تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان (شرایط سال 2021)

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان (شرایط سال 2021)

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان طی 10 سال اخیر با استقبال فراوانی از طرف متقاضیان ایرانی رو­به ­رو شده است. در این مطلب سعی شده است تا اکثر جوانب تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان همچون: شرایط ورود، هزینه ها، آزمون ورودی، دوره های پیش پزشکی، زمان ورود، مزایا، معایب و کلیه موارد مهم و تاثیرگذاری که برای تصمیم گیری متقاضیان ایرانی مهم هستند به نقد و بررسی گذاشته شود.

درباره مجارستان

کشور مجارستان قدمتی 1100 ساله دارد و از لحاظ جغرافیایی در اروپای مرکزی واقع شده است. پایتخت مجارستان شهر بوداپست و زبان رسمی مردم، مجاری می باشد. این کشور سالانه پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان خارجی در رشته های مختلف است. بیشتر دانشگاه های مجارستان دارای رتبه بندی بالا و مورد تایید وزارت علوم و همینطور وزارت بهداشت ایران هستند.

تحصیل در مجارستان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان

دانشگاه های مجارستان امکانات نسبتا خوبی را به دانشجویان خود ارائه می دهد. اگر شما قصد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان را دارید بهتر است دست به کار شوید و به دنبال تقویت زبان خود باشید. در مجارستان میتوان به زبان های انگلیسی، آلمانی و مجاری تحصیل کرد.

سیستم آموزشی در کشور مجارستان مطابق با سیستم آموزشی اروپا است و شما با تحصیل در دانشگاه های این کشور مدرکی معتبر دریافت می کنید که با آن میتوانید در سراسر اروپا کار کنید و نیازی به معادل سازی مدرک ندارید. همچنین با داشتن مدرک از دانشگاه های مجارستان میتوانید در کشورهای دیگر اروپایی ادامه تحصیل بدهید و یا در حین تحصیل دوره های مختلفی در دیگر شهرهای اروپا بگذرانید.

دانشگاه های مجارستان معمولا دو بار در سال پذیرش دارند. توجه داشته باشید که بهتر است در دوره کارشناسی 1 ماه قبل ، در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری 3 ماه قبل از شروع ترم ثبت نام خود را کامل کنید. برای کسب اطلاعات دقیق تر در این زمینه با مشاوران ما در گروه امیدار تماس حاصل فرمایید.

» مطلب مرتبط: تحصیل در مجارستان

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در مجارستان چگونه است؟

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان

پزشکی و دندان پزشکی از پرطرفدار ترین رشته های دنیا است که متقاضیان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. کشور مجارستان از محبوب ترین کشورها برای تحصیل به ویژه تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در سالهای اخیر می باشد. مجارستان  به خصوص در رشته دندانپزشکی بسیار پیشرفته است و هرساله توریست های زیادی صرفا به دلیل انجام خدمات دندان پزشکی به این کشور سفر می کنند.

مجارستان در حال حاضر 4 دانشگاه علوم پزشکی دارد که در ادامه مفصل درباره آنها توضیح خواهیم داد. دانشگاه های مجارستان رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و… را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. متقاضیان برای اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان باید در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کنند و پس از قبولی در آن مجوز ورود به دوره ی اصلی را کسب می کنند. آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان بین ماه های مارچ و آوریل  (اسفند تا اردیبهشت) برگزار میشود. پیش از شرکت در آزمون متقاضیان میتوانند در دوره های آماده سازی کالج یا به اصطلاح پیش پزشکی شرکت کنند.

از دیگر شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان این است که متقاضی باید زیر 25 سال سن داشته باشد، البته افرادی که لیسانس هاس مرتبط علوم پزشکی دارند و بیش از 25 سال سن دارند به صورت موردی ارزیابی و پذیرش می شوند.

تحصیل پزشکی در مجارستان

پزشکی در مجارستان یک دوره ی 6 ساله است که این زمان بدون در نظر گرفتن دوره پری مدیکال یا همان پیش پزشکی می باشد.  ۲سال اول آن به ارائه دروس پزشکی عمومی می‌گذرد و از سال سوم آن آموزش، شکلی تخصصی می‌گیرد. در سال آخر این دوره، دانشجویان باید ۳۷هفته در بیمارستان‌ها شیفت بدهند و بدین ترتیب طرح خود را گذرانده و دوره تحصیلی پزشکی در مجارستان را به پایان برسانند. آنها در پایان این دوره موفق به دریافت مدرک M.D می‌َشوند که معادل مدرک پزشکی در ایران است. شهریه دوره های پزشکی در مجارستان در دانشگاه های مختلف به صورت میانگین بین 16.000 $  الی 20.000 $ دلار در سال است.

 تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان

دوره دندانپزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی 5 سال به طول می انجامد که این زمان  نیز بدون در نظر گرفتن دوره پری مدیکال و یا همان پیش پزشکی است. در ابتدای این دوره دانشجویان علوم پایه پزشکی را فرا می‌گیرند و سپس بصورت تخصصی‌تر در زمینه دندانپزشکی و موضوعات مختلف آن آموزش می‌بینند و در پایان هم در کنفرانس‌ها و جلسات عملی بیمارستان‌ها شرکت می‌کنند. هزینه ی دندانپزشکی در مجارستان در دانشگاه های مختلف به صورت میانگین بین 16.000$  الی 20.000 $ دلار در سال است.

تحصیل داروسازی در مجارستان

کیفیت آموزشی در کشور مجارستان در مقایسه با مشابه آن در مراکز آموزشی داروسازی اروپا، بسیار ممتاز است بطوری که مواد آموزشی دانشگاه ها به طور مداوم با توجه به نتایج پژوهش های اخیر به روز می شود. متقاضیان برای تحصیل در دانشکده ی داروسازی نیاز به دانش پایه در دروس زیست شناسی و شیمی دارند بنابراین گذراندن دوره های پیش پزشکی برای متقاضیان این رشته بیش از هر رشته ی دیگری پیشنهاد می شود.

تحصیل داروسازی در مجارستان 5/5 سال  (بدون دوره ی پیش پزشکی) به طول می انجامد که این دوره در ایران معادل فوق لیسانس داروسازی مورد ارزشیابی وزارت بهداشت قرار میگیرد. دوره ی دارو سازی در مجارستان با یک مقدمه ی علوم پایه که بیشتر بر مبنای مطالعات دارویی است آغاز می شود و در ادامه در بخش دوم تحصیل، دانشجویان در آموزش دارویی عمومی و تخصصی، در بخش های دانشگاهی، آموزش داروسازی، موسسات، بیمارستان ها و داروخانه های بالینی، آزمایشگاه ها و کارهای دارویی فعالیت میکنند. شهریه دوره ی داروسازی در مجارستان بین 9.000 $ الی 12.000 $ در سال است.

 دوره های پیش پزشکی Pre Medical courses

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان

از آنجایی که اکثر متقاضیان ایرانی آمادگی لازم برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها را به صورت مستقیم ندارند به همین منظور دوره ای تحت عنوان “پیش پزشکی”  (پری مدیکال -Pre Medical) در بعضی کالج های مجارستان تعریف شده است. این دوره ها با هدف آماده سازی متقاضی با مفاهیم پایه مورد نیاز رشته های علوم پزشکی تدوین شده است و محتوای آن دروس زیست  شناسی، شیمی، فیزیولوژی،آناتومی و زبان انگلیسی تخصصی است.

اکثر کالج هایی که دوره های پیش پزشکی در مجارستان را ارائه میدهند در شهر بوداپست (پایتخت مجارستان) واقع شده اند. کالج های همچون، اوسینا، مک دنیل از جمله این کالج ها هستند. زمان شروع دوره های پیش پزشکی در مجارستان به شرح زیر است:

  • ترم عادی: در ماه سپتامبر (اواخر شهریور) آغاز و تا ماه جولای (تیر) ادامه دارد
  • ترم فشرده: از ماه ژانویه (دی) آغاز می شود و تا همان ماه جولای (تیر) ادامه دارد

شهریه دوره پیش پزشکی در مجارستان بین 5.900 $ تا 6.300 $ دلار است. پس از اتمام دوره های پیش پزشکی در مجارستان متقاضیان آماده شرکت در آزمون ورودی به دانشگاه می شوند و پس از قبولی در آزمون نهایی میتوانند در دانشگاه های پزشکی ثبت نام کنند. توجه داشته باشید که هرچه نمره­ ی اکتسابی شما در این آزمون بیشتر باشد احتمال قبولی تان در دانشگاه های برتر نیز بالاتر است.

مدارک اولیه مورد نیاز جهت دریافت پذیرش شامل:

  • تصویر پاسپورت
  • ترجمه رسمی مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی (سال 11 و 12 سیستم جدید)
  • ترجمه رسمی ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی (سال 11 و 12 سیستم جدید)
  • نامه تمکن مالی

سایر مدارک مربوط به پذیرش با توجه به دانشگاه و رشته مورد نظر متغییر است؛ بهتر است قبل از اقدام برای پذیرش، ابتدا با مشاوران متختصص در این امر صحبت کنید.

 هزینه ی زندگی در مجارستان و امکان کار همزمان در حین تحصیل

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان

هزینه تحصیل در مجارستان و همچنین هزینه زندگی در این کشور بالا است و از این نظر مجارستان نسبت به برخی از دیگر مقاصد دانشجویان پزشکی شرایط سخت تری دارد. هزینه زندگی در مجارستان را می‌توان 800 تا 1000 یورو در ماه تخمین زد که 400 تا 600 یوروی آن بابت اجاره خانه پرداخت می شود. میزان دقیق هزینه‌ها به عواملی مثل شهر و منطقه محل سکونت، شرایط اسکان، سبک زندگی و توانایی مالی دانشجو بستگی دارد.

دانشجویان میتوانند با انجام کار های پاره وقت دانشجویی همچون کمک به دانشجویان تازه وارد، خرید و فروش لوازم منزل، اجاره ملک و … درآمد اندکی برای گذران بخشی از هزینه های زندگی داشته باشند. لازم به ذکر است دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اجازه کار پاره وقت دارند. همچنین دانشجویان تحت بیمه درمانی نیز قرار میگیرند. البته دارو ، دندانپزشکی و بیماری های سرپایی شامل بیمه نیست و بیمه فقط عمل های جراحی و بیمارستانی و اورژانس را در بر میگیرد.

همانطور که گفته شد بسیاری از دانشگاه های کشور مجارستان مورد تایید وزارت علوم و وزرات بهداشت ایران می باشند. در ادامه توضیح و لیست مختصری از این دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در سال 2021 ارائه شده است.

  • دانشگاه پِچPecs Medical University

این دانشگاه با بیش از 600 سال قدمت در واقع قدیمی ترین دانشگاه مجارستان می باشد. شهر پچ، شهری سرسبز و توریستی است و در جنوب مجارستان و در فاصله ای حدود 2 ساعت و نیم تا بوداپست قرار دارد. این شهر دارای سیستم حمل و نقل بسیار خوبی است. دانشگاه پچ از پیشرفته ترین و بهترین دانشگاه ها در زمینه تحقیقات در جهان می باشد. این دانشگاه سالانه پذیرای تعداد بسیار زیادی متقاضی در رشته های مختلف از کشور های اروپایی، آمریکایی و آسیایی است که میتوان در آن به زبان های انگلیسی و آلمانی تحصیل کرد. شهریه رشته پزشکی در این دانشگاه سالانه حدود 15.700 دلار و در رشته دندانپزشکی حدود 16.300 دلار می باشد.

  • دانشگاه سِمِلوایزSemmelweis Medical University

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان

دانشگاه سملوایز نیز از قدیمی ترین دانشگاه های علوم پزشکی در مجارستان می باشد که قدمتی حدودا 400 ساله دارد. این دانشگاه به نام کاشف وایتکس ، پروفسور سملوایز ، نامگذاری شده است. امکان تحصیل به زبان های آلمانی، انگلیسی و مجاری در این دانشگاه وجود دارد. این دانشگاه کاملا مورد تایید وزارت بهداشت ایران است و در جهان نیز محبوبیت بالایی دارد. دانشگاه سملوایز سالانه پذیرای جمع زیادی دانشجو، از سراسر دنیاست.

این دانشگاه در شهر بوداپست قرار دارد. کتابخانه دانشگاه سملوایز بزرگترین و بهترین مرجع تحقیقات پزشکی در کل مجارستان است و بیمارستان های آموزشی آن نیز با ظرفیتی بیش از 3.000 تخت امکان منحصر به فردی را به دانشجویان ارائه می دهند. در میان تمام دانشگاه های مجارستان ، دانشگاه سملوایز بیشترین تعداد نشریات علمی را به خود اختصاص داده است. شهریه مورد نظر این دانشگاه در رشته پزشکی سالیانه حدود 18.200 دلار و در رشته دندان پزشکی سالیانه حدود 20.000 دلار می باشد .

  • دانشگاه سِگد – Medical University of Szeged

دانشگاه علوم پزشکی سِگد آلبرت سنت جورجی دارای رتبه ۲۰۰ جهانی است و همینطور در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. این دانشگاه دارای اعتبار بین المللی میباشد و به نام پروفسور آلبرت سنت جورجی، در سال ۱۷۷۵ تاسیس شده است .

دانشگاه علوم پزشکی سگد هرسال از سرتاسر جهان پذیرای دانشجویان متقاضی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان می باشد. شهر سگد شهر کوچکی در کناره ی رودخانه دانوب است و این شهر حدود 600.000 نفر جمعیت دارد. شهر سِگد تا شهر بوداپست با قطار حدود 2/5 ساعت فاصله دارد. بیمارستان های این دانشگاه با چیزی حدود 1.200 تخت بیمار فرصت یادگیری بسیار خوبی را برای دانشجویان فراهم کرده اند. در این دانشگاه امکان تحصیل به زبان های انگلیسی و مجاری فراهم است. شهریه سالانه در رشته پزشکی در این دانشگاه چیزی حدود 16.100 دلار و همینطور در رشته دندان پزشکی حدود 17.000 دلار می باشد.

پیشنهاد مشاور

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان

متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان باید به خاطر داشته باشند که بعد از گذراندن دوره پیش پزشکی و یا همان پری مدیکال اولویت پذیرش متقاضی بر اساس رتبه ای که در آزمون ورودی دانشگاه ها، کسب کرده اند می باشد. بر همین اساس معمولا متقاضیان به ترتیب رتبه از بالا به پایین، ابتدا در رشته های دندانپزشکی، پزشکی و سپس داروسازی و  نهایتا در سایر رشته های علوم پزشکی و پیرا پزشکی پذیرفته می شوند.

به همین خاطر نمره ای که شما در آزمون ورودی دانشگاه کسب می کنید در انتخاب رشته شما بسیار تاثیر گذار می باشد. نکته حائز اهمیت این است که همیشه تعداد شرکت کنندگان در دوره های پیش پزشکی چند برابر ظرفیت ورودی دانشگاه ها است که بخاطر همین موضوع متقاضیان زیادی سالانه با وجود شرکت در دوره های پیش پزشکی مجارستان و آزمون ورودی و حتی نمره قابل قبول امکان ورود به رشته مورد نظرشان را پیدا نمیکنند. شما همواره میتوانید برای اطلاعات بیشتر درباره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان و بررسی شرایط خود با مشاوران ما در گروه مشاوران امیدار تماس حاصل فرمایید.

فرم مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان