تحصیل در دانمارک

تحصیل در دانمارک

تحصیل در دانمارک

تحصیل در دانمارک

آیا می خواهید در یک کشور اروپایی تحصیل کنید که کیفیت زندگی در آن بالا است؟ یک کشور سبز و تمیز؟ نظرتان چیست که مسیر خانه تا دانشگاه را به جای اتوبوس، با دوچرخه طی کنید؟ اگر چنین مواردی برای شما جذاب است می توانید تحصیل در دانمارک را در میان گزینه های خود قرار دهید و خیلی جدی به آن فکر کنید. در ادامه این مطلب شرایط تحصیل در دانمارک را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دانمارک بین دروازه های شمالی و غربی اروپا واقع شده است؛ کشوری که با وجود مساحت نه چندان زیادش، مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان بین المللی به شمار می آید. دانمارک با حدود 43 هزار کیلومتر مربع مساحت، از استان آذربایجان شرقی کشورمان کوچک تر است. جمعیت این کشور هم کمتر از 5 میلیون و 500 هزار نفر است. دانمارک در سال 1973 به عضویت اتحادیه اروپا درآمده اما به منطقه یورو نپیوسته‌ و واحد پول آن همچنان کرون دانمارک است.

تحصیل در دانمارک

دانمارک یکی از کشورهای منطقه اسکاندیناوی است، کشورهایی که به توسعه یافتگی و برخورداری از رفاه عمومی، آرامش و امنیت بالا شهرت دارند. این شرایط وقتی با دانشگاه های معتبر و هزینه تحصیل نسبتا پایین ترکیب می شود، تحصیل در دانمارک را یک گزینه جذاب برای دانشجویان بین المللی نشان می دهد.

زبان تحصیل در دانمارک

دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دانمارک بیشتر دوره های خود را (به ویژه در مقطع کارشناسی) به زبان دانمارکی ارائه می دهند ولی در صورت تمایل می توانید برنامه های تحصیلی ای به زبان انگلیسی و آلمانی هم پیدا کنید.

دانشگاه های دانمارک

برای کشوری که نصف شهر تهران هم جمعیت ندارد، قرار گرفتن نام 5 دانشگاه آن در رنکینگ QS دستاورد بزرگی محسوب می شود، به ویژه اگر بدانیم که هر 5 دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر QS جای گرفته اند و یکی از آنها جزو 100 دانشگاه برتر دنیا است. در ادامه مطلب برترین دانشگاه های دانمارک را معرفی می کنیم.

دانشگاه کپنهاگ – University of Copenhagenتحصیل در دانمارک

دانشگاه کپنهاگ که در کپنهاگ، پایتخت دانمارک قرار دارد، با به دست آوردن رتبه 81 رنکینگ QS، نه تنها برترین دانشگاه دانمارک، که برترین دانشگاه منطقه اسکاندیناوی و یکی از برترین های اروپا به حساب می آید. این دانشگاه در سال ۱۴۷۹ تأسیس شده و قدیمی ترین دانشگاه دانمارک و بعد ازدانشگاه  Uppsala در سوئد دومین دانشگاه قدیمی اسکاندیناوی محسوب می شود.

با شرایطی که توصیف شد مسلما دانشگاه کپنهاگ گزینه دلخواه متقاضیان تحصیل در دانمارک خواهد بود. دانشگاه بزرگی که طبق آخرین آمار، 30 هزار دانشجو را میزبانی می کند که بخش قابل توجهی از آنها (بیش از 4 هزار نفر) از خارج از دانمارک می آیند. بیش از یک سوم کادر علمی این دانشگاه را هم افرادی با ملیت غیردانمارکی تشکیل می دهند.

بیشتر دوره های دانشگاه کپنهاگ به زبان دانمارکی تدریس می شوند، اگرچه تعدادی از رشته ها هم به انگلیسی و آلمانی ارائه می شوند.

دانشگاه فنی دانمارک –  Technical University of Denmark

دانشگاه فنی دانمارک که محوطه آن در Kongens lyngby (شهری در شمال کپنهاگ) قرار دارد، در سال ۱۸۲۹ به وسیله شیمیدان و فیزیکدان مشهور Hans Christian Ørsted و به عنوان اولین دانشگاه پلی تکنیک دانمارک بنیان گذاشته شد و امروزه یکی از دانشگاه های فنی مهندسی پیشرو در قاره اروپا شناخته می شود. این دانشگاه در رتبه 112 رده بندی برترین دانشگاه های دنیا  جای دارد و دومین دانشگاه برتر دانمارک است.

به طور کلی دانشگاه های فنی به دلیل اینکه زمینه آموزشی و تحقیقاتی آنها به یک شاخه خاص محدود است، تعداد دانشجوی کمتری نسبت به دانشگاه های دیگر می پذیرند. دانشگاه فنی دانمارک هم در حال حاضر 9265 دانشجو دارد که در 25 دپارتمان آن مشغول تحصیل هستند. بیش از 2500 نفر از این تعداد را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. 1025 نفر از 2171 عضو کادر علمی و آمنوزشی این دانشگاه هم غیربومی و بین المللی هستند.

دانشگاه آرهوس – Aarhus University

دانشگاه آرهوس، سومین دانشگاه برتر دانمارک در رده بندی QS در رتبه 145 قرار دارد. با اینکه آرهوس قدمتی بسیار کمتر از دانشگاه کپنهاگ دارد ولی دومین دانشگاه قدیمی دانمارک در میان دانشگاه های غیرفنی این کشور است. این دانشگاه در سال ۱۹۲۸ تأسیس شده و از آن زمان تا به حال بسیار گسترش یافته و در حال حاضر یکی از بزرگ ترین دانشگاه های دانمارک محسوب می شود. بیش از 28500 دانشجو در رشته ها و مقاطع مختلف در دانشگاه آرهوس مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه آلبورگ – Aalborg University

دانشگاه آلبورگ در رتبه 324 رده بندی QS قرار دارد و چهارمین دانشگاه برتر دانمارک براساس این رده بندی شناخته می شود. دانشگاه آلبورگ که دانشگاه جوانی هم است و در سال ۱۹۷۴ تأسیس شده، در حال حاضر بیش از 16 هزار دانشجو را میزبانی می کند.

دانشگاه آلبورگ در بین دانشجویان بین المللی یکی از محبوب ترین گزینه ها برای تحصیل در دانمارک محسوب می شود و بیش از ۱۰% از جمعیت دانشجویان این دانشگاه، از خارج از دانمارک جذب شده اند.

این دانشگاه شامل ۳ ساختمان جداگانه است که ساختمان اصلی آن داخل شهر آلبورگ و دو ساختمان دیگر در اسبرگ و کپنهاگ واقع شده اند. از سال ۲۰۰۷ دانشگاه به ۴ حوزه تقسیم شده است: علوم انسانی و حقوق، مهندسی و علوم، علوم اجتماعی و داروسازی.

دانشگاه جنوبی دانمارک –  University of Southern Denmarkتحصیل در دانمارک

«دانشگاه جنوبی دانمارک» در رتبه بندی QS رتبه 372 دنیا را به دست آورده و یکی دیگر از مقاصد دلخواه برای تحصیل در دانمارک به حساب می آید. این دانشگاه در سال ۱۹۹۸ و با ادغام دانشگاه  ادنز، مدرسه بازرگانی و مهندسی جنوبی دانمارک و دانشگاه مرکزی جنوب جاتلند شکل گرفت. همچنین در سال ۲۰۰۶ مدرسه بازرگانی Slagelse، مؤسسات ملی سلامتی عمومی و Odense Teknikum با این دانشگاه ادغام شدند.

در حال حاضر بیش از 18500 دانشجو در دانشگاه جنوبی دانمارک مشغول به تحصیل هستند که حدود 2700 نفر آنها غیردانمارکی هستند.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم ایران در دانمارک:

گروه الف (ممتاز)

  • Aalborg Universitet (Aalborg University)
  • Aarhus Universitet (University of Aarhus)
  • Arkitektskolen i Åarhus (School of Architecture)
  • Danmarks Tekniske Universitet (Technical University of Denmark)
  • Kobenhavns Universitet (University of Copenhagen)
  • University of Southern Denmark

گروه ب (خوب)

  • Danmarks Laererhojskole (Royal Danish School of Educational Sciences)
  • Den Kongelige Veterinaer OG Landbohoejskole (Royal Veterinary and Agricultural University)
  • Design School Kolding رشته های طراحی و مرتبط با آن
  • Det Kgl. Danske Kunstakademi (The Royal Danish Academy of Fine Arts)
  • Handelshøjskolen i Åarhus (The Aarhus School of Business and social sciences)
  • Handelshojskolen i Kobenhavn (Copenhagen Business School)
  • Roskilde UniversitetsCenter (Roskilde University)
  • Royal School of Library and Information Science

گروه ج (متوسط)

  • (Copenhagen Business Academy (Cph business صرفا در رشته های بازرگانی، فناوری اطلاعات و بیوتکنولوژی، تا مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • IT University of Copenhagen صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد
  • VIA University college صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در دانمارک:

برای رشته های علوم پزشکی

  • University of Copenhagen
  • Aarhus University
  • University of Southern Denmark
  • Aalborg University
  • Technical University of Denmark

شهرهای دانشجویی دانمارک

دانمارک علاوه بر اینکه بارها در میان کشورهایی با بالاترین کیفیت زندگی و شادترین مردم قرار گرفته، به خاطر شهرهای زیبا، غذاهای فوق العاده (خصوصا در شهر کپنهاگ که پر از رستوران های ستاره دار است)، طراحی های خلاقانه، سینماهای باکیفیت و خطوط ساحلی جالب در دنیا شناخته شده است. زندگی در شهرهایی برخوردار از کیفیت بالای زندگی، جاذبه های مختلف طبیعی و فرهنگی و دانشگاه های معتبر، تجربه ای دلپذیر را می تواند برای دانشجویان بین المللی رقم بزند.

کپنهاگ – Copenhagenتحصیل در دانمارک

پایتخت دانمارک، کپنهاگ یکی از مشهورترین شهرهای اروپاست. ترکیب مدهوش کننده ای از سازه های رمانتیک و معماری مدرن، تنوع فرهنگی، کافه ها و رستوران های بی شمار و کیفیت بالای زندگی، همگی در لذت بردن از این شهر موثر هستند. کپنهاگ جذاب ترین گزینه برای تحصیل در دانمارک به شمار می رود که در حال حاضر در جایگاه چهل و پنجم برترین شهرهای دانشجویی جهان قرار دارد. کپنهاگ ارزان ترین شهر جهان برای تحصیل نیست اما بعید است که از بیشتر پایتخت های اروپایی مثل لندن و پاریس گران تر باشد.

آرهوس – Aarhus

آرهوس به عنوان یک شهر بندری مهم، در شبه جزیره اصلی کشور واقع شده و دومین شهر بزرگ دانمارک است. دانشگاه آرهوس در این شهر قرار دارد و این شهر را به یکی از شهرهای دانشجویی محبوب دانمارک تبدیل کرده است. مثل شهر کپنهاگ، این شهر به خاطر تاریخ غنی و اماکن دیدنی اش، نظیر کلیساهای به جامانده از قرن ۱۳، رستوران ها و کافه های متنوع و جمعیت دانشجویی بالا مورد توجه است.

ادنز – Odense

ادنز در جزیره فونن، بین شبه جزیره جاتلند و بزرگ ترین جزیره زلاند واقع شده و سومین شهر پرجمعیت دانمارک به حساب می آید. این شهر محل تولد نویسنده مشهور دانمارکی، هانس کریستین اندرسون است. ادنز محل استقرار پردیس اصلی «دانشگاه جنوبی دانمارک» است که این شهر کوچک را با جمعیت زیاد دانشجویی اش متمایز می سازد.

 آلبورگ – Aalborg

آلبورگ شهری صنعتی واقع در شمال جاتلند و محل استقرار دانشگاه آلبورگ است. ترکیب معماری تاریخی با رگه های صنعتی تر و مدرن از مشخصات آلبورگ است. در سال ۲۰۱۴ مدت کوتاهی بعد از رونمایی Musikkens Hus که سالن اصلی کنسرت است، پروژه بازسازی بخش ساحلی تکمیل شد. همچنین آلبورگ مرکز بزرگترین کارناوال شمال اروپاست که هر ساله در ماه می برگزار می شود.

 اخذ پذیرش برای تحصیل در دانمارک

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های دانمارک می توانید مستقیما درخواست دهید. منابع آنلاین مختلفی موجود است که به شما کمک می کند چگونگی معادل سازی مدارکتان را در سیستم دانمارکی متوجه شوید؛ بسته به کشور محل سکونت شما و نمره معدلتان ممکن است لازم باشد یک سال تحصیلی تکمیلی را بگذرانید تا برای تحصیل در مقطع مورد نظر آماده شوید.

به صورت کلی تحصیل در دانمارک در مقطع کارشناسی به علت نیاز به ارائه مدرک زبان دانمارکی گزینه مناسبی برای دانشجویان ایرانی نیست ولی با توجه به ارائه رشته های زیادی به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان می توانند تحصیل خود را در این کشور از مقطع ارشد آغاز کنند. اگرچه برای تحصیل در دانمارک در مقطع کارشناسی ارشد باید مدرک آیلتس با نمره ۶ داشته باشید.

ویزای دانشجویی دانمارک

مقررات ویزای دانشجویی دانمارک بسته به اینکه شما جزو منطقه اقتصادی اروپا / اتحادیه اروپا هستید یا خیر، متفاوت است.

دانشجویان بین المللی برای اینکه در دانمارک به ادامه تحصیل بپردازند، باید مجوز اقامت بگیرند. برای گرفتن مجوز اقامت دانمارک هم باید اثبات کنید که از سوی یک دانشگاه برای گذراندن دوره های تحصیلات عالی پذیرفته شده اید و آن دانشگاه هم باید مورد تأیید دولت دانمارک باشد.

شما همچنین باید اثبات کنید که می توانید در زمان اقامت در دانمارک هزینه های خود را تأمین کنید و اگر شما باید شهریه بپردازید، باید نشان دهید که شهریه نیمسال اول تحصیلی را پرداخته اید.

هزینه تحصیل در دانمارک

تحصیل در دانمارک

دانشجویانی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا و سوئیس هستند، برای تحصیل در دانمارک شهریه نمی پردازند. برای دانشجویانی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و سوئیس قصد تحصیل در دانمارک را دارند، شرایط متفاوت است و آنها باید بسته به دانشگاه محل تحصیل و دوره تحصیلی خود سالانه بین 6 تا 16 هزار یورو شهریه بپردازند.

برخی دانشگاه های دانمارک بورسیه های متنوعی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. همچنین دانشجویان خارجی در حین تحصیل در دانمارک اجازه کار هفتگی دارند. آنها در مقطع کارشناسی تا سقف ۱۰ ساعت و در مقطع کارشناسی ارشد تا سقف ۲۰ ساعت در هفته می توانند کار و برای هر ساعت بین ۸ تا ۱۰ یورو دستمزد دریافت کنند که می تواند تا حدودی مخارج آنها را پوشش دهد. اگرچه پیدا کردن کار برای دانشجویان خارجی آسان نیست و تسلط به زبان دانمارکی و داشتن تخصص مورد نیاز برای انجام آن شغل، از ملزومات آن است.

هزینه زندگی در دانمارک

دانمارک یکی از گران ترین کشورهای اروپا برای زندگی به شمار می رود و هزینه زندگی یک دانشجو در این کشور شامل هزینه اسکان، خورد و خوراک، رفت و آمد، پوشاک و غیره، حدود ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ یورو در سال می شود.

دیدگاه (3)

  • علی پاسخ

    آلبورگ در رتبه بندی QS جدید 343. و در رتبه بندی تایمز 200- 250 و در رتبه شانگهای 200-300 است.
    اما شهرت این دانشگاه بیشتر در زمینه مهندسی است بطوریکه در رتبه بندی فنی مهندسی در USNEWS رتبه “1” اروپا و “8” دنیاست. در شانگهای 39 ، در تایمز 85 ، ودر QS برابر 81 است.

    در مجموع در فنی مهندسی زیر 100 دنیا

    8 مرداد 1397 در 04:06
  • محمد ساجدی پاسخ

    با سلام و احترام اگر کاردانی یا کارشناسی حسابداری بازرگانی داشته باشم میتونم بدون دیپلم نظری و پیش دانشگاهی(با مدرک فنی حرفه ای) برای پزشکی دانمارک اقدام کنم؟ در ابتدا باید چه مبلغی بابت تمکن مالی برای اخذ ویزای پزشکی داشته باشیم؟ ممنون

    9 فروردین 1397 در 14:43
  • پری کریمی پاسخ

    سلام پسرم 25 ساله دانشجوی ارشد برق دانشگاه علوم تحقیقات تهران برای ادامه تحصیل در دانشگاه فنی دانمارک چه اقدامی نماید هزینه اولیه برای نقطع دکترا چقدر می شود؟لطفا راهنمایی فرمایید

    26 شهریور 1396 در 17:25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان