تحصیل پزشکی در رومانی – همه آنچه باید بدانید

تحصیل پزشکی در رومانی

تحصیل پزشکی در رومانی – همه آنچه باید بدانید

تحصیل پزشکی در رومانی

برای شمار زیادی از آنهایی که هنوز در سن رویاپردازی برای آینده شغلی خود هستند، تحصیل پزشکی، یعنی رسیدن به همه چیز اما عده زیادی از آنها وقتی به مرحله ورود به دانشگاه های پزشکی می رسند، پشت دیوار آزمون های ورودی می مانند. برخی از آنها می کوشند رویاهای خود را با تحصیل پزشکی در خارج از کشور محقق کنند؛ باز هم ساده نیست اما غیرممکن هم نیست. تحصیل پزشکی در رومانی یکی از آن راه هاییست که می تواند علاقمندان به این رشته را به آرزویشان برساند؛ راهی که نسبتا هموار و کم‌ هزینه است.

تحصیل پزشکی در رومانی – معتبر و مقرون به صرفه

وقتی صحبت از تحصیل پزشکی در خارج از کشور می شود، چند موضوع اصلی مورد توجه قرار می گیرد؛ اولین موضوع، اعتبار دانشگاه محل تحصیل است؛ این که دانشگاه مقصد، مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است یا نه و فارغ التحصیلان آن می توانند به عنوان پزشک، دندانپزشک یا داروساز در ایران فعالیت کنند یا خیر. در تازه ترین فهرست دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت که برای سال تحصیلی 2022-2021 منتشر شده است، نام چهار دانشگاه رومانی هم دیده می شود و این در شرایطی است که در فهرست سال قبل، تنها دو دانشگاه از رومانی قرار داشت. بنابراین، تحصیل پزشکی در رومانی در حال حاضر می تواند مورد تأیید وزارت بهداشت ایران باشد.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در رومانی

  • Carol Davila University of Medicine and Pharmacy
  • Grigore T. Popa University of Medicine and Pharmacy
  • Universitatea de Medicina si Farmacie Iuliu Hatieganu Cluj-Napoca
  • Victor Babes University of Medicine & Pharmacy, Timisoara

موضوع مهم دیگر درباره شرایط تحصیل پزشکی در خارج از کشور هزینه آن است. در شرایطی که برای تحصیل رشته های پزشکی در بسیاری از کشورها باید شهریه های سنگین پرداخت کرد، شهریه دوره های پزشکی دانشگاه های رومانی را باید یکی از مزایای بزرگ تحصیل پزشکی در این کشور دانست.

شرایط گرفتن پذیرش از دانشگاه های رومانی برای دوره های پزشکی مزیت دیگر تحصیل پزشکی در این کشور است. پذیرفته شدن به عنوان دانشجوی پزشکی در دانشگاه های رومانی نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارد و درمجموع شرایط آسان تری نسبت به دیگر مقاصد پزشکی دارد.

امکان تحصیل پزشکی در رومانی به زبان انگلیسی را هم باید یکی دیگر از مزایای اصلی تحصیل پزشکی در رومانی به حساب آورد.

مزایای تحصیل پزشکی در رومانی

  • مورد تأیید بودن مدارک دانشگاه های رومانی در ایران (ورودی های سال تحصیلی 2022-2021)
  • امکان گرفتن پذیرش بدون شرکت در آزمون ورودی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل پزشکی در رومانی

شرایط تحصیل پزشکی در رومانی

از میان دانشگاه های مختلفی که در رومانی، دوره های پزشکی ارائه می دهند، وزارت بهداشت ایران مدارک 4 دانشگاه را قابل تأیید و ارزشیابی می داند؛ البته مدارک افرادی را که ورودی سال تحصیلی 2022-2021 باشند. Carol Davila University of Medicine and Pharmacy یکی از این چهار دانشگاه است؛ دانشگاهی دولتی که در بخارست، پایتخت رومانی قرار دارد.

شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه کارول داویلا

دوره پزشکی در دانشگاه پزشکی و داروسازی کارول داویلا یک دوره 6 ساله است که به زبان انگلیسی ارائه می شود. هزینه تحصیل پزشکی در این دانشگاه سالانه 6 هزار یورو است.

  • طول دوره: 6 سال
  • زبان تدریس: انگلیسی
  • هزینه: 6 هزار یورو در سال

قطعا با توجه به شرایط ذکرشده، تحصیل پزشکی در این دانشگاه متقاضیانی بیش از ظرفیت آن دارد و این موضوع، شرایطی رقابتی را برای پذیرش دانشجویان به وجود می آورد. در این شرایط، متقاضیان و اپلیکنت ها براساس فاکتورهای زیر ارزیابی و گزینش می شوند:

  • نمرات دروس مرتبط و پیش نیاز؛ زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی، علوم زیستی
  • جوایز المپیادهای دانش آموزی در دروس و رشته های ذکرشده
  • گذراندن دوره های مرتبط به حرفه پزشکی (به مدت حداقل 3 سال)
  • گذراندن دوره های غیرمرتبط پس از پایان تحصیلات دوره متوسطه (به مدت حداقل 3 سال)

مدرک زبان انگلیسی

افرادی که می خواهند دوره پزشکی دانشگاه کارول داویلای رومانی را به زبان انگلیسی بگذرانند، باید از یکی از راه های زیر توانایی های خود را در استفاده از زبان انگلیسی، به دانشگاه اثبات کنند:

  • ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی (مثل آیلتس یا تافل)
  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان از مدرسه ای که تدریس در آن به زبان انگلیسی یا فرانسوی صورت می گیرد.
  • قبولی در آزمون عمومی زبان انگلیسی University of Medicine and Pharmacy Bucharest

ددلاین و چگونگی اپلای

متقاضیان تحصیل پزشکی در دانشگاه کارول داویلا برای گرفتن پذیرش ابتدا باید به صورت آنلاین اقدام کنند و سپس مدارک لازم را به صورت چاپی ارسال کنند. به این منظور هم بین ماه های آوریل و جولای فرصت دارند.

شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه ویکتور بیبز

Victor Babes” University of Medicine and Pharmacy, Timisoara” که در شهر Timisoara در غرب رومانی قرار دارد، دیگر دانشگاه مورد تأیید وزارت بهداشت ایران برای تحصیل پزشکی در رومانی است. این دانشگاه علاوه بر دوره های پزشکی، دوره های دندانپزشکی و داروسازی را هم به زبان های انگلیسی و فرانسوی ارائه می کند.

دوره تحصیلی زبان تدریس  طول دوره شهریه
پزشکی انگلیسی / فرانسوی 6 سال  6 هزار یورو در سال
دندانپزشکی انگلیسی 6 سال  6 هزار یورو در سال
داروسازی فرانسوی 5 سال 5 هزار یورو در سال

شرایط پذیرش دانشجویان

داوطلبانی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس هستند، برای تحصیل پزشکی در “Victor Babes” University of Medicine and Pharmacy باید در آزمون ورودی شرکت کنند. این آزمون 500 سؤالی، شامل 50 سؤال چندگزینه ای زیست شناسی می شود.

داوطلبانی که از کشورهای دیگر می آیند (مانند ایرانیان) نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارند اما نمرات دورس زیست شناسی و شیمی آنها مورد ارزیابی و مقایسه قرار می گیرد.

مدرک زبان

داوطلبان همچنین باید مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی خود را از یکی از راه های زیر نشان دهند:

  • ارائه یک گواهی زبان معتبر بین المللی
  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان از مدرسه ای که تدریس در آن به زبان انگلیسی یا فرانسوی صورت می گیرد.
  • شرکت در آزمون عمومی زبان انگلیسی / فرانسوی در سپتامبر – نوامبر

ددلاین و چگونگی اپلای

متقاضیان تحصیل پزشکی در دانشگاه ویکتور بیبز رومانی، برای گرفتن پذیرش ابتدا باید به صورت آنلاین اقدام کنند و سپس مدارک لازم را به صورت چاپی ارسال کنند. به این منظور هم بین ماه های آوریل و جولای فرصت دارند.

هزینه تحصیل پزشکی در رومانی

شهریه پایین دوره های پزشکی دانشگاه های رومانی، یکی از مزایای اصلی تحصیل پزشکی در این کشور به حساب می آید. شما برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در رومانی باید سالانه 6 هزار یورو بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان