تحصیل رایگان در خارج از کشور بدون دریافت بورسیه

تحصیل رایگان دتحصیل رایگان در خارج از کشور بدون دریافت بورسیه

تحصیل رایگان در خارج از کشور بدون دریافت بورسیه

تحصیل رایگان دتحصیل رایگان در خارج از کشور بدون دریافت بورسیهتحصیل رایگان در خارج از کشور به ویژه در کشورهای پیشرفته و دانشگاه های معتبر، رؤیایی دور از دسترس به نظر می رسد. تصور رایج این است که تنها دانشجویان ممتازی که امکان دریافت بورسیه های تحصیلی را دارند، می توانند بدون پرداخت شهریه یا با هزینه ای کم، در این کشورها و دانشگاه ها تحصیل کنند اما در برخی از کشورها، بدون گرفتن بورسیه دانشجویان ممتاز هم می توان به صورت رایگان در دانشگاه تحصیل کرد و این موضوع شامل دانشجویان خارجی هم می شود. در این مطلب نگاهی به آنها می اندازیم. با ما همراه باشید.

تحصیل رایگان در خارج از کشور

ایتالیا؛ بورسیه ای برای همه

اگر شما می خواهید با دریافت بورسیه های تحصیلی، از پرداخت شهریه و حتی هزینه زندگی در خارج از کشور بی نیاز شوید اما در عین حال سابقه آکادمیک خوبی ندارید؛ این نکته را باید بدانید که همه بورسیه ها هم براساس سابقه تحصیلی دانشجویان اعطا نمی شوند و در مواردی، معیارهای دیگر در انتخاب دانشجویان دریافت کننده بورسیه تأثیر دارند. به عنوان نمونه، کشور ایتالیا بورسیه ای معروف به بورس استانی یا DSU به دانشجویان می دهد که علاوه بر شهریه، بخش قابل توجهی از هزینه زندگی آنها را هم تأمین می کند. این بورسیه، به دانشجویانی تعلق می گیرد که می توانند با ارائه مدارک مالی مشخصی ثابت کنند توان پرداخت هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا را ندارند.

بورس استانی ایتالیا، نه براساس شرایط تحصیلی و علمی دانشجویان، بلکه تنها براساس توان مالی آنها پرداخت می شود و ایرانیان زیادی هم تاکنون موفق به دریافت این بورسیه شده اند و با هزینه ای کم تحصیل خود در ایتالیا را ادامه داده اند.

آلمان؛ دانشگاه های دولتی رایگان

یکی از معروف ترین نکات درباره تحصیل در آلمان رایگان بودن آن است. تقریبا همه علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور می دانند که دانشگاه های آلمان با وجود اعتبار زیاد در سطح جهان، از دانشجویان شهریه ای دریافت نمی کنند و دانشجویان تنها باید در هر ترم، هزینه کمی (حدود 250 یورو) برای ثبت نام و انجام امور اداری بپردازند. این تنها دانشجویان آلمانی یا شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا هم نیستند که از پرداخت شهریه برای تحصیل در آلمان معافند و دانشجویانی که از کشورهایی مثل ایران می آیند هم شرایط مشابهی دارند.

موضوعی که از قلم نباید انداخت، تفاوت بین دانشگاه های دولتی و خصوصی آلمان در موضوع هزینه تحصیل و شهریه است. تحصیل رایگان در آلمان تنها در دانشگاه های دولتی این کشور امکانپذیر است و دانشگاه های خصوصی آلمان شهریه های نسبتا سنگینی را از دانشجویان دریافت می کنند. در مقابل، دانشگاه های خصوصی آلمان شرایط آسان تری در پذیرش دانشجویان دارند.

نکته دیگر درباره هزینه تحصیل در آلمان به قوانین متفاوت برخی ایالت های این کشور برمی گردد. به طور مشخص؛ دانشگاه های دولتی ایالت بادن-ورتمبرگ (در جنوب غربی آلمان) از سال 2017 از دانشجویانی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا نیستند، در هر ترم 1500 یورو شهریه دریافت می کنند.

» مطلب مرتبط: تحصیل در کدام ایالت های آلمان رایگان است ؟

بنابراین؛ تحصیل در آلمان رایگان است، اگر دانشگاه محل تحصیل، دولتی باشد و در ایالت بادن-ورتمبرگ هم قرار نداشته باشد اما هزینه زندگی در آلمان را اگر بورسیه ای در کار نباشد، باید خودتان پرداخت کنید.

اتریش؛ شباهتی دیگر به آلمان

شاید اتریشی ها خوششان نیاید و شاید اصلا تعبیر دقیقی نباشد اما انگار اتریش، برادر کوچک تر آلمان است؛ کشوری با اشتراکات و شباهت های زیاد به آلمان که مهم ترین آنها زبان است. در جستجوی مقصدی برای تحصیل رایگان در خارج از کشور نباید نام اتریش را فراموش کرد؛ کشوری که اگرچه تحصیل در آن رایگان نیست اما هزینه بسیار کمی دارد که در کنار برخی از عوامل دیگر، تحصیل در اتریش را به گزینه ای جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است.

دانشجویانی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، مشغول تحصیل در اتریش هستند، در هر ترم 730 یورو شهریه می پردازند و اگر از هرینه تحصیل در کشورهای دیگر باخبر باشید، می پذیرید که این میزان شهریه، بسیار به صرفه است.

کشورهای شمالی؛ سردسیر اما ارزان

کشورهای شمال اروپا، کشورهایی با طبیعت چشمگیر و سطح بالایی از توسعه و رفاه عمومی، حتی با وجود سرمای زیاد هم می توانند مقاصد تحصیلی جذابی باشند. تحصیل در یکی از این کشورها به صورت کامل، رایگان است و در برخی دیگر هم در مقطع دکترا هزینه ای ندارد.

تحصیل رایگان در نروژ

فرقی نمی کند چه ملیتی دارید یا می خواهید در کدام مقطع درس بخوانید؛ شما اگر موفق به اخذ پذیرش از دانشگاهی دولتی در نروژ شوید، شهریه ای پرداخت نخواهید کرد. در مقطع کارشناسی، دوره ها به زبان نروژی ارائه می شوند و شما باید مدرک زبان نروژی داشته باشید. در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم وجود دارد.

مثل آلمان، تحصیل رایگان در نروژ هم تنها در دانشگاه های دولتی این کشور ممکن است و برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی نروژ باید شهریه های بالایی پرداخت کرد.

اگر می توانید مدرک زبان نروژی بگیرید، به تحصیل رایگان در دانشگاه های دولنی نروژ هم می توانید فکر کنید؛ البته باید هزینه بالای زندگی در نروژ و سرمای این کشور را هم در نظر بگیرید.

سوئد، دانمارک و فنلاند؛ تحصیل رایگان در مقطع دکترا

تحصیل در این 3 کشور هم رایگان است اما برخلاف نروژ؛ نه برای همه دانشجویان و همه ملیت ها. تنها دانشجویانی که از کشورهای اتحادیه اروپا یا سوئیس برای تحصیل به این 3 کشور آمده اند، شهریه ای نمی پردازند. البته دانشجویان کشورهای دیگر هم برای تحصیل در مقطع دکترا در کشورهای سوئد، دانمارک و فنلاند، شهریه پرداخت نمی کنند و تحصیلشان رایگان است.

فرانسه؛ رایگان، پولی و دوباره رایگان

تحصیل در فرانسه تا همین دو سال پیش بسیار کم هزینه و ارزان بود اما در سال 2018 دولت فرانسه طرحی را در دستور کار خود قرار داد که هزینه تحصیل در فرانسه را برای دانشجویان خارجی به میزان قابل توجهی افزایش می داد. تا پیش از اعلام این تصمیم، دانشجویان خارجی هم مانند دانشجویان فرانسوی دوره کارشناسی، سالانه تنها مبلغی حدود ۱۷۰ یورو برای ورود به دانشگاه می‌ پرداختند. هزینه ثبت نام برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز که پیشتر بین ۲۴۳ یورو تا ۳۸۰ یورو در سال بود، قرار شد برای دانشجویان غیراروپایی به ۳۷۷۰ یورو در سال افزایش پیدا کند.

این تصمیم دولت فرانسه اعتراضات و مخالفت‌ های بسیاری را در پی داشت و حتی برخی از دانشگاه های فرانسه از اجرای آن خودداری کردند. کار به دادگاه قانون اساسی فرانسه کشید و این دادگاه هم تصمیم دولت را لغو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان