اپلای با معدل پایین – نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین - نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین – نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین - نکاتی که باید بدانید

آیا با معدل پایین هم می توان پذیرش گرفت؟ این سؤال بخشی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است و اگر بخواهیم پاسخی کوتاه به آن بدهیم، باید بگوییم؛ بستگی دارد. این البته جواب مشخصی نیست و برای گرفتن جواب سؤال باید برخی نکات و مسائل را به تفصیل گفت. اگر معدل بالایی ندارید و قصد اپلای کردن دارید، این مطلب را بخوانید تا ببینید برای موفقیت در اپلای با معدل پایین باید چه شرایطی داشت.

نکاتی که برای موفقیت در اپلای با معدل پایین باید بدانید

قبل از هر چیز باید بگوییم؛ شرط معدل برای اخذ پذیرش، مختص دانشگاه های معتبری است که برای پذیرش دانشجویان، نسبتا سختگیرانه عمل می کنند. دانشگاه هایی هم هستند (با اعتبار کم و عمدتا در کشورهای کمتر توسعه یافته) که با معدل پایین هم می توان برای تحصیل در آنها اپلای کرد و پذیرش گرفت. قطعا این دسته از دانشگاه ها در این نوشته مدنظر نیستند.

این موضوع را هم باید در نظر گرفت که شرایط بسیار رقابتی برخی از دانشگاه ها برای گرفتن پذیرش، حتی احتمال موفقیت افرادی با معدل بالا را هم پایین می آورد و بنابراین، میزان تقاضا و رقابت بر سر صندلی های دانشگاه مقصد را هم  قبل از اپلای کردن باید دانست.

یکی از چند معیار

معدل مقاطع قبلی تحصیلی (دیپلم و پیش دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد) یکی از معیارهای مهم در ارزیابی درخواست متقاضیان تحصیل در دانشگاه های معتبر است اما تنها معیار و عامل تعیین کننده در رد یا پذیرش درخواست نیست.

نکته قابل توجه دیگر این است که معدل مقاطع قبلی تحصیلی، یک از مواردی است که تغییر و بهبود آن برای متقاضی امکان پذیر نیست اما مواردی هم هستند که متقاضی می تواند با تقویت آنها ضعف معدل خود را پوشش دهد.

» مطلب مرتبط: موفقیت در اپلای – نکاتی که باید بدانید

معیارهای تأثیرگذار در اپلای با معدل پایین

با توجه به اینکه کمیته بررسی پرونده متقاضی، مجموعه مدارک ارسالی او را بررسی می کند که معمولا شامل معدل، ریز نمرات، رزومه تحصیلی (CV)، انگیزه نامه (SOP)، توصیه نامه و همچنین مدرک زبان و مقاله می شود؛ افرادی که معدلشان پایین تر از 15 است، نباید ناامید شوند. آنها هنوز فرصت دارند یک انگیزه نامه قوی بنویسند که نقش خیلی مهمی در جلب نظر مثبت دانشگاه مقصد دارد، توصیه نامه مؤثری از اساتید قبلی خود بگیرند و با ارائه مدرک زبان و مقالات خود مسئولان پذیرش دانشگاه مقصد را به انتخاب خود متقاعد کنند.

انگیزه نامه (SOP)‌ قوی

انگیزه نامه یا SOP را باید یکی از مهم ترین مدارکی دانست که متقاضیان تحصیل در یک دانشگاه به مسئولان پذیرش آن دانشگاه ارائه می کنند. در اهمیت انگیزه نامه باید بگوییم که یک انگیزه نامه خوب به طور قطع احتمال اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان را افزایش می دهد و حتی باعث پوشش نقاط ضعف متقاضی (مانند نمره های نه چندان خوب) می شود، در حالیکه یک انگیزه نامه بد می تواند یک رزومه خوب را هم بی تأثیر کند.

بنابراین در نوشتن انگیزه نامه سهل انگارانه و آسانگیرانه رفتار نکنید، آن را به روزهای آخر مهلت اپلای موکول نکنید و با تحقیق و مشاوره، بیاموزید که چگونه یک انگیزه نامه قوی و تأثیرگذار بنویسید.

توصیه نامه تأثیرگذار اساتید

توصیه نامه ای که استاد یا اساتید داوطلب در مقطع قبلی تحصیلی می نویسند هم در جلب نظر مثبت مسئولان پذیرش، تأثیر زیادی می تواند داشته باشد. اگر متقاضی، خواهان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است، باید از استاد یا اساتید مقطع کارشناسی و اگر متقاضی تحصیل در مقطع دکترا است، باید از استاد یا اساتید مقطع کارشناسی ارشد خود توصیه نامه گرفته و به دانشگاه مقصد ارائه کند.

ذکر خصوصیات شخصیتی متقاضی در توصیه نامه به شکلی که او را فردی متناسب با فرصت تحصیلی (یا پژوهشی موردنظر) نشان دهد، احتمال موفقیت او را در اپلای با معدل پایین افزایش می دهد.

اگر هنوز پایان نامه خود را ارائه نکرده اید، تلاش کنید یک پایان نامه قوی بنویسید و با عملکرد خود در مقاطع پایانی دوره تحصیلی خود، استاد یا اساتید را به نوشتن توصیه نامه ترغیب کنید.

سابقه کاری مرتبط و قابل توجه

تجربه کاری و حرفه‌ای مرتبط با رشته تحصیلی یکی دیگر از معیارهاییست که در بررسی پرونده متقاضیان اخذ پذیرش، مورد توجه قرار می گیرند. یک مهندس شیمی را در نظر بگیرید که معدلش پایین است و در دانشگاه چندان معتبری هم تحصیل نکرده اما چند سال تجربه کار در یک پتروشیمی دارد؛ چنین فردی نسبت به فردی با معدل بالا و مدرکی از یک دانشگاه معتبر، اما بدون سابقه کاری مرتبط، شانس بیشتری برای موفقیت در اپلای دارد.

مقالات ISI

راه دیگر برای موفقیت در اپلای با معدل پایین انتشار مقاله در ژورنال ها و مجلات معتبر علمی یا ارائه آنها در همایش های بین المللی است. به تجربه ثابت شده است که متقاضیانی که مقاله دارند، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش، به ویژه در مقطع دکترا دارند.

به این نکته توجه کنید که مقاله باید در مجلات ISI منتشر شده باشد و مقالات و تحقیقات دانشجویی، بدون انتشار در این مجلات، اعتبار لازم را برای ارائه به دانشگاه مقصد ندارند.

اهمیت تأثیرگذاری مقالات ISI را می توان با یک مثال، مشخص کرد؛ دو داوطلب تحصیل در یک دانشگاه (و یک برنامه تحصیلی) را در نظر بگیرید که اولی معدل زیر 15 دارد و در دانشگاهی معمولی درس خوانده اما 5 مقاله ISI دارد و دومی معدل بالای 15 دارد و در دانشگاهی نسبتا معتبر درس خوانده اما فقط 1 مقاله ISI دارد؛ در این شرایط، داوطلب اول می تواند امید بیشتری به گرفتن پذیرش داشته باشد.

نمره بالای آزمون های معتبر زبان

حتی اگر کشور محل تحصیل، انگلیسی زبان نباشد هم تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، معمولا به زبان انگلیسی امکان پذیر است ولی تقریبا همیشه هم نیازمند ارائه مدرک زبان (آیلتس یا تافل با حداقل نمرات مورد نظر دانشگاه مقصد) است. نمره زبان بالا هم از آن دسته عواملی است که تأثیر معدل و نمرات پایین را می توانند کمرنگ کنند.

شرکت در دوره های مرتبط

از جمله کارهای دیگری که می توان برای جبران پایین بودن معدل و افزایش احتمال موفقیت در اپلای انجام داد، شرکت در دوره های کوتاه مدت مرتبط به رشته تحصیلی انتخابی است. از فرصت‌ های کارآموزی و شرکت در اجلاس‌ ها استفاده کنید. این موارد تأثیر زیادی در رزومه تحصیلی خواهند داشت.

ارتباط مؤثر با اساتید

ارتباط با اساتید دانشگاه موردنظر و تعامل علمی و تبادل اطلاعات با آنها هم می تواند آنها را به پذیرفتن سرپرستی پایان نامه یا رساله کارشناسی ارشد یا دکترا متقاعد کند، حتی اگر معدل داوطلب پایین باشد.

در پایان، آنچه باید دوباره گفت و بر آن تأکید کرد، لزوم توجه به کلیت پرونده ایست که داوطلب برای اخذ پذیرش به دانشگاه مقصد ارائه می کند؛ اهمیت و تأثیرگذاری معدل را نمی توان نادیده گرفت اما نه معدل بالا، به تنهایی می تواند موفقیت در اپلای را تضمین کند و نه معدل پایین، به معنی رد شدن قطعی درخواست پذیرش است. باز هم باید بگوییم که شکست یا موفقیت در اپلای با معدل پایین بستگی دارد و حالا دیگر می دانید به چه چیزهایی هم بستگی دارد.

دیدگاه (128)

  • ساسان پاسخ

    با سلام
    می خواستم در رشته پزشکی دانشگاه تهران تحصیل کنم و برای تخصص به کشور آمریکا یا آلمان اپلای کنم می خواستم بدونم اگر در دکترای عمومی بالاترین نمرات و معدل رو کسب کنم ولی چون معدل دیپلم من پایین است
    معدل کل دیپلم۱۷/۰۶
    معدل کتبی نهایی۱۶/۹۷
    این معدل دیپلم هم برای اپلای در نظر میگیرند
    آیا با وجود معدل خیلی بالا در دانشگاه می تونم در یکی از۱۰دانشگاه برتر اول آمریکا یا آلمان ادامه تحصیل بدم
    لطفا جواب بدید
    باتشکر

    18 اردیبهشت 1401 در 18:15
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      با این معدل دیپلمی که نوشتید اوکیه میتونید اقدام کنید

      17 خرداد 1401 در 14:38
  • آرزو پاسخ

    سلام. وقت بخیر.
    من معدل کل دیپلمم 17.66 و معدل پیش دانشگاهیم 14.84 هست. و به دلیل اینکه مشکلی در حین امتحانات برام پیش آمده بود دو نمره ی بسیار پایین در کارنامه دارم و بقیه نمراتم خوب نسبتا بالاست. میخواستم بپرسم ریز نمرات بیشتر در اپلای تاثیر میگذارد یا معدل کل دوره دیپلم و پیش دانشگاهی؟
    برای دانشگاه در کره ی جنوبی میخوام اقدام کنم.

    5 شهریور 1400 در 18:42
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم آرزو. روزبخیر
      برای اپلای هم معدل کل ملاک هست و هم نمرات دروس اصلی.

      6 شهریور 1400 در 13:58
  • زینب پاسخ

    سلام من دانشگاه کاردانی و کارشناسی رو جدا خوندم کاردانی معدلم ۱۴ و نیم بود و کارشناسی ۱۷ میخواستم بدونم آیا دوتا معدل با هم محاسبه میشه یا اینکه دو سال آخر تحصیل مهمه آیا شانسی برای پذیرش و تحصیل رایگان دارم ؟

    5 شهریور 1400 در 08:30
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم زینب. روزبخیر
      معدل کارشناسی ملاک هست اما نمره و ریزنمرات کاردانی شما هم بررسی میشه. برای دریافت بورسیه هم باید شرایطتون بررسی بشه. پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسانمون کامل راهنماییتون کنند.
      تماس با ما

      6 شهریور 1400 در 14:18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان