اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در خارج

اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در خارج

اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در خارج

اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در خارج

اگر شما مدرک دانشگاهی خود را از یک دانشگاه داخلی نه چندان معروف و معتبر گرفته باشید، یکی از دغدغه هایتان برای اپلای این است که آیا دانشگاه های خارجی، مدرک تحصیلی تان را معتبر می دانند یا خیر. اگر شما در دانشگاه آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و مانند اینها تحصیل کرده اید و قصد تحصیل در خارج را دارید، با خواندن این مطلب می توانید اطلاعاتی درباره اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در خارج از کشور به دست آورید.

اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در خارج

به طور کلی باید گفت قوانین دانشگاه ها و کشورهای مختلف درباره اعتبار مدارک دانشگاهی ایران لزوما یکسان نیست و هر کدام می توانند قوانین خود را در این مورد داشته باشند. اصولا اما دانشگاه محل تحصیل در ایران، نسبت به برخی معیارهای دیگر مثل معدل، مدرک زبان و رزومه، از اهمیت کمتری در فرآیند اپلای برخوردارند و در مواردی شاید اصلا مهم نباشد که شما مدرک خود را از چه دانشگاهی گرفته اید. اینها اما همه مطالبی کلی است که نمی تواند اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در خارج را به طور دقیق مشخص کند. در ادامه با ذکر نمونه هایی، این موضوع را به صورت دقیق تر بررسی می کنیم.

اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در کانادا

کانادا یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان بین المللی و ازجمله ایرانیان است و هرساله شمار زیادی از ایرانیان برای تحصیل در کانادا رهسپار این کشور می شوند. آیا همه آنها در معروف ترین و معتبرترین دانشگاه های ایران تحصیل کرده اند؟ خیر؛ گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا بیش از هر چیز، نیازمند داشتن معدل بالا، مدرک زبان و رزومه قوی (مثل مقالات ISI، پروژه های تحقیقاتی و سابقه کاری مرتبط) است و شما در صورت داشتن این شرایط، حتی اگر در ایران، از دانشگاهی رده بالا هم فارغ التحصیل نشده باشید، می توانید به گرفتن پذیرش بسیار امیدوار باشید، در حالی که اگر محل تحصیل شما در ایران، یک دانشگاه معتبر باشد اما رزومه، معدل و مدرک زبان قابل قبولی نداشته باشید، احتمال موفقیتتان در فرآیند اپلای پایین تر است.

اعتبار مدارک تحصیلی ایران برای دریافت بورسیه کانادا

محل تحصیل شما در ایران، زمانی که می خواهید برای گرفتن بورسیه کانادا اقدام کنید، اهمیت بیشتری پیدا می کند و می تواند به عنوان یک معیار تعیین کننده عمل کند. بر این اساس می توان گفت؛ افرادی که در دانشگاه هایی با اعتبار و رتبه بالاتر تحصیل کرده اند، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی کانادا دارند.

اعتبار مدارک تحصیلی ایران برای مهاجرت به کانادا

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید و می خواهید بدانید آیا مدرک دانشگاهی شما در برنامه های مهاجرتی کانادا، مورد تأیید است یا خیر؛ باید بگوییم اصولا تمام مدارک تحصیلی تأییدشده توسط وزارت علوم ایران، مورد ارزیابی قرار می گیرند اما تا نتیجه ارزیابی اعلام نشود، نمی توان از معتبر بودن یا نبودن آن با اطمینان صحبت کرد.

» مطلب مرتبط: موفقیت در اپلای – نکاتی که باید بدانید

اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در آلمان

آیا تحصیل در آلمان تنها برای فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی و سراسری ایران ممکن است؟ شاید وقتی صحبت از اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در خارج از کشور می شود؛ در میان مقاصد مختلف، آلمان یکی از سؤال برانگیزترین باشد. زمانی ادامه تحصیل در آلمان تنها برای فارغ التحصیلان دانشگاه های سراسری ایران ممکن بود، اما حالا شرایط فرق کرده است. با این حال، برای اینکه از معتبر بودن یا نبودن مدرک دانشگاهی خود برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان اطلاع موثق پیدا کنید، باید به سراغ سایت anabin بروید.

استعلام وضعیت مدرک دانشگاهی برای تحصیل در آلمان

ZAB سازمانی است که کار ارزیابی و معادل سازی مدارکی را انجام می دهد که در خارج از آلمان و سیستم آموزشی این کشور صادر شده اند. تأیید این سازمان به دو صورت کامل و خلاصه صادر می شود که برای امور تحصیلی، نسخه کامل آن لازم است.

در سایت ananbin رشته ها و دانشگاه ها با سه نشانه مشخص می شوند که هر یک معنا و مفهوم خاصی دارند:

+H: قابل حدس زدن است که این نشانه، یعنی رشته و دانشگاه شما مورد تأیید است.

+/-H: این نشانه به معنی نیاز به بررسی های بشتر است و اینکه هنوز ZAB‌ رشته و دانشگاه را تأیید نکرده است.

-H: این علامت هم در مقابل رشته و دانشگاه شما، به معنی مورد تأیید نبودن مدرک شما است.

نکته: در صورت قرار نداشتن اسم دانشگاه شما در فهرست anabin، مدرک خود را به سازمان ZAB بفرستید تا مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

نکته دوم: وضعیت اعتبار دانشگاه آزاد اسلامی، در سایت ananbi  با علامت +H مشخص شده است.

اعتبار مدارک دانشگاه های علمی کاربردی و پیام نور در خارج

وقتی صحبت از اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در خارج از کشور می شود، بیش از دانشگاه های دولتی معمولی و همچنین دانشگاه های آزاد، این مدارک دانشگاه های علمی کاربردی و پیام نور هستند که سؤال برانگیزند. فارغ التحصیلان این دسته از دانشگاه ها برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، چه شرایطی دارند؟

اعتبار مدارک دانشگاه های علمی کاربردی در خارج

مدارک دانشگاه های علمی کاربردی ایران در برخی از کشورها که دانشگاه هایی با ساختار و سیستمی مشابه این دانشگاه ها دارند، مورد تأیید و معتبر است؛ آلمان، نروژ و استرالیا از این دسته کشورها هستند. به طور کلی، بیشتر دانشگاه های اروپایی مدارک دانشگاه های علمی کاربردی ایران را معتبر می دانند.

اعتبار مدارک دانشگاه های پیام نور در خارج

مدارک دانشگاه های پیام نور با توجه به اینکه دانشجویان خود را از راه کنکور سراسری پذیرش می کنند و در دسته دانشگاه های دولتی جای دارند، معمولا از اعتبار لازم در خارج از کشور برخوردار هستند اما همه کشورها هم آنها را معتبر نمی دانند. دانشگاه های کشورهایی مثل انگلستان، استرالیا، فرانسه، مالزی، هند و حتی آمریکا مدارک پیام نور را قابل قبول می دانند و در مقابل، دانشگاه های ترکیه و برزیل، مدرک فارغ التحصیلان دانشگاه های پیام نور را نمی پذیرند.

نکته: مدارک دانشگاه های پیام نور باید با ثبت پذیرش از طریق کنکور سراسری و با ذکر معدل و از سوی سازمان مرکزی پیام نور صادر شده باشند.

نکته مهم درباره اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در خارج

در اروپا هم مثل کانادا، پذیرفتن یا نپذیرفتن شما به عنوان دانشجو، بیش از اینکه به محل تحصیل قبلی شما در ایران بستگی داشته باشد، به رزومه و سابقه تحصیلی، علمی و کاری تان وابسته است. البته تأثیر محل تحصیل را نمی توان هیچ یا ناچیز دانست اما شما با داشتن یک رزومه و سابقه قوی، حتی با وجود تحصیل در دانشگاه های پیام نور یا علمی کاربردی هم می توانید به گرفتن پذیرش امید زیادی داشته  باشید. اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در خارج از کشور کم باشد یا زیاد، این عملکرد خود شما است که می تواند شرایط را تغییر دهد.

دیدگاه (167)

  • ساناز پاسخ

    سلام خسته نباشید با مدرک دانشگاه علمی کاربردی میشه ویزای کره جنوبی گرفت؟؟

    19 آذر 1402 در 07:27
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      بله، می‌توانید با مدرک دانشگاه علمی کاربردی ویزای کره جنوبی را دریافت کنید. برای اخذ ویزا، مدارک زیر لازم است:

      تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی.
      پاسپورت معتبر.
      پرداخت هزینه ویزا.
      یک قطعه عکس.
      گواهی رسمی پذیرش از رئیس دانشگاه.
      نامه قبولی در دانشگاه.
      گواهی یا آخرین مدرک تحصیلی.
      صورت حساب بانکی یا گواهی بورسیه.
      لطفاً توجه داشته باشید که داشتن دعوتنامه از کشور کره جنوبی به معنی دریافت قطعی ویزا نمی‌باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر، به سفارت کره جنوبی در کشور محل اقامت خود مراجعه کنید.

      19 اسفند 1402 در 18:53
  • مممممم پاسخ

    آیا مدرک دانشگاه فرهنگیان ( پردیس علامه طباطبایی اردبیل ) در کشور کانادا معتبر هستش ؟

    27 آبان 1402 در 19:52
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      بله، می‌توانید با مدرک دانشگاه فرهنگیان (پردیس علامه طباطبائی اردبیل) ویزای کانادا را دریافت کنید. برای اخذ ویزا، مدارک زیر لازم است:

      تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی.
      پاسپورت معتبر.
      پرداخت هزینه ویزا.
      یک قطعه عکس.
      گواهی رسمی پذیرش از رئیس دانشگاه.
      نامه قبولی در دانشگاه.
      گواهی یا آخرین مدرک تحصیلی.
      صورت حساب بانکی یا گواهی بورسیه 123.
      لطفاً توجه داشته باشید که داشتن دعوتنامه از کشور کانادا به معنی دریافت قطعی ویزا نمی‌باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر، به سفارت کانادا در کشور محل اقامت خود مراجعه کنید.

      19 اسفند 1402 در 18:56
  • سهراب پاسخ

    سلام خسته نباشید با مهندسی کامپیوتر دانشگاه پیام نور با معدل ۱۷.۵۳ و آیلس ۶.۵ میشه از دانشگاه های ایتالیا پذیرش با فاند در مقطع ارشد گرفت ? یا مدرک پیام نور مورد قبول ایتالیا نیست؟

    2 مهر 1402 در 12:41
  • ریحان پاسخ

    سلام وقت بخیر
    مدرک کدام دانشگاه ایران مورد تایید کشور کره جنوبی است؟

    14 مرداد 1402 در 14:56
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      دانشگاه دانش و تحقیقات اصفهان (Isfahan University of Technology)1.
      دانشگاه شهید بهشتی (Shahid Beheshti University)1.
      دانشگاه تهران (University of Tehran)1.
      دانشگاه شریف (Sharif University of Tehran)1.
      دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir University of Technology)1.
      دانشگاه صنعتی شریف (Sharif University of Technology)1.
      دانشگاه صنعتی اصفهان (Isfahan University of Technology)1.
      دانشگاه صنعتی شریف (Sharif University of Technology)1.
      دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir University of Technology)1.
      دانشگاه صنعتی شریف (Sharif University of Technology)1.
      گروه متوسط:
      دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی (Islamic Azad University, Central Tehran Branch)1.
      دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال (Islamic Azad University, North Tehran Branch)1.
      **دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب (Islamic Azad University, South Tehran Branch

      19 اسفند 1402 در 18:22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان