چگونگی دریافت ارز دانشجویی

ارز دانشجویی

چگونگی دریافت ارز دانشجویی

ارز دانشجوییبا توجه به امکان دریافت ارز دانشجویی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور برای متقاضیان عزیز در این مطلب به چگونگی دریافت ارز دانشجویی میپردازیم.

در ابتدا باید توجه داشته باشید که ارز دانشجویی فقط به افرادی تعلق می گیرد که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل می باشند و دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در خارج از کشور تحصیل می کنند امکان استفاده از ارز دانشجویی را ندارند. همچنین ارز دانشجویی به 2 صورت اعطا میشود:

1- هزینه زندگی که ماهانه 1000 دلار است و معمولاً هر 6 ماه یکبار می توانید 6000 دلار دریافت کنید.

2- هزینه تحصیل که شامل هزینه ترم جاری و ترم های آینده می شود که بر اساس نامه اشتغال به تحصیل در دانشگاه که شامل مقطع و رشته تحصیلی، طول دوره و میزان شهریه است و به تایید سفارت ایران در آن کشور رسیده است محاسبه می شود. ( به یاد داشته باشید برای ثبت درخواست در سامانه نشا به این نامه نیاز دارید بنابراین قبل از مراجعه به این سامانه برای دریافت نامه مذکور به دانشگاه مراجعه کنید )

مراحل دریافت ارز دانشجویی

  • تشکیل پرونده دانشجویی در کشور محل تحصیل: در نظر داشته باشید که درخواست شما زمانی مورد بررسی قرار می گیرد که در سفارت ایران در کشور محل تحصیل تشکیل پرونده داده باشید به همین دلیل اگر تاکنون این کار را نکرده اید توصیه میکنیم هر چه زودتر برای تشکیل پرونده اقدام نمایید. برای این کار باید به سامانه تاک مراجعه نمایید و با ثبت مدارک خود ثبت نام کنید و کدهای رهگیری مربوطه را دریافت کنید سپس اسکن مدارک به همراه اصل مدارک و کدهای رهگیری را به کنسولگری مربوطه ارسال کنید و یا به صورت حضوری تحویل کنسولگری دهید.
  • ثبت نام در سامانه نشا متعلق به وزارت علوم: پس از تشکیل پرونده دانشجویی و دریافت کد مربوطه باید به سامانه نشا مراجعه کنید و اطلاعات خود را جهت دریافت گذرواژه و رمز ورود و همچنین شمار پرونده ثبت نمایید. سپس با ورود به سامانه از طریق پروفایل شخصی خود به قسمت مدیریت درخواست ها بروید و گزینه ثبت درخواست نامه بانک را انتخاب کنید و پس از تکمیل فرم مربوطه و انتخاب یکی از شعب بانک سامان یا تجارت در نزدیکی خود و تاریخ مطلوب برای مراجعه به بانک درخواست شما ثبت خواهد شد. پس از ثبت درخواست شما کارشناسان وزارت علوم درخواست شما را بررسی می کنند و نتیجه را از طریق ایمیل یا قسمت مدیریت درخواست ها به اطلاع شما می رسانند.
» ورود به سامانه نشا

  • مراجعه به بانک جهت دریافت ارز دانشجویی: اگر با درخواست شما برای دریافت ارز دانشجویی موافقت شده باشد، خود دانشجو یا بستگان درجه یک و یا وکیل قانونی فرد می تواند با دریافت پرینت کد رهگیری از قسمت ” لیست درخواستها ” به شعب ارزی بانکهای تجارت یا سامان مراجعه کنند و ارز دانشجویی دریافت کنند.

نکته مهم: سامانه نشا تنها راه ارتباطی دانشجو با وزارت علوم برای دریافت ارز دانشجویی می باشد بنابرین همیشه اخبار مندرج در سامانه و تغییرات به وجود آمده در پرونده خود را در این سامانه چک نمایید.

شرایط دریافت ارز دانشجویی برای دانشجویان زیر شاخه پزشکی

۱- معتبر بودن دانشگاه از نظر وزارت بهداشت

۲- دیپلم متوسطه در رشته علوم تجربی یا ریاضی و فیزیک

۳- گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی در رشته علوم تجربی یا ریاضی و فیزیک

 تبصره ۱: دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای معتبر مشروط می بایست دارای دیپلم متوسطه و گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی در رشته های علوم تجربی یا ریاضی و فیزیک با مجموع معدلی ۱۶ به بالا باشند بشرط اینکه هر یک از معدل ها کمتر از ۱۴ نباشد

۴- کارت پایان خدمت یا معافیت برای دانشجویان ذکور

۵- فتوکپی اقامت دانشجویی

۶- فتوکپی کارت ملی

۷- فتوکپی صفحات گذرنامه

۸ – گواهی اشتغال به تحصیل سال تحصیلی جاری با ذکر رشته تحصیلی

۹- گواهی کالج و ریز نمرات آن برای دانشگاههایی که قبل از ورود به دانشگاه دارای دوره کالج میباشند.

 تبصره ۲: دانشجو می بایست مدارک مذکور را به سفارت و یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیلی خود ارائه و نسبت به تشکیل پرونده تسهیلاتی دانشجویی اقدام نماید.

 تبصره ۳: پس از ارسال پرونده دانشجو از طریق سفارت و یا کنسولگری به مرکز خدمات آموزشی و تائید آن توسط کارشناسی مربوطه سپس معرفی نامه جهت دریافت ارز صادر میگردد.

 تبصره ۴: دانشجویان شاغل به تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکتری تخصصی (Ph.D) و تخصصی می بایست مدارک قبلی خود را به سفارت یا کنسولگری ارائه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان