ابزاری سودمند به نام “COLLOCATION”

ielts writing

ابزاری سودمند به نام “COLLOCATION”

ielts writing

اهمیت کاربرد کالوکیشن های درست و مناسب به حدی است که میتواند گاهی تا یک نمره افزایش در نمره کل رایتینگ شما داشته باشد. موضوعی به ظاهر ساده اما بسیار مهم و ظریف که در این نوشته بصورت خلاصه و مفید به آن خواهیم پرداخت.

تعریف لغت کالوکیشن در دیکشنری چنین است:

Collocation (noun):
The habitual juxtaposition of a particular word with another word or words with a frequency greater than chance.

این همنشینی کلمات میتواند بار معنایی نوشته شما را تا حد زیادی بهبود بخشد و به خواننده یا همان ممتحن رایتینگ این امکان را بدهد که وی بتواند با متن شما ارتباط درستی را بر قرار کند.

برخی به غلط تصور میکنند که کالوکیشن ها لیستی از لغات دشوار و عجیب غریب هستند که بخاطر سپردن آنها و استفاده ی درست و بجا از این کلمات بسیار سخت وغیرعملی است. اما من میخواهم با مثالی ساده مفهوم درست کالوکیشن را توضیح دهم. مثلا در زبان فارسی شما همواره از عبارت “زن و شوهر” استفاده میکنید و چنانچه کسی از عبارت “شوهرو زن” استفاده کند برای شما نامانوس و غیر طبیعی بنظر میرسد. پس عبارت اول که آشنا و مصطلح است را “کالوکیشن” می نامند.

همانطورکه دیدید لزوما کالوکیشن ها لغات سخت نیستند بلکه کاربردهای درست و طبیعی کلمات در کنار هم هستند. جمله انگلیسی زیر را در نظر بگیرید:

They all are completely interested in football.

جمله به ظاهر کاملا درست است و ایرادی ندارد. اما نکته اینجاست که قید completely با صفت interested هم نشین یا به اصطلاح “کالوکیت” نمیشود. به همین سادگی شما نمره بسیار باارزش و در عین حال نه چندان دشوار “کالوکیشن” را از دست میدهید.

ساختارهای مختلف کالوکیشن ها و انواع آنها را در نوشته های بعدی با هم بررسی خواهیم کرد. پس با زبانکده آریانا همراه باشید…

 

نویسنده این مطلب

حمید آزاد

علاقه وافر به زبان انگلیسی سبب شد تا از سن ۲۰ سالگی کار تدریس را آغاز کنم و حالا بعد از گذشت ۱۴ سال و کسب تجارب بسیار در موسسات مختلف و کار با صدها زبان آموز ، با علاقه ای بیشتر و بصورت تخصصی به تدریس آیلتس مشغول میباشم.
در طول هفت سال گذشته که تمرکز اصلی ام بر روی آزمون های بین المللی نظیر آیلتس و تافل بوده و بیشتر دانشجویانم قشر هدفمند جامعه با انگیزه های تحصیلی و کاری در خارج از کشور بوده اند، با دغدغه ها و مشکلات رایج این قشر بخوبی آشنا شده ام و برنامه ریزی مبتنی بر صرفه جویی زمانی و کار دقیق بر روی ضعف های واقعی داوطلبین آیلتس را در دستور کار خودم قرار داده ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان