تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان

گرجستان را بهتر بشناسیم

گرجستان کشوری واقع در منطقه اوراسیا (بین اروپا و آسیا) است، با جمعیت حدود 4 میلیون نفر در همسایگی ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و البته روسیه قرارد گرفته است. پایتخت و همچنین بزرگترین شهر آن تفلیس (Tbilisi) است. اکثر مردم گرجستان، گرجی زبان هستند که زبان رسمی این کشور است و الفبای مربوط به خود را دارد، البته زبانهای روسی و آذری نیز بین اقلیت مردم صحبت می شوند. نزدیک به 70 درصد مردم گرجستان مسیحی و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند. بعد از مسیحیت مسلمانان که عمدتا آذربایجانی های گرجستان هستند بزرگترین اقلیت دینی بشمار می روند. از گامهای بلند پروازانه مقامات این کشور برای آینده، میتوان به عضویت در اتحادیه اروپا و نیز سازمان ناتو اشاره کرد که فعلا محقق نشده است و امیدوار هستند تا پایان سال 2020 به این مهم دست پیدا کنند. (گرجستان در حال حاضر عضو ناظر اتحادیه اروپا و ناتو است). در این مقاله به موضوعات تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان ، تحصیل علوم پزشکی در گرجستان ، هزینه تحصیل و زندگی در گرجستان ، کار در گرجستان و … می پردازیم.

سیستم آموزشی گرجستان

سیستم آموزشی گرجستان

تحصیل در گرجستان بین سنین 6 تا 14 سالگی اجباری است و شامل دوره ابتدایی است که از سن 6 سالگی شروع می شود، دوره متوسطه که تا 18 سالگی ادامه دارد و دوره تحصیلات تکمیلی است. در جدول زیر سیستم آموزشی با جزئیات ذکر شده است.

دوره سطح تحصیلی طول دوره (سال) درجه از درجه تا سن از سن تا
اولیه ابتدایی 6 1 6 6 12
میانی آموزش پایه 3 7 9 13 15
ثانویه ثانوی 3 10 12 16 18
ثانویه حرفه ای ثانوی 3 15 18
پیش دانشگاهی آموزش فنی حرفه ای 2
کارشناسی آموزش عالی 4
کارشناسی ارشد 2
دکترا 3 تا 4

تحصیل علوم پزشکی در گرجستان

تحصیل علوم پزشکی در گرجستان

سیستم آموزشی گرجستان از سال ۲۰۰۴ میلادی دچار تحولات شگرفی شده است. تغییرات مثبتی که دانشگاه‌های قدیمی گرجستان را هم‌ سو با بسیاری از کشورهای معتبر جهان قرار داده است. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان به زبان انگلیسی، روسی و گرجی صورت میگیرد. اما عموما تدریس در کلاسها به زبان انگلیسی است. از لحاظ میزان شهریه هم، گرجستان یکی از بهترین شرایط را در بین مقاصد مختلف تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دنیا دارد.

تحصیل پزشکی در گرجستان

دوره پزشکی عمومی در دانشگاههای گرجستان شش ساله است. دوره ۶ ساله پزشکی عمومی در گرجستان از یک دوره مقدماتی ۲ساله و یک دوره ۴ساله تشکیل می‌َشود. در دوره مقدماتی ( تحت عنوان پیش ‌پزشکی یا پیش‌ آمادگی ) دانشجویان دروس علوم پایه مانند بیولوژی، فیزیک و شیمی و همچنین دروس علوم انسانی مثل مردم‌ شناسی، تاریخ پزشکی و تاریخ گرجستان را می‌گذرانند.

» مطلب مرتبط: تحصیل در گرجستان

» مطلب مرتبط: شرایط اخذ اقامت گرجستان

در دوره ۴ساله دوم تحت عنوان دوره پزشکی هم دانشجویان مقدمات پزشکی، کاربرد علوم پزشکی، اخلاق پزشکی، پزشکی بالینی و مباحث مرتبط دیگر را فرا می‌گیرند. مرحله دوم تحصیل پزشکی خود دارای 4 دوره اصلی می باشد که عبارتند از:

  • مرحله اول، مبانی پزشکی: دانشجویان در این دوره تحصیلی با سلامت انسان و بیماری ها آشنا می شوند.
  • مرحله دوم، برنامه های کاربردی علوم پزشکی: دانشجویان در این مرحله تحصیلی دانش پایه پزشکی را فرا می گیرند.
  • مرحله سوم، کشف: این دوره شامل مطالعات علمی یا پزشکی بالینی، مدیریت مراقبت های بهداشتی، اخلاق پزشکی و غیره می باشد.
  • مرحله چهارم، ترجمه علوم پزشکی: در این مرحله دانشجو این فرصت را دارد که دوره کارآموزی خود را به عنوان یک پزشک در بیمارستان های گرجستان سپری نمایند.

تحصیل دندانپزشکی در گرجستان

تحصیل دندانپزشکی در گرجستان

تحصیل در رشته دندانپزشکی در گرجستان نیز 5 سال به طول می انجامد که تدریس کلیه دروس به زبان انگلیسی خواهد بود. دو سال اول به آموزش مبانی عناصر پزشکی و بیولوژیکی در دندانپزشکی میگذرد. از سال سوم تا پنجم نیز تمرکز اصلی روی تمرین با آموزشهای ویژه در مراحل قبل و بعد دندانپزشکی بالینی است. هنگامی که تمام محتوای دروس با موفقیت انجام شود دانشجو مدرک کارشناسی ارشد و عنوان دندانپزشک را کسب خواهد کرد.

متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان میبایست سابقه علمی خوبی داشته باشند و در دروس زیست، ریاضیات، فیزیک و شیمی نمرات بالایی اخذ کرده باشند. همچنین برای اثبات تسلط به زبان انگلیسی در آزمون زبان دانشگاه ها باید شرکت کنند.

بهترین دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان کدامند؟

سایت رتبه بندی معتبر UniRank از بین دانشگاه های گرجستان، 20 دانشگاه که با معیارهای انتخابش که شامل : داشتن ویزا و مجوز، معتبر بودن سازمان مربوطه به آموزش عالی گرجستان، ارائه حداقل چهار سال دوره کارشناسی (مدرک کارشناسی) و یا مدرک کارشناسی ارشد (استادیار و یا درجه دکتری)، ارائه دوره ها به طور عمده در قالب سنتی، چهره به چهره و آموزش غیر از راه دور مطابقت دارد را برگزیده است.

رتبه دانشگاه شهر
1 Ivane Javakhishvili Tbilisi State University Tbilisi
2 Ilia State University Tbilisi
3 Georgian Technical University Tbilisi
4 The University of Georgia Tbilisi
5 Tbilisi Teaching University Gorgasali Tbilisi
6 International Black Sea University Tbilisi
7 Tbilisi State Medical University Tbilisi
8 Caucasus University Tbilisi
9 Batumi Shota Rustaveli State University Batumi
11 Georgian Institute of Public Affairs Tbilisi
12 Free University of Tbilisi Tbilisi
13 Caucasus International University Tbilisi
14 Akaki Tsereteli State University Kutaisi
15 Saint Andrew the First-Called Georgian University Tbilisi
16 New Vision University Tbilisi
17 Sokhumi State University Tbilisi
18 Tbilisi State Academy of Arts Tbilisi
19 Agricultural University of Georgia Tbilisi
20 Grigol Robakidze University Tbilisi
21 Gori State Teaching University Gori

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در گرجستان کدامند؟ (صرفا رشته های غیر پزشکی )

طبق جدیدترین فهرست اداره ارزشیابی وزارت علوم، مدارک دانشگاه های زیر مورد تائید وزارت علوم ایران هستند.

گروه ب (خوب)

  1. Ivane Javakhishvili Tbilisi State University

گروه ج (متوسط)

  1. Georgian Technical University
  2. Ilia State University
» مطلب مرتبط:  تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور (وزارت بهداشت)

هزینه تحصیل و زندگی در گرجستان (چه مقرون به صرفه!!!)

هزینه تحصیل و زندگی در گرجستان

گرجستان یک از کشورهای رو به رشد و پیشرو در منطقه اوراسیا است که در سالهای اخیر توجه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی خصوصاً ایرانیان را به خود جلب کرده است. از جذابیت های ویژه گرجستان برای ایرانیان بُعد نزدیکی (بطوری که ظرف کمتر از 1 ساعت و نیم می توان از تهران به تفلیس پرواز کرد) و عدم نیاز به ویزا را می توان پررنگ ترین آنها دانست.

هزینه ی تحصیل در گرجستان هم پایه کشورهایی همچون ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و قبرس است. در رشته های مهندسی، مدیریت، کشاورزی، هنر بین 2.000 تا 3.000 دلار در سال و گروه علوم پزشکی بین 5.000 تا 7.000 دلار در سال است. البته شهریه دانشگاههای شعبه خارجی همچون دانشگاه سان دیگو در تفلیس به مراتب شهریه های بیشتری از دانشگاههای گرجی دریافت میکنند. در ادامه به بررسی شهریه تحصیل پزشکی در گرجستان برای رشته های مختلف میپردازیم:

  • پزشکی عمومی – سالیانه ۵۰۰۰ الی 7000 دلار
  • دندانپزشکی – سالیانه ۴۵۰۰ الی 6500 دلار
  • داروسازی – سالیانه ۳۵۰۰ الی 5500 دلار
  • لیسانس طب فیزیکی و توانبخشی – سالیانه ۳۰۰۰ الی 4500 دلار

زمان ثبت نام و تشکیل پرونده

متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی در گرجستان تا دو ماه قبل از شروع هر ترم برای ارسال مدارک و ثبت نام فرصت دارند. ترم پاییز دانشگاه های پزشکی گرجستان مهرماه و ترم بهار این دانشگاه ها، فروردین شروع می شود. زمان ثبت نام هر ترم هم به صورت زیر است:

  • ترم پاییز – از اردیبهشت تا اواخر مرداد
  • ترم بهار – از مهر تا اواخر بهمن

خوابگاه و اسکان دانشجویی

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان

دانشجویان دانشگاه های گرجستان برای اسکان، سه گزینه دارند؛ یکی خوابگاههای وابسته به دانشگاهها که معمولا در فاصله نزدیکی از پردیس اصلی دانشگاهها احداث شده اند و هزینه های پایینی دارند. در این حالت دانشجو ها هزینه های پایینی بابت حمل و نقل متحمل میشوند. گزینه دوم، واحدهای مجزا از دانشگاه مثل آپارتمان های مستقل است که بسته به متراژ و محله به مراتب از خوابگاه گران تر هستند.

گزینه سوم هم اجاره اتاق از خانواده های گرجی است که معمولا هزینه هایی برابر با خوابگاه دارد. البته هر یک از روش های اسکان از نظر استقلال، اشتراکات و البته هزینه دارای محاسن و محدودیت های خاص خود هستند.

هزینه زندگی در گرجستان

هزینه زندگی در گرجستان اگر در خوابگاه اقامت داشته باشید، بین 300 تا 400 دلار در ماه می شود. در صورت اجاره کردن خانه، هزینه ها بیشتر می شود.

کار در گرجستان

در گرجستان هم مانند سایر کشور ها  الویت استخدام با نیرو های کار بومی ساکن گرجستان است. عمدتا در گرجستان رغبت به نیرو های کار خارجی کم است، البته ناگفته نماند که هرچه میزان تسلط شما به زبان گرجی بیشتر باشد این موضوع برایتان کم رنگ تر خواهد شد. میانگین حقوق دریافتی در گرجستان در مقایسه با کشورهای اروپایی به مراتب کمتر است چه بسا که  مردم کشور گرجستان  با علم آگاهی بر این مسئله با سطح توقعات پایین زندگی می کنند و از زندگی خود نیز راضی هستند.

چطور در گرجستان بمانیم و اقامت دائم بگیریم؟

کار در گرجستان

کشور گرجستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خود که مابین آسیا و اروپا قرار گرفته است و همچنین در نظر گرفتن رشد اقتصادی قابل توجه  این کشور در دهه اخیر و دیگر مسائلی از قبیل محیط آرام و هزینه های مقرون به صرفه زندگی به یکی از مقاصد محبوب برای سرمایه گذاری خارجی تبدیل شده است.

اگر بخواهیم از دیگر مزایای اخذ اقامت گرجستان صحبت کنیم می توانیم به اختصار به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امنیت بالا و پایین جرم و جنایت
  • عدم نیاز به دریافت ویزا برای سفر به گرجستان برای شهروندان ایرانی
  • نزدیکی با ایران برای رفت و آمد آسان و سریع
  • احتمال بالای عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا در آینده نزدیک

برای دریافت مجوز اقامت گرجستان راههای مختلفی مانند خرید ملک، ثبت شرکت، سرمایه گذاری، کار در گرجستان و ازدواج با یک تبعه گرجی وجود دارد که هر کدام شرایط مختص به خود را دارد. ما در مطلب شرایط اخذ اقامت گرجستان به بررسی رایج ترین راههای اخذ اقامت گرجستان یعنی خرید ملک، ثبت شرکت و سرمایه گذاری می پردازیم.

چند مورد از مهمترین معایب و مزیت های تحصیل در گرجستان که باید بدانید!

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان

شاید یکی از مهمترین مزیتهای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان عدم نیاز به ارائه مدرک زبان باشد ولی مسلما مدارک دانشگاهی آن را هم نمی توان با دانشگاه های تراز اول جهان مقایسه کرد. گاها آزمون هایی جهت تعیین سطح زبان در  برخی از دانشگاه ها برگزار می شوند تا آن دسته از متقاضیانی که مدرک آیلتس ندارند بتوانند با ارزیابی توسط آزمون ورودی همان دانشگاه  که به مراتب ساده تر از ایلتس و تافل هستند وارد دانشگاه های مورد علاقه اشان شوند.

درمواقعی که سطح متقاضی از حد مجاز تعیین شده کمتر باشد باید در دوره های  6 ماهه  به تقویت زبان پرداخته سپس وارد دانشگاه و دوره های اصلی شود. همچنین پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در گرجستان نیز میتواند یکی از امتیازات مثبت آن باشد.

معایب تحصیل در گرجستان

در حال حاضر متاسفانه هیچ یک از دانشگاههای علوم پزشکی گرجستان مورد تایید ایران نیستند و مدارک این دانشگاهها برای متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل یا اقامت در سایر کشور ها را دارند مناسب است. از معایب تحصیل در گرجستان میتوان گفت که اقامت تحصیلی در گرجستان جزو سابقه اقامت محسوب نمی شود.به طور مثال  اقامت دانشجویان رشته پزشکی بعد از 6 سال دوره تحصیلی به اقامت دائم تبدیل نمی گردد لذا برای دریافت  اقامت دائم باید از شیوه ی تبدیل به اقامت کارمندی یا خرید آپارتمان یا هر روش دیگری به غیر از تحصیل  استفاده کنید.

 پیشنهاد مشاور

با توجه به سهولت اخذ پذیرش و پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در گرجستان ، گزینه ی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان زمانی مطلوب است که متقاضی بعد از پایان یکی از دوره های تحصیلی خود، مدارک تخصصی بالاتر را از دانشگاه های معتبر آمریکا و کانادا و یا بعضی از کشورهای اروپایی اخذ نماید تا به اعتبار مدرک پزشکی و دندانپزشکی با هزینه کمتر افزوده شود.

چنانچه در رابطه با تحصیل علوم پزشکی در گرجستان ، هزینه تحصیل و زندگی در گرجستان ، کار در گرجستان و … نیاز به مشاوره با متخصصین امیدار داشتید با شماره های زیر تماس بگیرید.

۸۸۶۱۹۳۱۰ – ۰۲۱     ۸۸۶۱۹۳۷۷ – ۰۲۱

فرم مشاوره رایگان

دیدگاه (24)

  • مريم پاسخ

    سلام بعد از اتمام تحصیل در دندانپزشکی گرجستان کدوم کشور ها مدرکش رو قبول دارن که در انها شروع به کار کنیم؟

    15 آذر 1399 در 15:37
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام خانم مریم وقت بخیر
      مدرک گرجستان در آمریکا و کشورهای اروپایی مورد تاییده و ارزشیابی میشه

      16 آذر 1399 در 11:45
      • مريم پاسخ

        ولی بعد از اتمام باید امتحان های اون کشور رو بدم تا مدرکم رو معادل سازی کنن درسته؟! اینجوری نیستش که با مدرکم بهم کار بدن متاسفانه درسته؟!

        16 آذر 1399 در 14:34
        • شیرین اهتمامی پاسخ

          سلام خانم مریم وقت بخیر
          قطعا هر کشوری شرایط خاص خودش رو داره مثل ایران که برای ارزشیابی مدارک دانشجوهای تحصیل کرده ی خارج از کشور آزمون جامع میگیرد .
          برای ویزای کار علاوه بر ارزیابی مدرک تحصیلیتون شما باید مدرک زبان انگلیسی یا مدرک زبان رسمی اون کشور رو هم ارائه بدید + سابقه کاری

          22 آذر 1399 در 10:09

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان