هزینه تحصیل در چین

دانشگاههای معتبر که تعداد قابل توجهی از آنها در میان برترین‌های دنیا جای دارند و مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت کشور ما هم هستند، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و البته هزینه تحصیل در چین در کنار هزینه زندگی در چین ، تحصیل در این کشور را یک گزینه جذاب برای دانشجویان بین‌المللی نشان می‌دهد. البته علاوه بر هزینه های زندگی باید هزینه بیمه سلامت در چین را در نظر گرفت.

هزینه تحصیل در چین

چین که در یکی دو دهه اخیر به‌عنوان یک ابرقدرت اقتصادی در دنیا خود را معرفی کرده، در زمینه آموزش عالی هم توانسته جایگاه خود را در دنیا ارتقا دهد و حالا می‌توان حداقل در آسیا این کشور را یک مقصد جذاب برای دانشجویان بین‌المللی دانست. مزایای تحصیل در چین می‌تواند حتی نگاه کسانی را که نگاه مثبتی به محصولات چینی و اصولا هر چیز چینی ندارند تغییر دهد و عده زیادی را به انتخاب تحصیل در چین ترغیب کند.

در مورد موضوعاتی مثل اعتبار دانشگاههای چین یا تحصیل در چین به زبان انگلیسی می‌توانید دیگر مطالب وبسایت امیدار را بخوانید ولی حتما این مطلب را هم تا انتها بخوانید تا اطلاعات لازم را درباره هزینه تحصیل در چین و همچنین هزینه زندگی در چین به دست آورید.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت هزینه تحصیل در چین متوسط است و این موضوع در مورد هزینه زندگی در چین هم صدق می‌کند؛ یعنی اگرچه نمی‌توان چین را ارزان‌ترین مقصد برای دانشجویان بین‌المللی به حساب آورد، اما با توجه به اعتبار دانشگاههای این کشور و در قیاس با کشورهایی مثل آمریکا، استرالیا یا انگلیس، هزینه تحصیل در چین مقرون‌به‌صرفه به نظر می‌رسد.

 

هزینه تحصیل در چین

شهریه دانشگاههای چین یکسان نیست ولی به‌طور میانگین می‌توان گفت دانشجویان برای تحصیل در دانشگاههای چین باید 2 تا 3هزار دلار در سال شهریه بپردازند. دانشگاههای چین کمک‌هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را هم به دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌کنند که در صورت دریافت این بورسیه‌ها بخش‌ قابل توجهی از هزینه تحصیل و زندگی در چین تأمین می‌شود.

هزینه تحصیل در چین

دولت چین به منظور تشویق دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل در چین و افزایش بار علمی مراکز آموزش عالی، بورسیه‌های متنوعی را فراهم کرده است. برای مثال ۱۰۸۷ بورسیه تحصیلی در سال ۲۰۱۳ به دانشجویان ۲۷ کشور اروپایی اعطا شد.

مطلب مرتبط: تحصیل در چین

برخی از کشورها به دانشجویان خارجی محصل در دانشگاههای خود اجازه کار هم می‌دهند ولی چین جزو این کشورها نیست. با این حال، همچنان راه‌هایی برای کار کردن و درآمدزایی دانشجویان وجود دارد. دانشجویانی که به زبان انگلیسی تسلط دارند می‌توانند از این مهارت خود در زمینه‌های کاری مختلف استفاده کنند. تدریس زبان انگلیسی، ترجمه، راهنمایی تورو همکاری با شرکت‌های ایرانی یا شرکت‌هایی که با ایران روابط تجاری دارند ازجمله این فرصت‌های شغلی و زمینه‌های کاری هستند. ضمن اینکه در سال‌های اخیر امکان همکاری‌ با برخی کسب‌وکارهای ایرانی به شکل دورکاری هم به وجود آمده است و دانشجویان محصل در چین هم می‌توانند از این فرصت و امکان تازه استفاده کنند.البته عده زیادی شرایط لازم برای بهره‌مندی از این بورسیه‌ها را ندارند ولی امکان دیگری هم برای تأمین هزینه‌‌های تحصیل و زندگی در چین وجود دارد؛ دانشجویان خارجی محصل در دانشگاههای چین می‌توانند ضمن تحصیل خود، با کار کردن بخشی از هزینه‌های خود را تأمین کنند.

هزینه زندگی در چین

با وجود افزایش قیمت‌ها در چین هزینه زندگی در این کشور همچنان نسبت به خیلی از دیگر نقاط دنیا کمتر است. البته مثل هر جای دیگری از دنیا هزینه زندگی در چین هم بسته به شهر محل سکونت و سبک زندگی فرد و توانایی مالی اومتفاوت است.

گذران زندگی در شهرهای کوچک‌تر چین مانند ژیان و نانجینگ هزینه کمتری نسبت به شهرهای بزرگ‌تر این کشور مثل پکن و شانگهای دارد. البته واضح است که انتخاب شهر محل سکونت به دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد.

بخش عمده هزینه‌های زندگی در هر نقطه‌ای از دنیا را هزینه اجاره‌بهای خانه، خوراک و حمل و نقل تشکیل می‌دهد.

هزینه زندگی در چین

نکته مهم درباره موضوع اسکان دانشجویان خارجی در چین این است که دانشجویان بیشتر دانشگاهها به‌ویژه اگر تازه‌وارد باشند، می‌توانند در خوابگاه دانشگاه زندگی کنند. بیشتر دانشگاههای چین امکان استفاده از خوابگاه را برای دانشجویان فراهم کرده‌آند و خوابگاه‌ها هم امکانات خوبی دارند. به این شکل دانشجویان تا حد قابل توجهی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنند.

اگر هم به هر دلیلی دانشجو تمایلی به زندگی در خوابگاه دانشگاه ندارد و می‌‌خواهد خانه اجاره کند، باید دانشگاه را از این تصمیم خود مطلع کند و در همان 24 ساعت اول حضور خود در چین در اداره تأمین امنیت عمومی ثبت‌نام کنند. اجاره‌بهای خانه در چین بسته به شهر محل سکونت بین 200 تا 300 دلار در هر ماه است.

دیگر بخش عمده هزینه‌های زندگی در چین را هزینه خورد و خوراک تشکیل می‌دهد. عوامل مختلفی می‌توانند باعث افزایش یا کاهش این هزینه‌ها شوند؛ مثل اینکه دانشجو تا چه اندازه بتواند خودش غذا درست کند و تا چه اندازه غذایش را از بیرون تهیه کند یا در رستوران غذا بخورد.

نمایندگی‌های برندهای آمریکایی یکی دیگر از عواملی هستند که هزینه خورد و خوراک در چین را بالا می‌برند. این نکته‌ای است که با دیدن قیمت‌های آنها دستگیر فرد می‌شود.

دغدغه‌ای که خیلی از ایرانیان بخصوص در مورد تأمین غذای خود در چین دارند ذائقه خاص غذایی مردم چین است که شاید به مذاق ما چندان سازگار نباشد. در این مورد باید گفت امکان تهیه غذاهایی متناسب با ذائقه و سبک غذایی ایرانی‌ها وجود دارد ولی شاید بهتر باشد خود را با ذائقه غذایی چینی‌ها سازگار کنیم.

لزومی ندارد همه غذاهای چینی را دوست داشته باشیم ولی در میان غذاهای چینی غذاهایی پیدا می‌شود که هم می‌توان دوستشان داشت و هم برای سلامتی انسان مفیدتر از غذاهایی هستند که به‌طور معمول ما می‌خوریم. برای نمونه می‌توان چای سبز را اسم برد که یکی از خوراکی‌های رایج در چین است و مصرف آن فواید زیادی برای سلامتی دارد.

برای اینکه بتوانیم به‌طور تقریبی هزینه‌های خورد و خوراک در چین را برآورد کنیم اطلاعات زیر در مورد قیمت برخی اقلام خوراکی و قیمت میانگین غذا در رستوران‌ها به کارمان می‌آید:

  • وعده‌های غذایی در رستورانی ساده: 34/3 دلار
  • شیر پاکتی (۱ لیتری): 75/1 دلار
  • یک عدد نان: 29/1 دلار
  • تخم‌مرغ (۱۲ عدد): 39/1 دلار
  • سینه مرغ پاک‌کرده: 4/3 دلار

هزینه بیمه سلامت در چین

هزینه های جانبی

برای اینکه بتوانید تصوری از هزینه‌های حمل و نقل و تفریح در چین داشته باشید هم به اعداد زیر توجه کنید:

  • هزینه کرایه تاکسی با فاصله ۵ کیلومتر از مرکز شهر: 52/2 دلار
  • هزینه بلیت سینما و نمایش و برنامه‌های تفریحی: 35/10 دلار

نکته دیگری که پیش از این در بخش خورد و خوراک هم از آن حرف زده بودیم و در کاهش هزینه‌های زندگی در چین تأثیر دارد، این است که خیلی به نام‌های و برندهای مشهور توجه نکنیم و به جای اینکه خریدهایمان را از مراکز خرید بزرگ و لوکس انجام دهیم که قیمت اجناسشان گران است، به سراغ مغازه‌های کوچک و بازارهای محلی برویم که اجناس باکیفیت را با قیمت‌های مناسب عرضه می‌کنند.

با در نظر گرفتن هزینه خانه، خورد و خوراک، حمل و نقل و دیگر هزینه‌ها هزینه زندگی در چین را می‌توان 500 تا 700 دلار اعلام کرد. به اینها البته باید هزینه بیمه را هم اضافه کرد.

هزینه بیمه سلامت در چین

دانشجویان بین‌المللی (غیربومی) در چین باید بیمه پزشکی و حادثه داشته باشند. آنها می‌توانند در خود چین این بیمه را بخرند یا اینکه از بیمه‌های کشور خود استفاده کنند. هزینه بیمه سلامت ، سالیانه 100 دلار است که با توجه به اجباری بودن آن قابل حذف نیست و هزینه زندگی و تحصیل در چین را افزایش می‌دهد، اما می‌تواند دانشجویان را از پرداخت هزینه‌های بیشتری بی‌نیاز کند.

فرم مشاوره رایگان

دیدگاه (2)

  • Maryam پاسخ

    سلام .من سال دوازدهم رشته انسانی هستم دیپلمم نیومده ولی خب احتمالا معدلم بالای ۱۸.۵۰میشه ۵تامدرک بین المللی فنی حرفه ای دارم و مدرک زبانمو هم تا چندوقت دیگ میگیرم ایا شرایط شرکت در بورسیه تحصیلی چین رو دارم؟ممنون میشم راهنماییم کنید البته من هنوز دیپلمم نیومده و با تلاش زیاد امکان بالا بردن معدلم وجود داره

    پاسخ

    27 بهمن 1399 در 03:06
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم مریم. وقت بخیر
      برای بورسیه فعلی چین شما شرایطش رو به طور تقریبی دارین ولی داشتن مدرک دیپلم الزامی هست. پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر وقت مشاوره رزرو کنید تا کارشناسانمون بتونن کامل راهنماییتون کنند.
      رزرو وقت مشاوره

      27 بهمن 1399 در 10:39

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان