ویزای کار استرالیا را چگونه می‌ توان دریافت کرد؟

ویزای کار استرالیا

ویزای کار استرالیا را چگونه می‌ توان دریافت کرد؟

استرالیا بدون شک یکی از جذاب ترین کشورها برای مهاجران است؛ کشوری که مثل آمریکا تاریخ آن به قبل و بعد ورود مهاجران و غیربومیان تقسیم می شود و همواره سیاست ها و برنامه های خاصی برای پذیرش مهاجران جدید داشته است. مهاجرت به استرالیا به شکل قانونی راه و روش های مختلفی دارد که انتخاب هر یک از آنها به شرایط سنی، مالی، تحصیلی و تخصصی متقاضیان بستگی دارد. یکی از این راه ها، مهاجرت به استرالیا با دریافت ویزای کار استرالیا است که خود، انواع مختلفی دارد. در این مطلب به شرایط دریافت ویزای 189 استرالیا می پردازیم.

جمعیت کم استرالیا نسبت به وسعت زیاد آن شاید آن چیزی باشد که استرالیا را به جذب نیروی کار مهاجر وا می دارد. از طرف دیگر، کیفیت زندگی در استرالیا بالا است و شهرهای مختلف این کشور، همواره جزو بهترین شهرهای دنیا برای زندگی ارزیابی می شوند. اقتصاد توسعه یافته و کیفیت بالای زندگی عواملی هستند که خیلی از متقاضیان مهاجرت در کشورهای دیگر را به انتخاب استرالیا به عنوان مقصد خود ترغیب می کنند. به این ترتیب، هم استرالیا نیاز خود به نیروی کار را برطرف می کند و هم مهاجران، شرایط زندگی خود را بهبود می بخشند.

شرایط کلی ویزای کار استرالیا

ویزای کار استرالیا انواع مختلفی دارد و طبعا دریافت هریک از آنها شرایط خاصی دارد؛ اما صرفنظر از اینکه شما می خواهید برای دریافت کدام یک از انواع ویزای کار استرالیا اقدام کنید، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • سن: شما باید بین 18 تا 45 سال داشته باشید
  • مدرک: شما باید مدرک دانشگاهی یا مدرک فنی حرفه ای معتبر داشته باشید
  • مدرک زبان: آیلتس با نمره حداقل 6 در هر 4 مهارت لازم است
  • سلامت جشمانی
  • نداشتن سوء پیشینه

انواع ویزای کار استرالیا

ویزاهای کار استرالیا به طور کلی به دو دسته دائم و موقت تقسیم می شوند که هر کدام از آنها هم 4 نوع دارند:

  • ویزای اقامت دائم با اسپانسر شغلی استرالیا / ویزای 186 استرالیا
  • ویزای اقامت دائم با حمایت کارفرما در مناطق «کم‌ جمعیت» / ویزای 187 استرالیا
  • ویزای مهارتی استرالیا به صورت مستقل / ویزای 189 استرالیا
  • ویزای مهارتی استرالیا با اسپانسر ایالتی / ویزای 190 استرالیا
  • ویزای کار موقت برای افراد متخصص / ویزای 400 استرالیا
  • اقامت موقت ویژه فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌ های خاص / ویزای 476 استرالیا
  • اقامت موقت ویژه فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌ های استرالیا / ویزای 485 استرالیا
  • ویزای تخصصی با اسپانسر مناطق کم‌ جمعیت و اسپانسر فامیلی / ویزای 489 استرالیا

امتیازدهی متقاضیان دریافت ویزای کار استرالیا

دولت استرالیا برای ارزیابی شرایط متقاضیان مهاجرت کار به استرالیا یک سیستم امتیازدهی بر مبنای معیارهای؛ سن، تحصیلات، زبان و سابقه کار طراحی کرده که به اینها مواردی مثل امتیاز اسپانسر و همسر هم اضافه می شود.

معیار جزئیات امتیاز
 سن 18-24 سال 25
25-32 سال 30
33-39 سال 25
40-44 سال 15
 نمره‌ زبان قابل قبول: آیلتس 6 در هر 4 مهارت (یا نمرات معادل PTE و ibT) 0
خوب: آیلتس 7 در هر 4 مهارت (یا نمرات معادل PTE و ibT) 10
عالی: آیلتس 8 در هر 4 مهارت (یا نمرات معادل PTE و ibT) 20
 سابقه کار (مرتبط) خارج از استرالیا  3 سال 5
 5 سال 10
8 سال 15
 سابقه کار (مرتبط) داخل استرالیا  1 سال 5
 3 سال 10
 5 سال 15
 8 سال 20
 مدرک تحصیلی دکترا 20
کارشناسی و کارشناسی ارشد 15
کاردانی و مدارک افتخاری معادل 10
تحصیل در استرالیا هر مدرک تحصیلی صادرشده از سوی مراکز آموزشی استرالیا 5
 دیگر فاکتورها امتیاز همسر 5
مدرک مترجمی ناتی 5
تحصیل در مناطق کم‌ جمعیت استرالیا 5
 اسپانسری  اسپانسری ایالتی برای ویزای 190 5
اسپانسری خویشاوندی و مناطق دور‌افتاده برای ویزای 489 10

ویزای 189 استرالیا یا ویزای مهارتی استرالیا به صورت مستقل

مزایای ویزای 189 استرالیا

ویزای 189 استرالیا یعنی مجوز اقامت دائم و بی قید و شرط در هر نقطه ای از استرالیا از همان زمان ورود به این کشور و به همین دلیل این نوع ویزای کار استرالیا بین متقاضیان مهاجرت به استرالیا طرفداران زیادی دارد. این ویزا مزایای قابل توجه دیگری هم دارد؛ از جمله اینکه دارندگان آن اجازه کار تمام وقت در استرالیا را دارند و این اجازه شامل خانواده آنها هم می شود. آنها و اعضای خانواده شان همچنین اجازه تحصیل در استرالیا را خواهند داشت. آنها همچنین از خدمات درمانی و بهداشتی رایگان استرالیا بهره مند می شوند. دارندگان ویزای 189 استرالیا تا 5 سال اجازه رفت و آمد به استرالیا را خواهند داشت و در صورت کسب شرایط لازم، می توانند برای دریافت شهروندی استرالیا هم اقدام کنند.

نکته: در صورتی که یک نفر با استفاده از این نوع ویزای کار استرالیا 5 سال در استرالیا اقامت داشته باشد ولی شرایط لازم برای دریافت شهروندی استرالیا را به دست نیاورد؛ برای رفت و آمدهای بعدی به این کشور باید ویزایی به نام «ویزای بازگشت» دریافت کند.

شرایط لازم برای دریافت ویزای 189 استرالیا

ویزای 189 استرالیا با عنوان ویزای مهارتی استرالیا به صورت مستقل هم شناخته می شود، عنوانی که شرایط دریافت این ویزا را تا اندازه ای مشخص می کند؛ متقاضیان دریافت این ویزا باید امتیازات (65 امتیاز) لازم را بدون احتساب اسپانسر و کارفرما کسب کنند. علاوه بر آنچه به عنوان شروط عمومی دریافت انواع ویزای کار استرالیا ذکر کردیم، دریافت ویزای 189 استرالیا شرایطی خاص هم دارد که عبارت است از:

  • شما باید شغلی مرتبط با تحصیلاتتان داشته باشید
  • شغل شما باید در لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا (لیست MLTSSL) باشد

نکته: فهرست مشاغل مورد نیاز استرالیا سالانه تغییر می کند و حتما باید به فهرست به روز توجه کنید.

  • سازمان های ارزیاب مدارک استرالیا باید سوابق کار شما را تأیید کنند
  • شما باید طبق جدول امتیازدهی ویزای استرالیا (که در بخش های قبلی مطلب قابل مشاهده است) و بدون احتساب امتیاز اسپانسر، حداقل 65 امتیاز بگیرید

توضیح: سن کمتر از 45 سال و آیلتس با نمره حداقل 6 (یا معادل آن در آزمون های معتبر دیگر) از شروط دیگر برای دریافت ویزای 189 استرالیا است.

افرادی که شرایط بالا را دارند؛ یعنی سنشان از 45 بیشتر نیست، مدرک زبان مورد قبولی دارند، شغل و تخصصشان مورد نیاز استرالیا است و در مجموع هم می توانند حداقل 65 امتیاز از سیستم امتیازدهی اداره مهاجرت استرالیا دریافت کنند؛ دعوتنامه ویزای 189 استرالیا را دریافت می کنند و می توانند برای دریافت ویزای کار استرالیا از نوع 189 اقدامات بعدی را انجام دهند.

روال کار برای دریافت ویزای کار استرالیا از نوع 189

روند اقدام برای دریافت ویزای کار استرالیا از نوع 189 با پر کردن فرم ابراز تمایل در وبسایت اداره مهاجرت استرالیا آغاز می شود. فرقی هم نمی‌کند که متقاضی، ساکن استرالیا است یا خارج استرلیا زندگی می کند. فرم ابراز تمایل که EOI نام دارد، اطلاعاتی را در بر دارد که برای ارزیابی و امتیازدهی متقاضیان دریافت ویزا لازم است. ثبت این فرم هیچ هزینه ای ندارد و تا 2 سال هم معتبر است. تا زمانی که دعوتنامه احتمالی از سوی اداره مهاجرت برای متقاضی فرستاده نشده، امکان تغییر دادن فرم EOI وجود دارد.

» مطلب مرتبط: تحصیل در استرالیا (هر آنچه باید بدانید)

به طور معمول 8 تا 10 ماه بعد از ثبت فرم EOI نتیجه بررسی و ارزیابی شرایط متقاضیان مشخص می شود ولی 10 درصد درخواست ها هم در مدتی بیش از 10 ماه بررسی می شود. در صورت کسب امتیازات لازم و رتبه بالا و نیاز به شغل و تخصص متقاضی در استرالیا، از او برای دریافت ویزای 189 استرالیا دعوت می شود و برای این کار هم 60 روز به متقاضی پذیرفته شده، فرصت داده می شود.

هزینه ویزای 189 استرالیا

همانطور که گفتیم ثبت فرم ابراز تمایل یا EOI هیچ هزینه ای ندارد اما دریافت ویزای 189 استرالیا برای خود متقاضی 3755 دلار استرالیا هزینه دارد و اگر متقاضی صاحب همسر هم باشد، باید 1875 دلار استرالیا هم برای دریافت ویزای او پرداخت شود. متقاضیانی که صاحب فرزند زیر 18 سال هستند هم باید 940 دلار استرالیا برای هر فرزند بپردازند و مبلغ پرداختی برای فرزند 18 سال به بالا هم 1875 دلار استرالیا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان