تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

آلمانِ امروز، یکی از قدرتمند ترین کشور ها در زمینه تولیدات علمی، صنعتی و تکنولوژی است. به دلیل رتبه جهانی بسیار بالای دانشگاه های آلمان و همینطور امکان تحصیل رایگان در اکثر آنها رقابت برای تحصیل در این کشور بسیار زیاد است که رشته های علوم پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان پروسه ای سخت و زمان بر است. اما ناممکن نیست !

 چطور و از کجا باید شروع کرد ؟ این سوالی است که قصد داریم در ادامه این مطلب تا حد امکان برایتان روشن کنیم.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان چگونه است؟

رشته پزشکی در آلمان به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تقسیم میشود. این رشته در آلمان شامل 12 ترم ( اجباری ) است که به مراحل زیر تقسیم می شود:

  • مرحله ­ی اولِ بالینی (پیش بالینی ۲ سال)
  • مرحله­ ی دومِ بالینی (۳ سال) و یک سال عملی

از دیگر شرایط تحصیل پزشکی در آلمان این است که پس از گذراندن این 12 ترم، مدرک پزشکی عمومی معادل کارشناسی ارشد به دانشجو داده میشود. برخلاف ایران که دانشجو پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی به عنوان دکتر حرفه ای تلقی میشود. این دوره تحصیلی معمولا در رشته پزشکی 6 سال و در رشته دندان پزشکی 5 سال است.

در دو سال اول پزشکی بالینی در آلمان چه می گذرد؟ پزشکی بالینی در آلمان چگونه است؟

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

در دو سال اول از مرحله ی پیش بالینی در آلمان متقاضی دروسی با محتوای علوم پایه مثل فیزیک، شیمی و زیست شناسی ، اصطلاحات پزشکی، آناتومی عصبی، روانشناسی، جامعه شناسی پزشکی، فیزیولوژی و بیوشیمی آشنا می شود و به نوعی کم کم برای دروس تخصصی آماده می گردد. در ترم ۳ و ۴ دانشجو برای اولین بار در معرض موارد بالینی و انجام تمرینات عمومی به صورت تمام وقت قرار میگیرد و در آخر باید در آزمون سراسری شرکت کند.

فاز دوم بالینی در آلمان چگونه است؟

بعد از موفقیت در  آزمون سراسری اول، فرد اجازه ورود به بخش بالینی از پزشکی را پیدا میکند. سال اول مطالعه ی بالینی شامل دوره هایی در موضوعات اساسی بالینی، دوره های جامع در معاینه ی بالینی و روش های معاینه ی عمومی در بخش های جراحی و غیر جراحی می باشد. اما بخش بالینی واقعی در نیمه دوم این مرحله اجرا میشود. در این دوره دانشجویان در ارتباط مستقیم با بیماران قرار میگیرند و در شاخه های مختلف تخصصی اطلاعات کسب میکنند. آموزش های نظری در این دوره کاهش یافته و تمرکز بر روی تمرین های عملی بر روی بیماران خواهد بود.

پزشکی در یک سال آخر تحصیل در آلمان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

سال آخر عملی (سال ششم) که در واقع دوره ی کارورزی محسوب میشود، پس از فاز دوم بالینی (3 ساله) آغاز میشود که در انتهای آن دانشجو باید در آزمون سراسری  شرکت کند. قبل از دومین آزمون جامع، دانشجویان باید در سال عملی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و یا موسسات معادل آن شرکت کنند. در این مرحله دانشجویان باید به گسترش دانش پزشکی خود بپردازند. دانشجویان در سال آخر یاد میگیرند چطور در موقعیت های مختلف با مریض ها رو به رو شوند تا بتوانند به عنوان یک دکتر مستقل پروانه فعالیت دریافت کنند.

» مطلب مرتبط: تحصیل در آلمان

شرایط ورود به رشته های پزشکی و دندانپزشکی در آلمان (مختص متقاضیان ایرانی)

آنچه با وجود همه جذابیت‌ها، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان را غیر ممکن نشان میدهد، شرایط پذیرش دانشجویان پزشکی در دانشگاههای دولتی آلمان است. متقاضیان تحصیل پزشکی در آلمان بسته به شرایط تحصیلی‌شان، یکی از ۲ روش زیر را برای اخذ پذیرش پیش رو دارند:

  1. روش اول مختص کسانی است که در کنکور سراسری ایران در رشته پزشکی پذیرفته شده‌اند:

این متقاضیان با وجود امکان تحصیل پزشکی در ایران به دلایلی مثل کیفیت بالای آموزش پزشکی در آلمان و البته مهاجرت قصد دارند در آلمان ادامه تحصیل دهند. این افراد با داشتن تأییدیه سازمان سنجش که قبولی آنها در آزمون سراسری ایران را گواهی می‌کند و همچنین مدرک B2 زبان آلمانی این امکان را دارند در آزمون ورودی دانشگاه های آلمان شرکت کنند. نکته: دقت داشته باشید قبولی سراسری در هر رشته صرفا  شما را مجاز به اقدام برای همان رشته میکند و نه هر رشته ای، مثلا اگر شما در ایران در رشته ی پرستاری قبول شده اید و یا حتی مدرک پرستاری را دارید نمیتوانید برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان اقدام کنید.

  1. روش دوم؛ متقاضیانی که در کنکور سراسری ایران پذیرفته نشده‌اند:

این دسته از متقاضیان میتوانند با دارا بودن حداقل معدل 17 (کتبی)  در سال 11 و 12 دبیرستان خود و همچنین داشتن مدرک B2 زبان آلمانی در دوره های کالج پزشکی در آلمان ثبت‌ نام کنند. در این دوره که یک سال به طول می‌انجامد آنها مفاهیم پایه‌ای دروس اصلی زیست‌شناسی و زبان و فرهنگ آلمانی را فراگرفته و پس از به پایان رساندن دوره کالج، اجازه شرکت در آزمون ورودی دانشگاههای پزشکی آلمان را بدست می آورند. برای تحصیل در کالج‌ها غالبا نیازی به پرداخت شهریه نیست اما در برخی هم ممکن است تا ۵.۰۰۰ یورو شهریه دریافت کنند.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در آلمان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

به منظور ارزشیابی و تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور در رشته های علوم پزشکی هر ساله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لیستی از دانشگاههای معتبر در خارج از کشور را منتشر می کند. متقاضیان تحصیل در خارج از کشور فقط مجاز به تحصیل در دانشگاه های تایید شده توسط این وزارت خانه هستند. ما در زیر لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در آلمان در سال 2022-2021 را برایتان آورده ایم.

  1. Albert Ludwigs University Freiburg
  2. Bielefeld University
  3. Charite University Medicine Berlin
  4. Christian Albrechts University Zu Kiel
  5. Eberhard Krls University Tubingen
  6. Free University of Berlin
  7. Friedrich Alexander University Erlangen Nurnberg
  8. Goethe University Frankfurt
  9. Hannover Medical School
  10. Humboldt University Zu Berlin
  11. Johannes Gutenberg University Mainz
  12. Justus Leibig University Giessen
  13. Karlsruhe Inst Technology
  14. Martin Luther University Halle Wittenberg
  15. Otto Von Guericke University of Magdeburg
  16. Philipps University Marburg
  17. Reprecht Karls University Heidelberg
  18. Ruhr University Bochum
  19. RWTH Aachen University
  20. Technical University of Berlin
  21. Technical University of Munich
  22. Technische University Dresden
  23. Technology University Dortmund
  24. TU Dresden
  25. University des Saarlandes
  26. University Duesseldorf
  27. University Hamburg
  28. University Jena
  29. University Konstanz
  30. University of Cologne
  31. University of Duisburg Essen
  32. University of Gottingen
  33. University of Greifswald
  34. University of Humburg
  35. University of Leipzig
  36. University of Luebeck
  37. University of Munich
  38. University of Wurzburg
  39. University of bonn
  40. University of Regensburg
  41. University Ulm
  42. Westfalische Wilhelms University Munster
  43. Witten Herdecke University

چطور برای رشته پزشکی و یا دندان پزشکی در آلمان اقدام (Apply) کنیم؟

اولین قدم برای شما این است که سایت دانشگاه مورد نظر و رشته دلخواهتان را بررسی کنید و مدارک لازم را فراهم کنید. روند پذیرش در دانشگاه های مختلف متفاوت است. اگر شما مدارک تحصیلی دانشگاهی خود را از آلمان یا یک مدرسه ی آلمانی خارج از کشور دریافت کرده اید و یا اقامت دائم یکی از کشورهای اروپایی را دارید، باید از طریق بنیاد Stiftung für Hochschulzulassung – TRUST اقدام کنید. برای انجام این کار به وبسایت مورد نظر مراجعه کنید و ثبت نام نمایید. اما اگر مدرک شما از دانشگاه یا موسسه ای خارج از اتحادیه اروپا باشد که متقاضیانی که از ایران اقدام میکنند شامل این دسته میشوند، باید این فرایند را از طریق   UNI assist انجام دهند. لطفا دقت کنید که دانشگاه مورد نظر شما در لیست UNI assist باشد در غیر این صورت باید از طریق وبسایت خود دانشگاه مستقیما اقدام کنید .

همان طور که می بینید فرآیند اخذ پذیرش تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان ، توسط یک سیستم جامع و یکپارچه بنام UNI assist که در بالا نیز به آن اشاره کردیم انجام میشود. این شیوه جزء یکی از سیستماتیک ترین روش های موجود در جهان است همین موضوع مستلزم اقدام به موقع و داشتن مدارک کافی پیش از آن است.

شاید برایتان گیج کننده و حتی دلهره آور باشد که با یک اشتباه کوچک و یا عدم آشنایی با سیستم پذیرش در آلمان کل فرآیند شما تحت تاثیر قرار گیرد. گروه مشاوران امیدار با بهره مندی از کارشناسان باتجربه در این امر موفق به دریافت پذیرش های تحصیلی از دانشگاههای معتبر آلمان و اتریش شده است. از این رو همیشه میتوانید برای بررسی شرایط و ارزیابی پرونده خود با ما در تماس باشید.

تاریخ شروع دوره های پزشکی در آلمان

کورس اپلی دوره های پزشکی و دندانپزشکی در آلمان ماه سپتامبر شروع می شود.

تاریخ و شرایط گرفتن پذیرش

متقاضیان تحصیل  پزشکی و دندانپزشکی در آلمان از 20 جولای تا 30 نوامبر برای گرفتن پذیرش فرصت دارند. زمان امتحان ورودی دانشگاه ها هم فوریه و مارچ و آگوست و سپتامبر است.
دانشجویان زیر 21 سال باید دیپلم و پیش دانشگاهی با معدل 17 به بالا داشته باشند. دانشجویان بالای 21 سال تا 24 سال باید قبولی در کنکور سراسری در رشته مورد نظر داشته باشند. کالج ها رایگان است.

تحصیل پزشکی در آلمان و چالش زبان آلمانی

یکی از بزرگترین چالش ها برای دانشجویان خارجی که قصد ادامه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان را دارند زبان آلمانی است. دانش زبان آلمانی برای تحصیل در آلمان امری ضروری است که جزء مدارک مورد نیاز برای اقدام محسوب می شود. متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان باید حداقل سطح B2  در بعضی دانشگاه ها  سطح C1 زبان آلمانی را داشته باشند.

اگر یادگیری آلمانی برای شما ممکن نیست ، دانشگاه هایی نیز وجود دارند که به صورت خصوصی ( باید شهریه ترم را بپردازید ) و با قیمت بالا این دوره  ها را به زبان انگلیسی برگزار میکنند. اما چطور میتوانید به عنوان یک شهروند هرچند موقت در آلمان زندگی کنید بدون آنکه زبان آلمانی بلد باشید؟ یا به عنوان یک پزشک چطور قرار است بدون دانش زبانی در جامعه آلمانی کار کنید ؟ پس پیشنهاد قطعی ما به شما این است که هرچه یادگیری زبان آلمانی را شروع کنید .

هزینه ی تحصیل پزشکی در آلمان چقدر است؟

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

همیشه از قدیم به ما گفتند که “هیچ ارزانی بی حکمت نیست” این اگر هر جا صادق باشد در مورد تحصیل در آلمان نیست. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان بسیار کم هزینه و گاها رایگان است اما در عین حال کیفیت بالایی دارد و همچنین ورود و سپری کردن آن بسیار سخت است.

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان به نوع دانشگاه و همچنین ایالت محل تحصیل بستگی دارد. دانشجویان پزشکی برای تحصیل در دانشگاههای دولتی آلمان بجز ایالت (Baden-Württemberg) عملا شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند و هزینه تحصیل آنها فقط شامل هزینه‌های اداری و ثبت‌نام می‌َشود که  میزان آن حدود ۳۰۰ یورو برای هر ترم است.

هزینه زندگی در آلمان هم بسته به اینکه دانشجو در شهرهای گرانی مثل مونیخ یا برلین زندگی می‌کند یا شهرهای ارزانتر و همچنین با توجه به سبک زندگی و شرایط مالی فرد، متفاوت است اما بطور کلی، هزینه زندگی در شهرهای دانشجویی آلمان را می توان بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه تخمین زد.

» مطلب مرتبط: تحصیل در کدام ایالت های آلمان رایگان است ؟

مدارک مورد نیاز برای اپلای در رشته پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

همانطور که گفته شد مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه ها بسته به شهر و یا دانشگاه مورد نظر شما کاملا متفاوت است. اما مدارک کلی که معمولا مورد نیاز است به شرح زیر است:

  • ترجمه گواهی پایان دوره دیپلم به همراه ریز نمرات آن
  • ترجمه گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات آن
  • کپی پاسپورت
  • گواهی زبان آلمانی حداقل در سطح B2
  • گواهی قبولی در کنکور سراسری
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • سایر موارد (حسب مورد)

کار در آلمان بعنوان یک پزشک چگونه است؟

دانشجویان با اتمام تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان میتوانند در همین کشور و در سایر کشور های عضو اتحادیه اروپا مشغول به کار شوند. در حال حاضر در مناطق روستایی در آلمان درخواست برای وجود پزشک زیاد است و درآمد نسبتا بالایی نیز دارد. (درآمد شما بسته به نوع تخصص و جایی که هستید متفاوت خواهد بود).

پیشنهاد مشاور

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

در آخر باید حتما این مورد را در نظر بگیریم که تمامی شرایط ذکر شده با توجه به شهر، دانشگاه و رشته تخصصی متقاضی متغییر است. اما آنچه مسلم است این است تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان شرایط ورود بسیار دشواری دارد و این کشور در سال فقط نزدیک به  600 دانشجوی خارجی در این دو رشته پذیرش میکند که همین موضوع باعث شده رقابت شدیدی برای رشته های گروه علوم پزشکی در جریان باشد. اگر بخواهیم بصورت خلاصه تحصیل در آلمان را در فهرستی بررسی کنیم، میتوان به موارد زیر را نام ببریم:

مزایا

  • دانشگاه های علوم پزشکی فوق العاده و تراز اول دنیا
  • تحصیل با هزینه های بسیار کم
  • امکانات و متد های آموزشی بروز
  • امکان کار و اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان

معایب

  • شرایط دشوار و رقابتی ورود به دانشگاه
  • تعداد بسیار محدود پذیرش دانشجو در سال
  • چالش فراگیری زبان آلمانی
  • زمان طولانی سفارت و اخذ ویزای آلمان

حال باید دید با تمام موارد بررسی شده متقاضیان ایرانی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان چقدر شانس ورود و از همه مهم تر فارغ التحصیل شدن از دانشگاههای آلمان را دارند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان موسسه گروه مشاوران امیدار تماس حاصل فرمایید.

فرم مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان