تحصیل دکترا در هلند چه مزایایی دارد؟

مزایای تحصیل دکترا در هلند

تحصیل دکترا در هلند چه مزایایی دارد؟

مزایای تحصیل دکترا در هلند

، تهران ، (اخبار رسمی): یکی از بهترین فرصت‌های تحصیلی برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد، تحصیل در مقطع دکترا در هلند است؛ یک فرصت تحصیلی که در عین حال می‌تواند یک فرصت شغلی و راهی برای گرفتن اقامت در کشور هلند هم باشد. شرایط تحصیل دکترا در هلند چگونه است؟

هلند یا ندرلند یا آنچنان که خود هلندی‌ها می‌گویند؛ نـِیدِرلانت، کشوری کوچک در شمال غربی قاره اروپا و در همسایگی آلمان و بلژیک است. هلند با 41 هزار و 526 کیلومتر مربع، کمی بزرگتر از استان آذربایجان غربی است و از لحاظ تراکم جمعیت سی‌امین کشور جهان به شمار می‌آید. حدود 17میلیون نفر در کشور هلند زندگی می‌کنند که بیشتر آنها مسیحی هستند و به زبان هلندی صحبت می‌کنند.

پایتخت هلند و پرجمعیت‌ ترین شهر آن آمستردام است اما با هدف تمرکززدایی، «لاهه» به عنوان پایتخت اداری این کشور  انتخاب شده و بسیاری از وزارتخانه‌ها و همچنین سفارتخانه‌ها در این شهر مستقر شده‌اند. لاهه به علت استقرار دیوان بین‌المللی دادگستری (رکن قضایی سازمان ملل متحد) در این شهر آوازه جهانی دارد.

آب و هوای هلند، آب و هوای معتدل دریایی است؛ در زمستان دما به ندرت به زیر صفر و در تابستان به ندرت به 35 درجه سانتیگراد می‌رسد. شرایط آب و هوایی شهرهای هلند کم و بیش یکسان و اختلاف دما بین مناطق مختلف آن کم است. وزش باد و نبود ارتفاعات، شرایط آب و هوا را در کشور هلند دایما تغییر می دهد تا جایی که ساکنان این کشور گه گاه در عرض 10 دقیقه آب و هوای ابری، آفتابی، بارانی و مه‌آلود را با هم تجربه می‌کنند.

ارتفاع حدود 50 درصد از زمین‌های کشور هلند از سطح دریا کمتر از یک متر است و به همین علت در زبان هلندی آن را Nederland می‌خوانند. ندرلند؛ نام اصلی کشوری که ما با نام هلند آن را می‌شناسیم که در زبان هلندی به معنای سرزمین پست است. ساکنان هلند در طول سالیان دراز و در اثر مواجهه دائمی با مسئله مهار آب دریا و رودخانه‌ها (که از عوارض پستی زمین‌ها است) به تجربیات و دستاوردهای گرانبهایی دست یافته‌اند.

هلند را با گل‌های لاله‌اش هم می‌شناسند؛ این کشور در پرورش و تجارت گل، در دنیا مقام اول را دارد و صاحب یکی از بزرگترین و زیباترین باغ‌های گل جهان، با انبوهی گل لاله قرمز است. علاوه بر پرورش و تجارت گل، هلند یکی از کشورهای پیشرو دنیا در زمینه دامداری و کشاورزی است. کشتی‌سازی و صنایع شیمیایی، از دیگر صنایع مادر هلند هستند. از میان شرکت‌های هلندی؛ شرکت نفتی رویال داچ شل و شرکت تولید لوازم الکترونیک فیلیپس، بیش از دیگران در دنیا شهرت پیدا کرده‌اند.

تحصیل در هلند

سیستم آموزش عالی هلند، از قدیمی‌ترین و معتبرترین سیستم‌های آموزش عالی دنیاست که قدمت آن به قرن 16 میلادی برمی‌گردد. شماری از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه های دنیا متعلق به هلند هستند و برخی مزایای دیگر، تحصیل در هلند را به گزینه‌ای جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است.

» مطلب مرتبط: تحصیل در هلند

با نگاهی به رنکینگ  سال 16-2015 مؤسسه QS‌ نام دانشگاه های زیادی از هلند به چشم می‌خورد. 13 دانشگاه هلند بین 300 دانشگاه برتر دنیا جای گرفته‌اند که از میان آنها 5 دانشگاه زیر جزو 100 دانشگاه برتر دنیا هستند:

  • دانشگاه آمستردام (University of Amsterdam) با رتبه جهانی 55
  • دانشگاه فناوری دلف (Delft University of Technology) با رتبه جهانی 64
  • دانشگاه اوترخت (Utrecht University) با رتبه جهانی 94
  • دانشگاه لایدن (Leiden University) با رتبه جهانی 95
  • دانشگاه خرونینخن (University of Groningen) با رتبه جهانی 100

دانشگاه لایدن که در سال 1575 تأسیس شده، قدیمی‌ترین ‌دانشگاه هلند و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های جهان است. دیگر دانشگاه های هلند هم اغلب قدمتی بیش از 100 سال دارند و البته برخی هم در دو دهه اخیر تأسیس شده‌اند.

هر ساله عده زیادی از دانشجویان بین‌المللی، به قصد تحصیل در دانشگاه های هلند  عازم شهرهای دانشجویی این کشور (مانند آمستردام، لایدن، اوترخت، خرونینخن، روتردام و ماستریخت) می‌شوند. دانشگاه ماستریخت در شهری به همین نام در جنوب هلند و نزدیکی مرز آن با آلمان و بلژیک، با حدود 47 درصد دانشجوی بین‌المللی از بیش از 100 ملیت مختلف، محیط بین‌المللی کم‌ نظیری دارد.

آنچه در کنار اعتبار و کیفیت دانشگاه ها، استانداردهای بالای زندگی و زیبایی‌های کشور هلند، جذابیت‌ های تحصیل در این کشور را برای دانشجویان بین‌المللی بالا می‌برد «زبان» است؛ دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی هلند دوره‌ های زیادی را در مقاطع مختلف به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند و مردم این کشور هم بعد از زبان هلندی، زبان انگلیسی را به خوبی می‌شناسند و به کار می‌برند.

دکترا در هلند

گرچه دوره‌های تحصیلی دانشگاه های هلند برای دانشجویان بین‌المللی، محدود به مقطع خاصی نیست اما تحصیل در هلند را بیش از هر گروهی می‌توان به متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا توصیه کرد. سیستم آموزش عالی هلند فرصتی کم‌ نظیر برای آنها فراهم کرده است. کمبود متقاضیان هلندی برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های هلند، به خصوص برای رشته‌های علوم پایه و مهندسی، این کشور را بر آن داشته تا با ارائه تسهیلات و امتیازاتی متقاضیان بین‌المللی را جذب کند.

دانشگاه های هلند امکانات زیادی در اختیار دانشجویان دکترا قرار می‌دهند؛ دانشجویان دکترا در هلند می‌توانند از طریق کتابخانه‌های الکترونیکی، به مقالات سازمان های آکادمیک دنیا (با ارزش چند میلیون دلاری) دسترسی پیدا کنند. آنها همچنین از همان سال اول می‌توانند به صورت رایگان در کنفرانس‌ها و سمینار‌ها و سمپزیوم‌های مختلف علمی و پژوهشی در کشور هلند یا کشورهای نزدیک مانند بلژیک، آلمان، اتریش یا سوئیس شرکت کنند. به این موارد می‌توان امکان استفاده از اینترنت رایگان در تمام دانشگاه های هلند، استفاده از ایمیل وابسته به دانشگاه خود، دریافت کارت تخفیف جمعی و فردی قطار و اتوبوس و تراموای شهری و تسهیلات این چنینی دیگر را اضافه کرد. دیگر مزیت مهم تحصیل دکترا در هلند برای دانشجویان بین‌المللی، امکان گرفتن ویزا همراه برای خانواده دانشجو است.

دوره دکترا در هلند در واقع یک فرصت تحقیقاتی و پژوهشی است. آن دسته از متقاضیان تحصیل دکترا که صلاحیت علمی بالایی دارند از سوی دانشگاه استخدام شده و با مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه، دوره تحصیلی خود را به صورت رایگان می‌گذرانند. دانشجویان محصل در این دوره‌ها که به PhD Position موسوم است نه تنها شهریه‌ای به دانشگاه پرداخت نمی‌کنند بلکه حقوق هم دریافت می‌کنند. البته با توجه به محدودیت منابع مالی دانشگاه ها، عده‌ای از متقاضیان تحصیل دکترا باید دروه‌های PhD External‌ را بگذرانند که مانند PhD Position‌ رایگان است و تفاوت آن در عدم پرداخت حقوق به دانشجویان است.

دانشجویان دکترا در هلند، در پایان دوره تحصیلی (تحقیقاتی) خود که 4 تا 6 سال طول می‌کشد، با ارائه پایان‌نامه و دفاع موفق از آن، مدرک خود را دریافت می‌کنند. آن دسته از دانشجویانی که از دانشگاه حقوق دریافت می‌کنند با پرداخت مالیات به مدت 5 سال (که از حقوق‌شان کم می‌شود) و اخذ مدرک زبان هلندی می‌توانند برای گرفتن اقامت دائم و دریافت پاسپورت هلندی اقدام کنند.

هموطنانی که برای تحصیل در مقطع دکترا در هلند اقدام می‌کنند باید توجه داشته باشند که مهمترین عاملی که موفقیت آنها را تضمین می‌کند، جلب رضایت کامل استاد راهنما (سوپروایزر) است. به صورت کلی انتظار استاد راهنما این است که دانشجو کیفیت‌های ذکرشده در رزومه و پروپوزال خود را داشته و از توانایی انجام پژوهش مورد نظر در زمان تعیین‌شده برخوردار باشد.

شرایط اخذ پذیرش دکترا از دانشگاه های هلند

داشتن مدرک کارشناسی ارشد و دارا بودن  مدرک ایلتس 6 یا معادل آن در آزمون‌های تافل / تولیمو / زبان وزارت علوم از جمله شرایط دریافت پذیرش دکترا از دانشگاه های هلند است.

در صورتی که نمره آیلتس متقاضی کمتر باشد می‌تواند در دوره‌های آمادگی زبان انگلیسی شرکت کند. با داشتن نمره 5 آیلتس باید دو ترم و با نمره 5.5 آیلتس باید یک ترم زبان انگلیسی را گذراند که هزینه هر ترم 2700 یورو است.

همچنین در صورتی که متقاضی یک مقاله بین المللی داشته باشد از ارائه مدرک زبان انگلیسی معاف می‌شود.

### پایان خبر رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان