نحوه تغییر مدرک پیش دانشگاهی

مدرک پیش دانشگاهی

نحوه تغییر مدرک پیش دانشگاهی

نحوه تغییر مدرک پیش دانشگاهی

یکی از مسائلی که برخی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور برای گرفتن پذیرش با آن روبرو هستند، نحوه تغییر مدرک پیش دانشگاهی و همینطور نمرات و معدل آنهاست؛ برای تحصیل در برخی رشته‌ها حتما باید مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی مرتبط داشت و معدل هم از حداقلی که دانشگاه یا نظام آموزشی کشور مورد نظر تعیین کرده نباید پایین‌تر باشد.

مشکل عدم تطابق مدارک تحصیلی متقاضیان با مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش، بیشتر برای افرادی که دیپلم کاردانش یا فنی حرفه‌ای دارند و همچنین متقاضیان تحصیل در رشته‌های پرطرفدار دندانپزشکی و داروسازی پیش می‌آید.

» مطلب مرتبط: مقایسه تحصیلات پزشکی کشورهای مختلف

دانش‌آموزان (هنرجویان) هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش، بعد از گرفتن دیپلم، دیگر دوره پیش‌دانشگاهی را نمی‌گذرانند و در واقع 1 سال کمتر از فارغ‌التحصیلان شاخه نظری (ریاضی، تجربی و انسانی) درس می‌خوانند. آنها به همین دلیل علاوه بر اینکه برای ادامه تحصیل در دانشگاههای داخلی محدودیت‌هایی دارند، برای اخذ پذیرش از دانشگاههای خارجی هم نمی‌توانند اقدام کنند.

علاوه بر این؛ عده زیادی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، خواهان تحصیل در رشته‌های داروسازی و دندانپزشکی هستند و با توجه به اینکه گرفتن پذیرش (برای تحصیل) در این رشته‌ها نیازمند داشتن مدرک پیش‌دانشگاهی تجربی است آن‌دسته از متقاضیان که یا اصلاً پیش‌دانشگاهی ندارند یا پیش‌دانشگاهی ریاضی دارند برای گرفتن پذیرش مشکل پیدا می‌کنند.

راه حل

خوشبختانه می‌توان مشکل عدم تطابق مدارک تحصیلی با مدارک موردنیاز برای گرفتن پذیرش را حل و پس از آن برای گرفتن پذیرش اقدام کرد.

فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی حرفه‌ای یا کاردانش، بسته به اینکه در چه رشته‌ای دیپلم گرفته‌اند و پیش‌دانشگاهی کدام رشته نظری مدنظرشان است، باید در امتحانات دروس تغییر رشته (که در فصل تابستان برگزار می‌شود) شرکت کرده و حداقل نمره 10 را در هر امتحان بگیرند. البته امتحان تغییر رشته برای همه الزامی نیست.

عموم فارغ‌التحصیلان فنی حرفه‌ای برای تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی ریاضی، ابتدا باید دروس جبر و احتمال و حسابان؛ و فارغ‌التحصیلان کاردانش باید جبر و احتمال، حسابان و فیزیک 3 را امتحان دهند. برای تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی تجربی هم؛ عموم فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی حرفه‌ای ابتدا باید زیست‌شناسی1 و زیست‌شناسی2 و فارغ‌التحصیلان کاردانش باید زیست1، زیست2 و شیمی3 را امتحان دهند. با قبولی در امتحانات دروسی که ذکر شد امکان (ادامه) تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی ریاضی یا تجربی برای متقاضیان فراهم می‌شود. البته راه کوتاه‌تری هم هست و می‌توان بدون شرکت در امتحان تغییر رشته، بعنوان داوطلب آزاد صرفا در امتحانات دوره پیش‌دانشگاهی ریاضی و تجربی شرکت کرد.

باید این توضیح را اضافه کرد که آن دسته از فارغ‌التحصیلان فنی حرفه‌ای یا کاردانش که مدرک کاردانی مرتبط با رشته مورد نظرشان را دارند نیازی به گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی نداشته و مدرک کاردانی آنها بمنزله مدرک پیش‌دانشگاهی محسوب می‌شود.

افرادی که دیپلم (یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی) ریاضی دارند و می‌خواهند دیپلم و پیش‌دانشگاهی تجربی بگیرند (یا برعکس؛ می‌خواهند از تجربی به ریاضی تغییر رشته بدهند) دو راه پیش رو دارند: یکی تطبیق واحد و گذراندن دروس غیرمشترک این دو رشته است و دیگری گذراندن کل دروس پایه سوم و پس از آن؛ پیش‌دانشگاهی رشته مورد نظر (با شرکت در کلاس‌های روزانه/شبانه یا آموزش از راه دور و یا شرکت بعنوان داوطلب آزاد در امتحانات) است.

دیدگاه (300)

  • مجتبی پاسخ

    سلام من رشته کامپیوتر کاردانش دیپلم گرفتم الان میخوام برم انسانی بخونم معدلم سیزده و نود و سه شده الان باید چکار کنم که برم به علوم انسانی

    25 شهریور 1398 در 11:59
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      آقای مجتبی
      سلام
      با آموزش و پرورش منطقه محل زندگیتون تماس بگیرید یا مراجعه کنید شرایط انتقال رشته رو بهتون میگن.

      16 مهر 1398 در 15:14
  • ملیحه رحیمی پاسخ

    سلام ببخشید من گواهی نامه پیش دانشگاهی اصلش رو گم کردم باید چیکار کنم؟

    16 شهریور 1398 در 19:05
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      خانم رحیمی سلام
      به اداره آموزش و پرورش محل سکونت تون مراجعه کنید، راهنماییتون میکنند

      27 آذر 1398 در 14:50
  • جعفر مومن پاسخ

    با سلام. دیپلم نقشه کشی ساختمان از کارودانش دارم اگر به رشته هنر تغییر رشته بدهم و بعد پیش دانشگاهی هنر را بگذرانم می توانم در رشته های کارشناسی پیوسته بدون آزمون شرکت کنم؟ برای تغییر رشته چه کاری باید بکنم؟

    31 مرداد 1398 در 16:07
  • اسماعیل پاسخ

    سلام من سال قبل مدرک پیش دانشگاهی انسانی رو گرفتم و الان میخوام برم رشته فنی برق باید چیکار کنم دقیقا لطفا راهنمایی کنید ممنون

    8 مرداد 1398 در 21:50
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      برای این مورد به اموزش و پرورش محل زندگی تون مراجعه کنید اونجا دقیقا راهنماییتون میکنند.

      9 مرداد 1398 در 09:55
  • سادات خدادادي پاسخ

    سلام برگ نمون فرم تطبیق بیش دانشگاهی از تجربی به ریاضی برای معادل سازی دررس مشترک شماره چند است و نیاز دارم

    1 مرداد 1398 در 04:56
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      باید با آموزش پرورش منطقه ای که زندگی میکنید تماس بگیرید

      9 مرداد 1398 در 09:58
  • كوشان پاسخ

    با سلام و خسته نباشید . من قصد ادامه تحصیل در مقطع BA (لیسانس) رشته computer science رو دارم ، اما مدرک پیش ندارم ولی با دیپلم فنّی کاردانی کامپیوتر گرفتم . ایا میتونم با این مدرک اقدام کنم؟ یا باید پیش دانشگاهی ریاضی بگیرم ؟
    در ضمن برای دانشگاه های کانادا میخوام اقدام کنم . با تشکر

    24 تیر 1398 در 21:56
  • عباس غلامی پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    من سال 87 از فنی حرفه ای دیپلم گرفتم و کنکور اول دانشکده فنی کرج قبول شدم.اما جون مسیر دور بود بعد از دو ترم انصراف دادم
    در حال حاضرم 28 سالمه و میخوام رشته حقوق بخونم دانشگاه آزاد یا پیام نور چون از اول هم به همین رشته علاقه داشتم
    الان مشگلم اینه من پیش دانشگاهی نخوندم آیا اون دو ترمی که خوندم میتونه معادل پیش دانشگاهی باشه یا نه من باید برم و دروس پیش دانشگاهی رو پاس کنم؟
    لطفا کمکم کنین دو هفتس تو اینترنت دنبال جواب این سوالم میگردم اما پیدا نکردم

    22 تیر 1398 در 01:28
    • ehtemami پاسخ

      سلام . ما موسسه اعزام دانشجو به خارج از کشور هستیم . اطلاعی از شرایط شما ندارم.

      23 تیر 1398 در 11:30
  • مهدی پاسخ

    سلام.مدرک پیش دانشگاهی من در دانشگاه آزاد گرو است الان.و احتمالا تا سال بعد درسمم تموم نشه.میتونم برای مدرک پیش جدید اقدام کنم و با اون مدرک سال بعد در رشته حقوق دانشگاه تهران تحصیل کنم بدون اینکه از دانشگاه آزاد انصراف بدم؟مدرک دیپلمم دستمه و مشکل خدمتم ندارم.ممنون

    8 تیر 1398 در 15:24
    • ehtemami پاسخ

      سلام . ما موسسه اعزام دانشجو به خارج از کشور هستیم . اطلاعی از شرایط شما ندارم.

      23 تیر 1398 در 11:19
  • Ghazal پاسخ

    Salam vaqt bekheir agar moadelemoon 13 shode bashe va tajroobi bashim hich rahi baraye tahsil dar kharej nist ?????? Baraye dandoon

    28 خرداد 1398 در 03:05
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام وقت بخیر
      میتونید اقدام کنید، برای بعضی کشور ها که شرط معدل ندارند.
      برای کسب اطلاعات بیشتر میتونید وقت مشاوره رزرو کنید.

      30 خرداد 1398 در 11:55
      • حمیدرضا پاسخ

        سلام من دیپلم تجربی نظام قدیم دارم ولی پیش ندارم میشه من پیش بگیرم

        20 آبان 1399 در 21:41
        • شیرین اهتمامی پاسخ

          سلام آقای حمید رضا
          الان دیگه پیش دانشگاهی برداشته شده. اما میتونید دروس پیش رو امتحان بدید و دیپلم جدید بگیرید

          6 آذر 1399 در 10:35
  • محمد پاسخ

    ایا امکان معادل سازی مدرک دیپلم وجود دارد

    21 آذر 1397 در 23:10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان