تحصیل در ترکیه (هر آنچه که باید بدانید)

تحصیل در ترکیه

تعداد دانشجویان بین المللی که از سال ۲۰۰۶ به بعد تحصیل در ترکیه را انتخاب کرده اند بیش از دو برابر شده است، این موضوع نشان از تبدیل شدن ترکیه به یکی از مقاصد محبوب برای تحصیلات بین المللی دارد. در حال حاضر تقریبا ۴۸۰۰۰ دانشجوی بین المللی مشغول به تحصیل در ترکیه هستند.

از دلایل محبوبیت تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین المللی می توان به فرصت تحصیل با قیمت تقریبا ارزان،  کیفیت خوب آموزش و امکان اخذ بورسیه های متنوع شامل کمک هزینه برای اسکان، شهریه، بیمه درمانی و هزینه های مسافرت اشاره کرد.

ترکیه همچنین یک مقصد گردشگری ایده آل است که بر اساس آمار منتشرشده از سوی سازمان گردشگری جهانی سازمان ملل، ششمین مقصد محبوب برای تعطیلات به شمار می رود. در سال 2017، چهل میلیون گردشگر از سراسر جهان به این کشور سفر کرده اند. دولت ترکیه در نظر دارد این محبوبیت را به بازار دانشجویان بین المللی منتقل کند و به همین منظور تلاش دارد 350 هزار دانشجوی بین المللی را در سال های پیش رو جذب دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی این کشور کند.

دانشگاه های مورد تایید برای تحصیل در ترکیه

تقریبا ۲۰۰ دانشگاه برای تحصیل در ترکیه وجود دارد که بیشتر آن ها توسط دولت اداره می شوند. همچنین بیشتر دانشگاه ها تازه تأسیس هستند، به طوری که تا سال ۱۹۷۰ تنها ۸ دانشگاه دولتی در ترکیه وجود داشت و اولین دانشگاه خصوصی این کشور (دانشگاه بیلکنت – Bilkent University) در سال ۱۹۸۴ تأسیس شده است.

در میان دانشگاه های تازه تأسیس ترکیه، دانشگاه بین المللی آنتالیا Antalya International University از سال ۲۰۱۲ ثبت نام اولین دوره خود را آغاز کرده است و در نظر دارد که بیش از نیمی از ورودی هایش را به دانشجویان بین المللی اختصاص دهد.

تمام دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه از توافق نامه بولونیا پیروی می کنند و برنامه های مقاطع مختلف تحصیلی را مطابق استانداردهای اروپا ارائه می دهند همچنین بسیاری از آن ها در برنامه اراسموس شرکت می کنند که تبادل دانشجویان بین المللی را حمایت می کند.

۱۰ دانشگاه از دانشگاه های ترکیه در رنکینگ جهانی QS در سال 2018 قرار دارند. همچنین ۱۶ دانشگاه ترکیه ای در رنکینگ EECA (اروپا و آسیای مرکزی) حضور دارند. اکثر این دانشگاه های برتر ترکیه در استانبول و آنکارا (دو شهر بزرگ ترکیه) واقع شده اند.

 در آنکارا دانشگاه بیلکنت Bilkent University، دانشگاه فنی خاورمیانه Middle East Technical University و دانشگاه هاستپه Hacettepe University و در استانبول هم دانشگاه های سابانکی Sabanci University، دانشگاه استانبول Istanbul University، دانشگاه کوچ Koç University، دانشگاه بوگازیچی Bogaziçi Üniversitesi و دانشگاه فنی استانبول Bogaziçi Üniversitesi قرار دارند.

دانشگاه فنی خاورمیانه – (Middle East Technical University (METU

دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) در آنکارا، پایتخت ترکیه واقع شده است و رتبه ۱۱ را در رنکینگ EECA دارد. در حال حاضر در حدود ۳۱۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند و تعداد زیادی از آن ها دانشجویان انتقالی و مهمان هستند که برای یک نیمسال یا یک سال تحصیلی در این دانشگاه تحصیل می کنند.

 این دانشگاه یکی از محبوب ترین مقاصد برای تحصیل در ترکیه به شمار می رود که به خاطر حجم بالای تقاضا  فقط ۱٫۵ درصد از ۱٫۵ میلیون متقاضی سالانه را پذیرش می کند.

 زبان تدریس در METU انگلیسی است.

دانشگاه بیلکنت – Bilkent University

نام دانشگاه بیلکنت مخفف “بیلیم کنتی” است که در ترکی به معنای شهر آموزش و علم است. دانشگاه بیلکنت اولین مؤسسه غیرانتفاعی خصوصی ترکیه محسوب می شود که در سال ۱۹۸۴ تاسیس شده و وسیع ترین کتابخانه دانشگاهی کشور را در خود جای داده است. این دانشگاه در رنکینگ EECA در رتبه ی ۱۱ قرار دارد و یکی دیگر از مراکز معتبر برای تحصیل در ترکیه شناخته می شود.

دانشگاه سابانچی – Sabanci University

دانشگاه سابانچی معتبرترین دانشگاه استانبول و سومین دانشگاه معتبر ترکیه محسوب می شود و در رنکینگ EECA امسال رتبه ۱۴ را کسب کرده است. این دانشگاه یکی دیگر از دانشگاه های تازه تأسیس ترکیه است که در پاییز ۱۹۹۹ شروع به فعالیت کرده و اکنون پذیرای حدود ۴۰۰۰ دانشجو است. دانشگاه سابانچی یکی از محبوب ترین دانشگاه ها برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی به حساب می آید که تقریبا ۴۲ درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی آن بورسیه هستند.

دانشگاه کوچ – Koç Universityدانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ که نام خود را از مؤسس آن، وهبی کوچ، گرفته است در استانبول و در سال ۱۹۹۳ تأسیس شده است. دانشگاه کوچ  ۲۲ برنامه برای مقطع کارشناسی، ۳۲ برنامه برای کارشناسی ارشد و ۱۸ برنامه برای دکترا دارد و در حال حاضر پذیرای ۵۵۰۰ دانشجو است.

 دانشگاه بوگازیچی – Bogaziçi Üniversitesi

دانشگاه بوگازیچی در سال ۱۸۶۳ در استانبول تأسیس شد و اولین دانشگاه آمریکایی است که خارج از آمریکا بنا نهاده شده و برای متقاضیان بین المللی تحصیل در ترکیه  جذابیت زیادی دارد.

در زیر می توانید لیست دانشگاههای مورد تایید ایران در ترکیه را مشاهده کنید:

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه:

گروه الف (ممتاز)

  • Bilkent University
  • Bogazici University

گروه ب (خوب)

  • Hacettepe University
  • Istanbul University
  • Gazi Universitesi
  • Sabanci University
  • KOC University
  • Istanbul Technical  University
  • Middle East Technical University

گروه ج (متوسط)

  • Dokuz Eylul Universitesi
  • Ege Universitesi
  • Karadeniz University of Technology
  • Marmara Universitesi
  • Cukurova Universitesi
  • Anadolu University
  • Ataturk University
  • Ankara University
  • Mimar Sinan University
  • Yildiz Technical  University

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه:

برای رشته های علوم پزشکی

  • Istanbul University
  • Hacettepe university
  • Ankara University
  • Koc University
  • Ataturk university
  • Ege university
  • Yeditepe University فقط دندانپزشکی

زندگی در ترکیه

در حین زندگی روزانه در ترکیه می توانید کباب دونر خوب بخورید، در بازار بر سر قیمت ها چانه بزنید، از خوردن قهوه ترک لذت ببرید و با مردم محلی در کافه ها و پارک ها تالوا (تخته نرد) بازی کنید.

در هنگام تحصیل در ترکیه مخصوصاً اگر در یکی از شهر های بزرگ زندگی کنید قطعا احساس کمبود جا برای تفریح یا گشتن نخواهید کرد. برای دوستداران موسیقی سبک های مختلف زیادی در دسترس هستند، از کلاسیک تا پاپ، جاز،  هیپ هاپ و… شهرهای این کشور پر از سالن های اجرای زنده هستند و ترکیه هر ساله میزبان فستیوال های بین المللی موزیک متنوعی است.

همچنین دوستداران فیلم هم می توانند از صنعت رو به رشد فیلم این کشور لذت ببرند، رفتن به سینما یک فعالیت محبوب در ترکیه است و آخرین فیلم های پرفروش هالیوود به طور گسترده ای در سالن های این کشور نمایش داده می شود.

استانبول – Istanbulاستانبول

استانبول بزرگترین شهر ترکیه است و تاریخ آن به هزاران سال پیش برمی گردد، اما امروزه به عنوان یکی از شهرهای جهانی با آینده ای روشن شناخته می شود که بطور مداوم در حال رشد است. استانبول در حال حاضر 15 میلیون نفر جمعیت دارد.

 پنج سال پس از آن که استانبول در سال ۲۰۱۰ به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا نامگذاری شد، حدود ۱۲٫۵ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۵ از آن دیدن کردند و این شهر به چهارمین شهر توریستی جهان تبدیل شد. میراث فرهنگی شهر، کلوپ ها و رستوران های ترکی از جاذبه های بزرگ برای گردشگران است.

استانبول همچنین یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل در ترکیه به شمار می رود و دانشگاه سابانچی و دانشگاه کوچ دو دانشگاه معتبر ترکیه که در رتبه بندی EECA به ترتیب در رتبه ۱۴ و ۱۵ قرار دارند، در این شهر واقع شده اند. دیگر دانشگاه های معتبر استانبول عبارتند از: دانشگاه بوگازیچی و دانشگاه استانبول که به طور مشترک در رتبه ۱۷ قرار دارند و هم چنین دانشگاه فنی استانبول که در رتبه ۳۰ قرار دارد.

آنکارا – Ankara

آنکارا پایتخت و دومین شهر بزرگ ترکیه است که یک مرکز تجاری و سیاسی نیز به شمار می رود. آنکارا به عنوان یکی از معتبرترین شهرهای دانشجویی جمعیت زیادی از دانشجویان مشغول تحصیل در ترکیه را میزبانی می کند. جاذبه های دیدنی مشهور آنکارا شامل قصر آنکارا، موزه تمدن آناتولی، آنیت کبیر و موزه مصطفی کمال آتاتورک می شوند. آنکارا همچنین مکانی مشهور برای دیدن پرندگان است.

دو دانشگاه معتبر در آنکارا، دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University (METU و دانشگاه بیلکنت Bilkent University هستند که هر دو مشترکا یازدهمین رتبه را در EECA دارند.

از دیگر دانشگاه های معتبر آنکارا، دانشگاه هاکتپ Hacettepe University در رتبه سی و چهار، دانشگاه گازی Gazi University در رتبه هشتاد و سوم و دانشگاه نظامی ترکیه Turkish Military Academy و دانشگاه بسکنت Baskent University هستند.

ازمیر – İzmir

ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه به جساب می آید. ازمیر همچنین  به دلیل موقعیت زیبایش که مشرف به دریای آژه است، به عنوان “مروارید دریای اژه” شناخته می شود. ازمیر شهری آزاد و آرام است، اگرچه وجود فروشگاه کمرالتی، ساحل ها، مراسم و نمایشگاه های بی شمار به این معنیست که بعید است در این شهر حوصله تان سر برود.

ازمیر با تاریخ و فرهنگ ۴۰۰۰ ساله  یکی از مقاصد جذاب برای تحصیل در ترکیه است که دانشگاه های معتبری مانند دانشگاه اژه Ege University، دانشگاه دکوز الیول  Dokuz Eylül University، دانشگاه یاشار Yasar University و دانشگاه ازمیر University of İzmir را در خود جای داده است.

آدنا – Adana

آدنا، پنجمین شهر پرجمعیت ترکیه، یکی دیگر از شهرهای دانشجویی این کشور محسوب می شود. دانشگاه کوکوروا Cukurova University در این شهر واقع شده است که در رنکینگ EECA در جایگاهی بین  ۱۱۱ تا ۱۲۰ قرار دارد. علاوه بر آن، موقعیت جغرافیایی آدنا در جنوب ترکیه این شهر را جذاب تر می سازد. در ساحل شرقی رودخانه Seyhan Dam Reservoir، سالن های نهارخوری این دانشگاه میان درختان بلند و تنومند ایجاد شده است که از مکان های تفریحی نزدیک این شهر به شمار می رود. آدنا همچنین شهری قدیمیست که تاریخش به ۶۰۰۰ سال قبل از تولد حضرت مسیح برمی گردد و مکان های تاریخی و دیدنی بسیاری در این شهر دیده می شود.

در بیشتر شهرهای ذکرشده بیشتر مردم محلی انگلیسی صحبت می کنند که این موضوع زندگی در حین تحصیل در ترکیه را برای دانشجوهای بین المللی که عموما آشنایی چندانی با زبان ترکی ندارند، آسان تر می کند.

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین المللی تقریبا مناسب است و البته بسته به نوع دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی تغییر می کند. دانشگاه های دولتی خیلی ارزان تر از دانشگاه های خصوصی هستند، برای مثال به عنوان یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی هزینه شما ۳۰۰ تا ۸۰۰ دلار در سال است. دانشگاه های خصوصی به طور مستقل هزینه و شهریه شان را تعیین می کنند که می تواند به 20 هزار دلار در سال هم برسد.

شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه اگر به زبان انگلیسی تحصیل کنید، بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در سال خواهد بود، در حالیکه همین دوره ها به زبان ترکی در حدود ۲۴۰ تا ۷۵۰ دلار است.

هزینه زندگی در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی در اروپا نسبتا کم است و از ۶۰۰ تا ۸۰۰ دلار در ماه تخمین زده می شود. البته هزینه زندگی به نوع زندگی تان هم بستگی دارد. شما همچنین حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار در هر نیمسال تحصیلی برای خرید کتاب و پرداخت هزینه های اداری نیاز دارید.

ویزای دانشجویی ترکیه

ویزای دانشجویی ترکیه

شما اگر متقاضی تحصیل در ترکیه هستید، ابتدا باید از یکی از دانشگاه های ترکیه پذیرش بگیرید و سپس برای اخذ ویزای دانشجویی به نزدیک ترین کنسول ترکیه در کشورتان مراجعه کنید.

مدارک لازم برای دریافت ویزای دانشجویی ترکیه

  • کپیِ نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های ترکیه
  • فرم تکمیل شده پذیرش دانشجویی ترکیه (از کنسولگری دریافت می شود)
  • یک پاسپورت معتبر که تاریخ انقضای آن فراتر از دوره اقامتتان در ترکیه باشد
  • هزینه روند کار که با توجه به ملیتتان متفاوت است
  • عکس پاسپورتی

از زمانی که شما درخواست خود را ارائه می دهید تا زمانی که ویزایتان را بگیرید، ۸ هفته طول می کشد. بعد از اینکه به ترکیه رسیدید، در مدت زمانی یک ماه باید درخواست اجازه اقامت بدهید که این کار از طریق نزدیک ترین مرکز فرماندهی پلیس انجام می شود. همچنین دانشجویان بین المللی اجازه دارند تا ۲۴ ساعت در هفته کار کنند.

دیدگاه (73)

  • هانی پاسخ

    سلام. وقتتون بخیر
    ببینید من مدارک و امتیازات زیر رو کامل دارم
    .
    .

    26 آذر 1399 در 20:42
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم هانی
      متاسفانه امکان پاسح به کامنت شما با این شرحی که نوشتید در این قسمت وجود ندارد.
      شما میتونید فرم مشاوره تکمیل کنید یا با شماره های دفتر تماس بگیرید.

      2 دی 1399 در 11:27
  • فاطمه پاسخ

    سلام من خوام بدونم که داشتن نمره ی اس ای تی برای پذیرش دانشگاه های ترکیه واجبه یا بدون دادن ازمون اس ای تی هم میتونیم پذیرش بگیریم

    14 آذر 1399 در 00:01
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام خانم فاطمه وقت بخیر
      برای ورود به دانشگاه های تایید ایران در ترکیه باید آزمون Yos یا SAT شرکت کنید
      ولی در دانشگاه های خصوصی که غیرتایید هستن بدون آزمون هم میشه وارد شد.

      15 آذر 1399 در 09:33

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان