تحصیل رایگان در آمریکا در مقطع دکترا

تحصیل رایگان در آمریکا در مقطع دکترا

تحصیل رایگان در آمریکا در مقطع دکترا

تصور رایج در مورد آمریکا این است که آمریکا در همه زمینه‌ ها؛ از اقتصاد و صنعت تا ورزش و هنر و هر چیز دیگری در دنیا سرآمد است. حقیقتش، در خیلی زمینه ها همینطور است، از جمله آموزش عالی؛ دانشگاه های معتبر پرتعداد آمریکا در خیلی شاخص ها بهترین های دنیا به حساب می آیند و شهرت فراوانی هم دارند. تحصیل در آمریکا به این دلیل و دلایل دیگر یک فرصت عالی برای دانشجویان بین المللی تلقی می شود. در این مطلب می خواهیم ببینیم شرایط تحصیل رایگان در آمریکا در مقطع دکترا چگونه است. با ما همراه باشید.

کشور پرتنوع، محیط چندملیتی

آمریکا کشوری است که اساسا با مهاجرت شکل گرفته و در طول تاریخ نه چندان طولانی خود، همواره پذیرای مهاجران زیادی از سراسر دنیا بوده است. بخشی از مهاجران که برای مدتی کوتاه و به صورت موقت به آمریکا می روند و بعضا اقامت خود را به اقامتی دائم تبدیل می کنند، دانشجویان بین المللی ای هستند که برای تحصیل در آمریکا راهی این کشور می شوند. به همه جذابیت های آمریکا می توان تنوع نژادی و فرهنگی بالای آن را هم اضافه کرد که این شرایط را در دانشگاه های آمریکا هم می توان دید. آمریکا میزبان بیشترین دانشجوی بین المللی در دنیا است و دانشگاه های آن محیطی کاملا چندملیتی دارند.

هزینه تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا

هزینه تحصیل در آمریکا برای دانشجویان بین المللی البته بالا است و دانشگاه های آمریکا شهریه زیادی از دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی دریافت می کنند. به طور مشخص؛ هزینه تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا 28 تا 40 هزار دلار است و اگر شما ارزش ریال نسبت به دلار را در نظر بگیرید، به نظر تحصیل دکترا در آمریکا برای بسیاری از ایرانیان غیرممکن می آید اما بودجه دانشگاه های آمریکا و توان مالی آنها که بخشی از آن در قالب بورسیه و فاند صرف جذب دانشجویان ممتاز و مستعد بین المللی می شود، امکان تحصیل رایگان در امریکا را هم ایجاد می کند. تحصیل رایگان در آمریکا در مقطع دکترا یک فرصت علمی و کاری کم نظیر محسوب می شود اما چگونه ممکن است؟

» مطلب مرتبط: تحصیل در آمریکا (هر آنچه باید بدانید)

شرایط تحصیل رایگان در آمریکا در مقطع دکترا

هر که طاووس خواهد، جور هندوستان کشد؛ این ضرب المثل در اینجا، یعنی اگرچه آمریکا جذابیت های فراوانی دارد؛ بزرگ ترین اقتصاد دنیا را دارد، صنعت پیشرفته ای دارد و دانشگاه هایش در دنیا پیشرو و زبانزد هستند، اما تحصیل در آمریکا به ویژه اگر می خواهیم کم هزینه باشد، مستلزم تحمل سختی های زیادی است. به طور کلی شما برای تحصیل رایگان در آمریکا در مقطع دکترا نیازمند مدرک زبان و مدارک GRE یا GMAT  با نمرات بالا هستید و ضمنا لازم است مرتبا با اساتید دانشگاه های آمریکا در ارتباط باشید. اما دقیق‌ تر چه؟

شروع از پایان

فرآیند تحصیل دکترا در آمریکا از زمانی که دارید تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را به پایان می رسانید، شروع می شود. شما بهتر است از ترم آخر کارشناسی ارشد در پی گرفتن مدرک زبان و GRE باشید. شما باید حتما مدرک (زبان) آیلتس یا تافل داشته باشید؛ آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 6.5 یا تافل اینترنتی (TOEFL iBt) با حداقل نمره 90 آن چیزیست که شما برای گرفتن پذیرش دکترا از دانشگاهی در آمریکا نیاز خواهید داشت.

اگر قصد تحصیل PhD در رشته های فنی مهندسی را دارید، شما باید در آزمون GRE شرکت کرده و در بخش وربال و ریاضی آن، حداقل نمره 160 از 170 را کسب کنید. برای گرفتن بورس یا بورسیه و تحصیل رایگان در آمریکا در مقطع دکترا هم به جز این، باید در بخش رایتینگ نمره 4 از 6 بگیرید. داشتن یک رزومه قوی شامل معدل بالا و مقاله برای گرفتن بورسیه اهمیت زیادی دارد.

ارتباط با اساتید

شما باید با اساتید دانشگاه و دوره تحصیلی مورد نظر خود به صورت مستقیم ارتباط برقرار کرده و با ارائه رزومه خود نظر مثبت آنها را جلب کنید. این البته کار ساده ای نیست. یک SOP یا انگیزه نامه قوی و حرفه ای هم در متقاعد کردن اساتید بسیار مؤثر خواهد بود.

درواقع باید گفت داشتن مدرک زبان، GRE، رزومه قوی و نوشتن SOP حرفه ای به تنهایی نمی تواند تضمین کننده گرفتن بورسیه و تحصیل رایگان در آمریکا در مقطع دکترا  باشد و تعامل با اساتید دانشکده مورد نظرتان در آمریکا بخش مهمی از فرآیند گرفتن بورسیه و فول فاند است. در این راه هم شما باید استقامت زیادی داشته باشید. اینطور نیست که با چند تماس اینترنتی، حتی در صورت داشتن همه مدارک لازم و یک رزومه پروپیمان به هدفتان برسید. شاید حتی لازم باشد برای اینکه توانایی خود در زمینه تحقیق و پژوهش را نشان دهید، کار مشترک تحقیقاتی انجام دهید. شما باید بتوانید گوی رقابت را از شمار زیادی متقاضی دریافت بورسیه دکترا از سراسر دنیا، بربایید.

 شاید با توجه به آنچه تا اینجا گفته ایم، همینجا قید دریافت بورسیه و تحصیل رایگان در آمریکا در مقطع دکترا را بزنید و به گزینه های جایگزین فکر کنید اما جنبه مثبت موضوع را هم باید بدانید؛ اینکه دانشگاه های آمریکا سالانه بورسیه های زیادی به دانشجویان بین المللی واجد شرایط اعطا می کنند و توانایی مالی بالای آنها این شانس را به دانشجویان واجد شرایطی که رزومه قابل توجهی دارند می دهد تا بتوانند با دریافت بورسیه و فول فاند، به صورت رایگان در آمریکا دوره دکترا را بگذرانند و پس از آن هم همچنان در این کشور اقامت داشته باشند و همانجا مشغول کار شوند.

نکته ای در مورد نگارش پایان نامه

حالا بگذارید یک نکته دیگر را اضافه کنیم که در جلب نظر اساتید دانشگاه مورد نظرتان می تواند تأثیر داشته باشد. اگر شما هنوز تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد را تمام نکرده اید و قصد نگارش پایان نامه خود را دارید؛ به سراغ مقالات اساتید دانشگاه مورد نظرتان بروید و از آنها در نگارش پایان نامه تان استفاده کنید. استناد به این مقالات می تواند نشان دهنده توانایی های شما به عنوان یک پژوهشگر باشد و در ترغیب اساتید مؤثر باشد. خب البته مسلما این کار در صورتی امکانپذیر است که شما بخواهید در رشته ای مرتبط با رشته کارشناسی ارشد خود دکترا بخوانید، اما در غیر این صورت چه؟ اگر بخواهید تغییر رشته بدهید چه باید کرد؟

تحصیل دکترا در رشته ای غیرمرتبط

اگر شما قصد تحصیل رایگان در آمریکا در مقطع دکترا را دارید ولی رشته ای متفاوت با رشته کارشناسی ارشد خود را انتخاب کرده اید، باید رزومه ای قوی در رشته مورد نظر خود در مقطع دکترا و PhD داشته باشید. به این منظور هم باید مقاله علمی در زمینه رشته مورد نظر خود بنویسد، در کنفرانس های بین المللی مرتبط با آن شرکت کنید، کتاب های اساتید آمریکایی را ترجمه کنید یا فعالیت های علمی تحقیقاتی مشترک دیگری با آنها انجام دهید. در این صورت می توانید امیدوار باشید که نظر مثبت اساتید آمریکایی را جلب کنید اما این شرایط شامل همه رشته ها نمی شود و قبل از انتخاب دوره دکترای مورد نظرتان در آمریکا حتما باید اطلاعات دقیق کسب کنید.

نکته قابل ذکر دیگر این است که اگر شما مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاهی در آمریکا یا کانادا گرفته باشید، کار آسان تری برای دریافت فول فاند و تحصیل رایگان در آمریکا در مقطع دکترا خواهید داشت.

صرفنظر از گرفتن یا نگرفتن بورسیه و فاند؛ برای گرفتن پذیرش دکترا از دانشگاه های آمریکا هم باید نکاتی را در نظر گرفت. اولین نکته که شاید بدیهی به نظر بیاید این است که ابتدا دانشگاه و دانشکده مورد نظر خود را انتخاب کنید تا پرونده تان به دلیل انتخاب نکردن دانشگاه و دانشکده، رد نشود. موضوع دیگر تناسب سابقه تحصیلی و پژوهشی شما و موضوع رساله دکترایتان با دانشکده انتخابی و اساتید آن است. عدم تناسب اینها هم می تواند باعث رد شدن پرونده شما شود. اما برای گرفتن پذیرش دکترا از دانشگاه های آمریکا به چه مدارکی نیاز دارید؟

» مطلب مرتبط: تحصیل در آمریکا

شرایط و مدارک لازم برای گرفتن پذیرش دکترا از دانشگاه های آمریکا

  • مدرک کارشناسی ۴ ساله با معدل حداقل ۱۵
  • مدرک کارشناسی ارشد با معدل حداقل ۱۶
  • ترجمه رسمی تمامی مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد (مهر دادگستری نیاز نیست)
  • ۳ توصیه نامه از اساتید مقاطع قبلی (یک بیانیه تحقیق و یک رونویسی از دانشگاه اصلی)
  • statement of interest متناسب با رشته تحصیلی
  • پرداخت هزینه ثبت نام (application fee)
  • مدرک زبا انگلیسی (آیلتس 6.5 به بالا) یا تافل (iBT: 100; CBT: 250; PBT: 600)
  • مدرک GRE با نمره ۳۲۰ به بالا (نمره لازم برای هر دانشگاه می تواند متفاوت باشد)
  • مدرک GMAT برای رشته های مالی، بیزینس و مدیریت و حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان