تحصیل در هند – همه آنچه باید بدانید

تحصیل در هند

تحصیل در هند – همه آنچه باید بدانید

شرایط تحصیل در هند

کشوری با دانشجویان پرشمار مشغول به تحصیل در خارج و در عین حال پذیرای شمار زیادی دانشجوی خارجی؛ این توصیف کدام کشورها می تواند باشد؟ تعداد کشورهایی که این جملات می‌ تواند در موردشان صدق کند، زیاد نیست و هند یکی از آنهاست. در این مطلب با هند و شرایط تحصیل در هند آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

تحصیل در هند

هند دوبرابر ایران مساحت دارد و هفتمین کشور پهناور جهان محسوب می شود. این کشور با بیش از 1 میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت، پس از چین دومین کشور پرجمعیت دنیا است و با ادامه روند فعلی زاد و ولد و مرگ و میر در این دو کشور، خیلی طول نخواهد کشید که جای چین را در بالای فهرست کشورهای پرجمعیت دنیا بگیرد.

قدمت هند به 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. نژادها، زبان‌ها، آیین‌ها، و فرهنگ‌های متعدد و متنوع، هند را به کشور «هفتاد و دو ملت» معروف کرده است. با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم هند و جمعیت فوق العاده زیاد این کشور، می توان گفت هندی ها با همه تفاوت های نژادی، مذهبی و… زندگی آرام و مسالمت آمیزی در کنار هم دارند.

شاید در مورد سطح رفاه عمومی در هند و شرایط اقتصادی شهروندان این کشور نتوان از کلمه رضایت بخش استفاده کرد، اما اقتصاد هند با سرع زیاد در حال رشد است و در سالیان اخیر با رشد اقتصادی متوسط بالاتر از ۸ درصد به یک قدرت اقتصادی تبدیل شده است. این کشور حالا چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد اما مسلما راه طولانی تری را باید طی کند تا بتواند به عنوان یک کشور توسعه یافته و برخوردار از رفاه شناخته شود.

 هند، به جز جمعیت در یک مورد دیگر هم پشت سر چین جای دارد؛ تعداد دانشجویان شاغل در خارج از مرزهای کشور. طبق آمار سال 16-2015 هند با حدود 165 هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در کشورهای دیگر (تقریبا نصف دانشجویان چینی) دومین کشور فرستنده دانشجو به حساب می آید.

جایگاه هند در بین کشورهای پذیرای دانشجویان بین المللی البته اینقدر بالا نیست و نام هند را نمی توان بین 10 مقصد جذاب برای دانشجویان بین المللی دید اما آیا این موضوع یعنی هند را نمی توان به عنوان یک گزینه قابل توجه برای تحصیل در خارج از کشور پذیرفت؟ خیر!

استقبال دانشجویان آسیایی و بعضا اروپایی از تحصیل در هند طی سال های اخیر روند صعودی داشته است. در میان ایرانیان هم احتمالا شما متوجه این موضوع شده اید و از اطرافیان خود، فرد یا افرادی را سراغ دارید که برای تحصیل در هند طی سال های گذشته رهسپار این کشور شده اند. هند اگرچه همه شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک مقصد جذاب در نظر دانشجویان بین المللی را ندارد، اما با توجه برخی معیارها، مثل هزینه تحصیل در هند می تواند یک انتخاب خوب برای آنها محسوب شود.

مزایای تحصیل در هند

ویژگی های مثبت شرایط تحصیل در هند را می توان به شکل زیر خلاصه و فهرست کرد:

  • اعتبار بالای آموزشی مراکز علمی و دانشگاهی در سطوح بین المللی
  • شهریه های نسبتا پایین دانشگاه ها
  • هزینه زندگی مقرون به صرفه
  • امکان تحصیل در هند به زبان انگلیسی
  • عدم نیاز به مدرک زبان
  • تنوع در انتخاب رشته
  • گوناگونی فرهنگ ها، ادیان و سنت ها (تجربه زندگی دانشجویی متفاوت)

هزینه تحصیل در هند

هزینه تحصیل در هند به مقطع و رشته تحصیلی دانشجو بستگی دارد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی و رشته های علوم انسانی 600 تا 800 دلار در سال باید به دانشگاه های هند شهریه پرداخت کرد. این رقم برای رشته های مهندسی و مدیریت به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. دانشجویان این رشته ها سالانه 1000 تا 2500 دلار برای تحصیل در هند شهریه می پردازند.

هزینه تحصیل در هند در مقطع کارشناسی ارشد و رشته های علوم انسانی سالانه بین 1000 تا 1500 دلار و در رشته های مهندسی و مدیریت، سالانه 2 تا 4 هزار دلار است.

دانشگاه های هند

هند در فهرست 500 دانشگاه برتر دنیا در سال 2019 که از سوی مؤسسه QS منتشر شده، صاحب 9 دانشگاه است. عددی که ممکن است در سال های آینده افزایش هم پیدا کند. از این تعداد، 3 دانشگاه جزو 200 دانشگاه برتر دنیا هستند. تقریبا تمامی دانشگاه های برتر هند دانشگاه های فنی هستند و این موضوع می تواند نشان دهنده توجه ویژه این کشورِ در حال توسعه به دانشگاه ها برای رسیدن به اهداف صنعتی و اقتصادی اش باشد.

دانشگاه های برتر هند

دانشگاه های هند

  •  (Indian Institute of Technology Bombay (IITB با رتبه جهانی 162
  • Indian Institute of Science با رتبه جهانی 170
  • (Indian Institute of Technology Delhi (IITD با رتبه جهانی 172
  • (Indian Institute of Technology Madras (IITM با رتبه جهانی 264
  • (Indian Institute of Technology Kanpur (IITK با رتبه جهانی 283
  • (Indian Institute of Technology Kharagpur (IIT-KGP با رتبه جهانی 295

دانشگاه های مورد تأیید ایران در هند

مسلما اعتبار دانشگاه های هند (نه همه آنها البته) به اندازه ای است که مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران هم باشند. تعداد نسبتا زیادی از دانشگاه های هند مورد تأیید وزارت علوم ایران هستند ولی در مورد دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت در هند باید گفت تعدادشان چندان زیاد نیست. ضمن اینکه تحصیل پزشکی در هند شرایط خاصی دارد و جنبه های پیدا و پنهانی که حتما باید آنها را شناخت. در مطالبی دیگر به طور مفصل تر به موضوع تحصیل دندانپزشکی در هند و همچنین تحصیل داروسازی در هند پرداخته ایم که با خواندن این مطالب و مراجعه به لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت در هند می توانید از شرایط تحصیل در هند در این رشته ها تا حدی مطلع شوید.

دوره های تحصیلی دانشگاه های هند

دانشگاه های هند دوره های تحصیلی مختلفی را در رشته های پزشکی و غیرپزشکی ارائه می دهند که در جداول زیر می توانید اطلاعات کلی و اصلی هر کدام را ببینید.

مقاطع تحصیلی مختلف در هندوستان – رشته های غیرپزشکی

مقطع طول دوره (سال) زبان تدریس پیش نیاز
کارشناسی ۴-۳ انگلیسی پیش دانشگاهی مرتبط (معدل ۱۴)
کارشناسی ارشد ۲-۱ انگلیسی کارشناسی مرتبط (معدل ۱۴)
دکترا ۵-۴ انگلیسی کارشناسی ارشد مرتبط (معدل ۱۵) + خلاصه پروپوزال

مقاطع تحصیلی مختلف در هندوستان – رشته های پزشکی

مقطع طول دوره (سال) زبان تدریس پیش نیاز
کارشناسی داروسازی ۴ انگلیسی پیش دانشگاهی (تجربی یا ریاضی)
دکترای داروسازی ۶ انگلیسی پیش دانشگاهی (تجربی یا ریاضی)
دکترای دندانپزشکی ۵ انگلیسی پیش دانشگاهی (تجربی )
دکترای عمومی ۵/۵ انگلیسی پیش دانشگاهی (تجربی )

تاریخ شروع کلاس ها:

از آنجایی که بیشتر دانشگاه های هند خصوصی هستند و فقط از نظر استاندارد آموزشی و محتوای امتحانات زیر نظر دانشگاه های مرکزی فعالیت می کنند، زمان شروع کلاس ها بسته به مدیریت هر دانشگاه فرق دارد. با این حال می توان گفت کلاس ها در فاصله آگوست تا سپتامبر (مرداد تا شهریور) شروع می شوند.

ثبت نام

ثبت نام در دانشگاه های هند از فوریه (بهمن ماه) هر سال آغاز می شود و تا پایان تابستان ادامه دارد.

گرفتن پذیرش از دانشگاه های هند

اخذ پذیرش در دانشگاه های هند کاملا به زمان مراجعه بستگی دارد، به این معنی که آن دسته از متقاضیان که زودتر برای تحویل مدارک و رزرو صندلی خود در دانشگاه مقصد اقدام کرده اند، در اولویت هستند. آن دسته از متقاضیان خارجی تحصیل در هند که پس از اتمام زمان پذیرش و شروع کلاس ها اقدام می کنند، فقط در صورت عدم تکمیل ظرفیت دانشگاه در آن رشته و آعاز ثبت نام برای امتحانات ترم اول شانس ثبت نام پیدا می کنند.

نکته:  به ایرانیانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های هندوستان بخصوص در رشته های  زیرمجموعه پزشکی را دارند، توصیه می شود که حداقل ۵-۴ ماه زودتر اقدام به اخذ پذیرش کنند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های هند

  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات
  • مدرک زبان (در صورت داشتن مدرک زبان)
  • رزومه تحصیلی و توصیه نامه در صورت نیاز (برای مقاطع ارشد و بالاتر)
  • گذرنامه
  • عکس

سوالات متداول درباره تحصیل در هند

آیا مدرک اخذ شده از ایران قابل تایید هند می باشد؟

بله کلیه مدارک دبیرستانی ودانشگاهی ایران که به تایید وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم رسیده باشد برای تحصیل در هند مورد تایید می باشد.

آیا برای تحصیل در هند ارائه مدرک زبان مانند آیلتس الزامی می باشد؟

خیر آشنایی نسبی با زبان انگلیسی و مدرک تایید گذراندن دوره زبان با ساعات مشخصی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های هند کفایت می کند.

آیا ویزای دانشجویی هند شامل اجازه کار می شود؟

خیر کشور هند با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر و نیاز به کار بیش از حد برای افراد بومی برای دانشجویان بین المللی اجازه کار صادر نمی کند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های هند چیست؟

  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات
  • مدرک زبان در صورت وجود
  • رزومه تحصیلی و توصیه نامه در صورت نیاز برای مقاطع ارشد و بالاتر
  • پاسپورت
  • عکس

آیا مدرک اخذ شده از هند مورد تایید کشورهای دیگر می باشد؟

از آنجایی که ایران تقریبا سخت ترین سیستم ارزشیابی مدارک خارج از کشور را دارد بنابراین مدارک اخذ شده از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم قابل تایید برای بیشتر کشورهای دیگر می باشد.

شرایط بیمه درمانی در طول تحصیل در هند چگونه است؟

شما می توانید با پرداخت بهای بیمه در هند از مزایای خدمات درمانی در سول تحصیل خود بهره مند شوید.

آیا برای تحصیل در هند برای همسر دانشجو ویزای همراه صادر می شود؟

بله ولی فقط در مقطع دکترا می توانید برای همسر خود تقاضای ویزای همراه نمایید در غیر این صورت باید همسر شما نیز به صورت جداگانه در خواست ویزای تحصیلی ارائه دهد.

دیدگاه (101)

  • حدیث پاسخ

    سلام.رشته دامپزشکی ازمون ورودی داره برای دانشگاه که مورد تایید وزارت بهداشت باشع

    24 فروردین 1400 در 20:29
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      در حال حاضر رشته های پزشکی و دندانپزشکی ازمون ورودی دارند در هند .

      10 تیر 1400 در 10:25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان