تحصیل داروسازی در قبرس

تحصیل داروسازی در قبرس

تحصیل داروسازی در قبرس

تحصیل داروسازی در قبرس

داروسازی یکی از رشته های پرطرفدار در میان ایرانیان است و سالانه شمار زیادی با شرکت در آزمون ورودی دانشگاهها می کوشند امکان تحصیل در این رشته را به دست آورند. برخی از آنهایی که موفق به کسب رتبه لازم برای قبولی در این رشته نمی شوند، به سراغ گزینه تحصیل داروسازی در خارج از کشور می روند. تحصیل داروسازی در قبرس از انتخاب های پیش روی این دسته از افراد است. اگر شما هم یکی از آنها هستید این مطلب را بخوانید تا با شرایط تحصیل داروسازی در قبرس آشنا شوید.

درباره قبرس

قبرس، کشوری دوتکه و جزیره ای واقع در شرق دریای مدیترانه است. کشور قبرس یا جمهوری قبرس به تکه جنوبی و یونانی نشین این کشور اطلاق می شود. جمهوری قبرس یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و از واحد پولی یورو استفاده می کند. تکه شمالی قبرس یا قبرس شمالی را  که در سال 1974 از بخش جنوبی جدا شده، تنها ترکیه به عنوان یک کشور مستقل پذیرفته است. دانشگاهی که در ادامه این مطلب از آن صحبت خواهیم کرد در همین بخش شمالی قبرس قرار دارد.

قبرس کشور بزرگ و پرجمعیتی نیست و تنها حدود 9 هزار کیلومتر مربع مساحت و کمی بیشتر از یک میلیون نفر هم جمعیت دارد. به همین علت هم دانشگاههای این کشور تعدادشان زیاد نیست. البته این موضوع مانع حضور دانشجویان بین المللی در قبرس نمی شود و اتفاقا می توان شرایط تحصیل در قبرس را برای دانشجویان بین المللی مطلوب ارزیابی کرد. اما بهتر است اینجا چندان به شرایط تحصیل در قبرس کاری نداشته باشیم چون قرار است درباره تحصیل داروسازی در قبرس شمالی حرف بزنیم.

آیا قبرس مورد تایید ایران است؟

با اینکه در لیست دانشگاههای مورد تأیید وزارت علوم کشورمان دانشگاههای قبرس (قبرس جنوبی یا جمهوری قبرس) از قبرس شمالی تفکیک نشده اند اما این دانشگاهها حسابشان از هم جداست و تحت نظر یک دولت اداره نمی شوند. دانشگاههای بخش شمالی قبرس (قبرس شمالی) و از جمله؛ دانشگاه EMU زیر نظر ترکیه اداره می شوند و قوانین متفاوتی بر آنها حاکم است.

همانطور که گفتیم در لیست وزارت علوم نام دانشگاههای قبرس را می توان دید اما آیا در لیست دانشگاههای مورد تأیید وزارت بهداشت کشورمان هم دانشگاههای قبرس جایی دارند؟ آیا امکان تحصیل علوم پزشکی مثل داروسازی در قبرس وجود دارد، البته به شکلی که مدرک فارغ التحصیلان مورد تأیید وزارت بهداشت کشورمان هم باشد؟ متاسفانه در حال حاضر هیچ یک از دانشگاههای کشور قبرس (شمالی و جنوبی) مورد تایید وزارت بهداشت نیستند و مدارکشان فقط مورد تایید اتحادیه اروپا و سایر کشور ها است.

شرایط تحصیل داروسازی در قبرس

دوره دکترای داروسازی در قبرس (Pharmacy (Pharm.D در طول 12 ترم و طی 6 سال ارائه می شود. نکته مثبت این است که تدریس دکترای داروسازی در قبرس به زبان انگلیسی صورت می گیرد و این یکی از مزایای تحصیل داروسازی در قبرس است.

» مطلب مرتبط: تحصیل در قبرس

ظرفیت دوره دکترای داروسازی در دانشگاه EMU قبرس در هر سال طبیعتا محدودیت دارد و این ظرفیت برای دانشجویان بین المللی کمتر هم است. به همین دلیل این دانشگاه شرایط دشواری برای پذیرش متقاضیان خارجی تحصیل داروسازی در قبرس دارد.

یکی از شروط گرفتن پذیرش داروسازی از دانشگاه EMU قبرس داشتن مدرک پیش دانشگاهی تجربی یا ریاضی است. البته این به تنهایی کافی نیست و اگر متقاضی می خواهد به تحصیل داروسازی در قبرس امیدوار باشد باید معدل بالایی (معدل کل 5/17 به بالا) هم داشته باشد. گرفتن پذیرش داروسازی در قبرس با معدل پایین ممکن نیست.

دیگر شرط پذیرفته شدن به عنوان دانشجوی دوره دکترای داروسازی در قبرس شرط سنی است. شما تنها تا 25 سالگی می توانید برای تحصیل داروسازی در قبرس اقدام کنید و اگر سنتان بیشتر از 25 سال باشد شانسی برای دریافت پذیرش ندارید.

خب تا اینجا می توان گفت تحصیل داروسازی در قبرس و دانشگاه EMU از دو مزیت اعتبار و امکان تحصیل به زبان انگلیسی برخوردار است و در مقابل شرایط سختی برای پذیرش دانشجویان (به ویژه دانشجویان خارجی) دارد که شامل شرط معدل و شرط سنی است.

زبان انگلیسی

دیگر مزیت تحصیل داروسازی در قبرس و دانشگاه EMU این است که نیازی به مدرک زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل) برای گرفتن پذیرش هم ندارد. البته در طول فرایند گرفتن پذیرش داروسازی در قبرس مهارت زبان دانشجویان، به شکلی سنجیده می شود و بدون داشتن آشنایی کافی با زبان انگلیسی متقاضی نمی تواند وارد دوره داروسازی دانشگاه EMU در قبرس شود.

سنجش مهارت زبان متقاضیان تحصیل داروسازی در قبرس با شرکت آنها در آزمون ورودی دانشگاه صورت می گیرد. متقاضیان باید در آزمون ورودی دانشگاه سطح پیشرفته یا Advanced را کسب کنند تا به طور مستقیم بتوانند در دوره داروسازی قبرس مشغول تحصیل شوند.
اگر هم متقاضی موفق به کسب شرایط لازم نشود و آشنایی لازم را با زبان انگلیسی نداشته باشد، با توجه به سطح آشنایی اش با زبان انگلیسی، باید به مدت یک یا دو ترم در دوره های زبان انگلیسی خود دانشگاه شرکت کند تا شرایط لازم را برای نشستن در کلاس های درس دوره اصلی به دست آورد.

دانشگاه EMU در هر ترم از دوره های زبان خود، به طور معمول (بدون تخفیف) 4500 دلار از شرکت کنندگان شهریه دریافت می کند. این رقم با استفاده از بورسیه پنجاه درصد، به 2425 دلار و با استفاده از بورسیه بیست و پنج درصد، به 3462 دلار کاهش می یابد.

هزینه تحصیل داروسازی در قبرس (دانشگاه EMU)

اگر معدل دانشجو بالا نباشد که بتواند از تخفیف استفاده کند، باید برای هر ترم دوره (Pharmacy (Pharm.D در دانشگاه EMU قبرس 8 تا 10 هزار دلار شهریه بپردازد.

آن دسته از دانشجویان ایرانی که مدرک پیش دانشگاهاهی خود را با معدل حداقل 18.5 گرفته اند از تخفیف (بورسیه) 50 درصدی در پرداخت شهریه بهره مند می شوند. کسانی هم که معدلشان از 18.5 کمتر ولی بالاتر از 17.5 است مشمول دریافت بورسیه 25 درصدی تخفیف در شهریه می شوند.

موضوع دیگر در مورد هزینه تحصیل داروسازی در قبرس و دانشگاه EMU‌ این کشور، امکان پرداخت قسطی شهریه دانشگاه است. دانشجویان دوره داروسازی دانشگاه EMU‌ می توانند 35 درصد از شهریه را در هنگام ثبت نام پرداخت کنند و بقیه شهریه را هم در 3 قسط (هر ماه یک قسط) تسویه کنند.

هزینه زندگی در قبرس

6 تا 7 هزار دلار در سال که مبلغی بین 500 تا 600 دلار در ماه می شود هزینه ای است که یک دانشجو برای گذران زندگی در قبرس می پردازد.

 تقریبا نیمی از این مبلغ را دانشجو برای اسکان خود هزینه می کند؛ 3 هزار دلار برای گرفتن خوابگاه که اگر دانشجو خوابگاه تک نفره اجاره کند، والدینش هم امکان اقامت رایگان، همراه او را در طول سال دارند.

اگر هم دانشجو ترجیح می دهد به جای خوابگاه دانشگاه، در خانه مستقل زندگی کند، با پرداخت 3500 تا 4000 دلار در سال می تواند یک خانه تک خوابه اجاره کند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش دکترای داروسازی در قبرس

متقاضیان تحصیل دکترای داروسازی در قبرس برای گرفتن پذیرش از دانشگاه EMU این کشور به مدارک زیر نیاز دارند:

  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم و ریز نمرات دبیرستان
  • ترجمه رسمی مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات
  • کپی از صفحه اول پاسپورت
  • ترجمه رسمی شناسنامه
  • یک قطعه عکس ۳×۴

زمان ثبت نام و ارسال مدارک

ترم درسی داروسازی در قبرس ماه سپتامبر هر سال شروع می شود. متقاضیان تحصیل در رشته دکترای داروسازی در قبرس برای ارسال مدارک و ثبت نام، در دو مقطع سال می توانند اقدام کنند:

  • ترم بهار: از خرداد تا شهریور
  • ترم پاییز: از آبان تا بهمن

فرم مشاوره رایگان

دیدگاه (4)

  • شادی پاسخ

    سلام خواستم بپرسم من رشته ی لیسانسم زبان فرانسه است و برای دوره ی مستر در ایتالیا میتونم رشته دیگه ای رو ادامه بدم؟
    و اینکه بورسیه رو از همون سال اول تحصیل به دانشجو میدن یا از سال دوم؟

    3 شهریور 1398 در 21:32
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      خانم شادی سلام
      سوالتون میتونه چندین جواب داشته باشه، اگر بخوام کلی بگم:
      اگر رشته ای که میخواهید بخونید پیش نیاز مزتبط داشته باشه خیر کارتون سخت میشه
      اما اگر نیاز نداشته باشه میتونی برای ارشد اقدام کنید .
      بورس از ترم اول تعلق میگیره بع دانشجو

      27 آذر 1398 در 15:15
  • آرزو پاسخ

    من فرم رو پرکردم ولی به من پاسخی داده نشد

    11 مرداد 1398 در 15:08
    • ehtemami پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بین یک هفته تا 10 روز جواب داده میشه حتما
      اما فرمی به اسم شما ثبت نشده
      به اسم چه کسی فرم پر کردید ؟

      28 مرداد 1398 در 16:31

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان