه های معتبر دنیا به حساب نمی آیند، چه چیزی می تواند یک دانشجوی بین المللی را به تحصیل در بلغارستان متقاعد کند؟ یکی از اصلی ترین جاذبه های تحصیل در بلغارستان هزینه نسبتا پایین زندگی در این کشور است. قیمت ها از یک شهر به شهر دیگر متفاوت است ولی به طور کلی هزینه غذا تقریبا نصف هزینه غذا در انگلستان است و هزینه اسکان و وسایل زندگی هم حدود یک سوم انگلستان است.

به غیر از شهریه و هزینه زندگی، دلایل دیگری نیز برای تحصیل در بلغارستان وجود دارد. به عنوان مثال این کشور یک مقصد گردشگری محبوب است که سواحل طلایی و استراحتگاه های ساحلی آن و همچنین رشته کوه های زیبا و امکانات ورزشی اش در برف شهرت زیادی دارد. یکی از اماکن دیدنی قدیمی بلغارستان، Thracian Tomb of Kazanlak است که قدمت آن به قرن چهارم قبل از میلاد برمی گردد. سنت ها، جشنواره ها، آداب و رسوم و آیین های حفظ شده توسط بلغارها در طی سالیان گواهی بر پویایی فرهنگ و سبک زندگی در این کشور است.

شهرهای دانشجویی بلغارستان

صوفیه – Sofiaتحصیل در بلغارستان

پایتخت بلغارستان و بزرگ ترین شهر آن، صوفیه پانزدهمین شهر بزرگ در اتحادیه اروپا است و حدود ۱٫۲ میلیون نفر جمعیت دارد. صوفیه همچنین مرکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بلغارستان محسوب می شود. شما هنوز می توانید بناهای رومی باقی مانده از سالیان دور را در مرکز این شهر ببینید.

البته اشتباه نشود؛ صوفیه یک شهر مدرن اروپایی است با بسیاری از ساختمان های جدید، پارک ها، گالری ها، تئاترها، کلوپ ها و در واقع تمام چیز هایی که یک دانشجوی بین المللی را سرگرم می کند. این شهر همچنین یک منطقه را به دانشجویان اختصاص داده که آن را “محله دانشجویی” می نامند. عوامل ذکر شده صوفیه را به ایده آل ترین مقصد برای متقاضیان تحصیل در بلغارستان تبدیل می کند.

صوفیه محل استقرار بسیاری از دانشگاه های شناخته شده بلغارستان مانند دانشگاه صوفیه سنت کلیمنت اوریدسکی و شعبه ی بین المللی دانشگاه انگلیسی شفیلد است.

پلوودیو – Plovdiv

پلوودیو دومین شهر بزرگ بلغارستان است که جمعیتی حدود 350 هزار نفر دارد. این شهر قدمت بسیاری دارد تا جایی که از رم، آتن، کارتاژ و قسطنطنیه هم قدیمی تر محسوب می شود. پلوودیواز لایه های فرهنگی مختلف تشکیل شده است و شهری زیبا با پارک ها، باغ ها، موزه ها و سایت های باستان شناسی بسیار است.

یکی از مناظر قابل توجه پلودیو تئاتر کهن رومی است که الان هم گهگاهی برای نمایش هایِ در فضای باز استفاده می شود. پلوودیو همچنین یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل در بلغارستان است و یکی از دانشگاه های برجسته این کشور؛ دانشگاه پوولدیو “پایسیی هیلندارسکی” را در خود جای داده است.

ویلیکو تارنوو – Veliko Tarnovo

در میان نقاط باستانی بلغارستان، شهر ویلکوو تارنوو بیش از ۵۰۰۰ سال تاریخ و قدمت دارد و  قبل از سلطنت عثمانی برای چندین قرن پایتخت بلغارستان بوده است. ویلیکو به عنوان دژ تسخیرناپذیر بلغارستان شناخته می شده است.

امروزه مهمترین اثر تاریخی حائز اهمیت در ویلیکو تارنوو قلعه نظامی قرون وسطی به نام تساروت است که در بالای شهر قرار دارد و از سه طرف توسط رودخانه یانترا احاطه شده است. تمام کسانی که به دوره قرون وسطی علاقمندند، باید از قلعه نظامی در شهر قدیمی ویلیکو دیدن کنند. همچنین یکی دیگر از دانشگاه های معتبر بلغارستان به نام دانشگاه سنت سیریل و سنت متودیوس ویلیکو در این شهر واقع شده است.

بلاگووگراد – Blagoevgrad

شهر کوچک و زیبای بلاگووگراد در قسمت جنوبی بلغارستان قرار دارد. یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری بلغارستان، صومعه ریلا که در قرن دهم میلادی کشف شد، با این شهر نیم ساعت فاصله دارد.

بلاگووگراد تقریبا شهر کوچکی است ولی زندگی پویا و پر جنب و جوشی دارد. این شهر همچنین یکی از مقاصد اصلی تحصیل در بلغارستان محسوب می شود و دانشگاه آمریکایی بلغارستان در این شهر قرار دارد. دانشجویان بخش قابل توجهی از جمعیت محلی بلاگووگراد را تشکیل می دهند که بسیاری از آن ها دانشجویان بین المللی هستند، پس اگر این شهر را برای ادامه تحصیل در بلغارستان انتخاب کنید، احساس تنهایی نخواهید کرد.

پذیرش تحصیلی در بلغارستان

تحصیل در بلغارستان

بیشتر دانشگاه های بلغارستان برای صدور پذیرش، از متقاضیان بین المللی می خواهند تا کپی مدارک خود را شامل آخرین مدرک تحصیلی، گواهی پزشکی، مدرک شناسایی و پاسپورت ارائه دهند. بعضی دانشگاه ها، شرکت و قبولی در آزمون زبان بلغاری یا انگلیسی را جزو پیش نیازهای ثبت نام اعلام می کنند. اگر شما در این امتحان مردود شدید، این فرصت را دارید که در دوره یک ساله آمادگی شرکت کنید.

مقطع کارشناسی در بلغارستان ۴ سال و مقطع کارشناسی ارشد ۱ یا ۲ سال به طول می انجامد. آخرین مهلت اخذ پذیرش در بیشتر دانشگاه های بلغارستان ۳۰ سپتامبر سالِ قبل از شروع دوره است، اگر چه این تاریخ در دانشگاه های مختلف یکسان نیست.

ویزای دانشجویی بلغارستان

شهروندان کشورهایی که خارج از اتحادیه اروپا هستند، برای تحصیل در بلغارستان باید ویزای دانشجویی اخذ کنند. برای اخذ ویزای دانشجویی بلغارستان  ابتدا نیاز به نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های بلغارستان دارید. بقیه مدارکی که برای اخذ ویزای دانشجویی بلغارستان لازم است، به ملیت متقاضی بستگی دارد و اطلاعات دقیق در این مورد را باید از سفارت بلغارستان کسب کرد.

بعد از اینکه وارد بلغارستان شدید، باید برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنید که این مجوز به مدت یکسال اعتبار دارد و در پایان هر سال باید تمدید شود.

هزینه زندگی و تحصیل در بلغارستان

اگر به عنوان یک دانشجوی بین المللی، به تحصیل در بلغارستان بپردازید، باید شهریه بالاتری نسبت به دانشجویان بومی و دانشجویان اتحادیه اروپا بپردازید.  این شهریه معمولا سالانه بین 3 تا 11 هزار دلار آمریکا است و میزان دقیق آن با توجه به نوع دانشگاه و دوره تحصیلی دانشجو مشخص می شود.

توجه داشته باشید که دولت بلغارستان کمک هزینه تحصیلی یا بورسیه زیادی در اختیار دانشجویان خارجی قرار نمی دهد؛ بنابراین باید توانایی تأمین مخارج خود را داشته باشید. تمام هزینه زندگی در بلغارستان شامل اسکان، حمل و نقل، خورد و خوراک و سایر هزینه ها، سالانه در حدود ۲۵۰۰۰ دلار است.

دیدگاه (2)

  • ادنا خباز پاسخ

    سلام من قصد ادامه تحصیل در صوفیا رو دارم در رشته هتلداری مدرک فوق دیپلم معماری دارم ولی میخوام با مدرک دیپلم برای کارشناسب اقدام کنم متاهل هستم ویه فرزند ۸ ماهه هم دارم،لطف کنین راهنمایی کنین

    8 اردیبهشت 1397 در 13:57
  • تقی پاسخ

    سلام
    من آلمانی بلدم و میخوام لیسانس پرستاری در خارج بخونم منتها چون ۲۶ سالمه. احتمال زیاد اتریش و المان قبول نمیکنن. در ضمن هزینه زندگی در آلمان و اتریش زیاده و نمیتونم از پسش بربیام .حالا سوال من اینه که آیا هیچ کشوری وجود نداره که لیسانس پرستاری رو بشه به زبان آلمانی خوند .مثلا مثل مجارستان بلغارستان اسلواکی و …
    چون اگرچه این کشورا شهریه هم دارند اما لااقل هزینه زندگی در آنه از آلمان و اتریش ارزونتره
    ممنون میشم اگر سریع پاسخ منو بدین

    4 اسفند 1396 در 21:38

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان