نکات اپلای – آنچه باید در آغاز بدانید

نکات اپلای - آنچه باید در آغاز بدانید

نکات اپلای – آنچه باید در آغاز بدانید

نکات اپلای - آنچه باید در آغاز بدانیداپلای کردن یا اقدام برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور مسیری طولانی دارد که می تواند ماه ها یا حتی بیش از یک سال به طول انجامد اما این مسیر طولانی می تواند هموار باشد اگر برخی نکات را قبل از شروع اپلای بدانید، زمانی که باید چند تصمیم مهم بگیرید؛ از انتخاب کشور مقصد تا تصمیم گیری در مورد اینکه خودتان اپلای کنید یا کار را به مؤسسات اعزام دانشجو بسپارید. انتخاب مؤسسه قابل اعتماد هم خود یک مرحله مهم برای آنهاییست  که کارهای اپلای را خودشان انجام نمی دهند.

نکاتی که باید در آغاز مسیر اپلای بدانید

کشور و دانشگاه مقصد را چگونه انتخاب کنم؟

انتخاب کشور و دانشگاه مقصد، تصمیم مهمی است که در همان آغاز مسیر اپلای باید بگیرید؛ تصمیمی که می‌تواند آینده تحصیلی، کاری و زندگی شما را رقم بزند. چه فاکتورهایی در این انتخاب نقش دارند؟ برخی از مهم‌ترین انها را مرور کنیم.

1- کشور، دانشگاه یا رشته

شاید شما بخواهید در یک دوره تحصیلی خاص که دانشگاه‌های کم‌شماری آن را ارائه می‌دهند، تحصیل کنید و به همین دلیل انتخاب‌هایتان به دانشگاه‌های کمی محدود شود یا نتوانید دانشگاهی در کشور دلخواهتان را انتخاب کنید. شاید هم کشور یا دانشگاهی خاص برایتان اولویت دارد و رشته و دوره تحصیلی اهمیت کمتری برایتان دارد. بنابراین، باید اولویت خود را مشخص کنید؛ کشور و دانشگاه یا رشته (دوره تحصیلی) خاص؟

2- اعتبار مدرک دانشگاه

مدرک دانشگاه مورد نظر شما در کشورهای مختلف، ازجمله ایران چقدر معتبر است؟ لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت ایران را ببینید و در مورد کشورهای دیگر هم از منابع مربوط، استعلام کنید.

این موضوع برای تحصیل در رشته‌های پزشکی که فارغ‌التحصیلان آنها بدون تأیید مدرک، قادر به کار کردن نخواهند بود، اهمیت بیشتری دارد.

3- رنکینگ دانشگاه

اگر می‌خواهید بعد از تحصیل خود، در خارج از کشور بمانید و کار کنید، بهتر است در یک دانشگاه با رنک بالا تحصیل کنید تا با اقبال بیشتری از سوی کارفرمایان خارجی روبرو شوید.

4- هزینه‌های تحصیل و زندگی

شهریه دانشگاه و دوره انتخابی‌تان چقدر است؟ هزینه زندگی در کشور مقصد چطور؟ ‌آیا می‌توانید برای دوره تحصیلی‌تان بورسیه بگیرید؟ تناسب هزینه‌های تحصیل و زندگی با توان مالی شما و خانواده‌تان، فاکتور بسیار مهمی در انتخاب کشور، شهر و دانشگاه مقصد است.

5- شرایط گرفتن پذیرش

نمرات و معدل مقاطع قبلی، برای بسیاری از دانشگاه‌ها یکی از فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب و پذیرش دانشجویان است. معمولا باید مدرک زبان هم ارائه کرد و گاه، شرکت و قبولی در یک آزمون ورودی هم الزامیست. اگر دانشگاه مورد نظر شما، اعتبار بالایی داشته باشد، تقاضا و رقابت بیشتری برای اخذ پذیرش از آن وجود خواهد داشت و طبیعتا کارتان برای گرفتن پذیرش سخت‌تر خواهد بود.

6- شرایط صدور ویزا

سفارت برخی از کشورها برای افرادی با گپ تحصیلی بالا، ویزا صادر نمی‌کنند یا برای صدور ویزای دانشجویی، شرط سنی دارند. اصولا گرفتن ویزای برخی از کشورها (مثل آمریکا) سخت است و برخی کشورهای دیگر، راحت‌تر ویزا صادر می‌کنند.

7- شرایط زندگی

شهر محل تحصیل خود در خارج از کشور را هم در نظر بگیرید؛ جغرافیا و آب و هوایش، کوچکی و بزرگی و جمعیت آن و امکانات مختلفش را. در صورت امکان، شهری را انتخاب کنید که با روحیات و طبع شما سازگارتر است.

نکات اپلایخودم اپلای کنم یا نه؟

بعد از انتخاب کشور و شهر و دانشگاه مقصد و گاه، حتی قبل از آن، خیلی‌ها با این سؤال روبرو می‌شوند که « خودم اپلای کنم یا نه؛ به سراغ مؤسسات اعزام دانشجو بروم؟» و جواب همه به این سؤال، یکسان نیست. نگاهی به مزایا و معایب روش‌های مختلف اپلای بیاندازیم.

چرا خودم اپلای نکنم؟

«من زبان بلدم، می‌توانم در وبسایت‌های مختلف، شرایط تحصیل و زندگی در کشورهای گوناگون را بخوانم و با هم مقایسه کنم، دوره‌های مورد نظرم را در کشورها و دانشگاه‌های مختلف جستجو کنم، شرایط اخذ پذیرش و مدارک لازم را بشناسم و حتی برخی از مدارک مثل SOP را خودم بنویسم؛ در چنین شرایطی، ترجیح می‌دهم خودم اپلای کنم.»

امتیازی که این شیوه اپلای دارد: در صورت موفقیت، در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌کنید.

نکته منفی: من تجربه ندارم و ممکن است برخی از نکات ریز اپلای را ندانم. مثلا شاید در هنگام آپلود کردن مدارک لازم در وبسایت دانشگاه مقصد، چیزی را از قلم بیاندازم و همین باعث ریجکت شدن درخواست من شود.

اخذ پذیرش را به دیگران بسپارم؟

«من می‌توانم بخشی از فرآیند اپلای را خودم پیش ببرم اما این، برای گرفتن پذیرش کافی نیست و باید از فرد یا افرادی دیگر، مثل مؤسسات اعزام دانشجو کمک بگیرم.»

امتیازی که این شیوه اپلای دارد: مؤسسات، تجربه بیشتری در زمینه اخذ پذیرش دارند و زیرو بم این کار را می‌شناسند.

نکته منفی: پول بیشتری باید بپردازید و همه افراد هم قابل اعتماد نیستند.

» مطلب مرتبط: موفقیت در اپلای – نکاتی که باید بدانید

» مطلب مرتبط: اپلای با معدل پایین

راه‌بلد و راهنما؛ چیزی که لازم است

اپلای کردن، شاید آنقدرها هم سخت نباشد و عده زیادی بتوانند خودشان، اپلای کنند و به کمک دیگران نیازی نداشته باشند اما وجود یک راهنما در این مسیر، می‌تواند احتمال موفقیت را به میزان چشمگیری بالا ببرد؛ یک نفر که خودش حداقل یک بار تجربه اخذ پذیرش دارد و می‌داند در این مسیر، چه باید کرد و چه نباید کرد تا به هدف رسید.

راهنمای ما در مسیر اپلای، می‌تواند دوستمان باشد که حالا مشغول تحصیل در خارج است یا یک مؤسسه اعزام دانشجو که سابقه خوبی در این زمینه دارد و حتی گاه کاربری در یک شبکه اجتماعی.

مؤسسه اعزام دانشجوبرای اپلای به چه کسی اعتماد کنم؟

یک مؤسسه اعزام دانشجو و (برای آنهایی که به شیوه‌های دیگر مهاجرت می‌اندیشند) دفتر کاریابی بین‌المللی یا وکیل امور مهاجرت مطمئن و قابل اعتماد را چطور می‌توانیم پیدا کنیم؟ جایی که بتوانیم با خیال راحت فرآیند اپلای، کاریابی یا مهاجرت خود را به آن بسپاریم و نگران اتلاف پول، زمان و انرژی خود نباشیم.

1- معرفی آشنایان

اگر در بین آشنایانمان کسی هست که با کمک یک مؤسسه اعزام دانشجو، دفتر کاریابی بین‌المللی یا وکیل مهاجرتی، ‌به خارج از کشور رفته و از عملکرد آن رضایت داشته، می‌توانیم نام و نشان مؤسسه را از او جویا شویم.

2 – جستجوی اینترنتی

روش معمول‌تر پیدا کردن شرکت‌ها و مؤسساتی که در زمینه مهاجرت (تحصیلی، کاری و…) کار می‌کنند، جستجوی اینترنتی است؛ سرچ در گوگل و حتی شبکه‌های اجتماعی، مثل اینستاگرام ما را به تعدادی گزینه می‌رساند که باید از بین آنها یکی را برای واگذار کردن امور مهاجرت خود انتخاب کنیم. برای اینکه درست انتخاب کنیم هم برخی نکات را باید در نظر بگیریم:

مجوز

مؤسسات اعزام دانشجو، باید از وزات علوم مجوز داشته باشند. دفاتر کاریابی هم باید از وزارت کار مجوز گرفته باشند. وکلای رسمی مهاجرت هم از سازمان‌های مربوط در کشورهای حوزه فعالیت خود مجوز می‌گیرند.

فهرست مؤسسات مجاز اعزام دانشجو و دفاتر قانونی کاریابی بین‌المللی را می‌توانید از وبسایت وزارت علوم و وزارت کار بگیرید.

چک کردن آدرس‌ها

به آدرس وبسایت شرکت‌ها و مؤسسات مجاز دقت کنید تا وبسایت‌های فیک را با آنها اشتباه نگیرید.

محتوای وبسایت و شبکه‌های اجتماعی

بخشی از اعتبارسنجی یک شرکت مهاجرتی می‌تواند با دقت در محتوای وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی آن صورت بگیرد. کیفیت و غنای محتوا و اطلاعات ارائه‌شده (ازجمله در پاسخگویی به کامنت‌ها)، می‌تواند تا اندازه‌ای گویای کیفیت کار یک مؤسسه هم باشد.

اطلاعات کامل و بدون جهت‌گیری

برخی از شرکت‌ها و مؤسسات، تنها به بیان نکات مثبت کشورهای حوزه فعالیت خود نمی‌پردازند و مراجعان خود را در جریان مشکلات و ضعف‌های کشور مقصد هم قرار می‌دهند و با ارائه یک تصویر کامل، شرایط بهتری را برای انتخاب و تصمیم‌گیری آنها فراهم می‌کنند.

دیدگاه (2)

  • احمد ربيعي پاسخ

    با سلام و احترام

    ارائه اطلاعات مفید در این زمینه که شخص را سریع به هدف برساند و جوانها را گرفتار سود جوییهای برخی موسسات نکند بسیار با ارزش و قابل تقدیر است. ایکاش شناخت بهتری از موسسات سالم در اختیار مردم قرار میگرفت.

    18 شهریور 1399 در 14:41
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام آقای ربیعی
      موافقم باهاتون. ما سعی میکنیم اطلاعات بیشتر تهیه و در اختیار متقاضی ها قرار بدیم

      20 شهریور 1399 در 11:31

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان