تحصیل در چک

تحصیل در چک

تحصیل در چک

تحصیل در چک

یک کشور زیبا، با قدمتی کم به عنوان یک کشور مستقل و توسعه یافته با وجود قرار گرفتن در بلوک شرق اروپا؛ این می تواند توصیفی کوتاه از کشور چک باشد. در این مطلب به شرایط تحصیل در چک می پردازیم. با ما همراه باشید.

در آغاز سال 1993 بود که که کشور چکسلواکی به دو کشور چک و اسلواکی تبدیل شد و حالا 25 سال ازشکل گیری کشور زیبای جمهوری چک می گذرد. جمهوری چک با حدود 79 هزار کیلومتر مربع مساحت، در مرکز اروپا واقع شده و کمی بیش از 10 میلیون نفر هم جمعیت دارد. پایتخت این کشور پراگ است.

بنا به گزارش بانک جهانی، جمهوری چک توانسته اولین کشور (اصطلاحا) بلوک شرق اروپا یاشد که در زمره کشورهای توسعه یافته قرار می گیرد و همچنین موفق شده بالاترین شاخص توسعه انسانی در اروپای مرکزی و اروپای شرقی را به نام خود ثبت کند. جمهوری چک در اتحادیه اروپا هم عضویت دارد، اگرچه واحد پول آن  کرونا است.

تحصیل در چک

44 هزار دانشجوی خارجی در حال حاضر مشغول تحصیل در چک هستند و می توان این کشور را مقصدی محبوب برای دانشجویان بین المللی دانست. در آمار اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، جمهوری چک دوازدهمین مقصد محبوب برای دانشجویان اراسموس اروپا ذکر شده بود.

دانشجویان برای تحصیل در چک گزینه های زیادی پیش رو دارند، دانشگاه های چک معتبر هستند، شهریه آنها و هزینه های زندگی در چک نسبتا پایین است و فرهنگ زندگی رنگارنگ و پرتحرکی بر این کشور حاکم است؛ اینها می توانند یک دانشجوی بین المللی را به تحصیل در چک مشتاق کنند.

دانشگاه های چک

اگرچه جمهوری چک، به این عنوان قدمت چندانی ندارد اما به عناوینی دیگر کشوری با تاریخ طولانی محسوب می شود. قدمت آموزش عالی هم در این سرزمین به سالیان بسیار دور برمی گردد. نظام آموزش عالی در چک نزدیک 600 سال قدمت دارد و امروزه شامل بیش از ۷۰ دانشگاه می شود که حدود دو سوم آنها خصوصی هستند.

در آخرین رده بندی QS که در نیمه سال 2019 منتشر شده نام 9 دانشگاه جمهوری چک دیده می شود. چک به اندازه شهر تهران و حتی کمتر از آن جمعیت دارد و حضور این تعداد از دانشگاه های این کشور در رنکینگ QS یک موفقیت قابل توجه برای نظام آموزش عالی چک ارزیابی می شود. در ادامه مطلب، با برترین دانشگاه های چک آشنا می شویم.

 برترین دانشگاه های چک

دانشگاه چارلز – Charles Universityتحصیل در چک

دانشگاه چارلز Charles University رتبه 291 رنکینگ QS را در آخرین رده بندی منتشرشده از سوی این مؤسسه به دست آورده و برترین دانشگاه چک شناخته شده است. دانشگاه چارلز در سال ۱۳۴۸ میلادی و توسط امپراتور چارلز تأسیس شده و با ۱۷ دانشکده و بیش از ۵۱۰۰۰ دانشجو همچنان بزرگ ترین دانشگاه چک محسوب می شود.

دانشگاه چارلز همچنین یکی از محبوب ترین گزینه ها برای تحصیل در چک در میان دانشجویان بین المللی به شمار می آید که برنامه بین المللی خود را براساس مشارکت با تقریبا ۲۰۰ دانشگاه در سراسر جهان طراحی کرده است. محوطه دانشگاه چارلز که متعلق به قرون وسطی است، در شهر پراگ قرار دارد.

دانشگاه شیمی و فناوری، پراگ – University of Chemistry and Technology, Prague

دومین دانشگاه برتر جمهوری چک طبق ارزیابی QS در رتبه 355 جهان قرار دارد و یکی دیگر از دانشگاه های این کشور در میان 500 دانشگاه برتر دنیا است.

دانشگاه شیمی و فناوری، پراگ (UCT پراگ) با حدود 2 قرن سابقه بزرگ ترین مؤسسه آموزشی در نوع خود در اروپای مرکزی به شمار می آید. این دانشگاه همانطور که از اسمش هم پیداست، برنامه های تحصیلی را در زمینه های فنی و مهندسی و به طور ویژه شیمی و مهندسی شیمی ارائه می دهد و برای تحصیل در این رشته ها یک انتخاب خوب در قاره اروپا محسوب می شود.

دانشگاه فنی چک در پراگ – Czech Technical University in Prague

دانشگاه فنی چک Czech Technical University in Prague که در سال ۱۷۰۷ تأسیس شده، یکی دیگر از قدیمی ترین و بزرگ ترین مؤسسات دانشگاهی کشور چک است.این دانشگاه که که در شهر پراگ واقع شده، با قرار گرفتن در رتبه 498 رده بندی QS، به سومین دانشگاه برتر چک تبدیل شده است.

«دانشگاه فنی چک در پراگ» دارای هشت دانشکده هست که بیش از ۱۰۰ رشته درسی را به طور عمده در شاخه مهندسی و رشته های مرتبط به متقاضیان تحصیل در چک ارائه می دهند. حدود 16500 دانشجو در حال حاضر در در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. فیزیکدان معروف، کریستین داپلر از جمله معروف ترین فارغ التحصیلان این دانشگاه است.

دانشگاه ماساریک – Masaryk University

دومین دانشگاه دولتی کشور جمهوری چک، دانشگاه ماساریک Masaryk University در دومین شهر بزرگ کشور، برنو واقع شده است. دانشگاه ماساریک در سال ۱۹۱۹ تأسیس شده و حدود 100 سال قدمت دارد.

این دانشگاه  یکی از اعضای گروه دانشگاه های کامپوستلا Compostela Group of Universities و شبکه اوترخت Utrecht Network است که هر دو به منظور ایجاد همکاری بین دانشگاه های سراسر اروپا تشکیل شده اند.

دانشگاه ماساریک حدود 28000 دانشجو را در حال حاضر میزبانی می کند و به علت ارائه دروس به زبان انگلیسی و آلمانی یکی از ایده آل ترین مقاصد تحصیل در چک برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود.

Palacký University in Olomouc

با جای گرفتن در رتبه 650-601 دنیا عنوان پنجمین دانشگاه برتر کشور جمهوری چک به دانشگاه پالاکی می رسد؛ دانشگاهی که در سال 1573 تأسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی چک به حساب می آید.

شهرت و اعتبار دانشگاه پالاکی تنها به منطقه اروپای مرکزی محدود نمی شود. به ویژه برای تحصیل در رشته هایی مثل زبان های مدرن و زبان شناسی، Palacký University in Olomouc را باید گزینه ای قابل توجه دانست. گواه این ادعا هم ارزیابی‌ های QS به تفکیک رشته های تحصیلی است که دانشگاه پالاکی را جزو 300 دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل در رشته های یادشده شناخته است.

در حال حاضر بیش از 17 هزار دانشجو در 250 دوره تحصیلی دانشگاه پالاکی و در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا مشغول تحصیل هستند. زبان اصلی آموزش در Palacký University in Olomouc چکی است، ولی این دانشگاه دوره های آموزشی و برنامه های تحصیلی به زبان های خارجی و همچنین برنامه های مشترک با همکاری سایر دانشگاه های بین المللی را هم ارائه می دهد.

دانشگاه فناوری برنو – Brno University of Technology

دانشگاه فناوری برنو Brno University of Technology در سال ۱۸۹۹ تأسیس شده و در شهر برنو قرار دارد. در ابتدا این دانشگاه فقط یک دوره مهندسی عمران برگزار می کرد اما به تدریج به یک مؤسسه معتبر دانشگاهی تبدیل شد و در حال حاضر هم حدود 18500 دانشجو را در هشت دانشکده خود میزبانی می کند.

دانشگاه فناوری برنو در راستای معرفی خود به عنوان یکی از مقاصد ایده آل برای تحصیل در چک، در پروژه های تحصیلی اتحادیه اروپا مانند اراسموس، Tempus، لئوناردو و چند برنامه دیگر شرکت می کند. این دانشگاه مجموعه ای از برنامه های درسی به زبان انگلیسی را از مقطع کارشناسی تا سطح دکترا و عموما در زمینه مهندسی ارائه می دهد.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم ایران در جمهوری چک

گروه الف (ممتاز)

  • Charles University in Prague

گروه ب (خوب)

  • Brno University of Technology
  • Czech Technical University In Prague
  • Czech University of Life Sciences Prague صرفا رشته های کشاورزی و منابع طبیعی – جنگل، شیلات، دامداری و رشته های وابسته
  • Masaryk University
  • Palacky University in Olomoue
  • University of Economics Prague

گروه ج (متوسط)

  • Academy of Performing Arts in Prague – Film & TV School   صرفا در رشته سینما و رسانه
  • University of South Bohemia
  • University of West Bohemia
  • Tomas Bata University in Zlin صرفا دانشکده تکنولوژی

دانشگاههای مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در جمهوری چک

برای رشته های علوم پزشکی

  • Charles University
  • Palacky University in Olomouc
  • Masaryk University Brno
  • Academy of Sciences of the Czech Republic

زندگی در چک

جمهوری چک کشوری محصور در خشکی در قلب اروپا است و با آلمان، اتریش، لهستان و اسلواکی مرز مشترک دارد. شهر پراگ، پایتخت چک، یکی از زیباترین شهرهای اروپا با تاریخ و فرهنگی جذاب، در سالیان اخیر به عنوان یک محیط پرجنب و جوش برای شب زنده داری، شهرت فراوانی به دست آورده است.

کشور چک دارای حومه شهری باشکوه و کوه ها، مسیرهای پیاده روی، اماکن فرهنگی، سازه های قرون وسطی و شهرهای تاریخی زیبا است. در طول اقامت خود در حین تحصیل در چک دانشجویان بین المللی بدون شک  با طنز معروف اسلاوی سر وکار خواهن داشت که ممکن است مدتی طول بکشد تا به آن عادت کنند، اما مطمئننا در پایان باعث خنده شان خواهد شد. در میان غذاهای جمهوری چک؛ سوپ سنتی، خوراک گوشت، کوفته، سالاد و کلوچه های شیرین شهرت بیشتری دارند.

شهرهای دانشجویی چک

پراگ – Pragueتحصیل در چک

پایتخت چک بدون شک یکی از زیبا ترین شهرهای اروپا است. پراگ سالانه میلیون ها نفر بازدید کننده را از سراسر جهان جذب می کند. قلعه زیبا، شهر قدیمی قرون وسطی که به ثبت یونسکو رسیده، چشم انداز های هنری ، موزه ها و شب های پراگ بیش از هر چیزی دیگری توجه گردشگران را به خود جلب می کند.

پراگ که در حال حاضر در رتبه بندی بهترین شهرهای دانشجویی QS در رتبه 30 قرار دارد، بهترین مقصد برای تحصیل در چک محسوب می شود. حضور پراگ در بین برترین شهرهای دانشجویی دنیا نتیجه برخورداری از جامعه بزرگ و بین المللی دانشجویی، شهرت قوی در میان کارفرمایان محلی و بین المللی و هزینه های نسبتاً کم تحصیل و زندگی در این شهر است.

پراگ بهترین و مشهورین دانشگاه های جمهوری چک را در خود جای داده که 3 تای آنها در رده بندی QS حضور دارند: دانشگاه چارلز Charles University / دانشگاه فنی چک در پراگ Czech Technical University in Prague / University of Economics, Prague

 برنو – Brno

دومین شهر جمهوری چک، پایتخت تاریخی Margraviate of Moravia است. برنو قطعا شما را با قلعه های قرون وسطی و قلعه های پر از رمز و راز و افسانه های متعدد محلی مجذوب خواهد کرد. این شهر همچنین بخاطر بازار بزرگش که یکی از بزرگ ترین بازارهای جهان است، شهرت فراوانی دارد.

برنو اگر چه در حال حاضر یک شهر مدرن است، ولی همچنان بسیاری از سنت ها، فرهنگ عامه، موسیقی محلی، جشنواره ها و لباس های سنتی موراویا را حفظ کرده است. برنو با ۱۳ دانشگاه واقع در شهر و حدود ۹۰،۰۰۰ دانشجو، همچنین یک مرکز مهم آموزش عالی و یک مقصد جذاب برای تحصیل در چک شناخته می شود. قرار گرفتن نام برنو در فهرست 100 شهر برتر دانشجویی دنیا این موضوع را به خوبی تأیید می کند.

دو دانشگاه معتبر و رده بالای ماساریک Masaryk University و دانشگاه فناوری برنو Brno University of Technology در شهر برنو واقع شده اند.

استراوا – Ostravaتحصیل در چک

استراوا سومین شهر بزرگ جمهوری چک است که در نزدیکی مرز لهستان قرار دارد. یک مرکز بزرگ صنعتی که قبلا با نام مستعار “قلب فولاد جمهوری” شناخته می شد، در سال های اخیر به عنوان یکی از گنجینه های نسبتا ناشناخته در اروپا به شمار می رود. جاذبه های این شهر شامل کلیسای جامع زیبا، قلعه قرون وسطایی، بزرگ ترین موزه معدن کشور و منطقه Vítkovice می شود که از طریق آن بازدید کنندگان می توانند میراث غنی صنعتی منطقه را دریابند.

این شهر جشنواره های مشهور موسیقی؛ “رنگ های استراوا” (جولای) و Ostrava Days of New Music (هر ۲ سال یک بار در آگوست) را میزبانی می کند. استراوا همچنین به عنوان یکی دیگر از مقاصد تحصیل در چک از چندین دانشگاه شناخته شده، مثل دانشگاه استراوا University of Ostrava و دانشگاه فنی استراوا Technical University of Ostrava برخوردار است.

اخذ پذیرش برای تحصیل در چک

برای تحصیل در چک در مقطع کارشناسی، مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی مورد نیاز است. اگر شما متقاضی تحصیل در چک درمقطع کارشناسی ارشد باشید، پذیرش شما براساس مدرک کارشناسی تان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر شما متقاضی تحصیل در چک در مقطع دکترا (PhD) باشید، باید مدرک کارشناسی ارشد مربوط داشته باشید.

دانشجویان ممکن است برای چندین دوره در مؤسسات و دانشکده های مختلف پذیرفته شوند. معمولا پایان ماه فوریه یا مارس، آخرین مهلت برای ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی چک است. بیشتر دانشگاه ها فرم درخواست را به صورت فرم الکترونیکی آنلاین در اختیار متقاضیان می گذارند. در بسیاری از دانشگاه ها، متقاضیان می بایستی در امتحانات ورودی که معمولا بین ماه های ژوئن و سپتامبر برگزار می شود شرکت کنند. روش های ارزیابی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است، و همچنین به رشته تحصیلی بستگی دارد.

ویزای دانشجویی چک

 جمهوری چک عضو اتحادیه اروپا است و به همین خاطر، دانشجویان دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای زندگی و تحصیل در چک به ویزا نیاز ندارند. دانشجویان شهروند کشورهای خارج از اتحادیه اروپا ولی به ویزای دانشجویی نیاز دارند. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا شامل نامه پذیرش، ترجمه مدارک تحصیلی، گواهی تمکن مالی و پاسپورت معتبر می شود.

هزینه تحصیل در چک

تحصیل در چک

آموزش عالی در همه دانشگاه های دولتی جمهوری چک برای دانشجویان همه ملیت ها، تا زمانی که شما مایل و قادر به تحصیل به زبان چک باشید، رایگان است.

اگر شما قصد تحصیل در چک به زبان انگلیسی را داشته باشید، باید شهریه پرداخت کنید. به عنوان مثال، هزینه برای دوره زبان انگلیسی به طور متوسط حدود ۴۵۰۰ دلار در سال است. دانشجویان همچنین باید برخی از هزینه های اداری و یا هزینه برنامه های تکمیلی را بپردازند.

دانشگاه های خصوصی جمهوری چک شهریه های مختلفی دارند؛ به طور معمول آنها حدود ۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار در سال از دانشجویان خود شهریه دریافت می کنند.

زندگی و تحصیل در چک به طور کلی بسیار ارزان تر از بیشتر کشورهای اروپایی است. هزینه مواد غذایی ، مسکن و حمل و نقل عمومی در مجموع حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ دلار در هر ماه می شود. میزان این هزینه ها بسته به شیوه زندگی دانشجو و بودجه او می تواند کاهش یا افزایش یابد.

دانشجویان بین المللی شهروند کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای کار کردن در حین تحصیل در چک باید مجوز کار دریافت کنند. دانشجویان خارجی زیر ۲۶ سال که روزهای کاری آنها بیش از هفت روز پی در پی یا در مجموع ۳۰ روز کاری در یک سال تقویمی نیست، نیازی به اخذ مجوز کار ندارند.

دیدگاه (6)

  • مهران پاسخ

    با سلام

    برای ادامه تحصیل در کشور چک در مقطع ارشد، شهریه ای دوره ی کالج زبان چکی چقدر می باشد؟

    ممنون ♥

    10 تیر 1398 در 19:19
    • ehtemami پاسخ

      سلام برای چک ما خدماتی انجام نمیدیم. کشور های دیگه رو کار میکنیم.شما در چه مقطعی میخواید تحصیل کنید ؟

      23 تیر 1398 در 11:21
  • غزل پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم اگر معدل دیپلم ۱۴ باشه اصلا امکان اقدام برای دندون یا دارو یا پزشکی برای خارج از کشور هست ؟؟؟؟

    28 خرداد 1398 در 02:21
  • Yasaman پاسخ

    Salam
    Hazine tahsil dar reshteye pezeshki chaghadre va sharayetesh chie?

    18 مهر 1396 در 11:54
  • زهرا پاسخ

    سلام ایا میشه بعد دوسال انتقالی به ایران گرفت ؟ تاییدیه وزارت بهداشت داره؟هزینه یکسال زندگی و تحصیل چقدره؟معدل تا چند باید باشه؟لطفا جواب بدید ممنونم

    18 مرداد 1396 در 17:45
    • مشاور پاسخ

      سلام وقت بخیر
      اگر در هر یک از دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت ایران تحصیل کنید مشمول خدمات انتقالی و ارزشیابی مدارک تحصیلی خواهید شد.
      هزینه های زندگی و تحصیل در اروپا در رشته های پزشکی حداقل به صورت مجموع 60 میلیون تومان است.

      برای کسب اطلاعات بیشتر میتونید با شماره های دفتر ما تماس بگیرید.
      موفق باشید

      19 مرداد 1396 در 14:00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان