آزمون تومر – راهی برای تحصیل ارزان در ترکیه

آزمون زبان ترکی تومر

آزمون تومر – راهی برای تحصیل ارزان در ترکیه

آزمون زبان ترکی تومرتحصیل در ترکیه به دلایل مختلف، مثل نزدیکی ترکیه به ایران و امکان رفت و آمد آسان به این کشور، می تواند یکی از گزینه های جذاب برای ایرانیان باشد. تحصیل در ترکیه به ویژه به زبان ترکی می تواند هزینه نسبتا کمی هم داشته باشد اما متقاضیان تحصیل در ترکیه به زبان ترکی باید در آزمون زبان ترکی تومر شرکت کنند و نمره لازم را به دست آورند. آزمون تومر چیست و چگونه می توان در آن شرکت کرد؟ در این مطلب به این سؤالات و دیگر موضوعات مرتبط با این آزمون می پردازیم.

آزمون تومر چیست؟

اصلا آزمون تومر چیست و چرا باید در آن شرکت کرد و مدرک آن به چه کار می آید؟ آزمون تومر را می توان به دانشگاه آنکارا وابسته دانست و از آن به عنوان تومر دانشگاه آنکارا هم یاد می شود. مدرک زبان تومر را می توان معادل مدرک آیلتس برای زبان انگلیسی دانست. نمره آزمون تومر (TÖMER) میزان آشنایی شما با زبان ترکی استانبولی را نشان می دهد و در کنار برخی آزمون های دیگر که شرکت و قبولی در آنها در برخی موارد برای ورود به دانشگاه های ترکیه (عموما هم دانشگاه های دولتی ترکیه) لازم است، شما به مدرک تومر با حداقلی از نمره هم نیاز دارید. حالا این که چه نمره ای؛ در بخش های بعدی مطلب، به آن هم خواهیم پرداخت. اما فعلا همینقدر بدانید که باید حداقل نمره 50 بگیرید تا مدرک تومر برای شما صادر شود.

آیا بدون مدرک زبان تومر تحصیل در ترکیه ممکن نیست؟

تحصیل در ترکیه بدون مدرک تومر هم ممکن است اما با توجه به هزینه کمتر تحصیل در ترکیه به زبان ترکی نسبت به انگلیسی، داشتن مدرک تومر می تواند هزینه های شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اصولا بهتر است برای کاهش هزینه تحصیل در ترکیه دانشگاه های دولتی این کشور را انتخاب کنید، چون دانشگاه های خصوصی ترکیه شهریه به مراتب بیشتری از دانشجویان دریافت می کنند. از میان دوره های مختلف دانشگاه های دولتی ترکیه هم شهریه دوره هایی که به زبان ترکی ارائه می شوند، از دوره های انگلیسی زبان کمتر است. تحصیل در دوره هایی که به زبان ترکی در دانشگاه های دولتی ترکیه ارائه می شوند، بین 240 تا 750 دلار در سال هزینه دارد، اما این مبلغ برای تحصیل در همان دوره ها به زبان انگلیسی، به 600 تا 1500 دلار می رسد.

ساختار دوره های زبان تومر چگونه است؟

می توانید برای یادگیری زبان ترکی استانبولی و کسب آمادگی لازم برای شرکت در آزمون تومر، کلاس ها و دوره های آن را بگذرانید و سپس با شرکت در آزمون تومر و کسب نمره لازم، برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه اقدام کنید. کلاس های تومر در ایران هم برگزار می شوند و شما می توانید انتخاب کنید که در ایران دوره های تومر را بگذرانید یا ترکیه.

دوره های زبان تومر به 4 دوره و سطح اصلی تقسیم می شوند؛ Elementary یا ابتدایی؛ Intermediate یا متوسط؛ Upper-Intermediate یا بالاتر از متوسط و در نهایت Diploma و پیشرفته. در پایان هر دوره، مهارت های 4 گانه زبان آموز مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد و زبان آموز باید در هر 4 مهارت نمره قبولی بگیرد. در صورت اینکه زبان آموز موفق به قبولی در هر 4 مهارت شود، به سطح بالاتر خواهد رفت، اما اگر در یکی از مهارت ها نمره قبولی نگیرد، باید دوباره امتحان بدهد و اگر هم در بیش از 1 مهارت، قبول نشود، باید کل دوره را دوباره بگذراند.

دوره ابتدایی یا Elementary هم خود به 4 بخش تقسیم می شود که البته فقط در پایان دوره امتحان برگزار و در صورت قبولی زبان آموز، مدرک صادر می شود؛ سطح Elementary 1 و Elementary 2 که معادل سطح A1‌ در سیستم اروپایی محسوب می شوند و Elementary 3 و Elementary 4 که معادل A2 در سیستم اروپایی هستند.

دوره متوسط یا Intermediate هم شامل 4 بخش است که معادل سطح B1 در سیستم اروپایی هستند. امتحان این دوره هم در پایان Intermediate 4 برگزار می شود و تا پیش از آن، مدرک صادر نمی شود.

دوره Upper-Intermediate هم به 4 بخش تقسیم می شود؛ Upper-Intermediate یک و دو که معادل سطح B2 اروپایی ارزیابی می شوند و در پایان Upper-Intermediate 2 هم آزمون برگزار می شود.

Upper-Intermediate سه و چهار هم معادل C1 اروپایی به حساب می آیند و در پایان Upper-Intermediate 4 آزمون Diploma برگزار می شود.

نکته: حداقل نمره یا سطح لازم برای ورود به دانشگاه های دولتی ترکیه تومر Intermediate یا B1 است. برای رشته های مهندسی عموما B1 و B2 می تواند کافی باشد اما برای تحصیل علوم پزشکی در ترکیه (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) معمولا مدرک پیشرفته تومر (C1) مورد نیاز است. برای تحصیل در ترکیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هم متقاضیان باید حداقل مدرک B2 تومر داشته باشند.

نمره بندی آزمون های تومر چگونه است؟

در آزمون های تومر مهارت های مختلف زبان آموز در استفاده از زبان ترکی مورد سنجش قرار گرفته و با نمراتی مشخص می شوند. حداقل نمره برای 3 مهارت شنیداری، خواندن و نوشتن 15 و حداکثر نمره هم 25 است. حداقل نمره مکالمه 9 و حداکثر 15 و حداقل نمره توضیح شفاهی هم 6 و حداکثر 10 است. در مجموع هم حداقل نمره 60 و حداکثر نمره 100 است.

مدارک تومر تفاوت دارند

برای افرادی که موفق به قبولی در آزمون های سطوح مقدماتی Elementary، متوسط Intermediate و بالای متوسط Upper-Intermediate می شوند؛ یعنی سطوح A2، B2 و C1 گواهی سرتیفیکا Sertifika صادر می شود که اعتباری 2 ساله دارد؛ اما افرادی که دوره های Upper-Intermediate سه و چهار را هم با موفقیت پشت سر می گذراند و در واقع دوره های زبان تومر را کامل می کنند، مدرک دیپلما Diploma دریافت می کنند که اعتبار نامحدودی دارد و به جز تحصیل در ترکیه برای ورود به بازار کار ترکیه هم مورد نیاز افراد خواهد بود.

آزمون در کجا برگزار می شود؟

ترکیه به ایران نزدیک است و سفر به این کشور برای شرکت در آزمون تومر چندان سخت و پرهزینه نیست؛ اما حتی نیازی به این کار هم نیست. آزمون تومر به جز خود ترکیه، در برخی کشورهای دیگر هم برگزار می شود که خوشبختانه ایران هم یکی از آنهاست. دانشگاه آنکارا که مسئولیت ثبت نام داوطلبان، برگزاری و اعلام نتایج و صدور مدارک تومر را بر عهده دارد، در ایران نمایندگی قانونی دارد و این موضوع کار را برای ایرانیانی که قصد دریافت مدرک تومر را دارند، راحت می کند. شما می توانید در همین ایران، ابتدا در کلاس های تومر (در صورت تمایل) و سپس در آزمون آن شرکت کنید و با دریافت مدرک زبان ترکی (تومر) امکان تحصیل در ترکیه به زبان ترکی و با هزینه کم را به دست آورید.

برای ثبت نام در آزمون چه مدارکی لازم است؟

ثبت نام در آزمون تومر به 2 قطعه عکس پرسنلی و کپی گذرنامه نیاز دارد اما به جای گذرنامه می توان کپی ترجمه ترکی شناسنامه را هم ارائه کرد. اگر شما قصد شرکت در آزمون تومر سرتیفیکا را دارید، باید 100 یورو و اگر می خواهید در آزمون تومر دیپلما شرکت کنید، باید 150 یورو پرداخت کنید.

پس از ثبت نام در آزمون تومر، نام کاربری و پسوردی به داوطلب داده می شود که با آن می تواند و ارد سایت UTS شده و در آزمون های آزمایشی شرکت کند و ضمن آشنایی با آزمون و سؤالات آن، میزان آمادگی خود را هم ارزیابی کند.

تاریخ اعلام نتایج تومر

3 تا 10 روز کاری بعد از برگزاری آزمون تومر، دانشگاه آنکارا نتایج آزمون را اعلام می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان