مقایسه تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف 2016

مقایسه تحصیل پزشکی کشورهای مختلف

مقایسه تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف 2016

مقایسه-تحصیل-پزشکی-کشورهای-مختلف

هرساله تعداد زیادی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، به دلایل مختلف مانند عدم موفقیت در کنکور داخلی، تمایل به تحصیل با کیفیت بالاتر، تجریه زندگی در فرهنگ های دیگر و غیره، سودای تحصیل در رشته های علوم پزشکی مانند داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی عمومی در کشورهای مختلف را دارند. متاسفانه به دلیل عدم آگاهی متقاضیان و شرایط متنوع کشورهای مختلف که هر ساله دستخوش تغییرات می شوند معمولاً خانواده ها دچار سردرگمی شده و با اضطراب و عدم اطمینان اقدام به تصمیم گیری می کنند که در برخی موارد منجر به نتایج نامطلوب و یا پشیمانی می شود.

در مطلب این هفته قصد داریم به بررسی اجمالی شرایط تحصیل پزشکی در مقاصد محبوب برای متقاضیان ایرانی بپردازیم، با ما همراه باشید:

در ابتدا باید به ذکر فاکتورهای تاثیر گذار در هنگام تصمیم گیری اشاره کنیم، که از بررسی درخواست ثبت شده بیش از 1000 متقاضی در مجموعه امیدار برای تحصیلات پزشکی در سال 2016 به دست آمده اند:

  • مورد تایید بودن دانشگاه مقصد از نظر وزارت بهداشت ایران
  • هزینه های تحصیل و زندگی
  • نیاز به شرکت در آزمون ورودی
  • نیاز به مدرک زبان
  • قابلیت انتقال به داخل کشور پس از سپری شدن زمان لازم
  • شرایط معدل و نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی

به صورت ایده آل، متقاضی ترجیح می دهد که در یکی از دانشگاه های با کیفیت که مورد تایید ایران باشد، بدون آزمون ورودی و بدون نیاز به مدرک زبان ثبت نام کند، شهریه های حداقلی و به صورت اقساط پرداخت کند و در نهایت پس از گذشت 2 سال به راحتی به داخل دانشگاههای ایران انتقالی بگیرد، ولی در واقعیت چنین شرایطی عملاً وجود ندارند و انتخاب کشور برای هر فرد بسته به توانایی و داشته های وی و همچنین شرایط اقتصادی خانواده، بسیار محدود می باشد زیرا دانشگاههای با کیفیت دارای آزمون ورودی هستند و گزینش در آنها با در نظر گرفتن سطح آکادمیک فرد انجام می شود و دانشگاههایی که بدون آزمون ورودی، پذیرش می کنند اگر مورد تایید ایران به صورت قطعی باشند شهریه های سنگینتری نسبت به دیگر دانشگاهها دارند و اگر مورد تایید ایران به صورت مشروط باشند، علیرغم داشتن شهریه های کمتر ولی دارای مشکلات عدیده برای متقاضیان پس از اتمام تحصیلات هستند مانند الزام به شرکت در دوره های تکمیلی و آزمون علوم پایه برای ارزشیابی مدارک و مواردی از این قبیل.

» جدول مقایسه شرایط تحصیل پزشکی در خارج از کشور

در زیر شرایط محبوب ترین مقاصد تحصیل علوم پزشکی برای متقاضیان ایرانی به اختصار شرح داده می شود:

کشورهای آسیایی

چین: کیفیت تحصیل متوسط رو به بالا، شهریه 7000 تا 9000 دلار در سال، هزینه زندگی 500 تا 600 دلار در ماه، بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی، نیاز به تسلط زبان انگلیسی در حد آیلتس 5.5، محدودیت سنی 28 سال، زبان تدریس انگلیسی و چینی است، دانشگاههای چین در حال حاضر مورد تایید ایران می باشند.

مالزی: کیفیت دانشگاهها متوسط، شهریه 8000 تا 12000 دلار در سال، هزینه زندگی 700 تا 800 دلار در ماه، عدم نیاز به شرکت در آزمون ورودی، عدم نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی، زبان تدریس انگلیسی است، دانشگاههای مورد تایید ایران در مالزی در حال حاضر پذیرش دانشجوی خارجی ندارند.

فیلیپین: کیفیت تحصیل پایین، شهریه 1000 تا 1500 دلار هر ترم، هزینه زندگی 500 تا 600 دلار در ماه، بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی، بدون نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی، زبان تدریس انگلیسی است، دانشگاههای مورد تایید ایران در فیلیپین در حال حاضر پذیرش دانشجوی خارجی ندارند.

هند: کیفیت دانشگاهها متوسط رو به بالا، شهریه 14000 تا 18000 دلار در سال (پیش پرداخت سال اول معمولاً بیشتر از بقیه سالها است)، هزینه زندگی 500 تا 600 دلار در ماه، بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی (فقط برای رشته داروسازی – دانشگاههای هند از سال 2017 به بعد برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشجوی خارجی نمی پذیرند)، بدون نیاز به ارائه مدرک زبان، زبان تدریس انگلیسی است، محدودیت سنی 35 سال، دانشگاههای هند مورد تایید ایران در حال حاضر پذیرش دانشجوی خارجی ندارند.

کشورهای اروپایی

ارمنستان: کیفیت تحصیل متوسط، شهریه 4000 تا 5000 دلار هر ترم، هزینه زندگی 500 تا 600 دلار در ماه، سپری کردن دوره Zero Course و یا شرکت در آزمون ورودی الزامی است، بدون نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی، زبان تدریس انگلیسی است، دانشگاههای ارمنستان مورد تایید ایران نیستند.

ترکیه: کیفیت تحصیل متوسط رو به بالا، شهریه 800 تا 1000 دلار در سال، هزینه زندگی 700 تا 800 دلار در ماه، نیاز به شرکت در آزمون ورودی YOS، نیاز به مدرک زبان آیلتس یا Tomer، زبان تدریس ترکی است، دانشگاههای ترکیه مورد تایید ایران هستند.

روسیه: کیفیت تحصیل بالا، شهریه 10000 تا 12000 دلار در سال، هزینه زندگی 500 تا 600 دلار در ماه، شرکت در دوره و آزمون پاتفک الزامی است، بدون مدرک زبان، زبان تدریس روسی، انگلیسی و فرانسوی است، دانشگاههای روسیه مورد تایید ایران هستند.

ایتالیا: کیفیت تحصیل بالا، شهریه 3000 تا 4000 یورو در سال، هزینه زندگی 800 تا 1000 دلار در ماه، شرکت در آزمون ورودی IMAT الزامی است، نیاز به مدرک آیلتس یا مدرک ایتالیایی، زبان تدریس انگلیسی و ایتالیایی است، دانشگاههای ایتالیا مورد تایید ایران هستند.

مجارستان: کیفیت تحصیل متوسط رو به پایین، شهریه 14000 تا 16000 دلار در سال، هزینه زندگی 800 تا 1000 در ماه، سپری کردن دوره Pre-medical و یا شرکت در آزمون ورودی الزامی است، بدون نیاز به مدرک زبان، زبان تدریس انگلیسی است، دانشگاههای مجارستان مورد تایید ایران هستند.

چک و اسلواکی: کیفیت تحصیل متوسط، شهریه 7000 تا 8000 دلار در سال (در صورت تحصیل به زبان چک یا اسلواکی نیازی به پرداخت شهریه نیست)، هزینه زندگی 600 تا 800 دلار در ماه، شرکت در آزمون ورودی الزامی است، بدون نیاز به مدرک زبان، تحصیل به زبان انگلیسی، چکی و اسلواکی، دانشگاههای چک و اسلواکی مورد تایید ایران هستند.

حرف پایانی

توصیه ما به عنوان مشاور این است که در هنگام تصمیم گیری فقط توقعات خود را در نظر نگیرید بلکه با بررسی شرایط و توانایی خود و همچنین شرایط مورد نیاز در کشور مقصد سعی کنید مناسب ترین انتخاب را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان