ویزای دانشجویی آمریکا

ویزا

ویزای دانشجویی آمریکا

ویزای دانشجویی آمریکا

تحصیل در آمریکا بیش از هر کشور دیگری برای دانشجویان بین المللی جذابیت دارد و دلایل این جذابیت هم با نگاهی به جایگاه دانشگاه های آمریکا و شرایط علمی، اقتصادی و صنعتی این کشور به راحتی مشخص می شود. ایرانیان هم تمایل زیادی به تحصیل در آمریکا دارند اما مشکلاتی که در رابطه آمریکا و ایران وجود دارد، شرایط تحصیل در آمریکا را برای آنها دشوار می سازد. به طور مشخص دریافت ویزای دانشجوی آمریکا یکی از مهم ترین چالش های ایرانیان متقاضی تحصیل در این کشور است.

ایران و آمریکا سال های طولانیست که رابطه خوبی با هم ندارند اما این موضوع مانع از تحصیل ایرانیان در دانشگاه های آمریکا نشده است. داده ‌های «مؤسسه آموزش بین‌المللی»، آی‌آی‌ای نشان می ‌دهد که شمار دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در آمریکا در سال 2018 به ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر می ‌رسد که بالاترین رقم در چند دهه اخیر بوده است.

با این حال، در چند سال اخیر و بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ و اعمال سیاست های محدودکننده از سوی دولت او برای ایرانیان، دانشجویان ایرانی محصل در آمریکا و ایرانیان متقاضی تحصیل در آمریکا با مشکلاتی سخت روبرو شده اند، تا جایی که برخی از آنها با وجود داشتن پذیرش از دانشگاه های آمریکا مدت ها برای گرفتن ویزای دانشجوی آمریکا معطل مانده اند.

بر اساس آمار وزارت خارجه آمریکا در ماه‌های مارس و نوامبر سال 2018 نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، تعداد ۳۵۵ ویزای (Type F) کمتر برای دانشجویان ایرانی صادر شده است. به عبارت دیگر آمار صدور ویزای دانشجویی آمریکا برای متقاضیان ایرانی تحصیل در آمریکا ۲۳ درصد کاهش داشته است.

با توجه به این آمار و ارقام، باید گفت اگرچه تحصیل در آمریکا برای ایرانیان همچنان منعی ندارد، اما شرایطی سخت تر از گذشته پیدا کرده است. حالا ببینیم برای دریافت ویزای دانشجویی آمریکایی چه باید کرد؟

شرایط درخواست ویزای دانشجویی آمریکا چیست؟

صلاحیت متقاضیان ویزای دانشجویی آمریکا را کنسولگری آمریکا مشخص می کند و صدور یا عدم صدور ویزای متقاضیان به تصمیم این نهاد بستگی دارد. متقاضیان ویزای دانشجویی آمریکا باید دارای اقامت کشوری به غیر از آمریکا بوده و توانایی مالی مناسب برای تحصیل در آمریکا را داشته باشند. متقاضیان بین ۱۴ تا ۷۹ ساله باید برای مصاحبه در کنسولگری حاضر شوند. همچنین در زمان مصاحبه از متقاضی، اسکن اثر انگشت گرفته می شود.

ویزای تحصیلی در آمریکا انواع مختلفی دارد و با توجه به اینکه شما متقاضی تحصیل در کدام نوع از مراکز آموزشی و چه دوره ای هستید، باید برای دریافت ویزای متناسب با آن اقدام کنید.

» مطلب مرتبط: تحصیل در آمریکا

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

  • ویزای Type F برای تحصیل در دانشگاه، دوره زبان انگلیسی و مدارس خصوصی
  • ویزای Type M برای تحصیل در هنرستان ها
  • ویزای Type B برای گردشگری و تحصیل در دوره های کمتر از ۱۸ ساعت در هفته

با توجه به تقسیم بندی بالا متقاضیان تحصیل در دانشگاه های آمریکا باید برای دریافت ویزای Type F این کشور اقدام کنند. آنها برای ارائه درخواست صدور ویزا به مدارک مختلفی نیاز دارند که مهمترین آنها مدرک (SEVP (Student and Exchange Visitor Program است که باید از مرکز آموزشی مورد نظر در آمریکا دریافت کنند.

متقاضیان دریافت ویزای دانشجویی آمریکا همچنین به فرم SEVIS نیاز دارند که یک سیستم اینترنتی جدید برای ثبت اطلاعات دانشجویان و همراهان آنها است و این اطلاعات از طریق این سیستم در اختیار مؤسسات آموزشی آمریکا قرار می گیرد. دیگر فرم مورد نیاز هم فرم I-20 است که از طرف مؤسسه آموزشی مورد نظر در آمریکا صادر می شود.

گرفتن پذیرش از دانشگاه های آمریکا که خود فرآیند ساده ای نیست و دریافت و تکمیل مدارک و فرم های بالا (برای اخذ ویزا) می تواند توسط خود شخص و با مراجعه به وبسایت دانشگاه و مکاتبه با دانشگاه صورت بگیرد. می توان در این راه از راهنمایی افراد باتجربه و یا مؤسسات قابل اعتماد فعال در زمینه اعزام دانشجو هم کمک گرفت.

یکی دیگر از مدارک مهم مورد نیاز برای دریافت ویزای دانشجویی آمریکا مدرک زبان انگلیسی است و مدرک تافل هم بر مدارک دیگر ارجحیت دارد. در واقع مدرک زبان برای گرفتن پذیرش مورد نیاز است و برای دریافت ویزا هم باید آن را ارائه کرد. همچنین بسته به رشته و مقطع تحصیلی متقاضی ممکن است ارائه مدارک SAT – GRE – GMAT هم لازم باشد.

امکان دریافت ویزای همراه هم برای همسر دانشجوی محصل در آمریکا وجود دارد. دریافت ویزای همراه یا F2 نیازمند ارائه مدرکی است که نسبت همراه را با متقاضی اصلی مشخص می کند. اگر همراه دانشجو قصد تحصیل در آمریکا را داشته باشد، باید نوع ویزای خود را تغییر دهد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای دانشجویی آمریکاویزای دانشجویی امریکا

  • فرم I-20A-B
  • فرم I-20 از (SEVIS)
  • فرم I-20 امضا شده توسط مسئولان مرکز آموزشی مورد نظر
  • Certificate of Eligibility for Nonimmigrant برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه ها – ویزای Type F
  • Certificate of Eligibility for Nonimmigrant برای متقاضیان تحصیل در هنرستان ها – ویزای Type M
  • گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار
  • دو قطعه عکس
  • رسید پرداخت هزینه صدور ویزا به مبلغ ۱۴۰ دلار
  • ترجمه مدارک و ریز نمرات آخرین مقاطع تحصیلی
  • مدرک TOEFL – SAT – GRE – GMAT و غیره برحسب نیاز رشته مورد نظر
  • تأییدیه توان مالی برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در طول تحصیل در آمریکا با امضای یکی از والدین
  • برای ویزای همراه، مدرک نسبت همراه با متقاضی اصلی، مانند سند ازدواج یا شناسنامه

نکته: سفارت خانه ها و کنسولگری های آمریکا تا ۱۲۰ روز مانده به تاریخ ثبت نام در دانشگاه پروسه صدور ویزا را آغاز می کنند و در صورت ارائه درخواست ویزا قبل از این زمان، پرونده متقاضی تا زمان آغاز صدور ویزا در نزد سفارت یا کنسولگری باقی می ماند. همچنین دانشجویان می توانند حداکثر تا ۳۰ روز قبل از شروع دوره تحصیلی وارد آمریکا شوند و در صورت تمایل به ورود زودهنگام و قبل از زمان تعیین شده، باید درخواست ویزای ویزیت ارائه کنند.

ویزای دانشجویی آمریکا به دانشجویان بین المللی اجازه کار می دهد؛ البته این اجازه کار، در هنگام ورود شامل مشاغل خارج از محیط دانشگاه محل تحصیل نمی شود ولی دانشجو می تواند در محیط دانشگاه تا ۲۰ ساعت در هفته کار کند و معمولا پس از ۶ ماه، اجازه کار به صورت نیمه وقت صادر می شود. البته این کار اغلب برای افرادی است که نیاز به دوره کارآموزی یا انترنی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان