غذای ذهن – در ایام امتحانات چی بخوریم!

غذای ذهن – در ایام امتحانات چی بخوریم!

غذای ذهن

ایام امتحانات! احتمالاً سخت ترین دوران یک دانشجو در طی دوره تحصیلی است که هر ترم تکرار می شود و در آن فقط نمره، نمره و نمره مهم است. شاید باورتان نشود که تغذیه مناسب در ایام امتحانات چه تاثیر شایان ذکری بر روی عملکرد شما در امتحانات خواهد داشت به همین دلیل برخلاف باور رایج که باعث می شود دانشجویان به جای وعده های غذایی به شکلات، نوشابه های انرژی زا، تنقلات، فست فود و … روی آورند باید با استفاده از غذاهای سالم و مقوی سطح آمادگی خود را برای جلسه امتحان افزایش دهید.

در مطلب این هفته به معرفی غذای مناسب ذهن برای ایام امتحانات می پردازیم:

1- ماهی

ماهیهایی مانند ساردین و سالمون و قزل آلا از سالم ترین انواع ماهی هستند که دارای مقادیر زیادی پروتئین و امگا 3 هستند که برای بهبود عملکرد ذهنی بسیار مفید می باشند. در هنگام صرف این ماهیها می توانید از نان گندم نیز استفاده کنید تا ترکیبی از پروتئین، ویتامین و کربوهیدرات را در یک وعده غذایی داشته باشید.

2- تخم مرغ

باید قبول کنید که این غذای همه فن حریف در انواع مختلف مانند نیمرو، آب پز، املت و … که دارای ارزش غذایی زیادی است برای وعده صبحانه گزینه مناسبی به شمار می رود که به نسبت مواد غذایی قندی مانند شیرینی و کیک حس سیری بیشتری در طی روز برای شما ایجاد می کند. هر تخم مرغ دارای 6 گرم پروتئین، ویتامین B12 (مبدل گلوکز به انرژی) و کمتر از 100 کالری (با توجه به نحوه پخت آن) می باشد.

3- سبزیجات

سبزیجاتی از قبیل کلم، چغندر، اسفناج و بروکلی تنها تعداد محدودی از این لیست هستند که یکی از منابع اصلی ویتامین به شمار می روند. سبزیجات نامبرده دارای ویتامین K هستند که برای تولید نیترات و آنتی اکسیدان در بدن مفید می باشند. همچنین این سبزیجات منبع دیگر انواع ویتامین مانند B6 و B12 هستند که در افزایش سطح هوشیاری و حافظه نقش مهمی ایفا می کنند.

4- کره بادام زمینی

باور رایج بر این است که کره بادام زمینی غذایی نا سالم است در حالیکه بر خلاف این باور این ماده غذایی دارای مقادیر زیادی پروتئین و چربی های مفید است که می تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد. اگر در وعده صبحانه تخم مرغ نمی خورید می توانید از کره بادام زمینی استفاده کنید. آجیل و خشکبار به صورت کلی غذای مناسبی برای ذهن هستند که می توانید دفعه بعد که به کتابخانه میروید این موضوع را مد نظر قرار دهید.

5- چای سبز

کافئین در کوتاه مدت می تواند توان مضاعفی قبل از امتحان به شما بدهد ولی اجازه ندهید این موضوع باعث شود به سمت نوشابه های انرژی زا بروید، قهوه نیز گزینه مناسبی به شمار می رود ولی باید با احتیاط مصرف شود زیرا نوشیدن زیاد قهوه باعث عدم حفظ تمرکز شده و اعتیاد به آن در بلند مدت منجر به خستگی های مزمن می شود. چای سبز را می توان بهترین گزینه برای دریافت کافئین دانست که باعث تولید آنتی اکسیدان و همچنین افزایش تمرکز می شود.

6- میوه تازه

قند موجود در میوه های تازه به نسبت انواع شکلات ها بسیار مفیدتر می باشد به همین دلیل در برنامه غذایی خود خوردن میوه تازه را حتماً لحاظ کنید. میوه ها با رنگ تیره تر مانند بلوبری و شاتوت دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند ولی خوردن هر گونه میوه ای چه موز چه پرتغال یا حتی یک قاچ هندوانه برای ایام امتحانات توصیه می شود.