آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی مجارستان

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی مجارستان

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی مجارستان

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی مجارستان

تحصیل پزشکی در مجارستان به دلیل برخورداری این کشور از دانشگاه های معتبر که مورد تأیید وزارت بهداشت ایران هم هستند و همچنین هزینه نسبتا پایین و مقرون به صرفه آن یکی از گزینه های قابل توجه ایرانیان است، ایرانیانی که می خواهند در خارج از کشور پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بخوانند و در کنار اعتبار و هزینه، یک دغدغه دیگر هم برای انتخاب کشور و دانشگاه مقصد خود دارند؛ شرایط پذیرش. تحصیل علوم پزشکی در مجارستان با موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی مجارستان ممکن می شود؛ آزمونی که هر دانشگاه به صورت جداگانه برگزار می کند.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در مجارستان

قبل از اینکه به آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی مجارستان بپردازیم، ابتدا با دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در مجارستان آشنا شویم. در حال حاضر و برای سال تحصیلی 2020 وزارت بهداشت ایران 4 دانشگاه زیر را به عنوان دانشگاه های مورد تأیید خود در مجارستان معرفی کرده است:

  • Semmelweis University Budapest
  • University Debrecen
  • University Szeged
  • University of Pecs

این موضوع که دانشگاه محل تحصیل علوم پزشکی در خارج از کشور، از نظر وزارت بهداشت ایران معتبر باشد و مدارک صادره از سوی آنها در ایران قابل ارزشیابی و تأیید باشند، اهمیت زیادی دارد، به ویژه وقتی برای تحصیل در آنها ملزم به شرکت در آزمون ورودی باشید و تنها در صورتی اهمیت خود را از دست می دهد که تصمیم داشته باشید بعد از اتمام تحصیل خود، در کشوری جز ایران به عنوان پزشک، دندانپزشک یا داروساز مشغول به کار شوید. خب حالا ببینیم برای ورود به دانشگاه های مجارستان باید چه کرد.

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی مجارستان

مانطور که گفتیم؛ در حال حاضر امکان تحصیل پزشکی در 4 دانشگاه مجارستان وجود دارد اما برای ورود به دوره های علوم پزشکی این دانشگاه ها باید آیمون ورودی آنها را با موفقیت پشت سر گذاشت و نکته دیگر هم این است که آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی مجارستان آزمون واحد و جامعی نیست و هر کدام از این دانشگاه ها آزمون جداگانه ای دارند که در ادامه به آنها می پردازیم. با دانشگاه سملوایز شروع می کنیم که جزو معتبرترین دانشگاه های علوم پزشکی در مرکز اروپا به حساب می آید.

آزمون ورودی دانشگاه سملوایز مجارستان

در منوی وبسایت دانشگاه سملوایز، اگر روی ADMISSIONS کلیک کنید و از فهرست بازشده ENTRANCE EXAMINATION را انتخاب کنید، شرایط پذیرش دانشجویان در این دانشگاه برای شما نمایش داده می شود. تا اینجا و از همین عناوین منو مشخص است که این دانشگاه آزمون ورودی دارد.  آزمون ورودی دانشگاه سملوایز را خود این دانشگاه برگزار می کند و به جز بوداپست (پایتخت مجارستان و محل استقرار این دانشگاه)، در برخی نمایندگی های این دانشگاه در کشورهای دیگر هم برگزار می شود.

آزمون سالانه دانشگاه سملوایز از دو بخش کتبی و شفاهی تشکیل شده است؛ بخش کتبی آن شامل سؤالاتی چهارگزینه ای (و بدون نمره منفی) از زیست ‌شناسی، شیمی و زبان انگلیسی عمومی و تخصصی است. پس از آن هم داوطلبان تحصیل پزشکی در دانشگاه سملوایز باید در آزمون شفاهی این دانشگاه شرکت کنند که محتوای آن هم زیست ‌شناسی، شیمی و زبان انگلیسی عمومی و تخصصی است.

آزمون ورودی دانشگاه سملوایز با یک مصاحبه شخصی تکمیل می شود که هدف آن بررسی نگرش حرفه ای داوطلبان است.

آزمون ورودی دانشگاه سملوایز مجارستان  در ماه مارس و در شهرهای بوداپست مجارستان، استکهلم سوئد، اسلو نروژ، هانوفر آلمان و ابوظبی امارات برگزار می شود. متقاضیان شرکت در این آزمون، تا سی و یکم ماه مه هر سال فرصت دارند ثبت نام خود در آزمون را به صورت اینترنتی انجام دهند.

نکته مهم: افرادی که می خواهند برای تحصیل پزشکی در دانشگاه سملوایز مجارستان اقدام کنند باید حداقل 18 سال و حداکثر 30 سال داشته باشند.

» مطلب مرتبط: تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان

» مطلب مرتبط: تحصیل پزشکی در دانشگاه سملوایز مجارستان

آزمون ورودی دانشگاه پزشکی دبرسن مجارستان

متقاضیان تحصیل علوم پزشکی در دانشگاه دبرسن مجارستان و به صورت مشخص؛ رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هم باید برای ورود به دوره های این دانشگاه، در آزمون ورودی شرکت کنند که شامل دو بخش کتبی (تستی) و شفاهی با سؤالاتی از زیست شناسی و شیمی / فیزیک است.

برای ورود به برخی دوره های علوم پزشکی دانشگاه دبرسن، شرکت در مصاحبه هم الزامی است که این موضوع شامل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نمی شود.

آخرین فرصت ثبت درخواست دوره‌ های پزشکی دانشگاه دبرسن مجارستان؛ برای ترم پاییز (از سپتامبر)، ۳۱ مه و یرای ترم ژانویه، اول نوامبر است.

متقاضیان باید فرم درخواست را از سایت دانشگاه دریافت و به زبان انگلیسی تکمیل و امضاء کنند. ترجمه رسمی مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و ریز نمرات آنها، گذرنامه با حداقل 1 سال اعتبار و 2 صفحه خالی و رزومه تحصیلی 1 صفحه ای از مدارک لازم برای ثبت درخواست متقاضیان است. داوطلبان همچنین باید 150 دلار به عنوان APPLICATION FEE و 350 دلار به‌ عنوان هزینه آزمون ورودی (ENTRANCE FEE) پرداخت کنند. همه مراحل کار از جمله پرداخت ها هم به صورت آنلاین انجام می شود.

آزمون ورودی دانشگاه Szeged مجارستان

آزمون ورودی  دانشگاه Szeged، در مجارستان و همچنین در نقاط دیگری از  اروپا و نیز آسیا، آفریقا و ایالات متحده، بین ماه های مارس و جولای برگزار می شود. در صورت اینکه دانشگاه اجازه دهد، متقاضیان می توانند در هر دوره از پذیرش، 2 بار هم در آزمون ورودی شرکت کنند.

آزمون ورودی دوره های پزشکی دانشگاه Szeged هم مثل دانشگاه سملوایز و دانشگاه دبرسن، دو بخش کتبی و شفاهی دارد.

بخش کتبی آزمون برای ارزیابی توانایی های یادگیری و مهارت های نوشتاری داوطلبان طراحی شده است و آنها دو ساعت و نیم فرصت دارند تا 20 سؤال تستی زیست شناسی، 20 سؤال تستی شیمی و 60 سؤال زبان انگلیسی و مقاله نویسی را پاسخ دهند. سؤالات تستی چهار یا پنج گزینه دارند. در بخش نوشتن مقاله هم داوطلبان باید حداکثر در 200 کلمه، یک مقاله انگلیسی بنویسند.

بخش شفاهی آزمون، مصاحبه با یکی از اساتید دانشگاه است که حدود 20 تا 30 دقیقه طول خواهد کشید. به دنبال گفتگو در مورد موضوعات کلی، 2 سؤال زیست شناسی و 2 سؤال شیمی هم از متقاضی پرسیده می شود.

آزمون ورودی دانشگاه پچ مجارستان

آزمون ورودی دوره های پزشکی دانشگاه PECS شباهت زیادی به آزمون ورودی دانشگاه Szeged دارد؛ این آزمون هم از یک بخش کتبی با سؤالات چندگزینه ای زیست شناسی، شیمی و زبان انگلیسی و یک بخش شفاهی یا مصاحبه تشکیل شده است. مدت آزمون کتبی حداکثر 2 ساعت و نیم است و بخش شفاهی یا مصاحبه (با یکی از اساتید پزشکی دانشگاه) هم 20 دقیقه به طول می انجامد. بهتر است مصاحبه در همان روز برگزاری آزمون کتبی صورت بگیرد.

آزمون ورودی پزشکی دانشگاه پچ مجارستان در روزهای چهارشنبه ماه مارچ تا میانه جولای برگزار می شود و داوطلبان باید دو هفته قبل از زمان برگزاری آزمون،  با فرستادن ایمیل به آدرس (studentervice.center@aok.pte.hu) یا به شکل حضوری، در آزمون ثبت نام کنند. هزینه ثبت نام در آزمون دانشگاه پچ هم 250 دلار است.

آزمون دوره های پزشکی UNIVERSITY OF PECS در ساختمان اصلی دانشکده پزشکی این دانشگاه برگزار می شود و در صورت تغییر محل برگزاری آزمون، موضوع به داوطلبان اطلاع داده می شود.

نتایج آزمون ورودی این دانشگاه طی یک هفته مشخص می شود.

فرم مشاوره رایگان

دیدگاه (4)

  • Mo پاسخ

    سلام.ببخشید ازمون ورودی پزشکی دانشگاه های مجارستان هیچ کدام انلاین نیستند؟
    حتما باید حضوری ازمون های کتبی داده بشه؟

    10 فروردین 1400 در 23:25
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام. وقت بخیر
      هنوز مشخص نیست و قبل از زمان آزمون مشخص میشه.

      11 فروردین 1400 در 16:56
  • آسیه پاسخ

    خیلی ممنون بابت مطلب مفیدتون

    14 دی 1398 در 10:15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان