افسردگی در حین تحصیل و راه های مقابله با آن (قسمت اول)

افسردگی حین تحصیل

افسردگی در حین تحصیل و راه های مقابله با آن (قسمت اول)

افسردگی حین تحصیل

از شایع ترین عارضه هایی که بعد از سفر برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، ممکن است برای هر متقاضی پیش بیاید، مشکل دچار شدن به افسردگی در حین تحصیل است.

در این مطلب ابتدا به دلایل این موضوع می پردازیم که اصلا چرا و چگونه افسردگی به سراغ ما خواهد آمد؟

سپس با آگاهی نسبت به این موضوع سعی میکنیم راه های پیشگیری و مقابله با این ضایعه را بیاموزیم. پس با اگر شروع به خواندن این مطلب کرده اید حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا جملات و اتفاقات ابتدایی متن که عموما منفی است روی شما تاثیر ناخوشایند نگذارد.

عوامل متعددی میتواند سبب ابتلا به افسردگی در هر فرد شود. بسته به شخصیت هر فرد، نوع و اندازه روابط و وابستگی ها به اشخاص، به کار، یا هر چیز دیگری از جمله عوامل بروز افسردگی میتواند باشد. اما بیشترین چیزهایی که میتواند باعث ایجاد این عارضه روانی در دانشجویان تازه وارد شود، به این قرار است.

بزرگترین و احتمالا سخت ترین عامل در این بحث، مقوله دوری از خانواده است. خانواده ای که ما عادت داشته ایم تمام عمر با آنها زندگی کنیم و هر روز را با هم شروع کنیم. البته هستند کسانی که احتمالا رابطه ای اینچنین هر روزه با خانواده خود ندارند اما در بدترین حالت هم بیشتر از چند ماه دور بودن از خانواده را تجربه نکرده اند. اما حالا تصمیم گرفته ایم که برای مدتی عموما بیش از دو سال از خانواده دور بمانیم. این حسی نیست که به راحتی برای هر جوانی قابل تحمل باشد. هرچند هم که مشغله ها و جاذبه های کشور مقصد سر شمارا به خود گرم نگه دارد، اما در لحظات تنهایی حتما این احساس به سراغ شما خواهد آمد.

گفتنی است که احتمالا گذشته از خانواده، شما دوستان صمیمی خود را نیز تنها خواهید گذاشت. دوستانی که زمان زیادی صرف شناخت هم کرده اید و برای مدتی زندگی را در کنار آنها تجربه کرده اید و احتمالا برای شما جزئی از خانواده به حساب می آمدند.

این دوستان در کنار خانواده همیشه برای شما در لحظات سختی به عنوان تکیه گاه یا منطقه امن حضور داشته اند. حال شما تصمیم گرفته اید که با ادامه تحصیل در خارج از کشور، وارد مسیر تازه ای شوید. مسیری که تماما شما را از نزدیکانتان مستقل میکند؛ مسیری که شمارا به سمت دنیایی ناشناخته و خب البته به دنبال موفقیت و پیشرفت سوق خواهد داد. بدیهی است که مانند شروع هر کار جدید دیگری در ابتدا بسیار کند خواهید بود و احتمالا زمان نیاز دارید تا با شرایط زندگی جدید وقف پیدا کنید؛ آن هم تنها و بدون حضور هیچ تکیه گاه آشنایی.

تمام این عوامل در اولین ظهور شخصیتی به صورت افسردگی بروز میکنند. که ناشی از احساس ناکارآمدی فردی در موقعیت های جدید است.

از دیگر عوامل شایع در بروز افسردگی برای متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، مسئله برقراری ارتباط با دیگران است. احتمالا حال که مشغول مطالعه این مقاله هستید، این مسئله نسبت به دوری از خانواده برای شما و هر جوان دیگری ملموس تر خواهد بود. قطعا در گذشته لحظاتی برای همه ما پیش آمده که در جمعی قرار بگیریم که در مورد چیزی بحث میکنند که ما اطلاع زیادی درباره آن نداشته ایم. و اگر هم عقیده یا نظری داشته ایم نتوانسته ایم منظور خود را به درستی منتقل کنیم. تمام اینها عموما باعث سرد شدن در آن لحظه خواهد شد. که خب با توجه به اینکه فاصله ما تا نقطه ای آشنا زیاد دور نبوده است، این مسایل تاثیر چندانی روی ما نداشته است.

حال تصور کنید که قصد دارید در کشوری زندگی کنید که زبان آنها را با مقایسه نسبت به زبان مادری، به خوبی بلد نیستید؛ در این لحظه شما برای ادامه زندگی احتیاج به برقراری ارتباط با اشخاصی دارید که حتی زبان شما را متوجه نمیشوند.

تمام این موارد نیز مانند گزینه قبلی منجر به دور شدن شما از جامعه پیرامونتان و در نتیجه احساس سرخوردگی و نهایتا بروز افسردگی خواهد شد.

اما صبر کنید. همانطور که گفتم تمام این موارد ازین رو تا این حد تشریح میشود که اگر به طور واقع قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید با تمامی جوانب این موضوع آشنا باشید و با داشتن بیشترین آگاهی نسبت به عوامل مختلف و چگونگی واکنش نسبت به آنها، با بصیرت بیشتری قدم در این راه موفقیت و البته پر فراز و نشیب قرار دهید.

ادامه دارد …

» مطلب مرتبط: افسردگی در حین تحصیل و راه های مقابله با آن (قسمت دوم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان