ویزای دانشجویی چین

اخذ ویزا

ویزای دانشجویی چین

ویزای دانشجویی چین

اگر جاذبه های مختلف تحصیل در چین شما را به انتخاب این کشور به عنوان محل تحصیل ترغیب کرد و شما موفق به اخذ پذیرش از یکی از دانشگاههای چین هم شدید؛ نوبت می رسد به دریافت ویزای دانشجویی چین و پس از آن هم تنها می ماند خرید بلیط هواپیما و بستن کوله بار یک سفر چندساله. با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم درباره چگونگی دریافت ویزای دانشجویی چین را در اختیارتان قرار دهیم.

درباره دریافت ویزای دانشجویی چین موضوع مهمی که قبل از هر چیز می توان گفت این است که دولت چین روابط سیاسی خوبی با دولت ایران دارد و از بحران هایی که گاه و بی گاه در روابط ایران و کشورهای غربی به ویژه آمریکا پیش می آید و حتی بعضا رفت و آمد ایرانیان را به این کشورها با مشکلات جدی روبرو می کند، اینجا دیگر خبری نیست. این موضوع را می توان یکی از مزایای تحصیل در چین برای ایرانیان هم دانست.

چه زمانی برای دریافت ویزای دانشجویی چین اقدام کنیم؟

1 ماه قبل از سفر به چین معمولا زمان خوبی برای ارائه مدارک و درخواست صدور ویزای دانشجویی چین است اما بهتر است برای اینکه خیالتان راحت باشد 3 ماه قبل از سفر اقدامات لازم برای دریافت ویزای دانشجویی چین را انجام دهید؛ البته مشروط به اینکه در آن زمان پذیرش خود را از یکی از دانشگاههای چین گرفته باشید.

ویزای دانشجویی چین چند نوع است؟

اگر شما می خواهید به مدت کمتر از 6 ماه در کشور چین اقامت داشته باشید به F-Visa نیاز دارید اما اگر اقامت شما بیش از 6 ماه به طول می انجامد باید برای دریافت ویزای دانشجویی (X-Visa) اقدام کنید. شما تنها اگر قصد شرکت در دوره های زبان بالای 6 ماه، کارشناسی و کارشناسی ار شد را داشته باشید می توانید درخواست خود را برای گرفتن X-Visa به سفارت چین ارائه کنید و در غیر اینصورت، ویزا برایتان صادر نمی شود.

ویزای دانشجویی صادرشده بسته به مدت زمان تحصیل اعتباری 6 ماهه تا 1 ساله دارد. طبیعتا دانشجویان دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد، در پایان هر سال باید ویزای خود را تمدید کنند ولی نیازی نیست برای تمدید ویزای دانشجویی چین به کشور خود سفر کنند و می توانند در همان چین هم این کار را انجام دهند.

ویزای دانشجویی برخی از کشورها اجازه کار به دانشجویان خارجی را می دهد اما چین جزو این کشورها نیست و شما با داشتن این ویزا اجازه کار در چین را پیدا نمی کنید؛ اما اگر مطلب تحصیل در چین را خوانده باشید حتما می دانید که راههایی برای کار کردن در چین و درآمدزایی بدون اینکه مشکلی برای دانشجوی خارجی به وجود بیاید وجود دارد، به ویژه اگر زبان انگلیسی را به خوبی بدانید.

پس از ورود به چین با استفاده از ویزای دانشجویی چین شما 30 روز مهلت دارید درخواست خود را برای دریافت مجوز اقامت موقت چین به اداره امنیت عمومی (PSB) ارائه کنید. این مجوز حداقل 6 ماه اعتبار دارد؛ یعنی اجازه اقامت 6 ماهه در چین را به صاحب آن می دهد.

مطلب مرتبط: تحصیل در چین

افرادی که برای تحصیل ، مطالعات پیشرفته یا کار میدانی در دوره ای کوتاه تر از 6 ماه به چین سفر می کنند (صاحبان F-Visa) نیازی به دریافت مجوز اقامت ندارند و به همان مدت زمان مشخص شده در ویزا می توانند در چین اقامت کنند.

برای دریافت ویزا به چه مدارکی نیاز داریم؟

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفته شد، شما برای دریافت ویزای دانشجویی چین باید ابتدا از یکی از دانشگاههای چین پذیرش گرفته باشید. برای دریافت ویزای دانشجویی هر کشوری، این یک روال مرسوم است؛ اما برای ارائه درخواست ویزای دانشجویی چین شما علاوه بر پذیرش، به گواهینامه معاینه بدنی هم نیاز دارید که مسئولان قرنطینه جمهوری خلق چین برای دانشجویان خارجی صادر می کنند. با داشتن پذیرش و گواهینامه معاینه بدنی می توانید برای دریافت ویزای دانشجویی چین اقدام کنید.

مدارک لازم برای دریافت ویزا

1- اصل و کپی گذرنامه (با حداقل ۶ ماه اعتبار)

2- فرم های تکمیل شده اخذ ویزا (Q1)

3- دو قطعه عکس ۳ در ۴ پشت نویسی شده

4- اصل و کپی از پذیرش دانشگاهی مورد تأیید در چین

5- اصل و کپی از تأیید خارجه فرم درخواست روادید دانشجویی (JW201 یا JW202) صادرشده توسط واحد مربوطه دولت چین

6- ترجمه انگلیسی گواهی عدم سوء پیشینه، تأییدشده توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

7- در صورت ادامه تحصیل بیش از یک سال، گواهی نامه معاینه بدنی (Physical Examination)

8- پرداخت هزینه صدور ویزا – ۱۱۴ دلار برای X-Visa و ۷۳ دلار برای F-Visa

9- نامه تمکن مالی از بانک به نام فرد متقاضی  با مهر شعبه به زبان انگلیسی

پس از ارائه مدارک بالا و در صورت اینکه نقص و اشکالی در مدارک ارائه شده وجود نداشته باشد، 4 تا 7 روز بعد می توانید ویزای خود را دریافت کنید.

شاید در مطلب هزینه تحصیل در چین خوانده باشید که دانشجویان خارجی پس از ورود به چین، به بیمه نامه هم نیاز دارند. شما می توانید بیمه نامه را در ایران یا کشور چین بخرید ولی در هر صورت، الزاما باید بیمه نامه هم داشته باشید.

این نکات را هم بدانید

برای ارائه درخواست ویزای دانشجویی چین باید به دفتر سفارتخانه ها یا کنسولگری های چین مراجعه کنید.

برای مراجعه به سفارت چین در تهران باید به آدرس زیر بروید:

آدرس سفارت چین: تهران، خیابان شهید موحد دانش (اقدسیه)، روبروی آتش نشانی

با این شماره ها هم می توانید با سفارت تماس تلفنی بگیرید:

 تلفن سفارت چین:  ۲۲۲۹۱۲۴۰ – ۲۲۲۹۱۲۴۱ – ۰۲۱

اگر خودتان نمی توانید برای ارائه مدارک و درخواست ویزا در سفارت حاضر شوید، می توانید مدارک خود را به دست شخص دیگری (دوستان، بستگان یا یک آژانس مسافرتی قابل اعتماد) بسپارید تا به نمایندگی از شما اقدامات لازم را انجام دهد.

نمی توانید مدارک خود را به سفارت یا کنسولگری چین پست کنید. امکان رسیدگی به درخواست های پستی برای صدور ویزای دانشجویی چین وجود ندارد.

به طور معمول برای مراجعه به سفارت چین نیازی به تعیین وقت قبلی ندارید.

صدور ویزای تحصیلی چین معمولا 4 تا 7 روز کاری طول می کشد. با پرداخت 20 دلار و استفاده از سرویس اکسپرس، می توانید در زمانی کمتر، 2 یا 3 روز کاری، ویزای تحصیلی چین را دریافت کنید. در موارد اضطراری هم با پرداخت 30 دلار می توانید در ا روز کاری به ویزای تحصیلی چین خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان