شهریه‌ دانشجویان انتقالی رشته های پزشکی خارج به داخل

شهریه‌ دانشجویان انتقالی رشته های پزشکی خارج به داخل

شهریه‌ دانشجویان انتقالی رشته های پزشکی خارج به داخل

مبلغ بالای شهریه‌ دانشجویان انتقالی رشته های پزشکی خارج به داخل، اعتراض برخی از این دانشجویان را در پی داشته است. جمعی از دانشجویان انتقالی رشته های پزشکی، با نوشتن نامه ای، به شهریه های بسیار بالایی که از سوی دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت برای آنها مشخص شده است، اعتراض و تأکید کردند که این شهریه ها به هیچ عنوان در توان پرداخت خانواده ها نیست.

در این نامه اعتراضی آمده است: «در تابستان سال گذشته در پی افزایش قیمت ارز و مشکلات دولت در تأمین ارز درخواستی دانشجویان، وزارت بهداشت طی مصوبه ای به تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۷ که ابلاغ آن به مراکز آموزش عالی در تاریخ ۲۷ تیرماه و به شماره نامه ۳۱۰۹ /۵۰۰/د صورت می گیرد تصمیم به تسهیل انتقال دانشجویان با ۳۶ واحد و شهریه ای معادل ارز پرداختی به دانشگاه مبدأ و با قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان که وزیر وقت وزارت بهداشت به آن اشاره کرده، صورت می پذیرد.»

«با این اعلام و ابلاغیه وزارت بهداشت، دانشجویان و خانواده های آنان به علت عدم تأمین ارز کافی توسط دولت، با شرایط اعلام شده در برگه های پذیرش، از دانشگاه مبدأ در خارج از کشور  انصراف داده و به دانشگاه های داخل کشور منتقل می شوند.»

به گفته این دانشجویان در نامه تیرماه وزارت بهداشت آمده است: «میزان شهریه معادل ریالی شهریه ای باشد که دانشجویان در دانشگاه خارجی محل تحصیل پرداخت می کردند.». از همین رو با توجه به اینکه برخی از دانشجویان سالانه شهریه ای حدود ۳۵۰۰ دلار پرداخت می کرده اند، معادل ریالی آن حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در سال محاسبه می شود.

» مطلب مرتبط: آیین نامه انتقال دانشجویان رشته های پزشکی به ایران

پس از این برخی از این دانشجویان با توجه به سوابق تحصیلی شان در خارج از کشور و مطابق ضوابط، موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه های داخلی می شوند، شورای بین الملل معاونت آموزشی وزارت بهداشت طی نامه ای به شماره ۴۲۵۷ /۵۰۰/ د به تاریخ ۲۲ آبان ۹۷ (سه ماه بعد از ورود دانشجویان به کشور) شهریه هایی به دانشگاه ها پیشنهاد می کند که در آن مبالغ نجومی ارائه شده است. این پیشنهاد پس از تصویب در وزارت بهداشت در تاریخ ۱۰ آذر ۹۷ در نامه ای به شماره ۴۲۷۶ /۵۰۰/ د به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ می شود.

در ابلاغیه معاونت آموزشی آمده است که این پیشنهاد به موافقت وزیر بهداشت رسیده است و ارقام پیشنهادی (از 490 تا 900 میلیون ریال شهریه سالیانه بر اساس رشته و نوع دانشگاه) حداکثر سقف میزان شهریه قابل دریافت بوده و پس از تأیید هیئت امنای هر دانشگاه قابل دریافت است.

جدول شهریه‌ دانشجویان انتقالی رشته های پزشکی به پیشنهاد شورای بین الملل معاونت آموزشی وزارت بهداشت

دانشگاه های علوم پزشکی دندانپزشکی پزشکی داروسازی
تهران، شهید بهشتی، ایران ۹۰۰ میلیون ریال سالانه ۸۰۰ میلیون ریال سالانه ۷۰۰ میلیون ریال سالانه
اصفهان، البرز، اهواز، شیراز، ساری، تبریز، کرمان، مشهد، گیلان ۷۲۰ میلیون ریال سالانه ۶۴۰ میلیون ریال سالانه ۵۶۰ میلیون ریال سالانه
سایر دانشگاه های علوم پزشکی ۶۳۰ میلیون ریال سالانه ۵۶۰ میلیون ریال سالانه ۴۹۰ میلیون ریال سالانه

این دانشجویان در اعتراض به مبالغ شهریه ای که برای هر سال تحصیلی برای آنها در نظر گرفته شده یادآور شده اند: «این شهریه ها با توجه به وضعیت معیشت مردم، نه مطابق عرف است، نه انسانیت و نه قوانین مصوب کشوری»

این دانشجویان تأکید کرده اند که این مبالغ سه ماه پس از ورود دانشجویان ورودی مهر ماه در غالب قانون جدید تصویب و ابلاغ و موجب شده که این افراد در عمل انجام شده قرار گیرند و خاطرنشان کرده اند که بر اساس قانون میزان شهریه دریافتی از دانشجویان با توجه به نوع رشته توسط هیئت امنای دانشگاه تعیین می شود و اعلام شهریه توسط وزارت بهداشت خلاف قوانین مصوب کشوری است.

منبع: خبرگزاری مهر

فرم مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان