رزومه تحصیلی – Academic CV

رزومه تحصیلی

رزومه تحصیلی – Academic CV

رزومه تحصیلی

در زمان اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی، اکثر دانشگاه ها از شما درخواست ارائه رزومه تحصیلی – Academic CV به عنوان یکی از مدارک لازم برای اخذ پذیرش می نمایند. رزومه تحصیلی شما به منظور نشان دادن مهارتهای لازم برای شرکت در  دوره های مختلف و مواردی مانند احراز صلاحیت برای در اختیار گرفتن فرصت تحقیقات به عنوان دانشجوی PhD به کار می رود.

رزومه تحصیلی برای اخذ پذیرش با رزومه معمول و استاندارد که برای پیدا کردن شغل و یا استخدام به کار می رود متفاوت است. رزومه تحصیلی شما باید شامل توضیحات دقیق درباره سابقه تحصیلی و مدارک اخذ شده باشد. ساختار رزومه تحصیلی کاملاً ساده و روشن می باشد ولی ممکن است برای بعضی کشورها و یا دانشگاه ها بنا به نیاز آنها این ساختار متفاوت باشد بنابراین قبل از اقدام برای نگارش رزومه تحصیلی بهتر است با واحد مربوطه در دانشگاه مورد نظر درباره موارد لازم الذکر در رزومه خود هماهنگی لازم انجام شود.

رزومه تحصیلی شما باید شامل جزییات مقاطع تحصیلی به اتمام رسیده تا آن لحظه (مقطع، رشته، دانشگاه، معدل و …) باشد، ممکن است بعضی از متقاضیان خلاصه ای از تحصیلات ابتدایی خود مانند مقطع متوسطه را نیز در رزومه خود ذکر نمیکنند ولی اگر احساس می کنید بیان این موارد به درخواست پذیرش شما مرتبط است می توانید آن را ذکر نمایید.

ساختار رزومه تحصیلی

به صورت کلی رزومه تحصیلی شامل موارد زیر می باشد:

  • اطلاعات شخصی و جزییات تماس فرد: این قسمت زیر عنوان رزومه  قرار می گیرد و شامل اطلاعات شخصی می باشد.
  • تحصیلات و مدارک اخذ شده: اطمینان حاصل کنید که اطلاعات این قسمت به ترتیب زمانی ( آخرین مدرک اول ذکر می شود ) ارائه شوند و شامل اطلاعات مرتبط و جوایز و موفقیت های فردی باشد.
  • سابقه شغلی و تحقیقاتی مرتبط: این قسمت شامل سوابق مرتبط به صورت تمام وقت یا پاره وقت، انتفاعی و غیر انتفاعی می باشد. به خاطر داشته باشید سوابق مرتبط با درخواست پذیرش شما باشد.
  • مهارتها: این قسمت شامل مهارتهای فنی و تخصصی، آشنایی با IT و دیگر مهارتهای مرتبط با زمینه درخواست پذیرش می باشد.
  • شرکت در سمینار و کنفرانس: لیست سمینارها و کنفرانس هایی که در آنها شرکت کرده اید و یا به آنها دعوت شده اید.
  • علایق و سرگرمی: این قسمت شامل علایق و سرگرمی ها مانند ژورنال های مرتبط با زمینه پذیرش که مطالعه کرده اید می باشد.
  • اساتید معرف: حداقل دو استاد به عنوان معرف که اجازه ذکر نام خود را در رزومه تحصیلی شما داده باشند. لذا نام، رتبه، درجه تحصیلی، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید . این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند.

در هنگام نگارش رزومه تحصیلی، درک این موضوع که چه کسی رزومه شما را می خواند بسیار حیاتی می باشد. بهتر است که برای هر برنامه تحصیلی با در نظر گرفتن کیفیت های مورد نیاز کشور و دانشگاه مورد نظر، یک رزومه مرتبط تهیه کنید تا شانس خود را برای قبولی افزایش دهید.

» مطلب مرتبط: مقاله ISI

» مطلب مرتبط: پروپوزال تحقیق

» مطلب مرتبط: توصیه نامه

» مطلب مرتبط: انگیزه نامه شخصی (SOP)

 

نکات مهم:

  1. بر اساس یک تحقیق انجام شده، مسولین کمیته پذیرش ” تمایل به تحصیل به صورت مستقل ” را به عنوان یکی از تاثیر گذارترین فاکتورهای موفقیت یک رزومه تحصیلی انتخاب کردند.
  2. تا حد امکان رزومه شما از 2 صفحه بیشتر نشود.
  3. در هنگام درخواست برای پذیرش در مقطع دکترا ارائه یک رزومه تحصیلی مناسب تاثیر زیادی در قبولی درخواست شما خواهد داشت بنابراین زمان کافی برای این کار اختصاص بدهید.
  4. در ابتدا پیش نویس اولیه را بنویسید و آن را چند روز کنار بگذارید، سپس پیش نویس دوم را بنویسید و آن را به چندین فرد آکادمیک نشان دهید ( ترجیحاً کسانی که از بیان اشتباهات شما ابایی نداشته باشند ). در انتها اشتباهات نگارشی و دستوری را تصحیح کنید.

نمونه های رزومه تحصیلی به زبان انگلیسی و فارسی را می توانید از این قسمت دانلود کنید.

» نمونه رزومه فارسی

» نمونه رزومه انگلیسی

 

دیدگاه (4)

  • مسعود پاسخ

    سلام برای آکادمیک سی وی می توانیم تا 10 صفحه هم بنویسیم. لطفا” متن را اصلاح کنید
    “تا حد امکان رزومه شما از ۲ صفحه بیشتر نشود.”

    22 خرداد 1398 در 19:13
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      ممنون از نظرتون.
      شما میتونید 1 کتاب بنویسید درباره خودتون مشکلی نداره (اما بعیده کسی بخونه )
      قالب استاندارد حداکثر 2 صفحه است.

      30 خرداد 1398 در 12:54
  • Mozhde پاسخ

    سلام
    در مورد روزنه تحصیلی برای مقطع دکتری و در وحله اول که میخوایم cv رو برای استاد راهنما ارسال کنیم وجود معرف الزامی است ؟ یا مربوط به بعد از پیدا کردن و تایید استاد برای همکاری هست؟

    1 آذر 1397 در 03:47
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      هر کشور و دانشگاهی ممکنه مدارک و شرایط مربوط به خودش رو داشته باشه که این امر پاسخ به سوال شما رو واقعا سخت میکنه.

      19 آذر 1397 در 13:02

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان