تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک

دانشگاه های معتبر در سطح جهان، دسترسی به ارتباطات بین المللی، شهرهای مشهور  چندفرهنگی و چندزبانه، غذاهای منطقه ای و خاص، ییلاق زیبا و کیفیت بالای زندگی و در نهایت شیرینی های مشهور بلژیکی؛ اینها دلایلی است که می توانند بسیاری را به تحصیل در بلژیک ترغیب کنند. شما هم اگر به تحصیل در بلژیک تمایل دارید این مطلب را بخوانید تا با شرایط تحصیل در بلژیک آشنا شوید.

بلژیک کشوری در غرب اروپا و در همسایگی آلمان، هلند، فرانسه و لوکزامبورگ است. بلژیک کشور کوچک و نسبتا کم جمعیتی به حساب می آید. این کشور حدود 31 هزار کیلومتر مربع مساحت و کمتر از 11 میلیون نفر جمعیت دارد.

ساکنان 60 درصد از مناطق بلژیک به زبان هلندی (گویش فلاندری) صحبت می کنند. در 40 درصد دیگر که مناطق جنوبی بلژیک و نزدیک فرانسه هستند، زبان فرانسوی رواج دارد. البته این درصدها کاملا دقیق نیستند، چون کمتر از 1 درصد مردم بلژیک، در شرق این کشور و همسایگی آلمان، به زبان آلمانی صحبت می کنند.

پایتخت بلژیک، شهر بروکسل است که حتی بیشتر از واشنگتن روزنامه نگار و سفیر دارد، به این دلیل که بسیاری از سازمان ها و کسب و کارهای بین المللی در این شهر مستقر هستند. بیشتر جمعیت بروکسل را مهاجران تشکیل می دهند و حدود یک چهارم جمعیت ۱۱ میلیون نفری این شهر به بلژیکی های نوین مشهورند.

از تجربه حضور و زندگی در  کشور بلژیک که بگذریم، با استناد به آمار مختلف هم می توان دریافت که بلژیک کشوری توسعه یافته است. برای نمونه؛ در شاخص توسعه انسانی، بلژیک هفدهمین کشور جهان به شمار می آید. در زمینه تحصیل و آموزش و به طور خاص، آموزش عالی هم بلژیک کاملا یک کشور قابل اعتنا شناخته می شود.

دانشگاه های بلژیکبلژیک-1

مراکز آموزشی بلژیک از شهرت و اعتبار بین المللی برخوردار هستند و این موضوع را می توان در رنکینگ های معتبر دانشگاهی دنیا هم دید. حضور 6 دانشگاه بلژیکی در بین 300 دانشگاه برتر دنیا می تواند دستاوردی قابل قبول برای سیستم آموزش عالی بلژیک تلقی شود. برترین دانشگاه بلژیک KU Leuven است که در رتبه 80 رنکینگ QS جای دارد.

سیستم آموزش عالی در بلژیک توسط دو سیستم زبانی غالب در کشور؛ فلاندرز و فرانسوی مدیریت می شود. دانشجویان آلمانی زبانی هم که برای تحصیل در بلژیک به این کشور سفر می کنند، معمولا در دوره هایی به زبان فرانسوی شرکت می کنند. در کنار این دو زبان، برنامه هایی به زبان انگلیسی هم برای تحصیل در بلژیک ارائه می شود.

مؤسسات آموزش عالی در بلژیک انواع مختلفی دارد که شامل دانشگاه ها، کالج ها، دانشکده های هنر (به نام écoles supérieures)، مؤسسه معماری و آکادمی ارتش بلژیک می شود. همچنین در هر دو جامعه زبانی بلژیک، یعنی هلندی (فلاندرز) و فرانسوی، مراکز آموزش عالی ای وجود دارند که به زبان های دیگر هم مدرک تخصصی ارائه می دهند و مدارک صادرشده از این مراکز مورد تأیید بسیاری از کشورها است.

همانند سایر کشور های اروپایی تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ۳ سال و در مقطع کارشناسی ارشد یک تا دوسال مدت دارد. دوره کارشناسی در این کشور به ۲ دسته تقسیم می شود: ” کارشناسی حرفه ای” که بیشتر بر کسب مهارت و تخصص برای بازار کار تأکید می کند و ” کارشناسی آکادمیک ” که برای افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دارند مناسب است. پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد متقاضیان می توانند با انجام پروژه های تحقیقاتی در مقطع دکترا شرکت کنند.

 مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد را در بلژیک می توان با شرکت در کالج ها و دانشگاه ها کسب کرد، در حالی که دوره های دکترا تنها توسط دانشگاه ها ارائه می شود.

دانشگاههای مورد تأیید وزارت علوم ایران در بلژیک:

گروه الف (ممتاز)

  • Free University of Brussels (ULB)
  • Katholieke Universiteit  Leuven (KU Leuven)
  • Rijksuniversiteit Gent (State University of Ghent)
  • Universiteit Antwerpen (university of Antwerp) UA
  • Universite Catholique de Louvain (UCL)
  • Universite de Liege (State University of Liege)
  • Vrije universiteit Brussel (VUB)

گروه ب (خوب)

  • Faculte Polytechnique De Mons (polytechnical Faculty of Mons)
  • Faculte Universitaire Catholique De Mons (Catholic University Faculty of Mons)
  • Faculte Universitaire Des Sciences Agronomiques De Gembloux (Faculty of Agricultural Sciences of Gembloux)
  • Facultes Universitaires Notre – Dame De La Paix (University of Namur)
  • Facultes Universitaires Saint – Louis (University Faculties Saint – Louis)
  • Fondation Universitaire Luxembourgeoise (Luxembourg University Foundation Arlon)
  • Katholieke universiteit Brussel (Catholic University of Brussels)
  • Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen    صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته های موسیقی
  • Universite De Mons – Hainaut (University of Mons- Hainaut)

گروه ج (متوسط)

  • Europese Hogeschool Brussel (EHSAL) صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • Hogeschool Gent (University College Ghent) صرفا تا مقطع کارشناسی‌ارشد و در رشته‌های موسیقی و هنر
  • Hogeschool ‘Sint-Lukas’ Brussel  صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • Hogeschool Voor Wetenschapen & Kunst (De Nayer Instituut)     صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • Universiteit Hasselt
  • Vlerick (Leuven Gent) Management School  صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد

کلیه مدارک صادره از دانشگاه های ذیل غیرقابل بررسی و ارزشیابی است:

چنانچه نام دانشگاه یا مؤسسه ای در فهرست دانشگاه ها و مؤسسات اعلام شده (اعم از معتبر و غیرمعتبر) منعکس نشده باشد، متقاضی می بایست اعتبار آن را از اداره کل امور دانش آموختگان استعلام نماید.

  • Global Business Academy
  • IMI

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در بلژیک:

برای رشته های علوم پزشکی

  • KU Leuven
  • (University Catholique de Louvain(UCL
  • Ghent University
  • University Libre de Bruxelles
  • University of Antwerp
  • University de Liege
  • (Vrije Universiteit Brussel(VUB
  • Hasselt University

شهرهای دانشجویی بلژیک

بروکسل – Brussels

بروکسل، پایتخت کشور بلژیک، به دلیل استقرار بسیاری از سازمان های بین المللی در آن، به عنوان پایتخت اروپا شناخته می شود. پس از جنگ جهانی دوم، این شهر به مرکز اداری سازمان های بین المللی مانند اتحادیه اروپا (EU)، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، سازمان جهانی گمرک و EUROCONTROL، تبدیل شد. بنابراین، اگر شما قصد تحصیل در زمینه سیاست، روابط بین الملل و یا ترجمه را دارید، بروکسل بهترین انتخاب شما برای تحصیل در بلژیک است.

با توجه به این که ۲۰ هزار نفر در سازمان های اتحادیه اروپا واقع در بروکسل مشغول به کار هستند، شما با تحصیل در بروکسل این فرصت را خواهید داشت که به شبکه ارتباطی بسیار قوی با این افراد دسترسی داشته باشید و پس از فارغ التحصیلی شانس خوبی برای پیدا کردن کار در کشورهای مربوط خواهید داشت.

بروکسل شهرتی فراتر از یک مرکز دولتی و اداری دارد و از جاذبه هایی چون تفرج گاه های شبانه پررونق، مجموعه ای از رستوران ها و کافه ها برخوردار است و خرید کردن از بازارهای روباز و گالری های تاریخی آن به تجربه ای منحصربه فرد تبدیل می شود.

بروکسل از بسیاری از پایتخت های اروپایی کوچک تر است، اما به اندازه کافی جاذبه فرهنگی دارد و به ویژه معماری این شهر می تواند برای علاقمندان معماری، بسیار جذاب باشد. موزه کمیک، معماری گوتیک، باروک و معماری قرون وسطی از جمله Grand Place بخشی از این جاذبه ها به شمار می آیند.

همچنین از نظر آموزشی نیز بروکسل بهترین انتخاب برای تحصیل در بلژیک محسوب می شود. دانشگاه های برجسته بروکسل دو دانشگاه هلندی زبان Vrije Universiteit Brussel (VUB) و دانشگاه فرانسوی زبان  Universite libre de Bruxelles هستند که به ترتیب در رده های 195 و 251 دنیا قرار دارند.

به یاد داشته باشید که هر دو دانشگاه فوق به عنوان Free universities of Brussels در زبان انگلیسی شناخته می شوند. دیگر دانشگاه های برجسته بروکسل عبارتند از:

Facultés Universitaires Saint-Louis و Hogeschool-Universiteit Brussel و Royal Military Academy. همچنین چندین دانشگاه بین المللی از جمله دانشگاه بوستون و دانشگاه کنت در بروکسل پردیس هایی را تأسیس کرده اند.

لوون – Leuvenبلژیک-2

شهر لوون محل استقرار یکی از بزرگ ترین بیمارستان های اروپا (UZ Leuven) است. این شهر همچنین به خاطر ساختمان های قرون وسطی، جشن های تابستانی موسیقی مارتوک و ارکستر ارنبرگ شهرت بسیاری دارد.

لوون یکی دیگر از مقاصد محبوب برای تحصیل در بلژیک است. معتبرترین دانشگاه بلژیک، یعنی KU Leuven که یکی از 100 دانشگاه برتر دنیا به حساب می آید، در این شهر قرار دارد. این دانشگاه با بیش از 46 هزار دانشجو بزرگ ترین دانشگاه بلژیک است و همچنین قدیمی ترین دانشگاه بلژیک و قدیمی ترین دانشگاه کاتولیک جهان محسوب می شود.

دیگر دانشگاه های معتبر لوون عبارتند از:

دانشگاه بازرگانی ولریک Vlerick Business School (مدرسه مدیریتی مشترک با دانشگاه لوون Katholieke Universiteit Leuven و دانشگاه جنت Ghent University)، به همراه تعدادی از دانشگاه های فنی حرفه ای مانند دانشگاه (Katholieke Hogeschool Leuven (KH Leuven و دانشکده گروه تی Groep T که دوره های مهندسی را ارائه می دهد.

لیژ – Liège

لیژ یکی از شهرهای صنعتی بزرگ والونیا است که به عنوان مرکز فرهنگی و اقتصادی منطقه شناخته می شود. در حالیکه صنعت اصلیش زغال سنگ و فولاد است، لیژ به فستیوال های موسیقی محلی، جشن های سالیانه جز، سینماها و برخورداری از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازار کریسمس بلژیک شهرت دارد.

بقیه جذابیت های لیژ عبارتند از موزه ها، معماری قرن شانزدهم و هفدهم، دالان ۴۰۰ پله ای “Montagne de Bueren” و جشن های سنت نیکولاس که توسط دانشجویان دانشگاه ها اداره می شود (شامل پوشیدن لباس های آزمایشگاهی کثیف و درخواست پول برای نوشیدنی). لیژ همچنین یک جامعه ایتالیایی بزرگ به همراه مهاجران مراکشی، الجزایری و ترکیه ای دارد.

علاوه بر همه اینها، لیژ یکی از مراکز تحصیل در بلژیک است که بیش از ۲۰۰۰۰ دانشجو، شامل دانشجویان محلی و بین المللی را در خود جای داده است. دانشگاه لیژ University of Liège یکی از 500 دانشگاه برتر جهان است و در رده 429 رنکینگ QS جای دارد.

دیگر دانشگاه های برجسته لیژ عبارتند از:

دانشگاه مدیریتی لیژ  HEC Management School of the University of Liège و دانشکده معماری لامبرت لومبرت ISA Lambert Lombard و مدرسه هنر Royale des Beaux-Arts de la Ville de Liège  که دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می دهد.

خنت – Ghentتحصیل در بلژیک

شهر خنت با ترکیبی از معماری قرون وسطی که به خوبی حفظ شده و ساختمان هایی با معماری گوتیگ، مناظر جذابی شامل یک بندر، شبکه ای از کانال های باریک، تعداد زیادی از کافه ها و رستوران ها، موزه های جذاب و طیف وسیعی از کلیساهای جامع را مقابل دیدگان قرار می دهد.

خنت جاذبه های زیادی دارد که نباید از دستشان داد: جشنواره ۱۰ روزه خنت (که حدود دو میلیون بازدیدکننده در هر سال دارد)، Zebrestraat (یک منطقه توسعه یافته با ترکیبی از خانه ها، تسهیلات کسب و کار و طرح های فرهنگی متنوع) و عرضه مواد غذایی منحصربفرد در شهر که شامل نان کماج دونات شکل به نام mastel، شکلات بادام سوخته  محلی، آب نبات ژله ای  بنفش مخروطی شکل مغزدار به نام cuberdons و Tierenteyn و موارد بی شمار دیگر می شود.

خنت همچنین یک روز بدون گوشت در روزهای پنج شنبه دارد به نام Donderdag Veggiedag که در آن روز فقط غذاهای گیاهی در سراسر شهر ارائه می شود. عجیب هم نیست؛‌ چرا که خنت بیشترین تعداد  رستوران های گیاهی را در جهان دارد.

در کنار تمامی جاذبه های توریستی، خنت همچنین یکی از مراکز معتبر برای تحصیل در بلژیک به شمار می رود. دانشگاه خنت University of Ghent، یکی از بزرگترین دانشگاه های فلاندرز و دومین دانشگاه معتبر بلژیک است و در رتبه 130 رنکینگ QS قرار دارد.

اخذ پذیرش برای تحصیل در بلژیک

برای تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی که در دانشگاه های دولتی عموما به زبان فرانسوی ممکن است، باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی مورد تأیید بلژیک و مدرک زبان فرانسوی ارائه دهید. اگرچه امکان تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی نیز وجود دارد که منحصر به دانشگاه های خصوصی این کشور است و هزینه بالایی دارد.

همانند دیگر کشورهای اروپایی تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته ها امکان پذیر است و متقاضیان باید برای تحصیل در این مقطع مدرک آیلتس با نمره ۶ به بالا داشته باشند.

اخذ پذیرش برای تحصیل در بلژیک برای هر دانشگاه مختص به آن دانشگاه بوده و هر مؤسسه قوانین پذیرش مخصوص به خود را دارد. به طور کلی، کسانی که مایل به تحصیل در رشته های پزشکی / دندانپزشکی، هنر، مدیریت و (فقط در جامعه فرانسوی) علوم مهندسی هستند، باید در آزمون ورودی شرکت کنند. در برخی موارد همچنین شاید لازم باشد متقاضیان در امتحانی برای اثبات مهارت زبان فرانسه یا هلندی شرکت کنند.

هزینه تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک

بخش عمده ای از هزینه آموزش عالی دانشجویان بلژیکی و سایر کشورهای اتحادیه اروپا در بلژیک، توسط دولت این کشور تامین می شود. با این وجود، دانشجویان باید برای هر سال مطالعات خود هزینه ثبت نام سالانه را پرداخت کنند. این مبلغ بسته به نوع مؤسسه آموزش عالی، نوع برنامه و واجد شرایط بودن دانش آموزان برای دریافت کمک مالی متفاوت است.

هزینه تحصیل در بلژیک نیز بسته به اینکه آیا برنامه توسط یک مؤسسه در جامعه فلاندری، فرانسوی یا آلمانی زبان ارائه شده، متفاوت است. دانشجویان شهروند کشورهای اتحادیه اروپا حداکثر 835 یورو در سال شهریه پرداخت می کنند، در حالی که دانشجویان کشورهای دیگر بین 835 تا 4175 یورو شهریه می پردازند و ممکن است مجبور شوند هزینه های اضافی برای ثبت نام هم پرداخت کنند که مبلغ آن به مؤسسه و دوره تحصیلی بستگی دارد. با تماس با مؤسسه مورد نظر خود می توانید اطلاعات دقیقی در مورد مجموع هزینه ها کسب کنید.

خوابگاه دانشجویی در بلژیک به سهولت در دسترس دانشجویان بین المللى قرار دارد. اگر مایل به اجاره آپارتمان شخصى هستید، اغلب ضروریست که قرارداد یک ساله امضا کنید. برای اجاره ماهانه می توان انتظار داشت بین ١۵٠ تا ۴٠٠ یورو پرداخت کنید.

به صورت کلی هزینه زندگی در بلژیک برای یک دانشجو ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ یورو در سال تخمین زده می شود که با استفاده از امکان کار دانشجویی می توان بخشی از آن را با کار کردن در بلژیک، پوشش داد.

دیدگاه (23)

  • ندا م پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    من مقیم بلژیک (انتورپن)هستم
    در رشته کارشناس هوشبری دانشگاه ازاد در ایران تحصیل کردم
    میخواستم بدونم ایا مدرکم قابل قبول برای کار یا ادامه تحصیل در بلژیک هس؟
    باتشکر

    23 مرداد 1397 در 12:49
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      شما که مقیم اونجا هستید، خیلی راحت تر میتونید برای ارزشیابی مدرکتون به سازمان های مربوطه مراجعه کنید.

      24 مرداد 1397 در 14:10
  • Nader پاسخ

    لطفا به صورت مختصر و مفید بفرمایید هزینه ثبت نام در رشته علوم ورزشی به صورت رایگان در بلژیک را

    11 مرداد 1397 در 12:16
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      پییشنهاد میکنم از گوگل جستجو بفرمایید. در این زمینه اطلاعاتی در دست نداریم.

      20 مرداد 1397 در 16:10
  • مرسده پاسخ

    ۲۵ سالمه و کارشناسی برق خودم با معدل ۱۶.۵.در دانشگاه سراسری شهرستان. ولی هیچ مقاله ای ندارم. میخواستم ببینم با این شرایط دانشگاهای اروپایی بورسیه میکنن؟

    30 تیر 1397 در 22:13
    • مشاور پاسخ

      سلام
      شرایط تون معمولیه . بورس بعیده
      برای اطلاعات بیشتر به لیک زیر مراجعه کنید:

      پذیرش و بورسیه

      1 مرداد 1397 در 10:48
  • مرسده پاسخ

    سلام شما برای هرکشوری میتونید اقدام کنید؟

    30 تیر 1397 در 22:09
  • سمیه جعفری پاسخ

    سلام
    از زمان فاغ التحصیلی کارشناسی من۱۳گذشته
    میتونم برای ادامه تحصیل اقدام کنم
    البته کار تدریس خصوصی فقط انجام دادم تو این دوره

    30 خرداد 1397 در 17:14
    • مشاور پاسخ

      سلام
      بله میتونید، هیچ محدودیتی ندارید

      31 خرداد 1397 در 10:48
  • سوسن امینی پاسخ

    سلام ممنون از راهنمایی شما.
    لطفا بفرمایید این جمله:
    تحصیل در بلژیک
    تحصیل در دانشگاههای دولتی بلژیک تقریباً رایگان (400 تا 800 یورو در سال) می باشد اگرچه دانشجویان بین المللى خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل در بلژیک هنگام ثبت نام نیاز به پرداخت هزینه بیشتر داشته باشند که مقدار آن به موسسه انتخابى و مقطع تحصیلى بین 4000 تا 8000 یورو در سال می باشد.
    یعنی اینکه سالیانه مبلغ ۴۰۰۰تا۸۰۰۰ یورو باید پرداخت یا این مبلغ فقط مربوط به ثبت نام اولیه و سال اول است.
    ممنون از پاسخگویی شما.

    19 خرداد 1397 در 17:20
    • مشاور پاسخ

      سلام
      این هزینه مربوط به شهریه دانشگاه می باشد

      22 خرداد 1397 در 16:39
  • محمد ساجدی پاسخ

    با سلام و احترام
    اگر کارشناسی ناپیوسته حسابداری بازرگانی داشته باشم میتونم بدون دیپلم نظری و پیش دانشگاهی(با مدرک فنی حرفه ای 11ساله) برای پزشکی بلژیک اقدام کنم؟ در ابتدا باید چه مبلغی بابت تمکن مالی برای اخذ ویزای پزشکی داشته باشیم؟
    ممنون

    10 فروردین 1397 در 11:04
  • جو پاسخ

    سلام
    من ادبیات فرانسه دانشگاه شیراز میخونم
    اما تمایل دارم برا تحصیل دندانپزشکی به بلژیک یا هلند بروم. چگونه باید اقدام کنم؟

    19 بهمن 1396 در 07:35
  • سینا پاسخ

    با سلام و احترام
    من فارغ التحصیل مقطع ارشد هستم در رشته مدیریت پروژه و ساخت. رشته کارشناسیم هم عمران بوده. هدفم اینه برای دکتری رشته مدیریت پروژه و ساخت اقدام کنم. معدل ارشدم 18.05 و کارشناسی 14.24 هستش.دانشگاه های کارشناسی و ارشد هم هر دو غیر انتقاعی بودن.
    7 مقاله کنفرانسی و 7 عنوان کتاب ترجمه ای دارم. یک مقاله آی اس آی هم سابمیت کردم که هنوز بررسی مقاله به اتمام نرسیده. 3 سال هم سابقه تدریس دوره های مدیریت پروژه در مجتمع فنی تهران رو دارم.6 سال هم سابقه کار اجرایی دارم که 3 سالش با بیمه است. برای زبان هم بهمن ماه ازمون خواهم داد وحداقل 6.5 رو میتونم بگیرم. با این تفاسیر میخواستم بدونم تو کدوم یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که شما باهاشون کار می کنید میتونم پذیرش همراه با بورس بگیرم؟

    11 آبان 1396 در 11:48
    • مشاور پاسخ

      سلام
      رزومه تحصیلیتون رو به آدرس ایمیل موسسه ارسال کنید، کارشناسان ما بعد از امکان سنجی احتمال دریافت پذیرش رو بهتون اطلاع میدن.

      موفق باشید

      11 آبان 1396 در 12:01
  • نگار پاسخ

    برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی در کشور بلژیک در دوره تخصص چه اقدامی و چه مدارکی نیاز است ؟ ( به عبارتی اینجاب دارای مدرک پزشکی عمومی هستم برای ادامه تحصیل در رشته تخصصی چه باید کرد؟)

    4 مرداد 1396 در 12:14
    • مشاور پاسخ

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه در این زمینه اطلاعات کافی نداریم که بتونیم کمکتون کنیم.
      موفق باشید

      9 مرداد 1396 در 09:58

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان