شرایط اخذ اقامت از کشور آلمان (قسمت اول)

اخذ اقامت آلمان

شرایط اخذ اقامت از کشور آلمان (قسمت اول)

اخذ اقامت آلمان

با در نظر گرفتن افزایش تقاضا برای مهاجرت به خارج از کشور بخصوص برای قشر جوان و به منظور ساخت آینده ای بهتر، شاهد کوچ بسیاری از متقاضیان به کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا و همچنین کشورهای اروپایی نظیر آلمان، اتریش، انگلستان و یا حتی حوزه اسکاندیناوی هستیم. در میان کشورهای اروپایی، کشور آلمان مقصد قسمت عمده مسافران اروپا می باشد و این موضوع بی دلیل نیست اگر به شرایط و ثبات اقتصادی و سیاسی آلمان در چند دهه گذشته نگاهی داشته باشیم و همچنین دولت آلمان با بهبود شرایط و قوانین مهاجرت در سالهای اخیر به یکی از بهترین مقاصد مهاجرت برای مردم سرتاسر دنیا و به ویژه مردم آسیا تبدیل شده است.

در این مطلب به اختصار به بررسی انواع مجوزهای اقامت در آلمان و شرایط دریافت آنها می پردازیم:

در مرحله اول و برای ورود به کشور آلمان نیاز به دریافت ویزای شنگن دارید که برای دریافت آن باید به سفارت آلمان مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که اگر هدف شما از سفر به آلمان اقامت کمتر از سه ماه باشد باید ویزای شنگن 3 ماهه دریافت کنید ولی اگر قصد اقامت در آلمان به مدت بیش از سه ماه داشته باشید مثلا به قصد تحصیل یا کار یا پیوستن به خانواده خود در آلمان را داشته باشید باید قبل از ورود به آلمان، مجوز اقامت residence title دریافت کرده باشید.

شایان ذکر است که ویزای شنگن سه ماه شما به مجوز اقامت تبدیل نخواهد شد بلکه طبق قوانین باید ابتدا یک بار از آلمان خارج شوید و پس از دریافت مجوز اقامت دوباره وارد آلمان شوید. (در شرایط ویژه و استثنایی ممکن است نیاز به خروج از آلمان نباشد)

مجوز اقامت در آلمان به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

اقامت یکساله Residence permit که در صورت دارا بودن شرایط اولیه قابل تمدید می باشد. این مجوز عموما در پایان یک سال به شرط اینکه فرد همچنان شرایط اولیه که توسط آن این مجوز را دریافت کرده باشد مانند تحصیل، کار و یا ازدواج، قابل تمدید برای یک سال دیگر خواهد بود.

اقامت دائم permanent EC residence permit که در صورت اقامت بیش از 5 سال در آلمان دریافت می کنید و با داشتن آن می توانید به صورت دائمی در آلمان کار، تحصیل و زندگی کنید. اگرچه حتی با داشتن اقامت دائم نیز شما مانند یک شهروند آلمانی از تمام حقوق شهروندی مانند حق رای و یا کاندید شدن در انتخابات برخوردار نیستید بلکه در صورتی که 8 سال در آلمان به صورت قانونی اقامت داشنه باشید و شرایط لازم برای دریافت حق شهروندی را دارا باشید، می توانید برای دریافت پاسپورت و تابعیت آلمانی درخواست دهید.

کارت آبی اتحادیه اروپا EU Blue Card که عموماً به مهاجرانی که از طریق تخصص وارد آلمان شده اند اعطا می شود و به عنوان مجوز اقامت فرد در اروپا تلقی می شود.

برای مهاجرت به آلمان از طریق قانونی می توان به روشهای زیر عمل کرد:

  • مهاجرت تحصیلی برای گذراندن یک دوره دانشگاهی
  • مهاجرت کاری به منظور کار کردن در آلمان
  • مهاجرت کاری به عنوان متخصص
  • مهاجرت از طریق ثبت شرکت و کار آفرینی
  • مهاجرت به منظور پیوستن به خانواده (با این پیش فرض که خانواده شما دارای اقامت دائم آلمان هستند)

در مطالب آتی به بررسی بیشتر شرایط اقامت در آلمان از طریق کار و همچنین شرایط کار کردن در آلمان می پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان