شهرهای دانشجویی ایتالیا

شهرهای دانشجویی ایتالیا

شهرهای دانشجویی ایتالیا

شهرهای دانشجویی ایتالیا

شهرهای دانشجویی ایتالیا قطعاً به میزان کافی برای جذب دانشجوها، در کنار توریست‌ها جاذبه دارد: مناظر متنوع؛ میراث عظیم فرهنگی و تاریخی؛ مکان‌های تاریخی و نمادین از جمله کلسئوم رم و برج کج پیزا؛ غذاهای منحصربه‌فرد؛ تاریخچه‌ای قابل توجه در زمینه‌ی اختراعات و اکتشافات… و قطعاً، ایتالیا تعدادی از قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه‌های جهان را در اختیار دارد.

شاید ایتالیا از نظر مساحت از خیلی کشورهای دیگر وسعت کمتری داشته باشد، اما این کشور نسبتاً کوچک در اروپای جنوبی، وقتی صحبت از هنر، فرهنگ، غذا، تاریخ و زیبایی ذاتی به میان می‌آید، از رهبران بلامنازع جهان است. آن‌هایی که به ایتالیا سفر کرده‌اند تصدیق می‌کنند که هیچ‌جا مثل ایتالیا نیست؛ سرزمین زیبایی‌های خیره‌کننده و جذابیتی که جوزپه وردی، آهنگساز، درباره‌اش می‌نویسد: «اگر ایتالیا از آن من باشد، تو می‌توانی همه‌ی جهان را داشته باشی».

مطلب مرتبط: تحصیل در ایتالیا

دانشگاه‌های مطرح ایتالیا، مانند باقی جاذبه‌های این کشور، در گستره‌ی وسیعی پراکنده شده‌اند؛ به این معنا که انتخاب‌های زیادی برای کسانی که می‌خواهند در ایتالیا تحصیل کنند وجود دارد. درباره‌ی بعضی از این شهرها که شهرت و طرفداران بیشتری در میان دانشجوها دارند، بیشتر بخوانید:

شهرهای دانشجویی ایتالیا عبارتند از:

رم: پایتختی مدرن و در عین‌حال تاریخیرم

دانشگاه برجسته‌ی کشور، بیش از همه با اسم دومش، لا ساپینزا ‘La Sapienza’ شناخته می‌شود که به فارسی «آگاهی» یا «دانش» ترجمه می‌شود. این دانشگاه نامش را از کلیسای سانتیوو الا ساپینتزا ‘Sant’Ivo alla Sapienza’ که به عنوان عبادت‌گاهی برای دانشگاه ساخته شده بود، گرفته است.

زندگی در رم بخش مهمی از تجربه‌ی دانشگاهی در جایی است که دانشجوها فرصت این را دارند که در حین تحصیل در دانشگاه‌هایی در سطح جهانی، در زمینه‌ی هنر، تاریخ و فرهنگ تجربه کسب کنند.

طیفی از دانشگاه‌های عالی در رم قرار دارند. ساپینزا- دانشگاه رم که در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها در سال ۲۰۱۸ در سایت QS رتبه‌ی ۲۱۵ را کسب کرده، سومین دانشگاه ایتالیا از لحاظ رتبه است. از دیگر دانشگاه‌های قابل ذکر در رم می‌توان به دانشگاه رم تره ‘Università degli Studi Roma Tre’ (با رتبه‌ی ۷۵۱ تا ۸۰۰) اشاره کرد. خود شهر رم در رتبه‌بندی بهترین شهرهای دانشجویی جهان در سال ۲۰۱۸ در سایت QS رتبه‌ی ۶۶ را کسب کرده است.

جالب است بدانید اکثریت طبقه‌ی حاکم ایتالیا در دانشگاه ساپینزا درس خوانده‌اند.

همچنین مرکز تاریخی آن از آثار جهانی میراث فرهنگی یونسکو، با بناهایی مانند کلسئوم، فواره‌ی تروی و کلیسای سینت پیتر -قلمروی پاپ درون شهر- است.

میلان: تجارت، مد و اصالت ایتالیایی

به عنوان یکی از بهترین شهرهای دانشجویی شناخته شده در جهان (توسط سایت QS)، میلان همه‌چیز را باهم دارد: دانشگاه‌هایی در سطح جهانی، استاندارد بالای زندگی، و جمعیت و تنوع زیاد دانشجوها. میلان، این مرکز اقتصادی در حال رشد در شمال ایتالیا، در عین حفظ حس تاریخی که بر آن گذشته، زندگی مدرن شهری را در ایتالیا بازتاب می‌دهد.میلان

بر اساس آمار سایت QS (در سال ۲۰۱۸) که پایتخت مد را در رتبه‌ی ۳۶‌ام جهان قرار می‌دهد، میلان بهترین شهر دانشجویی ایتالیا است.

با هشت دانشگاه، میلان دارای بزرگترین جامعه‌ی دانشجویی در ایتالیاست. از گزینه‌های تحصیل در مقاطع دانشگاهی در شهر میلان، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان است که بالاترین رتبه را در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۸ دانشگاه‌های جهان، از بین دانشگاه‌های ایتالیایی (رتبه‌ی ۱۷۰) کسب کرده است. دیگر دانشگاه‌های رتبه‌بندی شده‌ی جهانی در میلان شامل دانشگاه میلان ‘Università degli Studi di Milano’ (با رتبه‌ی ۳۲۵)، دانشگاه کاتولیک قلب مقدس ‘Università Cattolica del Sacro Cuore’ (رتبه‌ی ۴۸۱ تا ۴۹۰) و دانشگاه میلان- بیکوکا ‘University of Milano-Bicocca’ (رتبه‌ی ۶۵۱ تا ۷۰۰) است؛ در حالی که دانشگاه تجاری لوئیجی بوکونی ‘Università Commerciale Luigi Bocconi’ به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های اروپا در رشته‌ی بیزنس شناخته شده است. دانشگاه پاویا ‘Università degli Studi di Pavia (UNIPV)’ در جایگاه ۵۵۱ تا ۶۰۰ رتبه‌بندی جهانی نیز، درست در شمال شهر میلان واقع شده و طیفی از رشته‌های بین‌المللی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کند.

با جایگاه شایسته‌ای که میلان به‌عنوان موتور اقتصادی ایتالیا دارد، بالاترین امتیاز این شهر در رتبه‌بندی جهانی بهترین شهرهای دانشجویی، در زیرشاخه‌ی فعالیت شغلی بوده است؛ شرایطی که با کمک حضور دانشگاه بوکونی فراهم شده است. دانشجویانی که به آینده‌ی شغلی خود فکر می‌کنند فرصت‌های متعدد کارآموزی و شغلی درون شهر پیدا می‌کنند، و همچنین استخدام کننده‌هایی در سرتاسر اروپا که دانشگاه‌های میلان را به‌عنوان تولید‌کنندگان فارغ‌التحصیل‌هایی بسیار لایق برای استخدام شناخته‌اند.

تحت عنوان پایتخت مد، شهر پر از بوتیک‌هایی است که می‌توانید لباس‌های مدنظرتان را از آن‌ها تهیه کنید.

وقتی صحبت از غذای ایتالیایی در میلان می‌شود، مطمئن شوید که فرصت چشیدن گوجه میلانی ‘veal Milanese’، اصیل‌ترین غذای میلانی را از دست ندهید.

زندگی شبانه هم چیزی است که می‌توانید منتظرش باشید و همچنین، هرگز میلان را بدون دیدن خانه‌ی اپرای اسکالا La Scala  ترک نکنید.

وقتی در نظرسنجی دانشجویی QS سؤال شده بهترین چیز در مورد میلان چیست، یکی از پاسخ‌دهنده‌ها گفته است: «مردم از همه‌جای دنیا به اینجا میان و این فرصت شناخت فرهنگ‌های جدید رو می‌ده. اصلاً لازمه که به فرهنگ (میلانی) و غذا اشاره کنم؟»

پیزا: شهر برج کج

پیزا جای آرام‌تری‌ست و برای دانشجویانی که به دنبال مادرشهر‌های عظیم نیستند، مناسب‌تر است.

درحالی که ممکن است موزیک زنده‌‌ را به اندازه‌ی دیگر شهرها در پیزا پیدا نکنید، این شهر سالن‌های موسیقی و کارائوکه‌ را برای جایگزینی دارد. در همین حین، می‌توانید

پیزا

از شامی با فراغت در یکی از رستوران‌های شهر لذت ببرید، در پیازا گاریبالدی و کنار رودخانه‌ی لونگارنی قدم بزنید، یا خودتان را به یکی از چشمه‌های آب گرم پیزا مهمان کنید.

شهر میزان زیادی از زنده بودنش را از جمعیت دانشجویی‌اش می‌گیرد؛ دانشجوهایی که انواع مهمانی‌ها، نمایش‌ها و مراسم‌های فرهنگی را سازمان می‌دهند. در بین دانشگاه‌های شهر پیزا، اصلی‌ترین آن‌ها دانشگاه پیزا ‘Università di Pisa’ (با رتبه‌ی ۴۲۱ تا ۴۳۰) در رتبه‌بندی جهانی سال ۲۰۱۸ است. مشهورترین دانشجوی این دانشگاه در سال‌های گذشته، گالیلئو گالیله بوده است که در قرن ۱۶ در آن‌جا تحصیل می‌کرد و تا تبدیل شدن به  یکی از مشهورترین اخترشناسان، فیزیک‌دانان و مخترعین جهان پیش رفت. در کنار دانشگاه پیزا، اسکولا نرماله سوپریوره ‘the Scuola Normale Superiore’ و مدرسه‌ی تحصیلات پیشرفته‌ی آنای مقدس پیزا ‘Sant’Anna’ هردو با رتبه‌ی مشترک ۱۹۲ در جهان، نظام دانشگاهی پیزا را تشکیل می‌دهند که به عنوان یکی از مراکز آموزشی برجسته‌ی اروپا شناخته می‌شود.

بولونیا: کانون تاریخی تحصیلات دانشگاهی

هرچند برای خارجی‌ها کمتر آشناست، بولونیا در بین ایتالیایی‌ها کاملاً شناخته شده است؛ نه فقط به این دلیل که بزرگ‌ترین شهر و مرکز ناحیه‌ی امیلیا- روماگناست؛ بولونیا به‌عنوان پایتخت غذایی ایتالیا شناخته می‌شود و برای غذایش (آشپزی بلونزی) مشهور است. همچنین توسط یونسکو برای موسیقی‌اش «شهر خلاق» نام گرفته است و مراکز تاریخی‌اش به‌خوبی حفظ شده‌اند. طیف فراگیر رنگ قرمز در شهر، از اخرایی تا نارنجی سوخته و زرد پررنگ، لقب بولونیای قرمز ’Bologna la rossa’ را به آن داده است.

بولونیا

بولونیا که پیرامون یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان شکل گرفته، امروز کماکان با جمعیتی زیاد و متنوع از دانشجوها، شهری کاملاً دانشگاهی باقی مانده است. زندگی شبانه‌ی پررونق، موسیقی زنده و صدها کنسرت، هرساله با حضور گروه‌های بین‌المللی راک، الکترونیک و آلترناتیو، در بولونیا جریان دارد. دیگر گزینه‌ها برای تفریح در اوقات فراغت، شامل جشنواره‌ی فیلم‌های بازسازی شده‌ی صامت و باکلام در جولای، سه موزه‌ی بزرگ اتومبیل (دوکاتی، لامبورگینی و فراری) و یک کلکسیون فرمول یک است.

در بین دانشگاه‌های بولونیا، بالاترین رتبه متعلق به دانشگاه بولونیا ’Università di Bologna (UNIBO)’ (با رتبه‌ی ۱۸۸) است که در رتبه‌بندی جهانی ۲۰۱۸، دومین دانشگاه برتر ایتالیا از نظر رتبه‌ است. دیگر مؤسسات آموزش عالی در بولونیا شامل کالج اسپانیا  ‘Collegio di Spagna’ (درون دانشگاه بولونیا، برای دانشجویان اسپانیایی)، یک شعبه از دانشگاه جان هاپکینگز آمریکا، آکادمی هنرهای زیبای بولونیا و کالج سوپریوره بولونیا ’Collegio Superiore di Bologna’ است.

جدا از بودن در کشوری که هر شهر آن قدمتی طولانی و غنی دارد، بولونیا از شما دعوت می‌کند که در لحظه زندگی کنید و خوشبختانه، ایتالیایی‌ها مردم بسیار خون‌گرمی هستند که شما را در طول اقامت‌تان همراهی می‌کنند و بهتان نشان خواهند داد چه‌طور این‌کار را انجام دهید.

حرف آخر

هر شهری را که برای مقصد خود در ایتالیا انتخاب می‌کنید، سعی کنید بیشترین استفاده را از دوران دانشجویی خود ببرید. تمام شهرهای ایتالیا در یک فرصت مشترکند: یادگیری فرهنگ، هنر و زبان ایتالیایی.  تا جایی که می‌توانید خودتان را معرض گزینه‌هایی که برای آشنایی با ملل مختلف وجود دارد قرار دهید. تقریباً توصیه و تجربه‌ی مشترک تکرار شده از زبان دانشجوهای فرهنگ‌های مختلف، این است که یادگیری کامل زبان ایتالیایی در ایتالیا، خصوصاً در صورت ایتالیایی بودن رشته‌ی تحصیلی، کمتر از یک سال زمان می‌برد.

و فراموش نکنید، حتماً دلیلی داشت که کاراکتر ایتالیایی‌الاصلِ جویی در سریال محبوب دوستان (Friends 1994-2004) هرگز غذایش را با کسی تقسیم نمی‌کرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان