بهترین دانشگاه های پزشکی دنیا در سال 2019

بهترین دانشگاه های پزشکی دنیا در سال 2019

بهترین دانشگاه های پزشکی دنیا در سال 2019

معمولا وقتی صحبت از رنکینگ های دانشگاهی می شود، رده بندی کلی دانشگاه ها مورد توجه قرار می گیرد اما در ارزیابی هایی که برای تعیین جایگاه دانشگاه های دنیا صورت می گیرد، دانشگاه ها به تفکیک رشته های مختلف هم بررسی و برترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته های مختلف مشخص می شوند. در این مطلب می خواهیم به معرفی بهترین دانشگاه های پزشکی دنیا در سال 2019 بپردازیم. رنکینگ مورد استنادمان در این مطلب هم رنکینگ رشته ای مؤسسه QS است. با ما همراه باشید.

بهترین دانشگاه های پزشکی دنیا در سال 2019

پزشکی و به طور کلی علوم پزشکی، شاید محبوب‌ ترین شاخه تحصیلی بین متقاضیان تحصیل در خارج از کشور باشد. بسیاری که امکان تحصیل علوم پزشکی در دانشگاه های داخلی را به دست نمی آورند، می کوشند هدف خود را در خارج از کشور محقق کنند. قطعا برای این دسته تحصیل در دانشگاه های برتر دنیا ممکن نیست اما به هر حال، دانستن نام برترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل پزشکی می تواند جالب باشد. دانشگاه های زیر موفق شده اند رده های اول تا دهم فهرست بهترین دانشگاه های پزشکی دنیا در سال 2019 را به دست آورند:

1- دانشگاه هاروارد / Harvard University

دانشگاه هاروارد که در رنکینگ کلی QS سومین دانشگاه برتر دنیا معرفی شده است؛ از سوی این مؤسسه و در سال 2019 برترین دانشگاه دنیا برای تحصیل پزشکی ارزیابی شده است. هاروارد در سال 1636 تأسیس شده و قدیمی ترین مؤسسه آموزش عالی آمریکا به حساب می آید. کتابخانه این دانشگاه با برخورداری از  18 میلیون جلد کتاب، 400 میلیون نسخه دستنوشته و 10 میلیون عکس، بزرگ ترین کتابخانه دانشگاهی دنیا شناخته می شود.

بهترین دانشگاه های پزشکی دنیا در سال 2019 دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد که حالا بیش از 23 هزار دانشجو را میزبانی می کند، برای تحصیل و پژوهش در بسیاری از رشته ها؛ مثل پزشکی برترین دانشگاه دنیا شناخته می شود. این دانشگاه حداقل 7 سال است که جایگاه بهترین دانشگاه دنیا را در رشته پزشکی به دست می آورد.

2- دانشگاه آکسفورد / University of Oxford

دومین دانشگاه هم در فهرست بهترین دانشگاه های پزشکی دنیا در سال 2019 اسمی آشنا دارد؛ دانشگاه آکسفورد انگلیس که پنجمین دانشگاه برتر دنیا در رنکینگ کلی QS است. دانشگاه آکسفورد قدیمی ترین دانشگاه در دنیای انگلیسی زبان است و آنقدر قدمت دارد که تاریخ تأسیس آن مشخص نیست، اگرچه تصور می شود قدمت آن به اوایل قرن یازدهم میلادی می رسد. دانشگاه آکسفورد در شهر کوچکی به همین نام قرار دارد که یک چهارم ساکنانش را دانشجویان تشکیل می دهند.

بیش از 20 هزار دانشجو در حال حاضر مشغول تحصیل در دانشگاه آکسفورد هستند که 40 دردشان را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند. حضور پررنگ خارجی ها، در میان اعضای کادر علمی و آموزشی آکسفورد هم کاملا محسوس است.

3- دانشگاه کمبریج / University of Cambridge

QS در سال 2019 دانشگاه کمبریج را به عنوان هفتمین دانشگاه برتر دنیا و سومین دانشگاه برتر در شاخه پزشکی ارزیابی کرده است؛ دانشگاهی که مثل آکسفورد، انگلیسی است و مثل آکسفورد و هاروارد قدمت زیادی دارد. دانشگاه کمبریج، در سال 1209 میلادی تأسیس شده و در حال حاضر، تنها سه دانشگاه قدیمی تر از آن در دنیا وجود دارد.

طبق آخرین آمار؛ حدود 20 هزار دانشجو در 6 دانشکده کمبریج (ازجمله دانشکده پزشکی بالینی آن) مشغول تحصیل هستند که بیش از 7 هزار نفرشان دانشجوی بین المللی هستند. دانشگاه کمبریج هم سال های طولانیست که یکی از 3 دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل علوم پزشکی شناخته می شود.

4- دانشگاه استنفورد / Stanford University

دومین دانشگاه برتر دنیا در سالیان اخیر، در رشته پزشکی جایگاهی پایین تر از رتبه کلی خود را به دست آورده است. دانشگاه استنفورد که در نزدیکی سانفرانسیسکو و  در سیلیکون ولی واقع شده است، با شرکت های بزرگی مثل گوگل، یاهو و اچ پی ارتباطات نزدیک و گسترده ای دارد اما شهرت و اعتبار این دانشگاه تنها محدود به این موضوع نمی شود و برای تحصیل در بسیاری از رشته ها؛ نظیر پزشکی هم جزو برترین های دنیا به حساب می آید.

استنفورد نسبت به 3 دانشگاه دیگر معرفی شده، دانشگاه کوچک تری است و تعداد دانشجویان فعلی آن کمی بیش از 16 هزار نفر است که بیش از یک پنجمشان را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

5- دانشگاه جان هاپکینز / Johns Hopkins University

برخلاف 4 دانشگاه دیگر، پنجمین دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل پزشکی، نه تنها در رده بندی کلی QS جزو 10 دانشگاه برتر دنیا نیست؛ بلکه حتی بین 20 دانشگاه برتر هم جایی ندارد. دانشگاه جان هاپکینز در رده بندی کلی دانشگاه های دنیا رتبه 24 را به دست آورده است. این دانشگاه اولین دانشگاه تحقیقاتی آمریکا به حساب می آید و بیش از هر مؤسسه دانشگاهی دیگر در این کشور، بودجه صرف تحقیق و پژوهش می کند. دانشگاه جان هاپکینز برای اولین بار در آمریکا، آموزش و پژوهش را تلفیق کرده و تغییری بنیادین در آموزش عالی به وجود آورد.

دانشگاه جان هاپکینز که یک دانشگاه خصوصی است، در حال حاضر حدود 17500 دانشجو را میزبانی می کند که حدود 5 هزار نفر آنها دانشجوی بین المللی هستند.

» مطلب مرتبط: پزشکی در ایتالیا

» مطلب مرتبط: پزشکی در چین

» مطلب مرتبط: دندانپزشکی در چین

» مطلب مرتبط: پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

6- مؤسسه کارولینسکا / Karolinska Institutet

ششمین مؤسسه آموزش عالی برتر دنیا برای تحصیل علوم پزشکی، نه در آمریکا قرار دارد و نه انگلستان. مؤسسه کارولینسکا در استکهلم، پایتخت سوئد واقع شده است و دوره های جذاب علوم پزشکی را در مقاطع کارشناسی و بالاتر، به زبان انگلیسی ارائه می دهد. این مؤسسه یک تفاوت عمده دیگر هم با دانشگاه های دیگر فهرست برترین دانشگاه های پزشکی دارد؛ Karolinska Institutet یا به صورت کوتاه؛ KI یک مؤسسه تخصصی آموزش علوم پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری) است. مؤسسه کارولینسکا از زمان اهدای جایزه نوبل در سال 1901 مسئولیت تعیین برندگان جایزه نوبل در رشته های فیزیولوژی یا پزشکی را بر عهده داشته است.

تقریبا 90 درصد جمعیت سوئد به انگلیسی صحبت می کنند و این موضوع در کنار دوره های انگلیسی زبان پزشکی در مؤسسه کارولینسکا می تواند برای دانشجویان بین المللی جذابیت زیادی داشته باشد. از 7970 دانشجوی محصل در دوره های مختلف مؤسسه کارولینسکا 1854 نفر، غیرسوئدی و اصطلاحا دانشجوی بین المللی هستند.

7- دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس / (University of California, Los Angeles (UCLA

UCLA نام آشنایی دارد و اگرچه در رده بندی کلی QS در رتبه 35 جای گرفته اما برای تحصیل علوم پزشکی و البته چندین رشته دیگر، یکی از 10 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی برتر دنیا ارزیابی شده است. یکی از ویژگی ها و امتیازات قابل توجه UCLA رنکینگ بالای این دانشگاه در شاخص استخدام دانش آموختگان است. UCLA توانسته با رشدی خیره کننده، رتبه خود را در این شاخص، از 15 در سال 2017 به 2 در سال های 2018 و 2019 برساند.

UCLA یک دانشگاه دولتی است که با میزبانی از بیش از 44 هزار دانشجو جزو دانشگاه های بزرگ دسته بندی می شود. از این تعداد، حدود 7 هزار دانشجو خارجی هستند.

8- دانشگاه ییل / Yale University

هشتمین دانشگاه در فهرست بهترین دانشگاه های پزشکی دنیا در سال 2019 باز هم یک دانشگاه در دنیای انگلیسی زبان و یک دانشگاه آمریکایی است. دانشگاه ییل که در رده بندی کلی QS هفدهمین دانشگاه برتر دنیا شناخته شده است، یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی و عضو Ivy League (گروهی از مشهورترین موسسات آموزش عالی آمریکا) است. ییل قدمت فراوانی هم دارد و تأسیس در سال 1701، آن را به سومین دانشگاه قدیمی آمریکا تبدیل کرده است.

دانشگاه ییل برای تحصیل در برخی رشته ها جزو 10 دانشگاه برتر دنیا شناخته شده است که پزشکی (در رتبه 8) و پرستاری (در رتبه 9) از آن جمله هستند. نزدیک 13 هزار دانشجو در حال حاضر در دوره های مختلف دانشگاه ییل (ازجمله پزشکی) مشغول تحصیل هستند که 2630 نفر از آنها را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

9- مؤسسه فناوری ماساچوست / (Massachusetts Institute of Technology (MIT

برترین دانشگاه جهان در سالیان اخیر، یک مؤسسه فناوری است اما رشته ها و دوره های تحصیلی آن محدود به رشته های فنی و مهندسی نمی شوند؛ اگرچه به شکلی قابل انتظار در رشته های فنی و مهندسی جایگاه بالاتری دارد. این دانشگاه خصوصی که در سال 1861 تأسیس شده، یکی از مهم‌ترین مراکز علمی تحقیقاتی آمریکا و جهان به‌شمار می‌رود.

MIT که پنج دانشکده اصلی، یک کالج و ۳۲ گروه آموزشی دارد، در حال حاضر بیش از 11 هزار دانشجو را میزبانی می‌ کند که 3732 نفر از این تعداد، دانشجویان بین المللی هستند. بیش از نیمی از کادر آموزشی و علمی این دانشگاه را هم افراد غیرآمریکایی تشکیل می دهند.

» مطلب مرتبط: بهترین دانشگاه های پزشکی دنیا در رنکینگ QS

10- UCL

نهمین رده فهرست بهترین دانشگاه های پزشکی دنیا در سال 2019 به جز MIT به یک دانشگاه دیگر هم رسیده است؛ UCL. دانشگاه انگلیسی UCL که در رده هشتم رنکینگ کلی QS‌ قرار دارد و برای تحصیل در برخی رشته ها مثل معماری و آموزش برترین دانشگاه دنیا ارزیابی شده است؛ برای تحصیل پزشکی هم یکی از بهترین انتخاب ها به حساب می آید.

UCL که در لندن قرار دارد یک دانشگاه دولتی بزرگ با دانشجویان پرشمار است. آنچه در آمار دانشجویان این دانشگاه جلب توجه می کند، حضور چشمگیر دانشجویان بین المللی است؛ حدود 17 هزار دانشجو، یعنی بیش از نیمی از جمعیت 32795 نفری دانشجویان فعلی UCL را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

فرم مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان