تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

اعتبار بالای دانشگاه ها، هزینه پایین تحصیل، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و کیفیت بالای زندگی؛ اینها شاید تمام معیارهایی باشند که می توانند یک نفر را به انتخاب کشوری به عنوان محل تحصیل ترغیب کنند و کشورهای زیادی هم نیستند که این شرایط را به طور کامل داشته باشند؛ آلمان یکی از این کشورهای کم شمار است. در بین مقاطع مختلف تحصیلی هم، تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان می تواند یک انتخاب هوشمندانه برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور باشد. با خواندن این مطلب، می توانید با شرایط تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد آشنا شوید.

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل در آلمان مزایای زیادی دارد که به جز شرایط عمومی این کشور (اقتصاد و صنعت پیشرفته آلمان و کیفیت بالای زندگی در این کشور) به سیستم آموزش عالی این کشور مربوط می شود. آلمان مثل هر کشور توسعه یافته دیگری، سیستم آموزش عالی کارآمدی دارد که از تعداد زیادی دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی معتبر تشکیل شده است. نکته جذاب درباره دانشگاه های آلمان هزینه پایین تحصیل در آنها است. به طور مشخص؛ دانشگاه های دولتی آلمان در بسیاری از ایالات این کشور، از دانشجویان خود تنها مبلغ خیلی کمی (بابت هزینه ثبت نام و برخی امور دیگر) دریافت می کنند که این موضوع شامل دانشجویان خارجی هم می شود.

در مقطع کارشناسی، مثل بسیاری از کشورهای غیرانگلیسی زبان دیگر، دانشگاه های آلمان دوره های خود را عموما به زبان رسمی کشور (آلمانی) ارائه می کنند اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، دوره های انگلیسی زبان بسیاری، در دسترس هستند که این موضوع مزیت دیگر تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان به حساب می آید.

تحصیل در آلمان همچنین می تواند زمینه ساز مهاجرت دائم به این کشور هم باشد. دانشجویان بین المللی،ضمن تحصیل در آلمان با شرایط زندگی در آلمان و زبان و فرهنگ این کشور آشنا می شوند و  با گرفتن مدرک از دانشگاه های آلمان می توانند به کاریابی در این کشور امید زیادی داشته باشند.

» مطلب مرتبط: تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی
» مطلب مرتبط: تحصیل دکترا در آلمان – همه آنچه باید بدانید

اعتبار مدارک دانشگاه های ایران برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

شاید بیش از هر نکته دیگری، آنچه برای متقاضیان ایرانی تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد اهمیت دارد، اعتبار مدارک دانشگاه های ایران در آلمان باشد. زمانی دانشگاه های آلمان مدارک برخی از انواع دانشگاه های ایران را به رسمیت نمی شناختند و فارغ التحصیلان این دسته از دانشگاه های ایران، برای تحصیل در آلمان به مشکل می خوردند اما حالا و با تغییر برخی از قوانین آموزشی آلمان، دارندگان مدرک کارشناسی از همه دانشگاه های ایران (دولتی، آزاد، پیام نور و علمی کاربردی) می توانند مستقیما برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان اقدام کنند.

شرایط تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه های آلمان طی 1 تا 3 سال و به زبان های آلمانی و انگلیسی ارائه می شود. به همین دلیل، گرفتن پذیرش کارشناسی ارشد از دانشگاه های آلمان نیازمند داشتن مدرک B1‌ زبان آلمانی یا آیلتس 6 به بالا است.

دوره های کارشناسی ارشد در آلمان عموما آموزش محور یا Taught Course هستند و شامل 120 واحد می شوند که 90 واحد آن به دروس آموزشی مربوط می شود و 30 واحد دیگر را هم دانشجویان با کار بر روی یک پروژه تحقیقاتی به عنوان پایان نامه، می توانند پاس کنند.

انواع دوره کارشناسی ارشد در آلمان

یکی از تقسیم بندی های دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های آلمان تقسیم بندی آنها به دوره های Consecutive و Non-consecutive است.

بیشتر دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه های آلمان از نوع  Consecutive هستند که غالبا هم به صورت رایگان ارائه می شوند. از الزامات اخذ پذیرش این دوره ها، داشتن مدرک کارشناسی مرتبط با رشته مورد نظر در مقطع کارشناسی ارشد است.

دانشگاه های علمی – کاربردی (University of Applied Science) آلمان، دوره های کارشناسی ارشد را بیشتر در قالب کارگاه و کار عملی ارائه می دهند اما در دانشگاه های تحقیقاتی (Research University) علاوه بر کارهای عملی و آزمایشگاهی، دانشجویان واحدهای آموزشی را هم می گذرانند و در سمینارها هم شرکت می کنند.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

مثل سایر مقاطع تحصیلی، تحصیل کارشناسی ارشد هم در آلمان رایگان است، البته در دانشگاه های دولتی آلمان. این دانشگاه ها تنها مبلغی به عنوان هزینه ثبت نام و برخی هزینه های دیگر دریافت می کنند که در مجموع مبلغ کمی است. در میان دانشگاه های دولتی آلمان البته، دانشگاه های ایالت Baden-Wurttemberg از دانشجویان بین المللی شهریه دریافت می کنند که میزان آن 1500 یورو است.

دانشجویان برخی از دوره های Non-consecutive کارشناسی ارشد آلمان هم باید شهریه پرداخت کنند. تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه های خصوصی آلمان هم نیازمند پرداخت شهریه است.

کار دانشجویی در آلمان و در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در آلمان اجازه کار انشجویی دارند و محدودیتی هم برای ساعات کاری آنها وجود ندارد.

پذیرش دوره های کارشناسی ارشد آلمان

بیشتر دانشگاه های آلمان سیستم جداگانه و اختصاصی خود را برای دریافت مدارک متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان دارند اما برخی هم به علت تعداد زیاد متقاضیان، کار بررسی مدارک ارسالی را به سازمان یونی اسیست (اونی اسیست) واگذار کرده اند. ددلاین و مهلت اپلای هم بسته به دانشگاه انتخابی، متفاوت است اما به صورت کلی برای ترم تابستانی؛ تا 15 ژانویه و برای ترم زمستانی؛ تا 15 جولای می توان اپلای کرد.

هزینه اپلای در برخی از دانشگاه های آلمان 50 یورو است.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش کارشناسی ارشد آلمان

برای گرفتن پذیرش دوره های کارشناسی ارشد از دانشگاه های آلمان باید (اسکن) مدارک زیر را به دانشگاه یا سازمان یونی اسیست (اونی اسیست) ارائه کرد:

  • مدرک کارشناسی معتبر در رشته مرتبط (با رشته انتخابی در مقطع ارشد)
  • رزومه (CV)
  • انگیزه نامه (SOP)
  • مدرک زبان (آیلتس یا تافل برای دوره های انگلیسی زبان و مدرک زبان آلمانی برای دوره های آلمانی زبان)
  • مدارک GMAT یا GRE هم ممکن است برای برخی از دوره ها لازم باشد
  • قبولی در آزمون ورودی هم برای گرفتن پذیرش در برخی از دوره های پرطرفدار گاه لازم است

در وبسایت دانشگاه مورد نظر می توان اطلاعات دقیقی را از مدارک لازم برای اخذ پذیرش و همچنین پیش نیازهای تخصصی دوره مورد نظر به دست آورد. ممکن است برای برخی دوره ها، شرط معدل یا گذراندن تعداد مشخصی واحد درسی تخصصی در مقطع کارشناسی، از ملزومات گزینش دانشجویان باشد.

محدودیت پذیرش

برخی دوره‌ های کارشناسی ارشد دانشگاه های آلمان به ویژه در شاخه علوم پزشکی، محدودیت پذیرش دارند که این محدودیت، یا از سوی دولت این کشور (Centrally restricted) و یا از سوی خود دانشگاه (Locally restricted) اعمال شده است.

دیدگاه (6)

  • Ashkan پاسخ

    سلام من تا 2 سال دیگه لیسانس از ایران میگیرم و می خوام ارشد برم المان
    الان من فقط می تونم تو ارشد ناپیوسته ثبت نام کنم ؟ و باید شهریه سنگین بدم ؟

    30 بهمن 1399 در 19:16
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      خیر نیازی نیست فعلا و تا وقتی لیسانستون رو تموم میکنید مدرک زبان بگیرید یا آلمانی یا انگلیسی

      4 اسفند 1399 در 14:11
      • Ashkan پاسخ

        منظورم این بود که کارشناسی ارشد ناپیوسته حساب میشم تو المان؟ چون لیسانسم از ایران .واینکه تحصیل رایگان با این شرایط امکان پذیز هست؟

        4 اسفند 1399 در 14:16
        • شیرین اهتمامی پاسخ

          سلام وقت بخیر آقای اشکان
          بله شما فقط پذیرش برای مقطع ارشد میگیرید که ناپیوسته است
          شهریه دانشگاه های آلمان رایگان هست بنابراین میتونید بدون پرداخت شهریه تحصیل کنید

          5 اسفند 1399 در 08:59
  • جم پاسخ

    سلام و عرض تشکر از گروه خوبتون، میخواستم بدونم از شیمی کاربردی میشه برای مستر المان در مقطع بیوتکنولوژی دارویی اقدام کرد”با سیوی عالی” ؟مستر این رشته هم رایگان هست و امکان دریافت بورسیه از موسسات وجود داره؟ مدرک b1 المانی کافی هست یا b2رو بگیرم، و اینکه فرمودین مستر این رشته به زبان انگلیسی بیشتر ارائه میشه مدرک ایلتس باید ارائه بدم؟

    4 دی 1399 در 14:19
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر آقا/خانم جم
      برای تحصیل در مقطع ارشد باید رشته تحصیلی شما مرتبط با رشته تحصیلی لیسانس شما باشه
      و مورد دوم اینکه در مقطع ارشد در کشور آلمان هم به زبان آلمانی (در سطح b2 ) و هم به زبان انگلیسی (در سطح آیلتس 6.5) میتونید اقدام کنید

      26 بهمن 1399 در 10:17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان